کد خبر : 7074
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 فروردین 1394 - 16:49

تابستان کم آب در انتظار شش شهر کهگیلویه و بویراحمد

تابستان کم آب در انتظار شش شهر کهگیلویه و بویراحمد

اگر چه به مدد بارش های بهاری بخشی از مشکلات کم آبی استان کهگیلویه و بویراحمد رفع شد، اما به دلیل وجود اقلیم گرمسیری و استفاده نادرست از آب بیشتر شهرهای این استان امسال تابستان سختی را پیش رو خواهند داشت. آوای جنوب؛ کهگیلویه و بویراحمد به علت برخورداری از دو اقلیم متفاوت سرد و

آباگر چه به مدد بارش های بهاری بخشی از مشکلات کم آبی استان کهگیلویه و بویراحمد رفع شد، اما به دلیل وجود اقلیم گرمسیری و استفاده نادرست از آب بیشتر شهرهای این استان امسال تابستان سختی را پیش رو خواهند داشت.

آوای جنوب؛

کهگیلویه و بویراحمد به علت برخورداری از دو اقلیم متفاوت سرد و گرم در سالهای اخیر همواره با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده است، اما شرایط آبی این استان امسال وضعیت مناسبی ندارد.

بر اساس آمار اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میزان بارش در تمامی شهر های این استان نسبت به مدت مشابه پارسال بجز در یک شهر کمتر است.

میزان بارش در سال زراعی امسال در شهر های کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب، سی سخت ۶۲۵میلیمتر، یاسوج ۵۷۰ میلیمتر،دهدشت ۳۱۶ میلیمتر، ایستگاه امامزاده جعفر ۳۱۵ میلیمتر، گچساران ۳۱۰ میلیمتر و لیکک ۲۶۶ میلیمتر است.

این آمار ها نشان می دهد که میزان بارش در تمامی شهر های کهگیلویه و بویراحمد بیش از۵۰ تا ۲۰۰ میلیمتر کمتر از میزان بارش در مدت زمان مشابه پارسال است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: امسال بیش از ۵۰۰ شهر در کشور با تنش آبی روبرو است که از این تعداد بیش از شش شهر در کهگیلویه و بویراحمد است.

علی لدنی نژاد افزود: احتمال جیره بندی در شهر های یاسوج، دهدشت، مادوان، لیکک، سوق و چیتاب در صورت صرفه جویی نکردن در مصرف آب زیاد است.

وی بیان کرد: رودخانه بشار و مادوان در حاشیه شهر یاسوج و مادوان وجود دارند اما به دلیل نداشتن تصفیه خانه آب در حال حاضر نمی توانیم از آب این دو رودخانه برای آب آشامیدنی مردم این دو شهر استفاده کنیم.

لدنی نژاد اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی شهر یاسوج از طریق منابع زیرزمینی و چاه تامین می شود که زنگ خطری در مقابل کاهش سطح آب های زیر زمینی است.

وی عنوان کرد: در چند سال اخیر به دلیل محدودیت های اعتباری در زمینه ایجاد زیرساخت های آب از جمله حفر چاه، ساخت مخزن ذخیره آب، احداث تصویه خانه، اصلاح شبکه های آب شهری و استانداردسازی شبکه آب شهری در برخی از شهرهای استان اقدام نشده است.

لدنی نژاد ابراز داشت: با بیان اینکه سه شهر چیتاب، مادوان و پاتاوه به دلیل نداشتن مخازن ذخیره آب هم اکنون با مشکلات جدی مواجهند،گفت: در گذشته این سه شهر زیر پوشش آب فاضلاب روستایی بودند و مخازن متناسب با افزایش جمعیت آنها احداث نشده است.

اما معضل جدی که در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد همیشه مساله ساز بوده وجود شیکه های فرسوده و انشعاب های غیر مجاز است که تاکنون دستگاه های خدمات رسان از جمله آب و فاضلاب را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد می گوید: شمار زیادی از مشترکان در شهر های یاسوج و مادوان از انشعاب غیر مجاز استفاده می کنند که این موضوع در افزایش مصرف آب نقش مهمی دارد.

علی لدنی نژاد تصریح کرد: پارسال با راه اندازی پلیس آب تعداد زیادی انشعاب غیر مجاز شناسایی شد ، که این افراد از آب آشامدیدنی برای آبیاری باغ ها و شالیزار ها استفاده می کردند.

این مسوول ادامه داد: با استمرار وضع موجود مصرف آب در کهگیلویه و بویراحمد، باید منتظر بحران آب در در فصل گرما در برخی از شهرهای این استان باشیم.

اما روی دیگر سکه مشکلات کم آبی در کهگیلویه و بویراحمد به خصوص در شهر یاسوج فرسودگی شبکه آبرسانی این شهر است که موجب هدر رفت بیش از ۳۰ درصد از آب آشامیدنی این شهر می شود.

براساس آمار شرکت آب و فاضلاب شهری شهرستان بویراحمد در سال ۹۳ حدود یک هزار و ۸۰۰ مورد تعمیر و رفع شکستگی لوله و شبکه آبرسانی از سوی کارکنان حوزه اتفاقات این اداره در شهر یاسوج انجام شد.

براساس این آمار بیش از ۶۰ درصد شبکه آبرسانی شهر یاسوج فرسوده است که این موضوع نیازمند اعتبارات کلان است.

براساس آمار این شرکت در سال گذشته بیش از یک هزار و ۱۰۰ فقره انشعاب غیرمجاز آب در شهر یاسوج جمع آوری شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فرسودگی شبکه های آب آشامیدنی این استان می گوید: بیش از ۶۷۰ میلیارد ریال برای مرمت شبکه آبرسانی شهرهای ۱۷ گانه این استان نیاز است.

لدنی با بیان اینکه الگوی مصرف و زیرساخت های آب شهری در مصرف صحیح آب نقش دارند، افزود: الگو مصرف مردم صحیح نیست و نیاز به اصلاح دارد و استانداردسازی زیرساخت های آب که در چند سال اخیر انجام نشده است.

وی اظهار کرد: میزان مصرف آب برای هر نفر در شبانه روز در سطح دنیا ۱۰۰بین تا ۱۱۰ لیتر، در صورتی که این میزان در کشور ما بین ۱۶۰ تا۱۸۰ لیتر و در استان کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از ۲۲۰ لیتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز از افت شدید سطح آب سفره های زیرزمینی بویژه در سال های اخیر خبر داد.

علی لطفی افزود: بیش از دو هزار میلیون مترمکعبی آب در سه حوزه آشامیدنی، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیاز است که وضعیت موجود آب هم اکنون در این سه حوزه به ترتیب ۵۴، ۲۰ و ۹۸۶ میلیون مترمکعب است.

وی اظهار کرد:بیشترین میزان مصرف آب در کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی انجام می شود که برداشتهای بی رویه از سفره های آب زیر زمینی منابع آبی این استان را به شدت تهدید می کند.

با این وجود تابستان های سوزان مناطق گرمسیری و سیل مسافران تابستانی به مناطق سردسیری هنوز نیامده کمبود آب در کهگیلویه و بویراحمد مساله ساز شده ، که این موضوع نیازمند همت جدی مردم در مصرف صحیح این مایه حیاتی است.

کهگیلویه وبویراحمد درعین حال سالانه ۱۱میلیاردمترمکعب روان آب دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.