آوای جنوب

آنچه در سفر وزیر کشور اتفاق افتاد/وقتی معاون استاندار از واقعیت های کهگیلویه و بویراحمد گفت

آوای جنوب

نشست ستا بحران با حضور وزیر کشور برگزار شد تا آخرین وضعیت خسارات سیل در کهگیلویه و بویراحمد مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش آوای جنوب استاندار در ابتدای این جلسه با تسلیت ایام سرور و سالار شهیدان گفت: استانی هستیم که میزان خسارت زیاد است و آسیب ها فراوان به مردم وارد شده است اما با آغاز وضعیت خدمت رسانی به سیل زدگان، با آگاهی به مردم در خصوص مشکلات گام برداشتیم، در این روز ها بالغ بر ۶ میلیون پیامک با وضعیت قرمز برای مردم اطلاع رسانی شد.
احمد زاده به جلسات هشدار برای پیشگیری از سیل و لغو مرخصی مدیران و تاکید برای حضور فرمانداران در محل کار اشاره داشت و گفت: بسیاری از مدیران در این شرایط خواب نداشتند، اکیپ های اورژانس، دستگاه های خدمات رسان، امداد رسانی ها در دستور کار قرار گرفت.
این مسئول با بیان اینکه ماحصل تلاش ها نبود تلفات جانی بود، گفت: افتخار می کنیم اعلام شود که با وجود خسارت به زیرساخت ها، جاده ها و عشایر حتی یک نفر مصدوم از سیل گزارش نشد و این موضوع نشان از انسجام درونی بین مردم و مدیران است.

احمدزاده با تشکر از حضور وزیر کشور و شنیدن مطالبات مردم گفت: از شما مردم‌داری و شنیدن درد آنها را درس گرفتیم.

وی افزود: در مشکلات سیل مردم استان ما نگران نباشند و همه نقاط استان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

نماینده بویراحمد دنا و مارگون همچنین با تشکیل ایام عزای حسینی گفت: سردار وحیدی بسیاری از بحران های کشور را اداره کرده است، در این راستا از حضورتان تشکر می کنم.
مهدی روشنفکر تلاش های مدیران را در شرایط سیل مناسب دانست و گفت: استان ما، استانی غنی و دارای ظرفیت است اما همچنان محروم است.
وی به تلاش های مجموعه استان برای نداشتن تلفات جانی اشاره داشت و گفت: آسیب مادی فراوانی به این استان وارد شد و از شما به عنوان وزیر کشور انتظار داریم این آسیب ها شناسایی و از مردم استان حمایت کنید.
روشنفکر به نابودی مبلمان شهری در یاسوج و زیرساخت آن اشاره داشت و گفت؛ دامداران، عشایر و راه ها از سیل آسیب دیدند و از شما تقاضای بررسی این آسیب ها و مشکلات را داریم.
محمدی مدیر کل  راهداری و حمل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت : بیس از ۶۰۰ میلیارد خسارت به راه ها وارد شده است در این راستا ۳۴ روستا راه آنها مسدود است و برای بازگشایی راه ها به ۱۰ دستگاه  لودر، ۱۰ بیل مکانیکی، ۵ دستگاه بولدوزر جهت بازگشایی تا روز شنبه نیازمندیم.
مدیر کل جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ۹ هزار و سیصد میلیارد ریال خسارت دیده ایم، گفت: حدود دو هزار هکتار  از اراضی شالیکاری و سبزی کاری در اثر تخریب  لوله ها آب،  و مشکل در خط انتقال دچار مشکل شده است و حدود ۳۰ کیلومتر لوله برای ترمیم موقت برای باغات، مزارع نیازمند هستیم.
الله یاری نماینده وزیر جهاد کشاورزی گفت: در قالب طرح های آب و خاک  که با پیمانکار منعقد می شود، این اراضی  لوله کشی می شود.
شهردار  یاسوج همچنین  گفت: جداول آب های سطحی کشش آب ها را نداشتند، از طرفی کانال های جمع کننده آب خاکی هستند  رها شده اند و بسته شده است و باید بتنی شوند‌
مقدم بیان کرد : رودخانه های بشار در مرکز شهر به شمال و جنوب تقسیم می شود که در اختیار شهرداری نیست.

کیامرث حاجی زاده گفت: کهگیلویه و بویراحمد پذیرای عشایر استان های همجوار خوزستان، فارس، بوشهر و چهارمحال بختیاری و اصفهان است.

 

وی بیان کرد: افزون بر ۳۰ هزار نفر عشایر کوچی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار نفر عشایر در کهگیلویه بویر احمد وجود دارد، تصریح کرد: همه عشایر در مسیر دره‌ها قرار داشتند ولی با یک اطلاع رسانی کامل و جامع به آنها اعلام هشدار صادر شد.

 

 

حاجی زاده عنوان کرد: قبل از وقوع این سیل رئیس عشایر کشور میهمان کهگیلویه و بویراحمد بود.

 

وی گفت: در سیل اخیر بسیج تجهیزات امکانات دولتی و بخش خصوصی در کنار هم با دستور استاندار و پای کار بودن تمام مسئولان استان، پیمانکاران خصوصی همه به میدان آمده و کار خوبی انجام شد.

 

 

این مسئول افزود: این حضور همه در کنار هم تجربه ای شد که ما می توانیم از امکانات بخش خصوصی با توجه به ماده ۱۹ مدیریت بحران که در قانون نیز وجود دارد در کهگیلویه و بویراحمد به خوبی استفاده کنیم.

 

 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه بویراحمد خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در این سیل اخیر به خوبی پای کار آمده و استاندار نیز برای آنها تشویقی در نظر گرفت و این تشویقی شامل اولویت این شرکت ها در واگذاری پروژه ها می باشد زیرا در زمان حساس آنها پای کار آمده به کمک دولت شتافتند.

 

حاجی زاده بیان کرد: افزون بر ۱۴۰ جلسه مدیریت بحران در حوزه های مختلف با حضور دستگاه‌های اجرایی در شهرستانها، مسئولان و فرمانداران برگزار شد و همه مسئولان در کهگیلویه و بویراحمد شبانه‌روز پای کار بوده و همکاری های لازم را انجام دادند، نمایندگان استان در مجلس نیز از راه دور پیگیری‌های لازم را انجام می دادند.

وی افزود: پیگیری وزیر کشور و معاونان آنها و حضورشان در کهگیلویه و بویراحمد انگیزه بیشتری به مسئولان و مردم این استان داده است.

 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در سیل اخیر آسیب جدی به بخش های مختلف ما و زیرساخت های شهری و شهرداری ها وارد شده است.

 

حاجی زاده اضافه کرد: شهرداری های ما در پرداخت حقوق پرسنل خود مانده اند اتفاقاتی اعم از کرونا و زلزله در سی سخت نیز مشکلاتی را برای شهرداری های کهگیلویه و بویراحمد به وجود آورده است.

 

وی گفت: در سیل اخیر آسیب های بسیاری به حوزه های آب، راه، برق و کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وارد شد.

 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: این استان سومین قطب پرورش ماهی های سردآبی در کشور بوده ولی به دلیل سیل اخیر مزارع پرورش ماهی در این استان از بین رفته است.

 

حاجی زاده تصریح کرد: باید برای حفاظت از رودخانه ها، معاونت حفاظت از رودخانه ها را در وزارت نیرو پایه کار آورده و اقدامات لازم از سوی آنها انجام شود.

وی گفت: نگهداری لازم از رودخانه ها انجام نمی شود وجود سازه های فرسایشی مدیریت و کنترل آنها نیز بازسازی نمی شود.

 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: رودخانه ها از مسیر خودشان منحرف شده که باید آنها را به مسیر اصلی خودشان برگرداند.

حاجی زاده بیان کرد: امید می‌رود با دستور رئیس جمهور بودجه ای برای حفاظت و نگهداری رودخانه ها در کهگیلویه و بویر احمد در نظر گرفته شود.

 

 

وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد از روان آب های کشور را در اختیار دارد به گونه‌ای که بعد از استان‌های شمالی کشور این استان دومین حوزه آبریز در ایران است.

حاجی زاده اظهار کرد: آب این استان به سمت خوزستان بوشهر و جنوب فارس منتقل می شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این استان با وجود این همه مزایا و نعمت به دلیل خروج آب از کهگیلویه و بویراحمد دچار تنش آبی می شود به گونه ای که به واسطه این تنش در دامنه یخچالهای دنا در تابستان با تانکر سیار آبرسانی انجام میشود، قطعاً برای استانی که پر بارش است این یک مشکل محسوب شده و علت آن نیز نبود منابع برداشت آب پایدار است.

وی گفت: در سیلاب ها رودخانه بشار در گذشته تمهیدات لازم انجام شد، کلنگ احداث سد تنگ در سال ۹۰ به زمین زده شد به واسطه تکمیل و بهره برداری از آن آب شرب بخشی از شیراز و یاسوج تامین و سیلاب های بالادست رودخانه در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز جلوگیری می شود.

حاجی زاده بیان کرد: با ایجاد سد تنگ سرخ می توان خطر را مهار و اقدامات لازم را در جهت بهره برداری صحیح از آب انجام داد، امیدواریم پیگیری‌های لازم جهت تامین اعتبار به دستور رئیس جمهور برای هر چه زودتر تکمیل شدن این طرح موثر انجام شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سدهای در حال احداث استان باید هر چه سریعتر تکمیل و بهره‌برداری برسند تا بتوانیم سیلاب ها را در این استان مهار کنیم.

حاجی زاده با اشاره به نبود تجهیزات دستگاه های خدمات رسان و امدادی در کهگیلویه و بویراحمد افزود: کهگیلویه و بویر احمد نیازمند تجهیزات دستگاههای امدادی و خدمات رسان به ویژه وسایل امدادی در شهرداری ها، تجهیزات خارج کردن آب از منازل، ماشین آلات سنگین می باشد.

 

وی گفت: با توجه به صعب العبور بودن بعضی مناطق عشایری در کهگیلویه و بویراحمد و نبود امکانات لازم برای امداد رسانی در سیل اخیر مسئولان به همراه استاندار کهگیلویه و بویراحمد در زیر باران جهت امدادرسانی لازم به عشایر مجبور به پیاده روی ۸ کیلومتری شدند.

 

معاون عمرانی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: منازل روستایی ما محروم بوده و نیازمند بازسازی و اعتبارات لازم است.

 

وزیر کشور خطاب به شهردار در خصوص رودخانه بشار گفت: با وزیر نیرو در خصوص واگذاری این رودخانه رایزنی شود.
شهردار در ادامه افزود: یاسوج تنها مرکز استان است که خودروی  نردبان  ندارد از طرفی خواهان تامین قیر رایگان هستیم.
رئیس شورای شهر یاسوج گفت:  بودجه یک سال ما به اندازه یکی از نواحی شهر تهران نمی شود و نیازمند تامین اعتبارات هستیم، از طرفی دارای زیر ساخت های معیوب هستیم و درخواست قیر رایگان داریم.
رئیس ستاد بحران کشور گفت: در برخی جاها نیاز به تسهیلات بانکی و همچنین استمهال وجود دارد که باید همه به یاری مردم آمده و نگذاریم بیش از این ضرر کنند.
وی با بیان اینکه باید مرکز فرماندهی در هر منطقه‌ای کار خود را انجام دهد گفت: باید مردم بدانند که مسئولان به فکر تک تک آنها هستند همچنین باید بحران ها و تهدیدهایی که وجود دارد را به فرصت تبدیل کرد.
در این جلسه وزیر کشور  خطاب به مدیران به ارائه برنامه های فوری برای حل مشکلات مردم تاکید داشت و گفت: بحث پاکسازی کانال های کشاورزی توسط کارگران شهرداری، تامین لوله های خط انتقال آب،  پاکسازی لوله های انتقال آب، توجه به تامین ماشین آلات سنگین برای بازگشایی جاده های روستایی و عشایری ، استفاده از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره ) برای پیگیری خسارت به احشام و  همچنین پرهیز از تعویق برای کندی در خدمت رسانی به مردم تاکید داشت و اینکه برای پیگیری خدمت رسانی در کنار دهیاران و مسئولان از ظرفیت گروه های جهادی و بسیج با تقسیم کار استفاده شود.
وزیر کشور در ادامه این جلسه با تشکر از مسئولان  استان برای مدیریت و جلوگیری از تلفات جانی گفت : برای خدمت رسانی به اقدامات کوتاه مدت و فوری نیاز داریم.
احمد وحیدی به برخی تخلفات در خصوص نداشتن مجوزات پرورش ماهی اشاره داشت و  اینکه باید در آینده بررسی شود ، گفت: در حوزه پرورش ماهی خسارت زیادی دیدند که با تدبیرها کمک خواهد شد و از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمک های ملی و همچنین بحث استمهال وام های بانکی به آنها  کمک خواهد شد.
وی همچنین در خصوص قطع راه ارتباطی ۳۴ روستای استان گفت: تا روز شنبه همه این راه‌های بازگشایی شود و اگر نیاز به ماشین آلات بود از سایر استان‌ها کمک گرفته شود.
وحیدی همچنین در تماس تلفنی با محرابیان وزیر نیرو ۴۰ کیلومتر لوله و ۱۰ تانکر برای آبرسانی به مناطقی که شبکه آب آنها در سیل متحمل خسارت شد را از وی مطالبه کرد که مورد موافقت وزیر نیرو قرار گرفت.
وی با اشاره به خسارت سیلاب به مزارع پرورش ماهی، همچنین نیاز استان به ۳۰ کیلومتر لوله برای سراب‌بندی دو هزار هکتار مزارع شالیکاری و سبزی و صیفی در تماس تلفنی با وزیر جهاد کشاورزی این موضوع را پیگیری کرد
با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president