آوای جنوب

اولین واکنش ملی به دخالت‌ها و انتصابات‌های «نزدیک سالارانه» در کهگیلویه و بویراحمد

آوای جنوب
آنچه از مدیریت و شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد دیده می‌شود نسبت بسیاری کمی با دولت سیزدهم در تهران دارد و اینک نیز با نزدیک‌تر شدن به انتخابات مجلس از مقدار این نسبت کمتر و کمتر خواهد شد.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

«متأسفانه مدیران دستگاه‌ها با برنامه‌های استان همراهی ندارند، موقعی برنامه‌های استاندار پیش می‌رود که مدیران همراهی کنند که این عدم همکاری را خودم مشاهده کردم.» این جملات بخشی از اظهارات محسن کوشش تبار معاون امور اقتصادی وزیر کشور در سفر به یاسوج است. یقیناً معاون وزیر کشور، خود بهتر از هر کس مخاطب این تذکر و هشدار را می‌داند. اما شکی نیست که مخاطب اول این جملات شخص علی احمدزاده استاندار استان است. مقام ارشد دولت در استان که با بستن چشم خود بر انتصابات و واگذار کردن عنان کار انتصابات به حلقه‌های غیر پاسخگوی خارج از دولت عملاً سبب شکل گیری یک مجموعه مدیریتی بیگانه با دولت مرکزی در استان کهگیلویه و بویراحمد شده است به گونه‌ای که مدیر میانی دولت در یک سفر کوتاه متوجه عمق بحران مدیریتی استان می‌شود.
البته برای پیدا کردن مقصر چنین وضعی می‌توان از استاندار نیز بالاتر رفت و دولت و تصمیم گیرندگان دولت را در این موضوع سهیم دانست که در انتخاب استانداران و مدیران استانی خود بدون کوچکترین کار کارشناسی و تحقیق و بررسی اقدام به ابلاغ احکام مدیریت کردند تا استانداران و مدیران در ادامه نیز وامدار نمایندگان باشند و نمایندگان نیز توجه به نزدیکان و وابستگانشان بر هر شایسته سالاری و «به گزینی» اولویت داشته باشد.
نزدیک سالاری عنوانی است که می‌توان بر وضعیت حاکم بر اوضاع سیاسی و مدیریتی استان کهگیلویه و بویراحمد گذاشت و بخش زیادی از مدیران استانی از میان نزدیکان و هم طایفه‌ای چند مقام بالای استان انتخاب می‌شوند. رفتاری که خیلی زود سروصدای آن بلند شده است و آن گونه که معاون وزیر نیز گفته است درخواست یک تیم ارزیاب برای بررسی چنین موضوعی داده است.
اوایل که تغییرات در استان‌ها شروع شده بود علی احمدزاده در دیدار با رئیس جمهور نسبت به عدم همکاری وزارتخانه‌ها در عزل و نصب‌ها گلایه مند بود ولی حالا روشن می‌شود حق با وزارتخانه‌ها بوده است و گزینه‌های معرفی شده یا گزینه‌های همسو با دولت نبودند و یا در حد و قواره مدیریت نبوده‌اند اما همان فشارها و درخواست نمایندگان در نهایت سبب شد تغییرات تقریباً به طور کامل در استان انجام شود، تغییراتی که بسیاری از آنها از همان ابتدا مشخص بود نیروهای همسو با دولت نیستند و بسیاری از مدیران جدید و یا اندک مدیران به جا مانده از دوره قبل که با حمایت نمایندگان و استاندار کهگیلویه و بویراحمد حفظ شدند تنها امتیازشان نزدیکی و هم طایفه‌ای بودن با نمایندگان و استاندار و عضویتشان در دفاتر نمایندگان می‌باشد. بنابراین خوب یا بد عملکرد این مدیران متوجه نمایندگان مجلس است و آنها باید در مقابل وضعیت فعلی پاسخگو باشند. و البته شخص استاندار نیز به جهت همراهی با خواست نمایندگان باید پاسخگوی وضعیت استان و درجا زدن استان در یک شرایط بی‌تفاوتی باشد.
متاسفانه بعضاً استاندار و معاونینش به جای آن که پیگیر برنامه‌های دولت باشند بیشتر دنبال مسائل جزیی درون استانی و کسب رضایت نمایندگان هستند.
هیچ کس با تعامل و مشورت با نمایندگان مخالفتی ندارد و نمایندگان می‌توانند در مقام مشورت و معرفی نیرو نیز با دولت تعامل داشته باشند اما آنچه امروز در استان شاهد آن هستیم تعامل نیست و بلکه کنترل عرصه مدیریتی استان در دست افراد غیر پاسخگو است و کمتر انتصابی بویژه در هفته‌های اخیر بوده است که بدون اجازه و خواست نمایندگان انجام نشده باشد و اتفاقاً خبرها از انتصابات جدید از نزدیکان آنها به گوش می‌رسد.
نزدیک سالاری که برآمده از طایفه سالاری و قوم محوری در استان کهگیلویه و بویراحمد است رمق و توان توسعه را از استان گرفته است و این امیدواری می‌رفت که با آمدن دولت جدید این وضعیت اصلاح شود اما حتی پیش از اظهارات آقای کوشش تبار همه کسانی که در جریان تحولات استان کهگیلویه و بویراحمد بودند بخوبی می‌دیدند هیچ اصل مدیریتی در انتخاب مدیران استان رعایت نمی‌شود جز آن که گزینه‌های ریاست یا نتیجه سهم خواهی‌اند و یا هم لابی و فشارهای از کانال‌های غیر مدیریتی.
تذکر معاون اقتصادی وزیر کشور بعید است بتواند به اصلاح وضعیت استان کمکی کند و تا یک خانه تکانی اساسی و برخورد با هر نوع زیاده خواهی و دخالت‌های غیر قانونی صورت نگیرد هیچ امیدی به بهبود اوضاع نیست.
فشار بر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرکزی و لابی موضوعی است که لازم است نخبگان سیاسی نسبت به آن حساسیت بیشتری به خرج دهند و در جلوی آن بایستند.
در مجموع آنچه از مدیریت و شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد دیده می‌شود نسبت بسیاری کمی با دولت سیزدهم در تهران دارد و اینک نیز با نزدیک‌تر شدن به انتخابات مجلس از مقدار این نسبت کمتر و کمتر خواهد شد

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president