آوای جنوب

گدایی و دزدی آخر عاقبت تعطیلی جمعه بازار یاسوج؟!/مسؤولان از چه می‌ترسند؟+تصاویر و فیلم

جمعه بازار شهر یاسوج حکایت عجیب و غریبی دارد که پرداختن به آن وقت زیادی می‌طلبد.
آوای جنوب
بسیاری معتقدند با همه این شرایط و کارهای غیر قانونی که از گذشته در جمعه بازار یاسوج انجام شده نباید اجازه داد که چندین هزار نفر از نان خوردن بیفتند و دست به کار خلاف بزنند.

جمعه بازار شهر یاسوج حکایت عجیب و غریبی دارد که پرداختن به آن وقت زیادی می‌طلبد.

حکایت تغییر مکان صنوف در شهر یاسوج و از این شاخه به آن شاخه پریدن‌ها به امروز و دیروز ختم نمی‌شود و از روزی که بنیان این شهر گذاشته شد چنین اوضاع و احوالی همواره وجود داشته است.

جمعه بازار شهر یاسوج که استارت هرج و مرج شهری در مرکز استان از آن زده شد امروز به یک معضل بزرگ تبدیل شده که نه تنها شهرداری بلکه بیشتر دستگاه‌های نظارتی در ایجاد این (بلبشو بازار) دخیل بوده‌اند.

اما امروز دیگر معضل به ترافیک شهری و سد معبر و مزاحمت برنمی‌گردد بلکه مستقیما با مشکل بیکاری و آسیب‌های اجتماعی سر و کار دارد و هرگونه تصمیم نادرست برای جمعه بازار یاسوج مساوی با ایجاد بحران در شهر یاسوج است.

مسؤولانی که بدون برنامه و بدون آینده‌نگری جمعه بازار را تنها از گوشه‌ای از شهر به این نقطه انتقال دادند باید فکر بیکاری ۱۰ هزار نفری به صورت مستقیم و غیر مستقیم را در شهر یاسوج می‌کردند که نکردند.

آن‌هایی که ساختمانی جدید برای جمعه بازار ایجاد کردند باید فکر امروز را می‌کردند و با خرد جمعی و با همکاری غرفه‌داران در جمعه بازار کنونی چنین مکانی را ایجاد می‌کردند.

در تجمع غرفه‌داران مقابل شهرداری یاسوج معترضین حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند و البته بسیاری از حرف‌های آن‌ها درست و قانونی و به قولی خدا و پیغمبری بود.

یکی از معترضین می‌گفت اگر بحث سد معبر و مزاحمت و ترافیک است چرا شهرداری در سه اره احمدی شیراز قادر به به رفع ترافیک با آن حجم از فروشندگان هست اما در یاسوج توان رفع این مشکل را ندارند؟.

دیگری می‌گفت: ۴ هزار نفر از رهگذر جمعه بازار یاسوج نان می‌خورند و برخی از آن‌ها ۷ تا بچه دارند که در صورت تعطیلی این مکان باید دست به گدایی و یا دزدی بزنند.

آن یکی داد می‌زد عوارضی که در این ۱۵ سال از ما گرفتند را پس بدهند خودمان می‌دانیم چگونه نان زن و فرزندمان را از زیر سنگ هم که شده پیدا کنیم.

وان دیگری ناامیدانه می‌گفت از کجا ۱۱۰ میلیون تومان برای خرید غرفه در فضای جدید جمعه بازار تهیه کنم اگر شش نفرمان هم جمع شویم نمی توانیم چنین پولی بدهیم.

غرفه‌دار دیگری از مجبور بودن خود برای کار در جمعه بازار می‌گفت که اگر فقیر و بیچاره نبودیم در این مکان با گرما و سرمای طاقت فرسا در زمستان و تابستان دست فروشی نمی‌کردیم.

جوان با هیبت و خوش زبانی که معلوم بود از غرفه‌داران زبر و زرنگ جمعه بازار است از مسؤولان خواست برای یک بار هم که شده در تابستان از ساعت ۱۲ تا ۲ زیر سایه پلیت‌های جمعه بازار یاسوج بایستند تا زجر نان درآوردن در آن را احساس کنند.

دیگری می‌گفت شهرداری به غیر از یک آسفالت خشک و خالی در کف جمعه بازار چه خدماتی به ما داده سرویس بهداشتی ساخته یا نمازخانه احداث کرده؟ این پلیت‌ها را هم خودمان روی هم گذاشته‌ایم تا باد و باران و گرما وسایلمان را خراب نکند و آب و برق را هم که خودمان آورده‌ایم.

لیسانسه‌ای از آن میان به صدا درآمد و گفت: من لیاسنسم و آن یکی فوق لیسانس و آن طرفی دکتر است که اگر کارمان را بگیرند مجبور به دزدی و خیانت و قاچاق‌کشی می‌شویم.

اما از همه این‌ها دردناک‌تر که جاهای خوب در فاز جدید جمعه بازار را به از ما بهتران داده‌اند بدون اینکه اولویت غرفه‌‌داران در مکان فعلی رعایت شود.

به گزارش فارس هر چند جمعه‌ بازار در محل کنونی مشکلاتی برای رفت و آمد مردم به خصوص در روزهای جمعه ایجاد کرده و ترس از بروز حادثه‌ای همانند پلاسکو برای مسؤولان از جمله شهرداری درس عبرتی شده اما با همه این شرایط و کارهای غیر قانونی که از گذشته انجام شده نباید اجازه داد که چندین هزار نفر از نان خوردن در شهر یاسوج بیفتند.

در ادامه برای این که نظرات شهردار در خصوص جمعه بازار را بشنویم با دکتر نستهن مقدم شهردار یاسوج همکلام شدیم و در خصوص اعتراضات غرفه‌داران و برنامه‌های آینده سوالاتی را مطرح کردیم.

مقدم در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت: ابتدا اینکه داستان جمعه بازار مربوط به امروز نیست.

وی گفت: قرار بود که جمعه بازار فعالیت جمعه‌بازاری داشته باشد اما اکنون تبدیل به روز بازار شده و البته که ما فعلا کاری به کار ترافیک نداریم.

شهردار یاسوج خاطرنشان کرد: بحث امنیت جمعه بازار برای ما خیلی مهم است و اگر رشته‌‌ای از ده‌ها هزار سیم برقی که در این جمعه بازار عبور می‌کند اتصالی کرده و آتش‌سوزی ایجاد شود باید بنشینیم و فاجعه‌ای بزرگ را تنها تماشا کنیم.

مقدم گفت: تماشا از آن جهت که با وضعیت کنونی جمعه بازار هیچ گونه امدادرسانی در آن نمی‌توان انجام داد و تقریبا امکان امدادرسانی در موقع بحرانی در این مکان صفر است.

وی با بیان این که ما نیز به دنبال بستن یکباره جمعه بازار یاسوج نیستیم خاطرنشان کرد: یکی از گزینه‌ها این است که در مکان فعلی تغییراتی ایجاد کرده و پارکینگ و سایر ملزومات برای آن در نظر بگیریم که در کوتاه مدت این کار را نمی‌توان انجام داد.

مقدم در انتها با اشاره به این که فعلا دست به اقدامی نمی‌زنیم و جلسه‌ای خواهیم داشت یادآور شد: با حضور ما و نمایندگانی از شورای شهر و همچنین نمایندگان غرفه‌داران و فرمانداری و نماینده‌ای از دادستانی تعیین تکلیف خواهیم کرد.

وی همچنین موضوع سپردن بهترین غرفه‌های جمعه بازار جدید را به افراد خاص به شدت تکذیب کرد و گفت: متاسفانه خود غرفه‌داران به سرمایه‌گذار برای خرید غرفه مراجعه نمی‌کنند در حالی که سرمایه‌گذار آمادگی واگذاری غرفه به هر شخص و فردی از جمله غرفه‌داران جمعه بازار کنونی را دارد.

یکی از اقدامات خوب و ارزنده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در چنین مواقعی حضور در صحنه و صحبت با معترضین و شنیدن حرف آن‌هاست.

پس از این که عده‌ای از غرفه‌داران به نشانه اعتراض پشت درب شهرداری یاسوج تجمع کرده بودند سرهنگ جهانگیر انصاری جانشین سپاه فتح استان به مانند همه روزهای سخت در میان آن‌ها حضور یافت و مشکلات آن‌ها را شنید تا با انتقال به مسؤولان و همفکری همه از جمله سپاه چنین مشکلی به صورت مسالمت‌آمیز برطرف شود.

اقدامی که در هنگام تجمع کامیونداران صورت گرفت و اگر تدبیر مسؤولان سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد نبود در آن روزها نیز شاهد مشکلات زیادی می‌بودیم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president