آوای جنوب

هشدارمعاون اول قوه قضائیه درباره‌ کامنت‌هایی که در سایت‌ها منتشر می‌شود

اژه-ایسخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران، در توضیحاتی که به پرونده بابک زنجانی مربوط بود، اعلام کرد: «کیفرخواست پرونده متهم نفتی صادر و پرونده او به دادگاه ارسال شد. امیدواریم دادگاه بتواند سریع‌تر به اتهاماتی که در این پرونده وجود دارد مطابق حق و قانون رسیدگی کند».

آوای جنوب؛

به گزارش آوای جنوب ؛ معاون اول قوه قضائیه همچنین از صدور احکام جدیدی در پرونده سه‌هزار میلیاردی خبر داد و در تشریح این احکام گفت: «غلامحسین نواری از اعضای شرکت گروه ملی فولاد به حبس محکوم شد. عباسعلی احمدی، جعفر دارابی، یارمحمد محمدی، کاوه نژاددهقان، امیر رمضانی‌طارمی، محمدحسین اوغلی و شیدا مردعلی به ترتیب به دو، دو، پنج، سه، یک، دو و یک سال حبس محکوم شدند. داریوش میشانی‌فر، معاون بانک صادرات اهواز، به هفت سال حبس و ١٠ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است. بهنام بهزادی، مدیرعامل شرکت تجارت‌گستر، نیز به سه سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شده است». در بخشی از این نشست خبری هم خبرنگاری از اژه‌ای درباره شایعه کشف «بابک زنجانی دوم» سؤال کرد و او گفت: «روابط‌عمومی وزارت نفت اصل قضیه را تکذیب کرد».

رحیمی در زندان است

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در این نشست خبری، با تکذیب خبر مرخصی مجدد محمدرضا رحیمی، اعلام کرد او همچنان در زندان است. اژه‌ای درباره سرانجام بررسی اسامی افرادی که در جریان انتخابات از رحیمی پول گرفته بودند، نیز گفت: «درباره لیستی که آقای رحیمی مطرح کرده بودند باید بگویم اولا، تعدادی از آنها نماینده و نامزد انتخابات نبودند. دوما، پولی که مطرح شده بود که گرفته و به دیگری داده است، به این صورت نبود و اتهامی که وی به سبب آن محکوم شد، به این دلیل نبوده است». وی افزود: «تا صحت مطالب آقای رحیمی مشخص نشود، قائل به ورود در آن نیستیم».

تکذیب بازداشت احمدی‌مقدم

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالات خبرنگاران، خبر بازداشت احمدی‌مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی، پسرش و فرزند شهردار تهران را که در برخی از سایت‌ها منتشر شده بود، تکذیب کرد. محسنی‌‌اژه‌ای، در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه آیا اتهامی متوجه فرمانده سابق ناجاست و از او تحقیقی به‌عمل آمده یا خیر؟ گفت: «به‌هیچ‌وجه تحقیق نشده است و شایعه‌ای که در برخی سایت‌ها آمده است، به‌شدت تکذیب می‌شود. من این موضوع را پیگیری کردم و حرف‌هایی که برخی سایت‌ها دراین‌باره زده بودند را به‌شدت تکذیب می‌کنم».

وضعیت پرونده ستاد سوخت و احمدی‌نژاد

محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده مدیرعامل سابق یکی از باشگاه‌های ورزشی، که مدیریت ستاد سوخت را برعهده داشته است، گفت: «این پرونده باز و کارهای زیادی روی آن انجام شد، اما هنوز پرونده به دادگاه نرفته است». وی افزود: «با کمک وزارت اطلاعات افرادی در این پرونده به‌عنوان مطلع و برخی به‌عنوان متهم، تحت تعقیب قرار گرفتند که تعدادی از آنها بازداشت و تعدادی هم آزاد شدند، ولی هنوز حکم این پرونده صادر نشده است». معاون اول قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت رسیدگی به اتهامات رئیس دولت سابق، نیز گفت: «اتفاق جدیدی در پرونده رئیس‌جمهور سابق نیفتاده است».

رسیدگی به تخلفات ۴ قاضی

محسنی‌اژه‌ای در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: «در مدتی که از جلسه قبل تاکنون نشست داشتیم، چهار نفر از قضات متخلف سلب صلاحیت قضائی شدند و به پرونده آنها در دادسرا و محاکم عالی انتظامی قضات رسیدگی شد». محسنی‌اژه‌ای در ادامه این نشست خبری درباره عفو‌هایی که از سوی مقام‌معظم‌رهبری به زندانیان داده می‌شود، نیز گفت: «در سال ٩۴، ٣٩٣ نفر از زنانی که در حبس به‌سر می‌بردند، مشمول عفو و از زندان آزاد شدند و بیش از این تعداد نیز مشمول تخفیف قرار گرفته‌اند».

دادگاه جیسون امروز برگزار می‌شود

محسنی‌اژه‌ای همچنین روز گذشته درباره پرونده خبرنگار واشنگتن‌پست (جیسون رضاییان) گفت: «از بیان جزئیات این پرونده معذور هستم، اما دادگاه فردا با حضور وکیل‌مدافع متهم و مترجم برگزار می‌شود». وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید، پاسخ ایران به درخواست واشنگتن‌پست برای حضور یک دبیر ارشد در دادگاه خبرنگار این روزنامه چه بوده است و اینکه دادگاه فردا علنی است یا خیر؟ گفت: «علنی‌بودن یا نبودن دادگاه به تشخیص قاضی رسیدگی‌کننده است. در آن مورد هم که گفتید یک روزنامه درخواستی کرده است، قوه قضائیه مستقل است و براساس قانون عمل می‌کند». سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره وضعیت پرونده سه آمریکایی بازداشت‌شده و اینکه سناتورهای آمریکایی خواستار آزادی این زندانیان هستند، نیز گفت: «سناتورها بیخود کرده‌اند. افرادی که شما اسم بردید، دو نفر اتهام جاسوسی دارند و آنها محکوم شدند. حکم این افراد قطعی است و در حال تحمل کیفر هستند. همچنین فرد دیگری از آنها اتهامی دارد که هنوز به اتهامش رسیدگی نشده است و همین روزها مطرح می‌شود».

مسئولیت کامنت‌هایی که در سایتها منتشر می شود

معاون اول قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره‌ کامنت‌هایی که در سایت‌ها و وبلاگ‌های شخصی افراد منتشر می‌شود و اینکه اگر این کامنت‌ها جنبه اهانت داشته باشد، مجرم چه کسی است؟ گفت: «اگر محتوای کامنت‌ها مجرمانه باشد، هر دو مسئول‌اند. در قانون مطبوعات پیش‌بینی شده است که هم مدیر و هم کامنت‌گذار مسئولیت دارند، از‌همین‌رو هر دو تحت تعقیب قرار می‌گیرند که در بسیاری از موارد هم قابل شناسایی هستند».

تفویض احکام سلب حیات به معاون اول قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به تفویض برخی امور از سوی رئیس قوه قضائیه به معاون اول قوه قضائیه، گفت: «تدبیر درباره احکام سلب حیات، ازجمله این موارد است که قبلا توسط رئیس قوه قضائیه انجام می‌شد، اما اکنون به معاون اول قوه قضائیه تفویض شده است».حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهور دوران اصلاحات و اینکه اخیرا در صداوسیما گزارش‌هایی همراه با تصویر سیدمحمد خاتمی پخش شده است، گفت: «این موضوع یکی، دو ماه بیشتر است که اعلام شده و اگر دادستان دستور داده، مطلق بوده است و اگر خلاف دستور دادستان عمل شود، با آن برخورد می‌شود».

رسیدگی به پرونده کهریزک ادامه دارد

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده کهریزک نیز گفت: «پرونده دو بخش داشت؛ یک بخش مربوط‌به نیروی انتظامی و…، بود که حکم آن اعلام شد و حتی حکم قصاص هم داده شد که بعد آن را تبدیل کردند. بخش دیگر این بود که قراری صادر شد و به آن قرار اعتراض شد، پرونده به دادگاه رفت و دادگاه اعتراض را نقض و مجددا به پرونده رسیدگی کرد و کیفرخواست صادر شد که حکم بخشی از آن صادر و بخش دیگر در حال رسیدگی است، البته موارد دیگر هم ضمیمه پرونده شده است. ‌پرونده کهریزک همچنان در دادگاه درحال رسیدگی است».

اسیدپاشی اصفهان

به گزارش آوای جنوب همچنین محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده اسیدپاشی‌های اصفهان هم گفت: «اتفاق جدیدی که در این پرونده رخ داده این است که یک نفر به‌عنوان مظنون دستگیر شده است، البته وی در رابطه با موضوع دیگری دستگیر شده بود، ولی طبقِ قرائن به‌دست‌آمده، ممکن است وی با اسیدپاشی‌های بعدی ارتباط داشته باشد که هنوز این موضوع اثبات نشده است».

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president