آوای جنوب

خطر آتش‌سوزی میهب در کمین بازار دهدشت / سرگردانی «بازار روز» در کش و قوس مسئولان

برق‌کشی غیراصولی، بازار روز دهدشت را در خطر آتش‌سوزی مهیب قرار داده است.

آوای جنوب؛ گزارش و عکس از سیده طیبه سعادتی‌نیک

بازار روز دهدشت به عنوان یکی از مراکز خرید با تاریخچه شکل‌گیری شهرنشینی یکی از پرترددترین مکان‌های تجاری است که روزانه شاهد حضور مردم برای خرید مایحتاج از این بازار است.

مشکلات عدیده این مرکز تجاری که روزانه پذیرای خیل عظیمی از شهروندان است به ویژه وضعیت نابسامان برق‌کشی خطر آتش‌سوزی و خاکستر شدن تمامی دار و ندار کسبه بازار را دور از ذهن نمی‌کند.

یکی از معضلات اساسی مهمترین بازار شهر دهدشت که سیمای شهری را نیز مخدوش کرده است تاسیسات نامنظم برق و وجود سیم و کابل‌هایی است که به داخل مغازه‌ها کشیده شده و علاوه بر نازیبا کردن چهره بازار خطر آتش‌سوزی و برق گرفتگی را افزایش و جان کسبه و مشتریان را تهدید می‌کند.

ساختار در هم تنیده بازار و سیم‌کشی غیراستاندارد برق بیش از ۲۰۰ مغازه را هر لحظه با خطر آتش‌سوزی مهیب روبرو کرده و با توجه به خدمات‌دهی ضعیف آتش‌نشانی در اطفای حریق چندین مورد آتش‌سوزی در سطح شهر و نیز ورودی نامناسب بازار برای عبور ماشین آتش‌نشانی در خاموش کردن آتش احتمالی، نگرانی بازاریان و شهروندان را برانگیخته و خواستار توجه جدی مسئولان برای جلوگیری از یک فاجعه شدند.

کسبه بازار که برای امرار معاش به سختی روز خود را به شب می‌رسانند در اعتراض به نابسامانی بازار با دل پردردی می‌گویند این بازار در کش و قوس وعده‌های مسئولان سال‌هاست سرگردان مانده است.

بیت‌الله دژمان یکی از غرفه‌داران بازار روز در این باره  گفت: در طول سال‌هایی که در این مکان فعالیت اقتصادی دارم کوچکترین توجهی نسبت به ایمنی بازار نشده و البته بی‌تفاوتی خود کسبه هم در این زمینه جای انتقاد دارد.

این کسبه بازار با بیان اینکه بازار روز از وضعیت ایمنی و حفاظتی برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: از یک سال گذشته زمزمه‌هایی در جهت ساماندهی بازار روز به گوش می‌رسد اما تاکنون عملی نشده است.

وی در ادامه یادآور شد: طی این مدت فشارهایی هم به ما وارد کردند و خواستار پرداخت مبالغی به منظور نصب تابلوی کنتور برق شدند و از هر کسبه مبلغ ۱۵۰ هزار تومان دریافت شد.

دژمان با اشاره به خطر برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی به خاطر تابلو برق‌های شلوغ و آویزان بودن سیم‌های برق تصریح کرد: تهدید جدی آتش‌سوزی مهیب خواب را از سر کسبه ربوده است.

اوضاع بازار سنتی دهدشت که در مرکز شهر واقع شده است به مشکل برق ختم نمی‌شود؛ وضعیت بهداشت تاسف‌بار ورودی بازار حکایت دیگری است که جای بسی تامل دارد.

کشاورز از دیگر غرفه‌داران بازار روز دهدشت، ساختار فیزیکی مغازه‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: تنها زمین این بازار از سوی شهرداری تامین شده و هیچ خدماتی در قبال دریافت عوارض به بازاریان ارائه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر در زمان انتخابات برای ساماندهی بازار وعده‌هایی داده بودند، افزود: اما با ورود به شورا حتی از سرکشی به این بازار هم دریغ کردند.

به گفته کشاورز نبود سرویس بهداشتی، عدم وجود سیستم سرمایشی و گرمایشی نامناسب و دارا بودن ضریب ایمنی کم از جمله مشکلات بازار روز است که تاکنون اقدامی در جهت رفع آن صورت نگرفته است.

جواد تخشا رفع مشکل برق بازار را منوط به همکاری شورای شهر در مصوبه تامین اعتبار دانست و گفت: برای نصب تابلوی کنتورها هزینه‌ای معادل ۱۸ میلیون تومان توسط اداره برق شهرستان برآورد و طی یک فاکتور به شهرداری ارائه شده است.

شهردار دهدشت با خطرناک عنوان کردن سیستم برق این بازار و با بیان اینکه شهرداری نمی‌تواند ۱۸ میلیون تومان به استناد فاکتور شخصی پرداخت کند پرداخت این هزینه را منوط به تائید شورای شهر دانست و تصریح کرد: مکاتباتی انجام دادیم که طرف قرارداد ما اداره برق باشد تا امکان پرداخت هزینه میسر شود در غیر این صورت باید شورا تائید کند.

وی با اشاره به تجمع گاری‌های حمل زباله در جلوی بازار خاطرنشان کرد: فاصله محدود بین دیوار و جدول و نبود مکان مناسب برای استقرار گاری‌های حمل زباله باعث تجمیع در این مکان شده است.

خسرو پرویزی از آماده نصب بودن تابلوی کنتورهای برق این بازار خبر داد و تصریح کرد: به محض پرداخت هزینه و یا پیش پرداخت بخشی از هزینه نسبت به نصب تابلو اقدام خواهد شد.

رئیس شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه خاطرنشان کرد: ساماندهی برق بازار به شرکت خصوصی طرف قرارداد با اداره واگذار شده و برای کار منتظر همکاری شهرداری در پرداخت هزینه مورد نیاز است.

علی پوزش با نامناسب خواندن وضعیت بازار روز با اشاره به بازدیدهای میدانی از این محل تصریح کرد: با مدیریت درست می‌توان این وضعیت را سر و سامان داد.

فرماندار کهگیلویه افزود: بهداشت ورودی و جلوی مغازه‌ها مطلوب نیست و باید رسیدگی شود.

پوزش برق‌کشی غیر اصولی بازار را از دیگر معضلات خواند و گفت: نحوه سیم‌کشی به گونه‌ای است که هر مغازه برای برق‌رسانی بدون رعایت اصول اقدام به سیم‌کشی کرده که ممکن است با هر اتصالی بازار به آتش کشید شود.

حال با توجه به سیستم غیراصولی برق‌کشی بازار روز، تراکم مغازه‌ها و مواد قابل اشتعال، سقف روباز و غیراستاندارد و سیم‌های آویزان برق هر لحظه خطر آتش‌سوزی مهیب در این مرکز پرتردد دور از انتظار نیست.

می‌طلبد تا قبل از وقوع حادثه از تبدیل شدن سرمایه چندین خانوار به تلی از خاکستر با اقدام عاجل از فاجعه پیش‌رو جلوگیری شود.

********************************

گزارش و عکس از سیده طیبه سعادتی‌نیک

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president