آوای جنوب

مهرداد علی‌پور : علت اصلی که ترغیبم کرد در جشنواره تئاتر فجر باشم، جوایز معنوی آن بود

علیپورجشنواره تئاتر فجر به دور از بحث مالی، ارزشی دارد که اعضای گروه را بیشتر ترغیب می‌کند تا به مسیر خود ادامه دهند.

آوای جنوب؛

مهرداد علی‌پور کارگردان نمایش «ده هزار و یک شب» منتخب سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نمایش خود گفت: داستان تفاوت نگاه دو مادر است که منتظر فرزندانشان هستند و قرار است، یکی از آ‌ن‌ها با باران بیاید و دیگری با مینی‌بوس؛ اما در طول نمایش متوجه چیزهایی می شویم که مسیر داستان را تغییر می‌دهد.

وی درباره سبک اجرایی اثر بیان کرد: یک نمایش ابزورد با اجرایی دوسویه است که به صورت رئالیسم جادویی فضاسازی شده و تلفیقی از آداب و رسوم محله‌ای هم دارد.

علی پور ادامه داد: قصه این نمایش در روایت شکل‌ می‌گیرد و ادبیاتی دارد که در کنار ادبیات نمایشی به صورت شعرگونه داستان نمایش را روایت می‌کند.

علی‌پور افزود: نمایش «ده هزار و یک شب» نوشته صابر محمدی، ترکیبی از ادبیات فارسی با شعر و تئاتر است که در نوشته کار به این قضیه بهتر می‌رسیم.

وی با بیان اینکه قصه متن به صورت شاعرانه کار شده است، اذعان کرد: این نمایش قصه شنا کردن با دست بسته در خاک است که به دفاع مقدس نیز اشاره دارد.

علی‌پور با بیان اینکه دو بازیگر اصلی به عنوان راوی قصه در صحنه حضور دارند اضافه کرد: هر شخصیت هر دو سوی داستان را روایت می‌کند که بنابر عقیده من می‌تواند کمکی باشد به موازات با آن چیزی که در خود روایت و اثر است.

علی پور در راستای جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: جوایز جشنواره به دور از بحث مالی، ارزشی دارد که اعضای گروه را ترغیب می‌کند تا با انگیزه بیشتری به کار خود ادامه دهند، خصوصاً برای هنرمندانی که از شهرهای دیگری می‌آیند.

وی افزود: زیرا که همین امر باعث شد تا بازتابش را در شهرم ببینم و با قدرت بیشتری به مسیر خود ادامه دهم.

وی درباره پیشنهاد خود به جشنواره اذعان کرد: اگر امکان اجرای عموم برای نمایش‌های برگزیده در شهرهای دیگر هم می‌دادند، خیلی خوب می‌شد چون اینگونه می‌شود آثار زیادی را دید و نمایش خود را در معرض دید مخاطبان قرار داد و بازرخود آن را دید.

کارگردان نمایش «ده هزار و یک شب» در رابطه با همکاری شهر گچساران عنوان کرد: خوشبختانه امسال شاهد همکاری مدیریت و اداره کل ارشاد بوده‌ایم که کمک آن‌ها حائز اهمیت بسیاری برایمان بود و می‌بایست از آنها تشکر به عمل آورد.

به گزارش آوای جنوب ، سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یزد با حضور هشت گروه از ۲۴ دی‌ماه به میزبانی شهر یزد در حال برگزاری است.

این نمایش‌ها به مدت چهار روز در سالن‌های تالار هنر واقع در بلوار شهید صدوقی، تالار شرف‌الدین علی در خیابان امام خمینی(ره) به روی صحنه می‌روند.

یکی از این نمایش‌ها، نمایش «ده هزار و یک شب» به نویسندگی صابر محمدی و کارگردانی مهرداد علی‌پور به روی صحنه رفت و با استقبال گرم تماشاچیان مواجه شد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president