آوای جنوب

همه در خواب و معلم بیدار/در حادثه «طسوج» معلم خوابید و مسئولان بیدار نشدند

۱۳۹۴۰۹۳۰۰۰۰۸۷۵_PhotoLدر حادثه «طسوج» معلم خوابید و مسئولان بیدار نشدند.

آوای جنوب؛
خبرگزاری فارس: همه در خواب و معلم بیدار/در حادثه «طسوج» معلم خوابید و مسئولان بیدار نشدند

به گزارش خبرگزاری فارس از چرام، حادثه دلخراش طسوج در تاریخ ۲۵ آذر ۹۴ مبنی بر برفگیر شدن سه شهروند چرامی که منجر به فوت دو تن از آنان که یکی معلمی فداکار و دیگری کارگری ساده بود، شد، آنچنان تاسف بار هست که جایی برای قلم فرسایی اضافی نمی‌گذارد اما نگارنده را بر آن داشت تا برخی موارد را به بعضی از مسئولانی که صرفا به خاطر انسان خوب و متعهد بودن پست می‌گیرند، گوشزد کنم.

*تا کی شاهد نادیده گرفتن جان مردم در جاده‌های نادیده گرفته شده چرام باشیم

شما مسئولان محترمی که در جلسات و در جمع مردم قول‌های شیک می‌دهید اما خود بهتر می‌دانید که حرف‌های شما، سخنانی پیک بیش نیستند، چه خوب است اگر در کنار انسان خوب بودن، تخصص و تجربه کافی در نوع مسئولیت داشتید.

حادثه طسوج شاید برای مدت کوتاهی در ذهن‌ مسئولان باقی بماند و همچون مرگ تلخ سرباز جوان (وحید پوش، سرباز جان داده در برف جاده سادات) به دست فراموشی سپرده شود اما خاطره و رنج آن تا ابد برای خانواده آنان و مردم چرام باقی خواهد ماند و در این بین جدا از برف و باران و بوران، گناه مسئولانی که در ارتباط مستقیم با چنین موضوعاتی هستند بیش از قضا و قدر است.

تاکی باید شاهد جان باختن و تلف شدن مردمانمان به خاطر محرومیت‌ها، عدم توجه و ضعف مدیریت مسئولان مربوطه باشیم، آنان که کوتاهی کرده‌اند بدانند به خاطر دفاع نکردن ازحق مردم آسیب پذیر، در برابر خداوند، مردم و رهبر معظم خود شرمسار هستند.

*آیا صندلی‌ها عزیزتر از جان مردم هستند

منطقه طسوج، منطقه‌ای خوش آب‌وهوا و گردشگری در شهرستان چرام و از مناطق بکر و بسیار زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد است که نگارنده به عنوان خبرنگار بارها در جلسات متعدد و سفرهای استاندار محترم و نماینده محترم مردم چرام در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان شاهد تقاضای مکرر مردم این منطقه و برخی مسئولان شهرستانی مبنی بر نیاز توجه ویژه به این منطقه به خصوص در حوزه راهسازی بوده‌ام.

منطقه طسوج چرام جز مناطق کوهستانی، روستایی و عشایری چرام است که دارای قابلیت‌های کشاورزی، دامداری و گردشگری است اما هنوز در محرومیت مانده و از جاده ارتباطی و امکانات مناسب برخوردار نیست.

 فرماندار محترم چرام تاکید بر این دارند مردم و مسئولان از تفکیک بخش و شهر و مناطق و مسائل قومیتی سخن نگویند و سخن وی نیز قابل قبول است، اما جناب فتاح‌پور چطور می‌توان از تفکیک سخن نگفت حالی در کنار پروژه بزرگ سادات، دمه و جاده‌های دیگری که خود شما بهتر از هرکسی بر آن واقف هستید، جاده طسوج دیده نمی‌شود، جاده آرند و گره‌ای و توگبری و چاسخار همینطور..اینگونه نیست که این مناطق هم از بخش مرکزی چرام، دارای پتانسیل‌های گردشگری بالا و غیرقابل تفکیک هستند.

خوب به یاد دارم زمانی را که خبرنگاران بر پروژه برق رسانی به روستای دلی‌خلیفه‌ای اعتراض داشتند، جواب یکی از مسئولان را که اولویت با مناطق محروم است، بی‌شک اینگونه است و ما نیز قبول داریم اما آیا توگبری با بیش از ۱۰۰ خانوار فاقد هرگونه امکاناتی از مناطق محروم و اولویت دار نیست؟

اعلام این خبر توسط مسئولان با عنوان « مرگ دونفر بر اثر گازگرفتگی » علت اصلی این حادثه را به حاشیه برد با این که همه می‌دانیم دلیل پکنیک روشن کردن در ماشین، بسته بودن راه و مسدود شدن جاده با برف زیاد بوده وگرنه در آن شرایط خاص چه کسی هوس توقف کردن و گرم کردن خود با پکنیک را می‌کند و حالا روی سخنم با شماست مسئولان عزیزی که قصور می‌کنید؛ آیا صندلی‌ها عزیزتر از جان مردم هستند آن هم مردمی که امام راحل فرمودند «مردم یکی ازمهمترین ارکان نظام هستند».

*گریزی بر حادثه ۲۵ آذر ۹۴

آنچه در زیر می‌خوانید گزارشی از حادثه طسوج در ۲۵ آذر ۹۴ است:

در پی بارش برف در روزهای گذشته و بی‌توجهی مسئولان حوزه راه و شهرسازی نسبت به بازگشایی جاده مله دلگکی در سوز سرما و در سکوت سرد روزهای آخر پاییز، آخرین کلاس درس معلم فداکار چرامی مرحوم علی نوروزی در منطقه محروم و سخت گذر طسوج، آخرین کلاس زندگی‌اش بود و برفی سنگین‌تر از برفی که وجودش را با خود برد بر دل‌های دانش‌آموزان و فرزندانش نشست.

علی نوروزی معلم ابتدایی این منطقه روز چهارشنبه ۹۴/۹/۲۵بعد از پایان کلاس رهسپار خانه خود می‌شود که در بین راه گرفتار جاده برفی مله دلگکی می‌شود که بارها در رسانه‌ها از مسئولان تقاضای آسفالت و ایمن سازی جاده شده بود.

در این بین دو نفر از جوانان فعال و تولید کننده ماهیان سردآبی که در مسیر چرام بودند به کمک وی شتافتند و یکی از آنها به علت عدم آنتن دهی مناسب تلفن همراه در این جاده مسافت ۲ کیلومتری می‌پیماید تا به وسیله تلفن درخواست کمک کند و بعد از برگشتن به ماشین، هر سه نفر در ماشین به علت سرما یخ می‌زنند.

تلاش نیروهای امدادی و انتظامی چرام به حادثه دیدگان شروع شد اما به علت سخت گذربودن منطقه و جاده برفی کمک به آنها با مشکل مواجه شد و انتقال آنها به مراکز درمانی ساعت‌ها طول کشید.

به گفته شاهدان عینی و محلی عدم توجه مسئولان راه و شهرسازی چرام و مدیریت بحران نست به بازگشایی جاده برف گیر طسوج، مله دلگکی باعث تاخیر در کمک رسانی به حادثه دیدگان و مرگ معلم و یک جوان دیگر شد.

جای بسی تاسف است در حالی که برخی مسئولان در فضای مجازی سرگرم بودند، معلم و دو تن از شهروندان چرامی در بی‌تدبیری و سهل انگاری مسئولان یخ بزنند.

*سخنی با نماینده محترم مردم چرام در مجلس شورای اسلامی

جناب آقای بزرگواری ضمن تقدیر از زحمات و تلاش بی‌شائبه جنابعالی در امر خدمت‌رسانی به مردم به خصوص شهرستان چرام، این مردم بیشترین نقدها را به شما دارند که امیدواریم خاضعانه پذیرا باشید.

حجت الاسلام بزرگواری نماینده محترم مردم چرام مجلس شورای اسلامی، دخالت شما در جابه‌جایی راهدارخانه چهارراه جوخانه و اصرار به انتقال در کنار رودخانه سادات موجب شد که عملیات احداث راهدارخانه متوقف شود و این روزها شاهد مرگ شهروندان چرامی و معلم فداکار علی نوروزی در منطقه برف گیر مله دلگکی باشیم و مردم شما را یکی از مقصران حادثه می‌دانند.

*آنچه جالب است نامه پدر میثم ظهرابی یکی از صدمه دیدگان حادثه طسوج است که در فروردین ۹۴ به سایت خبری “عصر دنا ” ارسال شد که بخشی از آن را یادآور می‌شویم:   

جناب آقای دکتر خادمی شخص حضرتعالی بیش از هر کسی رنج عبور از مله دلگکی و دندانه سادات را در دوران طفولیت و نوجوانی متحمل شده‌اید که به نظر می‌رسد توضیح اینجانب برای حضرتعالی زیره به کرمان بردن است، خدا می‌داند الان یا شرمندگی اقدام به نوشتن این نامه خدمت حضرتعالی می‌کنم چرا که حضرتعالی به این منطقه مدیونی و از خاکش هستی گرفته‌ای و حق این است که احداث این جاده به نام جنابعالی ثبت شود

– جناب آقای استاندار و جناب آقای مدیرکل محترم راه و شهرسازی این جاده اگر در استان لرستان و یا استان دیگری بود شاید ۲۰ سال پیش احداث می‌شد چرا که محل عبور این جاده فقط خاک است و کوه و سنگ نیست.

– همانطوری که استحضار دارید منطقه طسوج دارای آب و خاک و هوای ارزنده‌ای است که با احداث جاده زمینه سرمایه گذاری زیادی را می‌توان در آن ایجاد کرد، بنابراین با هزینه کم می‌توان خدمتی شایان به مردم ارائه کرد.

*دومین نامه در آذر ۹۴، دو روز قبل از حادثه طسوج
استاندار محترم استان کهگیلویه و بویراحمد
احتراماً پیرو مراجعات و تماس‌های مکرر با جنابعالی و جناب آقای فتاح‌پور فرماندار محترم چرام و جناب مهندس فدایی مدیر کل محترم راه و شهرسازی استان و مدیرکل قبل از وی و همچنین جناب آقای سیدعلی محمد بزرگواری نماینده محترم مجلس در خصوص احداث جاده منطقه طسوج به ویژه مله دلگکی که دوران نوجوانی جنابعالی مملو از خاطرات تلخ زمستان در عبور از این نقطه است.

– وقتی جنابعالی به عنوان استاندار بر صندلی استانداری جلوس کردید، مردم رنج دیده  طسوج و سادات آن شب را به آرامی خوابیدند بر این باور که آقای دکتر خادمی احداث این جاده را در سرلوحه کار خود قرار می‌دهد ، ولی غافلگیر شدند و به این نکته توجه نکردند که جناب دکتر گذشته را فراموش کرده و الان تحت تاثیر مسائل دیگری قرار می‌گیرد.
– چندین سال متوالی است که مسئولین محترم ذیربط قول می‌دهند که تابستان امسال مله دلگکی و جاده طسوج را آسفالت می‌کنیم از جمله سال ۱۳۹۳ طبق گفته آقایان محترم مقرر بود ۷ کیلومتر از جاده را آسفالت کنند و لی با نهایت تأسف تنها به مخلوط ریزی غیراصولی و اندوه بارتر از آن پرکردن کانال کنار جاده که قسمتی از آن هم بتن کاری شده بود و هم اکنون شنیده می‌شود که بدون از بیس می‌خواهند قیرپاشی کنند که این مورد نیز برادر همان بند انحرافی است که توسط جهاد کشاورزی استان بر روی چشمه سرکرته طسوج احداث شد.

*این قصور در حالی صورت می‌گیرد که شهرستان چرام به عنوان سومین شهرستان برف گیر استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شده است و بارها فرماندار محترم این شهرستان و دیگر مسئولان شهرستان چرام، تاکید داشته‌اند که این شهرستان به لحاظ تجهیز ادارات به وسایل لازم و همچنین زیر ساخت‌های جاده‌ای و پل‌های آن و بافت شهری چرام و سرفاریاب نیازمند توجه ویژه مسئولان برای مواقع بحرانی و  بحث پدافند غیر عامل است.

*بخشی از سخنان فرماندار چرام در جمع خبرنگاران:

ابراهیم فتاح‌پور، عنوان کرد: با توجه به وضعیت کوهستانی چرام و برف گیر بودن آن دستگاه‌های لودر و بلدوزر اداره راه و شهر سازی چرام از کار افتاده و خراب هست ضمن اینکه در بحث کامیون هم با کمبود رو برو هستند.

فرماندار چرام با اشاره به مکاتبات و صحبت‌هایی که در خصوص کمبود امکانات و ماشین آلات حوزه راهداری با مسئولان استانی انجام شده است، بیان کرد: متاسفانه هنوز در این خصوص صحبت‌ها عملیاتی نشده و انتظار داریم با توجه به شرایط جوی پیش روی کشور و استان توجه ویژه‌ای به سومین شهرستان برف گیر و قطب کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشند.

*از بخیه کودک اصفهانی تا مرگ معلم چرامی:

 جریان رسانه‌ای برای بخیه چند میلیمتری چه غوغایی به پا کردند اما متاسفانه در استان ما این روزها همه در فکر مشایعت کاندیداها برای ثبت‌نام در مجلس هستند و هر روز دم به دم دنبال آنها در هر کوی و برزنی راه می‌افتند و با فلاش دوربین خود چهره‌های تکراری و شکم‌های سیر همراهان را نشان می‌دهند اما از محرومیت و گریه‌های تلخ فرزندان معلم زجر کشیده چرامی و ناله‌های سوزناک خواهر و برادر جوان از دست رفته در برف و سرمای سوزان جاده طسوج غافل هستند.

وقتی وزیر محترم بهداشت برای بخیه کودک خمینی شهری واکنش نشان داد اما مسئولان محترم آموزش و پرورش و شهرسازی برای معلم و جوان از دست رفته واکنشی نشان ندادند.

وقتی مردم چرام و معلم دلسوز روستایی فدای بی‌تدبیری راه و شهرسازی استان شدند اما زحمت یک عذرخواهی ساده و حضور در جلسات فوری مدیریت بحران چرام را به خود ندادند.

گرچه معلم فداکار علی‌بخش نوروزی با خواب ابدی، دین خود را ادا کرد و درس خدمت‌گزاری آموخت اما وجدان مسئولان را بیدار نکرد.

——————-

یادداشت از نسرین هاشمی

 

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. راهدار گفت:

    مسئول مستقیم این حادثه اداراه راه که وظیفه آن راهداری است و مسئول اداره راه استان هم آقای مهندس فدایی است . لطفآ از آقای مدیر کل بپرسید .

  2. ناشناس گفت:

    لعنت برادمی که مرگ انسانها برایش ارزشی ندارد همین فقط سلام برمردم

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president