آوای جنوب

حال و هوای اولین روز مجلس بعد از انتخابات / شوخی و خوش و بش کوچک زاده با تاجگردون

در حالی برگزار شد که نمایندگان آشکارا تحت تأثیر فضای پس از انتخابات و ترکیب مجلس دهم بودند.

نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی پس از سه هفته تعطیلات و انتخابات هفتم اسفند در حالی برگزار شد که نمایندگان آشکارا تحت تأثیر فضای پس از انتخابات و ترکیب مجلس دهم بودند.

آوای جنوب؛

اولین روز مجلس بعد از انتخابات ؛ نکته جالب توجه جلسه امروز مجلس، سکوت تقریبا مطلق طیف ائتلاف اصولگرایان در تهران بود که تاکنون هر ۳۰ کرسی مجلس آینده را از دست داده‌اند.

صبح امروز حدود ساعت ۸:۱۵ دقیقه زنگ آغاز جلسه توسط علی لاریجانی به صدا درآمد. پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، لاریجانی نطق پیش از دستور خود را در رابطه با انتخابات آغاز کرد.

او ضمن تشکر از مردم بر این مسأله تأکید کرد که انتخابات، مسیر پیش رو را تعیین کرده؛ رئیس مجلس همچنین متذکر شد که انتخابات هفتم اسفند، وزن ایران را افزایش داده و تلقی جدیدی از ایران در جهان به وجود آورده است.

در جلسه امروز تعداد قابل توجهی از نمایندگان از جمله مهرداد بذرپاش، چهره شاخص اصولگرایان غایب بودند و دقایق ابتدایی به خوش و بش نمایندگان پیروز و نمایندگان بازمانده از مجلس دهم اختصاص داشت.

اما چهره‌های اصولگرا، از جمله حداد عادل، آقاتهرانی، نبویان، زاکانی، رسایی و کوچک‌زاده با توجه به نتایج انتخابات در تهران، زیر ذره‌بین رسانه‌ها از جمله عکاسان حاضر در جلسه علنی امروز مجلس قرار داشتند. با این وجود، سکوت این طیف از نمایندگان و بی‌حاشیه بودن جلسه، خود، مهم‌ترین حاشیه امروز مجلس بود.

در بین لیست اصولگرایان تهران که از مجلس دهم جا مانده بودند بحث و گفت‌وگوهای جدی در گروه‌های چندنفره کوچک جریان داشت، بخصوص چهارپایه معروف حداد عادل به مکانی برای تبادل نظر این نمایندگان تبدیل شده بود.

در هر گوشه از مجلس نیز اجتماعات کوچک دو، ‌سه و چهار نفره برقرار بود که بحث‌های جدی خصوصا در مورد انتخابات در میان آنها در جریان داشت.

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در جلسه امروز حضور داشت و مطابق معمول، بسیاری از نمایندگان دور او جمع شده و صحبت‌های متعددی را با معاون رئیس جمهور مطرح می‌کردند.

مجلس در اولین دستور جلسه امروز خود وارد طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس شد. اما نمایندگان به دلیل حاشیه‌های انتخاباتی کمتر به آنچه در صحن می‌گذشت توجه داشتند و مشارکت آنان در رأی‌گیری بسیار پایین بود. به طوری که رئیس مجلس بارها از نمایندگان خواست در صندلی‌های خود مستقر شده و در رأی‌گیری‌ها شرکت کنند.

حتی در ساعت ۹:۱۸ دقیقه، مجلس برای دقایقی از حدنصاب افتاد و لاریجانی مجبور شد رأی‌گیری در مورد دستور حاضر را چند دقیقه‌ای به عقب بیاندازد تا نمایندگان بار دیگر وارد مجلس شوند و رأی مجلس به لحاظ قانونی معتبر باشد. مشارکت پایین نمایندگان در رأی‌گیری‌های مربوط به دستور جلسه امروز باعث شد یکی دو طرح به دلیل رای پایین نمایندگان از دستور خارج شوند.

از میان نمایندگانی که از مجلس دهم جا مانده بودند تعدادی از ‌آنها با چهره‌های درهم فرو رفته نشان می‌دادند که از نتایج اخذ شده ناراضی هستند اما تعدادی دیگر از جمله چهره‌های شاخص ائتلاف اصولگرایان سعی می‌کردند با لبخند نشان دهند همه چیز تحت کنترل است. از جمله آنان مهدی کوچک زاده بود که حدود ساعت ۱۰ صبح با چهره‌ای خندان وارد مجلس شد و با غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده اصلاح‌طلب رشت و غلامرضا تاجگردون نماینده منتخب مردم گچساران به شوخی و خوش و بش پرداخت.

مجلس در میان همین سکوت معنادار، وارد نطق‌های پیش از دستور شد که مطابق انتظار بخش زیادی از آنها به انتخابات هفتم اسفند مربوط می‌شد.

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز بود که توانسته از این شهر رأی اعتماد مجدد برای حضور در مجلس دهم بگیرد نخستین ناطق امروز بود. او نطق خود را با این شعر آغاز کرد. «باید که جمله جان شوی/تا لایق جانان شوی».

پزشکیان در سخنان خود از روند تأیید صلاحیت‌ها نیز انتقاد کرد و گفت: به افرادی اجازه ندادیم بیایند و قانون طوری طراحی شده بود که نمی‌توانستند اعتراض کنند. منصفانه نیست که آدم را محکوم کنند و نگویند به چه جرمی بازماندند.

او انتقادات تندی را هم به نحوه برخورد با مقامات پیشین کشور و ممنوعیت ذکر اسامی آن ها در کرسی های آزاداندیشی دانشگاه ها وارد کرد و گفت که این مساله، خلاف دستورات شخص رهبری است.

ناطق دیگر امروز، شهباز حسن پور نماینده سیرجان بود. او با اشاره به نتایج انتخابات گفت: حضور چهره‌های موجهه و مورد وثوقی همچون لاریجانی و عارف نشان داد برای حفظ وحدت می‌شود از خودگذشتگی کرد، می‌تواند در اجرای این مهم بار دیگر راهگشا باشد.

نطق‌ها با همین روند ادامه پیدا کرد و پس از آن مجلس وارد تذکرات شفاهی شد. در این میان تعدادی از نمایندگان که از حوزه انتخابیه خود مجدداً رأی گرفته بودند از مردم تشکر کردند اما تذکر حمید رسایی نماینده منتقد دولت بود که سکوت طیف اصولگرای مجلس را شکست. او گفت بازنده حقیقی انتخابات کسانی هستند که هویت گذشته خود را به تاراج گذاشتند. این سخنان رسایی، کنایه‌ای به لیست امید بود که نام برخی چهره‌های سابق طیف اصولگرا در آن مشاهده می‌شود.

رسایی اشاره‌ای نیز به شکست اصولگرایان در تهران داشت و گفت: ما در انتخابات به تجربیاتی رسیدیم که می‌تواند به ما برای آینده کمک کند؛ تنها ابزار نظارت مجلس نیست و به لطف خدا چهره‌هایی به مجلس راه پیدا کردند که هرجا لازم باشد از حقوق ملت دفاع می‌کنند و در بزنگاه‌ها حرف جامعه انقلابی را می‌زنند.

پس از تذکر رسایی، جلسه مجلس با ریاست ابوترابی چند دقیقه دیگر هم ادامه پیدا کرد و قبل از رسیدن عقربه های ساعت به ۱۱ و ۴۵ دقیقه بود که ابوترابی، زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد.۲۰۱۶۰۲۱۰۶۳۸۶۶۲۳۸۵۴۲۰۱۶۰۲۱۰۰۱۸۰۴۹۴۵۶۲_Orig

گزارش از رضوان اناری خبرنگار پارلمانی

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. سعید گفت:

    کوچک زاده ب کوچک اف معروف شده و مخالف سر سخت برجان بود .دیگه برو تو خونه بشین بای بای اقای کوچک زاده ببخشید کوچک اف

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president