آوای جنوب

سیمای فقر درمحله های مسکونی قدیمی شهر گچساران

بافت فرسودهخاکی بودن معابر، جدول گذاری های نامناسب، و وجود یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده با کمترین امکانات رفاهی ،سیمایی از فقر مردمی است که بر روی طلای سیاه نشسته اند.

آوای جنوب / فرزانه شریفی

در حالی که بسیاری از مناطق روستایی دارای امکانات رفاهی مناسب هستند کمبود امکانات رفاهی مردم در برخی محله های مرکز شهر نفتخیز دوگنبدان ساکنان را نگران کرده است.
یکی از شهروندان ساکن محله رادک با اشاره به اهمیت این محله در ورودی شهر دوگنبدان گفت: خاکی بودن برخی کوچه ها کوچه های این منطقه باعث دشواری تردد مردم در فصل تابستان به دلیل گرد و خاک، گل و لای و لغزندگی زمین در فصل زمستان شده است.

رویا کریمی با یادآوری این که رادک یکی از قدیمی ترین محله های شهر دوگنبدان است از مسوولان خواست برای آسفالت معابر این منطقه مسکونی چاره اندیشی کنند.
یکی از ساکنان محله لبنان شهر دوگنبدان با اشاره به پلکانی بودن و تنگی معابر این منطقه مسکونی گفت: غیرممکن بودن امکان تردد خودرو و دشواری رفت و آمد به دلیل پلکانی بودن زندگی را بر ساکنان این منطقه دشوار کرده است.
کاظم کشاورز با بیان فقر مالی مردم در بافت قدیمیشهر دوگنبدان ،افزود: امکان خرید واحد مسکونی در دیگر مناطق شهر برای اهالی بافت فرسوده شهر دوگنبدان غیرممکن است.
یکی از شهروندان کوی رادک ساکن شهر دوگنبدان گفت: بوی لجن جدول ها که به دلیل فرسودگی امکان تمییز کردن آن برای نیروهای خدمات رسان شهرداری نیست تهدید کننده سلامت مردم است.
مریم کریمی افزود: شکستگی جدول ها باعث ماندن آب و ایجاد لجنزار در این مناطق مسکونی شده است که افزون بر آزار ساکنان چهره نازیبایی به این منطقه داده است.بافت فرسوده
عضو شورای اسلامی شهر دوگنبدان گفت: اعضای شورای شهر برای دیدن مشکلات مردم از محلات فرسوده و مورد درخواست شهروندان بازدید خواهند کرد.
بخشایی افزود: پس از بازدید میدانی مناطقی که دارای بیشترین مشکلات باشند اولویت بندی و برای اجرای روکش آسفالت و ارایه دیگر خدمات به آنها تصمیم گیری خواهد شد.
شهردار دوگنبدان گفت: در دو سال گذشته تلاش زیادی برای بهبود زیرساخت های رفاهی مانند اجرای پارک های محله ای، آسفالت معابر، جدولگذاری انجام شده است اما به دلیل عمق عقب ماندگی ها مشکلات زیادی هم وجود دارد که نیازمند تلاش بیشتری است.
اردلان زینل زاده با اشاره به تلاش نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی برای افزایش اعتبارات عمرانی افزود: تعامل خوبی بین مسوولان برای بهبود وضعیت کنونی شهر دوگنبدان وجود دارد.
وی با احداث جاده دسترسی رادک به مرکز شهر ، اجرای طرح روکش آسفالت بافت قدیم شهر دوگنبدان و طرح پیاده رو سازی چهار راه فرمانداری سابق تا بیمارستان شهید رجایی از دو سال اخیر تا کنون را از خدمات ارایه شده به مناطق محروم ذکر کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که با جذب اعتبارات امسال روند افزایش خدمات رفاهی در این مناطق افزایش پیدا کند.
فرماندار گچساران با یادآوری بازدید مسوولان عالی رتبه کشوری از بافت فرسوده شهر دوگنبدان از پیشرفت ۹۰ درصدی طرح مطالعاتی سکونتگاه های غیررسمی شهر دوگنبدان خبر داد.
وی با اشاره به راهبرد مسوولان برای توزیع عادلانه امکانات در مناطق شهری و روستایی افزود: توسعه امکانات رفاهی این مناطق در دو بخش شهرداری و مسکن و شهرسازی انجام می شود.
وی تصریح کرد:امسال ۱۱۸ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت های رفاهی شهر دوگنبدان اختصاص یافته است.
رحیمی افزود: این اعتبار از محل اعتبارات تملک و دارایی کهگیلویه و بویراحمد و بودجه ملی برای افزایش رفاه حال مردم این شهر در نظر گرفته شده است.


وی ابرازامیدواری کرد: با جذب این اعتبارات بتوان شاهد تحول در حوزه زیرساخت های عمرانی شهر دوگنبدان بود.
رییس عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح های عمرانی، پرداخت تسهیلات بانکی با یارانه و بازگشایی معابر از برنامه های دولت برای زیباسازی و افزایش زیرساخت های رفاهی شهر دوگنبدان است.
روح الله دهیم خوب افزود: اجرای بازگشایی رینگ ۲۰ متری از فلکه سه گوش در محله اسلام آباد تا کوی لبنان از مهمترین این برنامه هاست.
وی با اشاره به در حال ساخت بودن کتابخانه عمومی در محله لبنان و تملک زمین برای ساخت یک بوستان محله ای تصریح کرد: اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده در این شهر صنعتی شتاب خواهد گرفت.
دهیم خوب ، تخریب سینمای شهر دوگنبدان و بازسازی آن برای یک مرکز فرهنگی را از دیگر برنامه های پیش بینی شده امسال ذکر کرد.
وی بیان کرد: برای بازسازی هر یک از واحدهای مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان ۳۰۰ میلیون ریال و برای کمک هزینه تعمیر ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی اختصاص یافته است.
دهیم خوب با اشاره به دوره دوساله تنفس این تسهیلات بیان کرد: این طرح فرصت خوبی برای کمک به نوسازی بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.
وی افزود: کار توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی شهر دوگنبدان در پنج مرحله اجرا می شود.
وی گفت: تاکنون هشت محله غیررسمی در شهر دوگنبدان شناسایی شده است.
وی بیان کرد: این محلات شامل لبنان، رادک، خیابان کیامرثی، سادات، پربالی، روستای های آبگرمو و چهار بیشه و انتهای باغ فردوس است.
وجود بافت های فرسوده ومناطق مسکونی پرخطر در شهر دوگنبدان در حالی است که شهرستان گچساران یکی از مناطق نفت خیز کشور است.
براساس امار موجود افزون بر ۲۰درصد نفت وگاز کشور در حوزه نفتی گچساران تولید می شود.
شهر دوگنبدان ۱۶۷ هکتار بافت فرسوده دارد.
این شهر دارای بزرگترین بافت فرسوده استان کهگیلویه و بویراحمد است.
شهریکصدهزار نفری گچساران مرکز شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president