آوای جنوب

اوج محرومیت در دلی‌بجک/ مردمی که بیکاری را به بی‌آبی ترجیح می‌دهند

آبمردم دلی‌بجک در بخش کبگیان اکنون علاوه بر محرومیت از همه امکانات با بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.
آوای جنوب / اسماء وفابین

این روزها شاهد راه‌اندازی کاروان‌ همدلی و همزبانی دولت تدبیر و امید و سرکشی از مناطق محروم و دورافتاده در سطح کهگیلویه و بویراحمد هستیم که به واقع شهرستان بویراحمد را با توجه به گفته خود مسئولان باید محروم‌ترین شهرستان خواند.

کاروان همدلی و همزبانی تدبیری است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد از خود به خرج داده و با حضور در مناطق محروم و دیدار رودرو با مردم مشکلات آن‌ها را از نزدیک بررسی می‌کند.

در کهگیلویه و بویراحمد مناطق محروم بسیاری وجود دارد که سرکشی از همه آن‌ها شاید مقدور نباشد اما اولویت‌بندی آن‌ها برای رفع مشکلات کاری مهم است که نباید از دید مسئولان استان پنهان بماند.

شهرستان بویراحمد بزرگترین شهرستان استان است که مرکز استان هم در آن واقع شده اما مناطق محرومی دارد که به واسطه همین مرکز استان بودن مغفول از دید مسئولان واقع شده است.

در دل شهرستان بویراحمد روستاهایی هستند که از نگاه مسئولان مغفول مانده‌ و مورد بی‌مهری واقع شده‌اند، اینکه شهرستان بویراحمد مناطق محروم زیادی دارد و به عینه می‌توان محرومیت را در روستاهای زیلایی، لوداب و دلی‌بجک و … مشاهده کرد.

کاروان همدلی و همزبانی هفته گذشته به بخش لوداب رفت و مردم منطقه از نزدیک با مسئولان ارشد استانی دیدار و مشکلات خود را مطرح کردند تا شاید گره‌ای از مشکلات آن‌ها باز شود.

اما قابل توجه کاروان همدلی و همزبانی کهگیلویه و بویراحمد این که روستاهای دلی‌بجک بخش کبگیان نام روستایی محروم از توابع شهرستان بویراحمد است که کمتر مسئولی حتی شاید اسم آن را شنیده باشد و یا کاروان‌های همدلی و همزبانی سایه‌اش از آنجا گذر کرده باشد.

کاروان همدلی و همزبانی که در دولت یازدهم از سوی مسئولان به منظور رفع مشکلات مناطق روستایی به راه افتاده در واقع اقدامی جالب و ستودنی بوده اما روستاهایی در بخش کبگیان هست که شاید نیازی به کاروان همدلی و همزبانی نداشته باشند و تنها با دستوری کوچک اما برای روستاییان اقدامی بزرگ محسوب می‌شود مشکلات آن‌ها را برطرف کند.

روستای محروم دلی‌بجک که این روزها از بی‌آبی رنج می‌برد و به گفته اهالی منطقه در قبل و بعد از انقلاب تاکنون در هیچ دولتی توجهی به این روستا نشده به گونه‌ای که انگار چنین روستایی وجود ندارد و مردم منطقه همچنان از نبود امکانات اولیه رنج می‌برند.

آب آشامیدنی که جزء مایحتاج ضروری هر منطقه و فرد بوده این‌ روزها در دلی‌بجک به سختی یافت می‌شود و مردم منطقه را سردرگم کرده است.

بر اساس سیاست‌های دولت‌ها جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر همواره در دستور کار بوده که این‌روزها حال مردم دلی‌بجک از بی‌مهری مسئولان به درد آمده و بی‌آبی امان آن‌ها را بریده است.

روستایی که یک جوان بازمانده از تحصیلات عالیه ندارد اما بی‌آبی موجب شده که همه فارغ‌التحصیلان آن بیکاری در شهر یاسوج را به بی‌آبی در دلی‌بجک ترجیح دهند.

کار اکثر اهالی دلی‌بجک کشاورزی و دامداری بوده که با توجه به بی‌آبی در منطقه دام‌های آن‌ها تلف می‌شود و کشاورزی برای آن‌ها سودی نخواهد داشت.

مردم روستای دلی‌بجک که همواره دعاگوی مسئولان نظام جمهوری اسلامی هستند تنها خواسته خود را تامین آب شرب و آسفالت راه روستایی عنوان می‌کنند که تاکنون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آب شرب آن‌ها تنها از طریق قنات آبی که الان آبی در آن نیست تامین می‌شد و الان کام روستاییان این منطقه تشنه و چشم انتظار همت مسئولان است.

به گفته اهالی منطقه تاکنون مسئولی از روستا و مشکلات آن بازدید نداشته جز در دی‌ماه سال ۹۲ که نماینده مردم بویراحمد و دنا و فتاح محمدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار که در آن زمان سرپرستی فرمانداری بویراحمد را بر عهده داشت از این منطقه بازدید کردند و قول‌های مساعدی برای رفع مشکلات آب شرب و راه ارتباطی به مردمان این منطقه دادند که تاکنون کوچکترین اقدامی مبنی بر رفع مشکلات صورت نگرفته است.

در آن بازدید که تعجب اهالی از حضور مسئولان به روستا را برانگیخت قول‌هایی داده شد بر همین اساس غلام‌محمد زارعی با تاکید بر اینکه زمینه لازم برای آبادانی روستای دلی‌بجک وجود دارد و امکان توسعه آن بسیار زیاد است، گفت: این منطقه از لحاظ طبیعت بکر و دست‌ نخورده است که تمام سعی و تلاش ما بر این است تا بتوان با رایزنی مسئولان مشکلات را به صورت کارشناسی بررسی و نسبت به رفع آن اقدام شود.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با تایید مشکلاتی که از سوی مردم منطقه بیان شده بود، تصریح کرد: در توزیع اعتبارات ۹۳ هم برای حوزه راه و هم آب باید اعتباراتی در نظر گرفته شود.

این در حالی است که نه تنها راه روستایی دلی‌بجک کبگیان جزء پروژه‌های کددار شهرستان بویراحمد معرفی نشده بلکه هیچ گونه اعتباری برای آن در نظر گرفته نشد و همواره در سایه بی‌توجهی قرار گرفت و همچنان در بی‌مهری مسئولان می‌سوزد.

به گفته اهالی منطقه تاکنون نماینده مردم چندین بار قول رفع مشکلات راه و آب شرب منطقه را داده ولی تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و نه تنها درد آن‌ها دوا نشد بلکه با وضعیت کنونی از مسئولان قطع امید کردند.

فتاح محمدی در این بازدید که از وضعیت اسفناک آب آشامیدنی منطقه بسیار گلایه داشت با ابراز تاسف بیان داشت: باید در وهله اول امور آب و فاضلاب روستایی کار بهسازی نسبت به رعایت اصول بهداشتی آب آشامیدنی منطقه دلی‌بجک را انجام دهد.

معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه فشار آب آشامیدنی منطقه بسیار ضعیف است، گفت: با توجه به اینکه آب مردم منطقه از راه قنات و به صورت سنتی وارد منبع آب می‌شود و امکان بروز مشکلات بهداشتی وجود دارد باید با کار کارشناسی از جایی دیگر آب منطقه تامین شود و امور آب و فاضلاب نسبت به رعایت اصول بهداشتی آب کنونی اقدام کند.

تاکنون با پیگیری‌های اهالی منطقه آب و فاضلاب اقدامی عملیاتی در این راستا انجام نداده و کام مردم همچنان تشنه مانده است.

طی دو ماه اخیر با توجه به اینکه آب شرب منطقه از قنات و به شکل سنتی تامین می‌شود متاسفانه همان آبراهه باریک هم قطع شده و زندگی در منطقه به سختی می‌گذرد.

حال با همه این تفاسیر باید دید که مسئولان پس از گذشت سه دهه از عمر پر برکت انقلابی که برای مستضعفان و محرومان کارهای بزرگی انجام داده برای این مردم چه چاره‌ای خواهند اندیشید و آیا رشته بی‌توجهی آن‌ها به این روستا و روستاهایی از این دست پاره می‌شود یا هنوز در خواب بی‌توجهی قرار دارند.

به گزارش فارس روستای دلی‌بجک در ۵۱ کیلومتری مرکز کهگیلویه و بویراحمد و با مسافتی ۱۶ کیلومتری تا جاده یاسوج به اصفهان واقع در مسیر روستای گندی‌خوری واقع شده که فاقد راه ارتباطی مناسب و آب شرب است.

 

 

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president