آوای جنوب

نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه،بهمئی،چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در نطق سالیانه خود چه گفت؟/افشاگری میکنم

آوای جنوب

بهترین و مهمترین راه برون رفت از بحران آبی و اشتغال جوانان ما ، احداث سد آبریز بوده که خواسته بحق و قطعی موکلین بنده است که متاسفانه برخی ها با تبلیغات منفی و دادن اطلاعات و آدرسهای غلط سعی در تشویش اذهان عمومی را دارند و از طرفی علیرغم کسب مجوزات لازم ، در راه اجرایی شدن آن تعلل ایجاد شده است.

به گزارش آوای جنوب،متن نطق سالیانه سید محمد موحد به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین ( ع )
سلام علیکم
ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ( ع ) و یاران باوفایش را تسلیت عرض نموده و درگذشت عده کثیری از هم وطنان در سیل اخیر کشور رابه محضر ملت شریف و صبور ایران اسلامی عرض تعزیت دارم.
در شرایط کنونی و با عنایت به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تمدن سازی و توسعه متوازن و توجه به معشیت عموم بویژه طبقات آسیب‌پذیر، شایسته است دولت محترم با جدیت تمام در برنامه ریزی اقتصادی اهتمام ورزد و با رویکردی جهادی و انقلابی در تراز شعار دولت، نسبت به گره گشایی از مشکلات مردم بالاخص مهار تورم طاقت‌ فرسا و افسار گسیخته اقدامی عاجل بعمل آورد .
در اینجا لازم است از سفر ریاست محترم مجلس و روسای محترم کمیسیون‌های انرژی ، کشاورزی ، صنایع و عمران همچنین ، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس ، رئیس بنیاد مستضعفان ، رئیس بنیاد مسکن و روسای سازمانهای امور عشایر و منابع طبیعی به استان و شهرستانهای چهارگانه حوزه انتخابیه ام تشکر ویژه نمایم امیدوارم هرچه سریعتر آثار مثبت این سفرها دیده شود.
حوادث سیل اخیر ضمن داغدار نمودن خانواده های بسیاری در سطح کشور تاکنون به زیرساختهای چهار شهرستان کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده خسارتهای زیادی وارد نموده است . متاسفانه هنوز آثار سیلاب سال گذشته در حوزه انتخابیه ام پابرجا مانده و دولت به تعهدات خود عمل ننموده بود که سیل جدید از راه رسید و خسارات را صدچندان نمود و بر اساس برآورد اولیه قریب هزار میلیارد تومان خسارت به امکانات عمومی ، باغات ، کشتزارها ، فعالین بخش کشاورزی و دامداری و اموال شخصی مردم استان تحمیل نموده است . ضمن تشکر از دستگاههای امداد رسان ، سپاهیان ، ارتشیان و بسیج ، از دولت محترم انتظار می رود امکانات و نیازمندی های مردم را بصورت فوری به استان گسیل دارند . مردم از عملی نشدن وعده جبران خسارات قبلی دلخور و نگرانند .
جناب اقای رییس جمهور ؛ تورم و گرانی های افسار گسیخته با مرامنامه و شعارهای دولت مردمی فاصله زیادی دارد و صدالبته کارهای بزرگ را آدمهای بزرگ انجام می دهند اما متاسفانه برخی اقدامات در سطح وزارتخانه ها و سازمانها نه تنها به عملی شدن شعارهای رییس جمهور محترم کمکی نکرده است بلکه با بی برنامگی و تصمیمات نادرست فشار را بر مردم بیشتر نموده غافل از اینکه مردم بیش از این تحمل فشار و گرانی و تورم را ندارند لذا لازم است رییس جمهور محترم فکری نماید .
ریاست محترم و همکاران گرامی؛
اینجانب فرصت را غنیمت شمرده ، اهم مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده را برای ثبت مجدد در تاریخ به سمع و نظرتان میرسانم .
جناب آقای محرابیان :
بهترین و مهمترین راه برون رفت از بحران آبی و اشتغال جوانان ما ، احداث سد آبریز بوده که خواسته بحق و قطعی موکلین بنده است که متاسفانه برخی ها با تبلیغات منفی و دادن اطلاعات و آدرسهای غلط سعی در تشویش اذهان عمومی را دارند و از طرفی علیرغم کسب مجوزات لازم ، در راه اجرایی شدن آن تعلل ایجاد شده است. انتظار می رود که با نگاه واقع بینانه و کارشناسی ، مراحل اجرایی شدن آن شتاب گیرد و مردم حوزه انتخابیه ام از این حق مسلم خود بهره مند گردند . فراموش نکنیم عدد تولید آب در کهگیلویه و بویراحمد در زیر حوضه مارون – جراحی حدود دو و نیم میلیارد متر مکعب است در صورتیکه فقط ۱۴ درصد یعنی ۳۴۹ میلیون متر مکعب تخصیص داده شده است که همین هم محقق نگردید . در صورتیکه حداقل آب مورد نیاز حوضه انتخابیه اینجانب ۱۱۰۰ میلیون متر مکعب می باشد . استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱ میلیارد متر مکعب بارندگی و هشت و نیم میلیارد متر مکعب روان آب ، شاهد کمترین استفاده از این منابع آبی است به گونه ای که از ۲۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مستعد فقط ۳۰ درصد آن آبی است و اکنون ۱۲۰۰ روستای استان با تنش آبی مواجه بوده و ۳۰۰ روستا با تانکر ، تامین آب می گردد . متاسفانه سهم استان از این همه بارش و منابع آبی فقط سیلاب است و تخریب زیرساختهاست . احداث چنین سدی با تخصیص ۱۳۵ میلیون متر مکعب میتواند سیلابها و روان آبها را در خود جای داده و مهار نماید اما تعلل وزارت نیرو و شخص وزیر جای سوال است ، هرچند در صورت نیاز حتما برخی پشت پرده های کم توجهی این وزارتخانه را افشا خواهم نمود .
باید خواب راحت نداشت که بسیاری از طرحهای در حال مطالعه یا اجرای آب استان وارد دهه دوم و سوم خود شده اند اما اکثرا حتی به ۵۰ درصد پیشرفت نرسیده اند . پروژه های آبرسانی به چهار شهر دهدشت ، لنده ، چرام و سوق ، آب دیشموک و چاروسا ، آب کشاورزی حومه غربی ، آبرسانی به بهمئی و تونل انتقال آب موگرمون به لنده نباید قربانی کم توجهی وزارت نیرو باشد .
وزارت کشور و دولت محترم برای توجه بیشتر به جامعه ، فرایند ایجاد شهرستان های چاروسا و دیشموک و بخش های دشمن زیاری – رودتلخی و حومه غربی را تسریع بخشد .
۱ _ پتروشیمی دهدشت علیرغم فعالیتهای دو سال اخیر، نیازمند عزم جدی تری است که امیدوارم با سفر ریاست محترم مجلس و دکتر علی عسکری و مشاهده این پروژه از نزدیک ، شتاب چشمگیری داشته باشد .
جناب آقای رئیس جهمور ، متاسفانه در وازرت صمت دولت انقلابی اراده ای برای به سرانجام رساندن پروژه های صنعتی و معدنی حوزه انتخابیه اینجانب وجود ندارد و جز وعده های بی سرانجام و جلسات تکراری بی حاصل ، نتیجه ای ندیدیم . از جناب آقای دکتر رئیسی انتظار می رود بازرس ویژه خود را برای رصد عملکرد مجموعه وزارت صمت و علل بر زمین ماندن پروژه های مهم فسفات و کارخانه هیدراته چرام ، نیترات لیراب دیشموک ، فسفات قیام ، سلستین بهمئی و تعیین تکلیف کارخانه سیمان سپو مامور نماید تا بدانند ترک فعل واقعی در این وزارتخانه مشهود و ملموس است . دهها جلسه مختلف برای متقاعد کردن وزارت صمت و ایمیدرو برگزار شد تا از معادن غنی بوکسیت سرفاریاب و مندان خیری به منطقه برسد اما صمتی ها به هر دلیل که البته جای بررسی موشکافانه دارد حمل مواد معدنی از این منطقه محروم را به ۱۴۰۰ کیلومتر دورتر ترجیح داده اند تا فقط گرد و خاک سهم جوانان منطقه باشد . والله آه این مردم دامان وزارت صمت را خواهد گرفت اگر مدیران آن اقدام منطقی و صادقانه نکنند .
راه که به عنوان شاخص کلیدی و زیربنای توسعه تعریف شده ، نیازمند توجه ویژه و جدیت بیشتری در حوزه انتخابیه می باشد .
۱ _اجرای پروژه چهار خطه سازی مسیر خیرآباد به دهدشت بعلت بار ترافیکی بالا لازم و ضروریست تا از تصادفات و تلفات جاده ای بکاهد چرا که جوانان بسیاری در این مسیر جان خود را از دست دادند .
۲ _ پروژه ارتباطی فارس به خوزستان از مسیر پل بریم، باشت، چرام، چاروسا، دیشموک به صیدون میتواند باعث رونق این مناطق باشد .
۳ _ مردم چشم انتظار بهره برداری رسمی پروژه در حال اتمام پاتاوه به دهدشت می باشند که اگر عنایات مستمر دفتر مقام معظم رهبری نبود این پروژه ملی به سرانجام نمی رسید .
۴ _ اتصال پروژه مسیر لنده – تراب به جاده اصفهان و تشان به لنده برای خروج شهرستان لنده از بن بست ضروریست .
۵ _ جاده لیکک به جایزان تسهیل کننده دسترسی مردم به خوزستان و بنادر جنوبی است . ۶ _ اصلاح و تکمیل جاده دهدشت به سوق و لنده مطالبه مهم مردم است
۷ _ ترمیم جاده باغچه سادات – سرفاریاب و احداث تونل دیل در مسیر چرام به گچساران سرعت پذیرد .
جامعه پزشکی و بهداشت و درمان ، خدماتی کیمیا گونه‌ در مبارزه با ویروس مرموز کرونا انجام دادند که شایسته تقدیر و تشکر خاص می باشند . دست مریزاد و خدا قوت .
۱ _ بیمارستان های درحال ساخت چرام و لنده نیازمند توجه خاصی است که امیدوارم با توجه به مصوبات اخیر سفر رئیس جمهور سرعت عمل بیشتری بگیرد .تکمیل و بهره برداری بیمارستان بهمئی که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد مورد تقاضاست .
۲ _ احداث بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی دهدشت بین وزارتین بهداشت و رفاه تعیین تکلیف شود و مراحل اجرایی آن هرچه سریع تر صورت گیرد . شایسته نیست تفاهم نامه دو وزارتخانه که در مصوبات سفر هم آمده است زمین بماند .
۳ _ تاسیس دانشکده پرستاری دهدشت که ۲ دستور از دو وزیر دارد همچنان مبهم باقی مانده است .
جنگلها و پوشش انبوه درختان بلوط از سرمایه های طبیعی مناطق زاگرس نشین می باشد اما آفتهای اخیر که به جان درختان بلوط افتاده است چنان صحنه های دردناکی ساخته است که دل طبیعت دوستان را به درد می آورد .
لازم هست تصمیمات متولیان امر با شتاب بالا و قید فوریت عملیاتی شود در غیر اینصورت دچار خسارات جبران ناپذیر خواهیم شد .
۱ _ ایستگاه برق دژکوه دیار هنرمند فقید حسین پناهی، متاسفانه به دلیل نداشتن اعتبار مناسب هنوز در مراحل ابتدایی است و نیاز شدید به تامین اعتبار دارد .
۲ _انتظار می رود مراحل احداث ایستگاه برق دیشموک با توجه به فاصله زیاد آن از ایستگاه دهدشت که قرار است از خوزستان تقویت شود، آغاز شود .
۳ _ تقویت شبکه اینترنت در سراسر حوزه انتخابیه با توجه به ضرورت آن در زندگی مردم که بعلت عدم تکمیل شبکه فیبر نوری در بسیاری از مناطق روستایی و مسیرهای مواصلاتی لازم و ضروریست .
از آنجا که بحث اشتغال به معضلی فراگیر تبدیل شده و در شعار سال مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته ، حوزه انتخابیه اینجانب دارای یکی از بالاترین نرخ های بیکاریست . اکنون که پس از دهه ها از پیروزی انقلاب ، عدم اجرای طرحهای آمایش سرزمینی سبب بی عدالتی گسترده در احداث صنایع و ایجاد فرصتهای شغلی شده است رئیس جمهور محترم از اجرای بخشنامه های بخشی نگر و تعاریف غیرمنطقی بومی گزینی جلوگیری نماید و زمینه سهولت اشتغال جوانان جویای کار استانهای همجوار در مراکز متراکم صنعتی ، معدنی و تولیدی را فراهم نماید .
اما در مباحث اجتماعی و فرهنگی مهمترین مواردی که میتوان آنها اشاره شود عبارتند از :
۱ _ عملیاتی شدن تفاهمات بین وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی و سازمان بهزیستی برای کاهش تهدیدات و آسیب‌های اجتماعی .
۲ _ توجه ویژه به امر همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی و عملیاتی نمودن موضوع رتبه بندی معلمان هم چنین تعیین تکلیف همه نیروهای حق التدریسی ، نهضتی ، مهدهای کودک و پیش دبستانی ، سرباز معلم و مدارس غیرانتفاعی
۳ _ توجه ویژه به جامعه ورزش و حوزه انتخابیه که در رشته های مختلف در سطح ملی و بین المللی صاحب مدال های رنگارنگ شدند .
۴ _ حمایت از هنرمندان و پژوهشگران این خطه که در سطوح مختلف کشوری و بین المللی افتخار آفرینی کردند .
حوزه انتخابیه ام به واسطه چهار فصل بودن طبیعت آن ، وجود بناهای تاریخی و کتیبه های کهن ، آبشارهای زیبا، کاروانسرا و شهرهای تاریخی، ظرفیت بالایی در جذب گردشگر و ایجاد اشتغال دارد که از آن جمله اند؛
۱ _ شهر باستانی بلادشاپور که نیازمند توجه خاص و عنایت ویژه می باشد
۲ _ چشمه بلقیس چرام
۳ _ منطقه مفرح و دیدنی طسوج
۴ _ آبشار کمردوغ چاروسا و دهها آبشار دیگر
۵ _ آبشارهای منطقه آبریز
۶- منطقه گردشگری و بکر موگرمون
۷ – دریاچه ملی برم الوان
که همگی محتاج عنایت و حمایت بیشتر در جهت حفظ، بازسازی و مرمت می باشند .
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president