آوای جنوب

واکنش رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور به مخالفین سخنان ائمه جمعه

 تقویرئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در سخنان پیش از خطبه گفت: سیاست نماز جمعه نقد منصفانه و دفاع واقع بینانه است، از همه مسئولین خدوم دفاع می کنیم اما تذکر هم می دهیم، به همه ائمه جمعه گفتیم تیم مذاکره کننده را دعا کند.

سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور، در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران، گفت: در اولین جمعه پس از ماه رمضان قرار داریم و هنوز نور معنویت این ماه، در جامعه ما و بر چهره مومنین روزه دار، ظاهر و آشکار است. در ماه برکت، با روزه داری سرمایه‌گران‌مایه‌ای را به دست آوردیم که امیدواریم بتوانیم این سرمایه را حفظ کنیم و بر معنویت کسب کرده بی‌افزایم.

وی ادامه ادامه داد: در استانه سال‌گشت نخستین نماز پرشکوه جمعه هستیم. در تاریخ پنجم مرداد ماه سال ۱۳۵۸ اولین نمازجمعه، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقامه شد، همان طور که همگان می دانند، اولین حکم امامت جمعه برای شخصیتی برجسته و شناخته شده، عالمی فرزانه، مجاهدی شجاعی، روحانی رشید، که امام امت به او لقب ابوذر زمان را داد، یعتی مرحوم آیت الله طالقانی صادر شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور، اضافه کرد: آیت‌الله طالقانی مردی بود که علیه طاغوت عصیان کرد، شخصیتی که در میدان مبارزه با شجاعت بی‌نظیر فریاد کشید، اندیشه‌های امام را تبیین کرد و به عنوان بازوی قدرتمند رهبرکبیر انقلاب، مجاهدتش را با سرافزای تا پیروزی به نهایت رساند و بعد از پیروزی انقلاب در خدمت امام و انقلاب بود.

تقوی اظهار داشت: از ویژگی‌های این شخصیت مخلص این بود که بسیاری از منحرفین و منافین قصد سو استفاده از او را داشتند، حتی می‌خواستند او را در مقابل امام راحل قرار دهند، منافقین در اطلاعیه‌ها و شعارها و تبلیغاتشان بر این مسئله دامن می زنند که یک رهبر، امام خمینی و یک رهبر هم مرحوم طالقانی است، این شگرد منافقین بود که رهبری را تجزیه کنند و قصدشان از انجام چنین کاری این بود که رهبری انقلاب را تضعیف کنند و در نهایت به اهداف شومشان برسند.

وی درباره ابعاد دیگر شخصیت مرحوم طالقانی گفت: مرحوم طالقانی با شجاعت و صراحت دست رد به سینه همه این جریانات جبهه نفاق زدو بر رهبری امام راحل تاکید مداوم داشت. کسانی که حافظه‌شان یاری کند و به یاد بیاورند در جلسه‌ای که حضرت امام خمینی (ره) و مرحوم طالقانی نشسته بودند،فردای جلسه منافقین در روزنامه‌های خود از نشست دو رهبر یاد کردند، اما ملت ما هوشمندانه با این جریانات برخورد کرد.

تقوی با بیان این که هر شعار درانقلاب اسلامی یک شان صدور دارد گفت: همان طور که هر آیه قرآن برای یک حادثه نازل شده و شان نزولی دارد، هر شعار انقلاب هم یک ماجرایی دارد و دارای یک شان صدور است. این شعار حزب فقط حزب الله، رهبر فقط روح الله در ارتباط با همین قضیه رهبر دانستند مرحوم طالقانی از جانب منافقین بود، مردم دیدند منفاقین به تمرکز زدایی رهبری انقلاب، دامن می‌زنند و با همین هوشیاری همیشگی، فردای آن روز در راهپمیایی‌ها و در شعارها، این مطلب به شکل نظم‌گونه‌ای آهنگین از درون ملت در فضای کشور پخش شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تاکید مردم بر این بود که رهبری انقلاب باید رهبری متمرکز باشد. ملت، هوشمندانه با این مسئله برخورد کرد. از آغاز کار تا به امروز هنوز هم دشمنی با رهبری نظام وجود دارد، توطعه‌های داخلی و خارجی بسیاری در کار بوده، هستت و خواهد بود، زیرا همه قدرت و عظمت این انقلاب را در چهره امام مواضع امام و رهنمود های امام می دیدیدم و دشمن هم این را خوب دانسته ، لذا ما امروز بر ولایت فقیه تاکید داریم و هرگز اجازه نمی‌دهیم و نخواهیم داد که کسی بخواهد به این حریم مقدس ولایت نزدیک شود و به شکلی آن را تضعیف کند، زیرا تعضیف رهبری یعنی تضعیف وحدت ملی، امنیت ملی، یعنی پاگذاشتن بر روی خون‌های شهیدان کشورمان، بنا بر این رهبری در انقلاب محور بوده و هست.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور تاکید کرد: طالقانی در مسیر پیروزی انقلاب رشد و باروری نهضت امام، زحمات بسیاری را متحمل شد، زندان شکنجه در مبازره با طاغوت، گفتنش آسان و شنیدنش آسان است که مرحوم طالقانی در زندان زیر شکجنه رفته و یا مدام تبعید شده است، باید قدر این همه سرمایه‌ای را که رزمندگان ما مجاهدان ما و مبارزان دوران قبل از پیروزی اندوخته‌اند را بدانیم.

سید رضا تقوی در ادامه خاطرنشان کرد: نماز جمعه از ۵ مرداد ۱۳۵۸ در ایران اسلامی آغاز شد، پس از تهران، در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ نماز جمعه گسترش و توسعه پیدا کرد، امروز که در خدمت شما هستیم در بیش از ۸۳۰ شهر، در همین ساعت نماز جمعه اقامه می‌شود، امروز شهر و استانی را در کشور سراغ نداریم که در این ساعت جمع قابل توجه از مردم در مصلی ها در مساجد جامع شهر و محل اقامه جمع می‌شوند، این اجتماعات خیرات و برکات بسیاری برای نظام و کشور داشته است.

وی در ادامه گفت: جریان نماز جمعه و اقامه ین عبات ارزشمند یک جریان ولایی است، نماز جمعه نماز ولایت است، متولی این نماز در زمان حضور امام معصوم، شخص امام معصوم است و در زمان غیبت هم نایب امام معصوم یعنی ولی فقیه نمازجمعه را اقامه خواهد کرد،حضور در نماز جمعه، تجدید بعید با ولی امر مسلمین و در نگاه بالاتر ارتباط با حضرت بقیه الله (عج) است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور تصریح کرد: در ۸۳۰ شهر که نماز جمعه اقامه می شود، ۳۹هزار نیروی ستادی در روز جمعه برای اقامه نماز جمعه و تدارک مقدمات اجرای آن دست به کار می شوند، از این تعداد نیروی ستادی ۲۵ هزار نفر از برادران و تعداد باقی مانده از خواهران هستند که قربت الی الله خدمت می‌کنند.

تقوی در ادامه گفت: ما مشکل بزرگی که برای اقامه نماز جمعه در کشور داریم مشکل مکان نماز است، در ۸۳۰ شهر، دو سوم از این شهرها محل مناسبی برای اقامه نماز ندارند، مساجد شهر ظرفیت پذیرش جمعیت نماز جمعه را ندارد، همان طور که امام خمینی فرمودند مردم را باید شریک کنیم، اما مخارج ساخت مصلی ها بسیار بالاست،با اختصاص ۲۰ میلیارد یا ۱۰ میلیارد تومان نمی توان برای همه شهرها مصلی ساخت، در ۲۰۰ شهر مصلی هایی در دست ساخت است، که به کمک وزارت مسکن، بنیاد زمین شهری و شورای شهر، توانسته ایم زمین هایی را تهیه کنیم و در اختیار بگیریم اما ساخت و ساز آن بسیار پر هزینه است، از دولت و مجلس می خواهیم که اقداماتی کنند، مجلس در زمان تنظیم بودجه به بحث مصلی ها توجه بیشتری کند. .

وی خاطرنشان کرد: برای ساخت یک پارک ۴هکتار اختصاص داده می شود اما وقتی می خواهیم برای ساخت مصلی اقدام کنیم مسئولین می گویند زمین ۳۰۰ متر ۴۰۰ متر، نمی توان با این زمین کاری کرد، مسئولین این شهرها حضور دارند، چرا وقتی به کارهای دینی می‌رسند دستشان می‌لرزد، نماز جمعه مربوط به نظام است، نماز جمعه مربوط به حزب، گروه، دار و دسته‌ خاصی نیست، اجازه ندادیم کار جناحی و حزبی مطرح شود‌. مسائل ملی را نمی توان در درون یک حزب گنجاند، مسئله هسته ای را را می توان گفت دستاورد حزب من است؟ کارهای ملی و از این دست در کارهای گروه و حزب قرار نمیگیرد این ترببیون ائمه جمعه مواضع نظام را مطرح می کنند.

تقوی در ادامه اضافه کرد: عده‌ای که با سخنان ائمه جمعه موافق نیستند، مدام می گویند تریون نماز جمعه حزبی است، مثلا می گویند، حرف از فتنه نزیم، فتنه خط قرمز نظام است، از فتنه حرف می نزیم خوششان نمی‌آید، عده ای حتی حاضر نیستند لفظ فتنه را به زبان بیاورند، یا عده ای که می خواهند آمریکا در ایران مکدونالد بزند، یا بعد از توافق هسته ای عده ای خوشحال هستندکه مثلا وزیر امور خارجه فرانسه به ایران می آید ، وقتی ائمه جمعه تذکر می دهند ناراحت می شوند و می گویند تریبون نماز جمعه حزبی است، امریکا دشمن شماره یک مستضعفان جهان است و هیچ گاه نمی توانیم سر سازش با مستکبرین داشته باشیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور، در پایان گفت: ما در نماز جمعه نصیحت می‌کنیم، در خدمت مسئولین خدمتگذار هستیم، از دولت حمایت می کنیم، باید همگان بدانند که سیاست ما این است، نقد منصفانه و دفاع واقع بینانه، در همین مذاکرات هم ما چقدر در سراسر کشور دیپمات ها را حمایت کردیم که البته وظیفه ما این بود که آنها را حمایت کنیم تا با قدرت حرف بزنند، ما تیم مذاکره کننده را دعا کردیم به همه استان ها هم گفتیم که تیم مذاکره کننده را دعا کنند، امیدواریم همه بدانند که نماز جمعه اسباب خیرخواهی است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president