آوای جنوب

چرا حوزه سلامت روان تابه‌حال تحت پوشش بیمه نبود؟

خدمات روانشناسی فقط تحت پوشش یک بیمه است

تعرفه خدمات روانشناسی به‌تازگی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و این درحالی است که سایر بیمه‌ها هنوز اقدامی در این راستا نداشته‌اند. یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

تعرفه خدمات روانشناسی به‌تازگی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و این درحالی است که سایر بیمه‌ها هنوز اقدامی در این راستا نداشته‌اند. یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، عدم مداخله بیمه‌ها تاکنون در حوزه سلامت روان را ناشی از عدم وجود نقدینگی و بودجه لازم می‌داند و می‌گوید: «سازمان‌های بیمه بدهی‌های سنگینی به مراکز درمانی دارند که تحت پوشش قرار دادن حوزه سلامت روان، مستلزم به صفر رساندن این بدهی‌هاست.»
الهه جعفرزاده: اخیراً محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، از آغاز برقراری پوشش بیمه‌ای خدمات سلامت روان خبر داد و گفت: خدمات سلامت روان اعم از مشاوره‌ها و ویزیت روانشناسان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است. این تصمیم مبنی بر این است که خدمات روانشناسی فردی، گروهی و خانواده با تعرفه‌های مصوب شورای عالی بیمه به افراد تحت پوشش بیمه سلامت ارائه خواهد شد.

در همین راستا به سراغ یکی از اعضای کمیسیون بهداشت رفتیم و علت اینکه چرا تا به حال خدمات سلامت روان تحت حمایت بیمه نبوده است را جویا شدیم.

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرآنلاین، عدم مداخله بیمه [تاکنون] در حوزه سلامت روان را ناشی از عدم وجود نقدینگی و بودجه لازم جهت تأمین مطالبات ارائه‌دهنده خدمت (پزشک، دندانپزشک، داروساز، رادیولوژیست و …) می‌داند و می‌گوید: «مشمول بیمه شدن این خدمات، در وهله نخست به عملکرد سازمان‌ه

ای بیمه برمی‌گردد؛ این سازمان‌ها معمولاً بدهی و معوقات سنگینی به مراکز درمانی دارند که نیاز است در درجه اول آن را به صفر برسانند.»

تعرفه خدمات روانشناسی

چرا حوزه سلامت روان تابه‌حال تحت پوشش بیمه نبود؟

خدمات روان‌درمانی جزو درمان‌هایی است که باید در دسترس و قابل استفاده برای آحاد جامعه باشد. در شرایط کنونی که برخی اقشار جامعه با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، شاید پرداخت حق تعرفه جلسات مشاوره و روان‌درمانی تاحدودی برای آنها دشوار باشد. شاید اگر سازمان‌های بیمه‌گر بخشی از هزینه‌های حوزه سلامت روان را تقبل کنند، دسترسی به این خدمات برای افراد آسان‌تر شود.

سامه‌یح در این‌باره می‌گوید: «برای این منظور لازم است وضعیت بدهی سازمان بیمه تأمین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت یا سازمان‌های بیمه‌گر خصوصی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارزیابی شود. این بدهی‌ها به‌قدری بالاست که باعث تنش‌هایی بین طرفین ماجرا (دولت و سازمان‌های بیمه) شده است. تحت پوشش قراردادن حوزه سلامت روان ذیل خدمات بیمه در وضعیت کنونی، به منزله تحمیل مخارج عظیم‌تری به بیمه‌هاست و آنها را دچار مشکلات بیشتری، از جمله ورشکستگی، می‌کند. تا زمانی که بیمه‌ها از عهده پرداخت بدهی‌های خود به مراکز درمانی برنیایند، حتی اگر طرح حمایت بیمه از خدمات سلامت روان مصوب هم بشود، به جز ایجاد مشکلات عدیده درخصوص بازپرداخت بیمه‌ها و مشکلات مطالباتی نتیجه دیگری نخواهد داشت.»

او با تأکید بر اینکه چنین وضعیتی معلول مشکلات مالی و اقتصادی بیمه‌هاست، می‌گوید: «اگر این مشکلات کمتر شود و اوضاع اقتصادی به نحوی سامان یابد که بازپرداخت این بدهی‌ها در موعد مقرر صورت گیرد، به‌طبع ما شاهد ارائه خدمات بهتر از سوی سازمان‌های بیمه، به‌ویژه در زمینه حمایت از خدمات روان‌درمانی و جلسات مشاوره، خواهیم بود.»

خدمات روانشناسی فعلاً فقط تحت پوشش بیمه سلامت است

بنا به گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، روان‌درمانی بسته به ساعاتی که فرد این خدمت را دریافت می‌کند، تعرفه مشخصی دارد که در سامانه‌ها بارگذاری شده است. بیمه سلامت، تعرفه روانشناسی مراکز دولتیِ طرف قراردادِ این بیمه را به میزان ۷۰ درصد، تحت پوشش قرار می‌دهد؛ هم‌چنین در مراکز خصوصی در صورت دریافت خدمات روانشناسی، معادل ۷۰ درصد تعرفه مراکز دولتی از سوی بیمه پرداخت می‌شود.

ناصحی در این‌باره تأکید کرد: «همه بیمه‌ها موظف به پوشش خدمات روانشناسی هستند، اما فعلاً فقط بیمه سلامت این خدمت را در سامانه خود ارائه کرده است و هنوز بقیه بیمه‌ها وارد این خدمت نشده‌اند.»

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president