آوای جنوب

«این تهدید را در انتخابات جدی بگیرید»

انتخاباتیک مدرس ارتباطات درباره‌ی لزوم نظارت بیشتر بر فعالیت پایگاه‌های خبری در ایامی مانند انتخابات، گفت: حیف است که به خاطر مناسبتی مانند انتخابات، هزینه‌های مختلف به ویژه هزینه‌ی بزرگ معنوی بپردازیم و در فضای ارتباطات بخواهیم رسانه را به خاطر یک دوره گذار، بی‌اعتبار یا کم‌اعتبار کنیم.

آوای جنوب؛

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ،دکتر محمدرضا خوشرو در ادامه‌ی مطلب بالا تاکید کرد: نهادهای نظارتی باید برای رویدادهایی مانند انتخابات که قابل برنامه‌ریزی هم هست، حتما اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای داشته باشند. چون تاریخ هم دارد و چند ماه قبل از انتخابات، این فضا شکل می‌گیرد؛ بنابراین این چند ماه را می‌شود کنترل کرد.

خوشرو، توضیح داد: در بحبوحه‌ی مناسب‌های خاصی مثل انتخابات که بحث رقابت برای کسب قدرت در یک کشور مطرح می‌شود، طبیعی است که در فضای مجازی و فضای رسانه‌ها هم تحرکات بیشتری اتفاق بیفتد. اشکالی که متأسفانه بر این ماجرا وارد است، این است که ما چون در ایران احزاب را به صورت نهادینه و رسمی و حرفه‌ای نداریم، آشوبی در فضای خبررسانی و اطلاع‌رسانی شکل می‌گیرد تا بتوانند با استفاده از کارکردهای مختلف رسانه‌های مجازی، خودشان را معرفی و تبلیغ یا بعضا درگیر کنند؛ اینگونه است که چالش‌های انتخاباتی در فضای مجازی، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها شکل می‌گیرد.

وی از رسانه‌هایی که زمان انتخابات رونق می‌گیرند به عنوان سایت‌های فصلی یاد کرد و گفت: این سایت‌ها در فصل انتخابات وارد میدان می‌شوند و در راستای گرایشات سیاسی خودشان فعالیت می‌کنند. در شهرهای بزرگ، گروه‌ها و جناح‌های سیاسی می‌توانند فعالیت رویکردی داشته باشند، ولی در شهرهای کوچک گروه‌ها و جناح‌های به شکل قومیتی و طایفه‌ای فعالیت می‌کنند. به ویژه در انتخابات مجلس این اتفاق می‌افتد و طوایف مختلف برای خودشان فعالیت می‌کنند و در راستای اینکه نامزد مورد نظر خودشان را مطرح کنند یکسری فعالیت‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها شکل می‌دهند و بعد از انتخابات هم، فیتیله این فعالیت‌ها کشیده می‌شود و وفات می‌یابند.

خوشرو با اشاره به اینکه معمولا کشورهای کمتر توسعه‌یافته با این پدیده روبه‌رو می‌شوند، گفت: کشورهای کمتر توسعه‌یافته که سطح مشارکت سیاسی بالایی داشته باشند، معمولا با این پدیده‌ی پارادوکسیکال و متضاد روبه‌رو می‌شوند؛ کشورهایی که از لحاظ ارگانیک سازمان‌های سیاسی و احزاب آن به صورت حرفه‌ای کار نمی‌کنند، اما مشارکت سیاسی آن‌ها بالاست. مشهود است که مردم کشوری مثل ایران، مردمی سیاسی هستند و خیلی در مورد موضوعات مختلف اظهار نظر می‌کنند و مشارکت سیاسی‌شان هم نسبت به برخی کشورهای غربی و توسعه یافته بالاست، ولی چون توسعه نیافته هستند، این مساله باعث می‌شود که فضای وبلاگ‌ها و سایت‌ها به تبلیغات انتخاباتی و درگیری‌های بین گروه‌های سیاسی، محکوم کردن همدیگر و افشاگری‌ها علیه هم تبدیل شود که اتفاق خوشایندی نیست.

او ادامه داد: این سایت‌ها منابع رسمی نیستند و ممکن است این فایده‌ حداقلی را داشته باشند که تنور انتخابات و تنور رقابت انتخاباتی را بتوانند گرم کنند ولی به دلیل اینکه منبع معتبری ندارند و اعتبار قابل توجهی ندارند، ممکن است ذائقه مخاطب ما را تخریب کنند و بعدها بی‌اعتمادی مخاطب نسبت به خبرگزاری‌ها و سایت‌های حرفه‌ای را هم موجب شوند. فضا را گل‌آلود، مسموم و غبارآلود کرده و فضای رسانه‌ای را که می‌تواند موثر باشد، ویروسی می‌کنند.

این استاد ارتباطات در پاسخ به این پرسش که آیا وجود سایت‌ها و رسانه‌هایی که در زمان انتخابات رونق می‌گیرند، می‌تواند در نهایت به رونق فضای انتخابات کمک کند؟ اظهار کرد: این رسانه‌ها و سایت‌ها می‌توانند تنور انتخابات را گرم کنند و این چالش‌های رقابتی گرم شود ولی به خاطر آفت بزرگتری که در راستای کاهش اعتبار یک رسانه شکل می‌گیرد و همچنین بی‌نظارتی، ما را دچار تهدید جدی‌تری می‌کند؛ یعنی فرصت پیش آمده برای اینکه از فضای مجازی در راستای اهداف کلان سیاسی کشور که مشارکت بزرگی است استفاده کنیم، تبدیل به تهدید خیلی بزرگتر می‌شود و این مسئولیت نهادهای نظارتی بر رسانه‌های ما را صد برابر می‌کند.

این مدرس ارتباطات همچنین یادآور شد: اگر تمرکز را برای فضای انتخابات قرار بدهند به جای اینکه بخواهند فقط دنبال سوژه‌های صرفا فرهنگی‌تر باشند، این حوزه، حوزه‌ای است که می‌شود روی آن بیشتر تمرکز کرد.

محمدرضا خوشرو در پایان بیان کرد: جای امیدواری است که بتوانیم از نهادهای نظارتی در وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی این خواهش را داشته باشیم که کمی برنامه‌ریزی‌شده‌تر به این حوزه و پدیده انبوه خلق مجازی که به عنوان پیروان یک نامزد یا تفکر سیاسی شکل می‌گیرد، بپردازند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president