آوای جنوب

کسی که در پی تحصیل مال به صورت بی‌نهایت باشد شیعه نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه طبق آموزه‌های اسلامی سرمایه انباشته باید در خط تولید و اشتغال هزینه شود، گفت: مال‌اندوزی و ثروتی که در خدمت تولید و علم نباشد و طبق دستورات اسلام حاصل نشود، به سقوط جامعه می‌انجامد.

آوای جنوب؛

حسن رحیم‌پور ازغدی امروز در سخنرانی پیش از نماز جمعه تهران، به بیان احادیث درباره اقتصاد اسلامی و حصول مال حلال اشاره کرد و احادیث و بیاناتی چند از امام محمدباقر (ع) درباره اقتصاد اسلامی را عنوان کرد.

وی اظهار داشت: طبق فرموده ایشان کسانی که بدون کار منابع مالی حاصل می‌کنند، نظیر واسطه‌گران و دلالانی که کالا را با یک دست خریده و با دست دیگر می‌فروشند، کسب حرام می‌کنند؛ کسانی که منابع مالی بدون کار حاصل می‌کنند، در واقع اموال حرام کسب کرده‌اند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در اقتصاد اسلامی، پول در ازای کار، مهارت و برنامه‌ریزی حاصل می‌شود.

وی درباره تحصیل مال حلال به صورت بی‌نهایت نیز توضیح داد: طبق فرموده امام محمدباقر (ع) تحصیل مال به صورت بی‌نهایت حتی اگر حلال باشد، صحیح نیست و کسی که این کار را انجام می‌دهد، جزء شیعیان نیست؛ در چنین شرایط اقتصادی چه کسی می‌تواند بدون رانت و دلالی چنین درآمدهایی را حاصل کند، چطور مقدار زیادی پول در حساب شخصی فرد باشد، اما برادران دینی وی با مشکلات مالی زیادی مواجه باشند؟ بنابراین کسی که چنین مالی را ذخیره می‌کند، از شیعیان نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: طبق روایات و احادیث باید برای جمع‌آوری پول تلاش کرد، اما حصول پول و هزینه‌کرد آن باید در قالب تعالیم دینی باشد؛‌ در مقام تولید ثروت با اهداف تولید قدرت، ثروت و علم در نگاه اسلامی باید عمل کرد و اگر چنین باشد، پول پدیده‌ای الهی خواهد بود و در غیر این صورت علامت سقوط جامعه است.

وی بیان کرد: طبق احادیث امام معصوم فلسفه تأمین پول و سرمایه، ساماندهی زندگی همه امت اسلامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:‌ پول درست تولید شده و درست مصرف شده نشانه خداوند در زمین و برای ساماندهی امور خلق است تا رفاه متوسطی حاصل شود و جامعه به رشد معنوی برسد؛ آن پولی الهی است که به وسیله آن مشکلات بهداشت، ازدواج، مسکن و فقر مالی را رفع کند، در حالی که پولی که صرف عیاشی و فساد شود، به سقوط جامعه می‌انجامد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به تعادل اقتصادی اظهار داشت: طبق فرموده امام محمدباقر(ع) زیاده‌روی و کم‌روی در اقتصاد صحیح نیست؛ خداوند برای انسان نه زندگی فقیرانه و نه زندگی اشرافی می‌خواهد.

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: طبق فرموده امام معصوم یک سبک زندگی درست داریم که بین دو سبک زندگی افراطی و تفریطی است که اگر این سبک درست هدایت شود هر دو سبک افراط و تفریط زندگی امت اسلامی را از بین می‌برد.

وی یادآور شد: طبق فرمایشات امام محمدباقر (ع) باید در بازار و اقتصاد اسلامی دین‌شناسی دقیق و صحیح وجود داشته باشد؛ ما در سبک زندگی خود به صورت صوری و ظاهری اسلام را رعایت می‌کنیم، اما در بحث اقتصادی رعایت اقتصاد اسلامی امری واجب است.

وی یادآور شد: طبق فرمایشات امام معصوم اقتصاد اسلامی در وجود بحران‌ها متلاطم نمی‌شود؛ هرجا معیشت و زندگی و اقتصاد طبق دستورات اسلام مدیریت نشود، در واقع ناقص است و از هدف‌گذاری جامعه اسلامی دور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: طبق فرموده امام معصوم آن بازار و مردمی که زبان و ادبیات مذهبی در ظاهر آنها مشخص است اما دین خدا در سبک معاملات آنها جاری نیست، زیان می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم اجرای امر به معروف و نهی از منکر در اقتصاد اظهار داشت: تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در جامعه اسلامی باید شفاف و مشخص باشد و دستورات دینی در آن جاری باشد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد:‌ طبق فرموده امام معصوم جامعه‌ای که شعارهای اسلامی می‌دهند به بهشت نمی‌روند مگر آنکه به این شعارهای اسلامی نیز جامه عمل بپوشانند؛ باید رابطه کار و کارگر مشخص باشد و در بحث صادرات و واردات و امور جاری اقتصاد، مسائل دینی رعایت شود.

وی یادآور شد: طبق فرموده امام محمدباقر (ع) اگر ظلم اقتصادی دیده شود و سکوت اختیار کنیم، دین نداریم و ایشان در ادامه می‌فرمایند کسانی که شعار اسلامی می‌دهند، اما به دنبال مال‌اندوزی و زیاده‌‌روی در کسب مال هستند، دین ندارند.

وی به سوره توبه آیه ۳۵ اشاره کرد و گفت: خداوند گنج‌‌اندوزی را حرام کرده است، بنابراین باید مال تولید شده خرج شخص و جامعه شود، همچنین طبق فرموده امام باقر (ع) انباشت پول و طلا و به جریان نیانداختن آنها در اقتصاد شرعاً حرام است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به همان میزان که شرب خمر و زنا در دین اسلام حرام اعلام شده است، پول‌اندوزی نیز حرام است.

وی تأکید کرد: سرمایه انباشته شده باید در خط تولید و اشتغال هزینه شود.

رحیم‌پور ازغدی به یکی دیگر از احادیث به نقل از امام باقر (ع) اشاره کرد و گفت:‌ آنانی که مال زیادی دارند، اما انسانیت ندارند، در واقع غنی نیستند و آنهایی که ثروت زیادی ندارند، اما انسانیت دارند، در واقع ثروتمند هستند.

وی گفت: طبق فرموده امام معصوم سرمایه‌داران واقعی مؤمنانی هستند که رفتار خود را در قالب اسلام کنترل می‌کنند و به کمِ دنیا قانع هستند و مازاد درآمد خود را به فقرا اختصاص می‌دهند و مازاد درآمد خود را صرف عیاشی نمی‌کنند و برای خود در اقتصاد خط قرمز اخلاقی و اقتصادی دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: دولت، مجلس و قوه قضاییه باید توجه کنند که اقتصاد سالم از نظر اسلام کدام است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president