آوای جنوب

سازگاری با کم آبی را فرهنگ سازی کنیم

سازگاری با کم آبی را فرهنگ سازی کنیم

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری گچساران با بیان اینکه سازگاری با کم آبی را فرهنگ سازی کنیم، گفت: راه مقابله با کم آبی و مهار کردن عواقب ناشی از خشکسالی و کم آبی ، سازگاری با کم آبی و اعمال مدیریت کاربردی است.

به گزارش آوای جنوب؛ از گچساران پیش از ظهر امروز همایش سازگاری با کم آبی با حضور مسوولان استانی و شهرستانی در باشگاه فرهنگیان گچساران برگزار شد.

در این مراسم احمد نشاطی‌فر با بیان اینکه کشور ایران بر روی کمربند خشک قرار گرفته است، اظهار کرد: این همایش سازگاری با کم آبی است و به لحاظ اهمیت موضوع بایستی سازگاری با کم آبی در روند زندگی اجرایی شود.

وی با بیان اینکه بخش اول مدیریت آب بر عهده خانواده‌ها و دیگر بر عهده مسوولان است، عنوان کرد: مدیریت مصرف آب دارای الزاماتی است چرا که مسئله آب یک موضوع مهمی است و تنها وابسته به وزارت نیرو نیست.

معاون برنامه‌ریزی فرماندار گچساران با بیان اینکه کشور بیش از پانزده سال در مدار خشکسالی قرار گرفته بود، اذعان کرد: الگوی نامناسب کشت در برخی از استان های کشور استفاده بیش از حد از منابع آبی از جمله مواردی است که در چند سال اخیر کشور با تنش آبی مواجه شد.

نشاطی‌فر ادامه داد: شهرستان گچساران به دلیل اجرایی شدن سیستم آبیاری نوین و تبدیل اراضی دیم به آبی کمتر با مشکلات کم‌آبی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه کمبود آب آثار و پیامدهای اجتماعی بسیاری در بردارد، گفت: برای خروج از خشکسالی استفاده بهینه از آب، پلمب چاه‌های غیرمجاز و استفاده از آبیاری نوین می‌تواند تاثیر فراوانی داشته باشد.

نشاطی‌‌فر با اشاره به اینکه سازگاری با کم آبی را فرهنگ سازی کنیم، خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی استفاده بهنیه از منابع آب تاثیرگذار خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری گچساران گفت: راه مقابله با کم آبی و مهار کردن عواقب ناشی از خشکسالی و کم آبی ، سازگاری با کم آبی و اعمال مدیریت کاربردی در حوزه تقاضا، مصرف و صرفه جویی در مصرف آب است.

وجود ۱۵۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در گچساران

رئیس امور آب گچساران گفت: ۱۵۰حلقه چاه آب غیرمجاز کشاورزی و صنعتی در شهرستان گچساران وجود دارد.

وجود ۱۵۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در گچسارانبه گزارش آوای جنوب از گچساران پیش از ظهر امروز همایش سازگاری با کم آبی با حضور مسوولان استانی و شهرستانی در باشگاه فرهنگیان گچساران برگزار شد.

در این آیین عارف بهگام با بیان اینکه اولین همایش سازگاری با کم آبی در شهرستان گچساران برگزار می شود، اظهار کرد: شرایط آب در سطح کشور و به نوعی در سطح استان و شهرستان با توجه به شرایط و اقلیم در دوره هشت ساله خشکسالی گذشته موجب شده تا کارگروهی برای صرفه جویی و فرهنگ سازی وضعیت آب تشکیل و سلسله نشست‌هایی برگزار شود.

وی ادامه داد: با توجه با بارندگی خوب سال گذشته و پیش‌بینی بارندگی در سالجاری آب منطقه‌ای در ۲پدیده خشکسالی و وجود سیلاب بیشترین پیگیری و متولی این امر است چرا که بایستی مدیریت خشکسالی انجام گیرد.

بهگام گفت: سازگاری با کم آبی یک فرهنگ است چرا که برداشت آب در سالیان گذشته موجب به وجود‌آمدن مشکلات متعددی برای کشاورزان شده است.

رئیس امور آب گچساران با بیان اینکه شهرستان باشت در سال گذشته با تنش آبی در فصل تابستان مواجه بوده اشت، عنوان کرد: سال گذشته بیشترین بارندگی در چهل سال اخیر بوده است.

این مسوول در ادامه به وضعیت بارندگی در محدوده گچساران اشاره و ابراز کرد: سال گذشته ۱۹۶ میلی متر بارندگی در امامزاده جعفر گچساران به ثبت رسید.

بهگام ادامه داد: رودخانه‌های فصلی شهرستان از جمله زهره ۹۰، خیرآباد ۲۴، آبریگون ۷ ، شمس العرب ۱۸، دیل ۸، کمبل ۲، شاه بهرام ۲۸ کیلومتر طول این رودخانه‌های فصلی شهرستان هستند.

رئیس امور آب گچساران با بیان اینکه شهرستان گچساران دارای ۲ سد بزرگ کوثر و چم‌شیر است، عنوان کرد: این شهرستان دارای چهار شبکه آبیاری زهکشی، ۳۴ چشمه و ۳قنات است.

وی ادامه داد: شهرستان گچساران دارای ۵۸۲ حلقه چاه آب است که از این تعداد ۱۵۰ حلقه چاه غیر مجاز، ۵۵۹ حلقه چاه در بخش کشاورزی، ۲۵ حلقه چاه تامین آب شرب و ۱۷ حلقه چاه برای بخش صنعت حفر شده است.

باید از ظرفیت نخبگان،اصحاب رسانه و نخبگان علوم انسانی و ریش سفیدان در بهنیه استفاده از آب بهره برد/ آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، چرام، لنده و لیکک در استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر تامین می‌شود

قائم مقام آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت:آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، چرام، لنده ، لیکک و روستاهای تابعه از سدکوثر گچساران تامین خواهد شد.

به گزارش آوای جنوب از گچساران پیش از ظهر امروز همایش سازگاری با کم آبی با حضور مسوولان استانی و شهرستانی در باشگاه فرهنگیان گچساران برگزار شد.

در این آیین آرش مصلح اظهار کرد: تنها بخشی که بعد از پیروزی انقلاب در آن اتفاقات خوبی رخ داد در حوزه آب بوده است.

وی افزود: احداث سد کوثر، شبکه‌های آبکشی و زهکشی، اجرای طرح آبیاری در بسیاری از مناطق این استان ، اجرای سیتم آبیری نوین از جمله اقداماتی بوده در استان اجرا و در حال اجرا و یا مطالعه است.

قائم مقام آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویرحمد با اشاره به اسنکه سد کوثر در شهرستان گچساران ظرفیت گنجایش ۵۸۰ میلیون متر مکعب آب را دارد، گفت: این سد آب شرب بیش از ۲.۵ میلیون نفر از جمعیت پنج استان جنوبی کشور از جمله استان‌های بوشهر، هرمزگان ، فارس و کهگیلویه و بویراحمد را تامین می‌کند.

مصلح گفت: این سد هم اکنون تامین آب آشامیدنی گچساران، دهدشت، سوق، چرام، لنده و ۳۰۰ روستای مسیر، تامین آب شهر لیکک و روستاهای مسیر، تامین آب صنایع منطقه، تامین آب کشاورزی لیشتر، خیرآباد و دشت مور در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از سد کوثر انجام و یا در حال تکمیل است.

وی با بیان اینکه آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود آمده است، عنوان کرد: بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد کوثر در دشت لیشتر و منطقه خیرآباد از این سد آبیاری می‌شود.

مصلح افزود: در قالب طرح آبیاری و زهکشی لیشتر و خیرآباد از سد کوثر و با صرف هزینه‌ای بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال ۷۲ کیلومتر خط اصلی انتقال، یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری، چهار ایستگاه پمپاژ آب ،۳۲ کیلومتر کانال روباز در دشت بزرگ لیشتر و اراضی دهستان خیرآباد در شهرستان گچساران اجرا شده است.

وی با بیان اینکه نوع آبیاری در این اراضی تلفیقی از آبیاری‌های بارانی، قطره‌ای و غرقابی مدرن است، افزود: با بهره برداری از این طرح افزون بر ۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه خیرآباد و دشت لیشتر زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار می‌گیرد.

قائم مقام آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سدکوثر تامین کننده آب شرب،کشاورزی، صنعت و ایجاد اشتغال در منطقه به شمار می‌رود.

مصلح با اشاره به اینکه می‌توان از ظرفیت نخبگان،اصحاب رسانه و نخبگان علوم انسانی و ریش سفیدان در بهنیه استفاده از آب بهره برد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار هکتار از اراضی گچساران به سیستم آبیاری نوین مجهر در حال اجرا و یا در حال مطالعه است.

۳۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشت در گچساران وجود دارد

مدیر جهادکشاورزی گچساران با بیان اینکه این شهرستان به عنوان پایلوت کشاورزی در کشور است، گفت: شهرستان گچساران دارای ۳۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشت است.

 

به گزارش آوای جنوب از گچساران ظهر امروز همایش سازگاری با کم آبی با حضور مسوولان استانی و شهرستانی در باشگاه فرهنگیان گچساران برگزار شد.

در این نشست سید عبدالوهاب پورالحسینی اظهار کرد: عواملی که باعث کم آبی می شود یکی عوامل انسانی و دیگر عوامل جوی است.

مدیرجهادکشاورزی گچساران با بیان اینکه شهرستان گچساران دارای ۳۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشت است، عنوان کرد: تاکنون ۱۷ هزار هکتار از اراضی این شهرستان از دیم به آبی اجرا و در دست اجرا دارد.

وی با بیان اینکه ایستگاه پمپاژ پاکوه گچساران که براثر بارندگی‌های سال گذشته دچار خسارت شده بود، گفت: ایستگاه پمپاژ آب پاکوه که بر اثر سیلاب دچار خسارت شده بود موجب شد که ۲ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به زیر کشت تابستانه نرود.

پورالحسینی در ادامه افزود: در دشت لیشتر ایستگاه‌های ۳و۴، ۵و۶ هنوز بلاتکلیف است که انتظار داریم اداره امور آب به این مقوله بپردازند.

مدیرجهادکشاورزی گچساران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون طرح انتقال آب به ۵۸۰ هکتار زمین کشاورزی باباکلان با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد اجرایی شده است.

وی افزود: با توجه به شرایطی که در گچساران حاکم است این شهرستان به عنوان پایلوت کشاورزی در کشور است.

در ادامه این مراسم نمایندگان کشاورزان منطقه نقطه نظرات خود را ارائه دادند که مدیران هر بخش به آنها پاسخگو بودند و در ادامه نشست خبری مدیران با اصحاب رسانه برگزار شد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president