آوای جنوب

واکاوی نقاط ضعف و قوت شوراهای سوم و چهارم دوگنبدان تا مقایسه دو شهردار و ماجرای استعفا در گفتگوی اختصاصی با یکی از اعضای شورای شهر دوگنبدان

مهندس حمیدبخشایی: مابه غیر از جمع آوری پسماند درسطح شهرواصلاح بافت فرسوده نیازمند به جمع آوری پسماندهای فکری واصلاح تفکرات فرسوده هستیم.

آوای جنوب

عضوارشد شورای اسلامی شهردوگنبدان در یک گفتگوی اختصاصی با آوای جنوب به واکاوی نقاط ضعف وقوت شوراهای سوم وچهارم پرداخت.
مهندس حمید بخشایی در گفتگویی اختصاصی از مقایسه ی دو شورای چهارم وسوم ونقش اعضای برجسته در اتفاق زمانی دوران فعالیتش پرده برداشت.

بخشایی دراین گفتگو باشرح نقش کلیدی مرحوم خوان پایه در شورای چهارم گفت:زمانی در اروپا مبنابرآن بود که ساختارها در جامعه، باعث بروز تحولات بنیادین و رفع مشکلات است . بعدها گروهی عنوان کردند ممکن است یک سری کنش گر یعنی افراد ،به عنوان یک عامل ویک کارگزارباعث توسعه وتحول شوند .
مرحوم خان پایه به عنوان یک عامل ویک کارگزار در شورای ما تأثیر داشت ، غیر از جنبه علمی ، آکادمیک و فرهنگی که داشت، شخصیتی بسیار مسئولیت پذیر بود ،وی فوق لیسانس مدیریت بود ، احساس مسئولیت بسیاری داشت.
این عضو شورای اسلامی شهر دوگنبدان افزود: بسیاری از ما کارشناس امور تربیتی هستیم کارشناس امور حقوقی، مالی ، مهندس عمران ، مهندس فرهنگی هستیم اما متأسفانه موفق نیستم اما یک « مدیر فرهنگی» هم می تواند به عنوان یک کارشناس عمران و یک کارشناس امور تربیتی قرار گیرد . وی دراشاره به نفوذ مدیریت خوان پایه در شورای چهارم تصریح کرد:مدیریت یک صفت ذاتی و خود جوش در درون انسان هاست . هر مهندسی ممکن است موفق نباشد ولی یک مدیر موفق می تواند یک مهندس خوب باشد، خان پایه یکی از افراد و مستثناهای شورا و در خصایص اخلاقی و کردارنیک تأثیر گذاردرشورا بود او تلفیقی از علم و تجربه بود .

بخشایی در تعریف شورای سوم اظهار داشت:شورای سوم هم انسان های برجسته ای داشتند و هم از اقتدار بسیار بالایی برخوردار بودندعلی رغم اینکه اعضای شورای چهارم تخصیص داشتند اما متأسفانه از اقتدار شورای سوم برخودار نبودند واین فواره اقتدار، سال به سال در شورای چهارم ضعیف تر و ضعیف تر می شد .مقایسه اقتدار شورا بدور از تخصص آن بانظرمردم وجامعه شناسان می تواند بررسی شود.

بخشایی در قیاس میزان اعتبارات دو شورا در دو موقعیت زمانی متفاوت گفت:اعتبارات استانی در شورای سوم سال ۹۰ و ۹۱ تنها یک میلیارد تومان بود ، در زمان فعلی بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ میلیاردتومان اعتبارات بود ، در شورای دوم و سوم اعتبارات هم به تناسب پروژه ها پایین بود.اعتباراتی که درحال حاضر و به وفور توسط نماینده محترم شهرستانهای گچساران وباشت برای شهر تخصیص داده می شود نشان گر آن است که پروؤه های عمرانی برمحورمادیات وپول واعتبار تحقق پیدا می کنددرصورتیکه افراد محاسبه گر درجهت دهی وتنظیم این اعتبارات احساس مسئولیت کنند. نمود عینی شورای سوم، پارک بانوان و پروژه زیرگذر بود که این پروژه هادر دوره ی سوم کلنگ خورد،گرچه تبعات منفی این پروژه ها به قوت خود باقی است.
بخشایی نقش بانوان عضو دو شورا در موارد عمرانی را برجسته خواند وشدح داد:طرح پارک بانوان از خانم حاتمی بود ولی این طرح در شورای دوره چهارم اجرایی شد و خانم رضایی به شدت پیگیر اتمام این پروژه بود ، هر دو در ساختار و ساخت پارک بانوان اهمیت و نقش به جا و بسزایی داشتند .
این عضو سخنور وکاردان شورای چهارم تاکید کرد:کار شورا یک خرد جمعی است ، نمی توان تاثیرات سایر اعضای شوراها دراین پروژه ها رانادیده گرفت
وی نیاز شورا به وجود تمامی تخصص ها وتفکرات را اساسی خواند وافزود:شورای شهر عرصه فعالیت همه گونه تخصص است و نقش مهمی در عرصه حیات اجتماعی شهروندان دارد و هرگونه تخصصی ما در شورای شهر نیاز داریم و معطوف به یک تخصص نیست ، امور بانوان ، جنبه های زیبایی شهری ، عمران شهری و همه موارد .
وی با گلایه از عدم توجه ومطالعه در ارایه برخی پروژه ها در شهردوگنبدان گفت:شرکت مشاوره در سال ۹۰ مشاور طرح تفصیلی گچساران ، شرکت « بعد تکنیک» بود که اعلام کرده بود گچساران نه نیازی به زیرگذر دارد و نه نیازی به روگذر ، در سال ۹۰ قبل از اجرای طرح با مکاتبه این شرکت، با مسئولین استان جهت طبعات منفی این طرح مکاتباتی صورت گرفت و مستندات آن موجود است .بنده این مکاتبات را به دستگاه هایی که متولی اجرای طرح هستند ارائه دادم و در شورای ترافیک مبنی بر اعتراض بنده مبنی بر طرح زیرگذر عنوان گردید و منتقد اجرای طرح زیرگذر بودم کما اینکه ثمرات ناکارآمدبودن و طرح زیرگذر هنوز موجود است .
بخشایی از عدم دیدگاه محاسبه ی عمرانی در طرحهااظهار نگرانی نمود وگفت:بیش از ۱۴ میلیارد تومان هزینه ی طرح زیرگذر گچساران بود ، اولین هزینه ی براورد شده تنها ۶ میلیارد اعلام شده بود ، متاسفانه یکی از معضلات و مشکلات در حوزه ی عمرانی ، عدم دیدگاه محاسبه ای بوده است، ابتدا برآورد قیمتی زیرگذر ۶ میلیاردتومان بوده و در حین عمل و اجرا تا ۱۴ میلیاردتومان رسید .اعتبارات مرتبط بادریاچه هم در شورای چهارم هم باهمین محاسبات انجام ورقم خورد. مبنی محاسبه زیرگذر بر محاسبات شرکت بهره برداری نفت آن دوره بود .
وی ادامه داد:شک در محاسبه ، تخصص و دیدگاه کارشناسان وقت این فشار هزینه را به وجود آورد . در زمان شورای چهارم دریاچه پارک نفت کلید خورده ، اعتبار اولیه تا سقف ۵ میلیاردتومان بود ولی برآوردنهایی آن حدود ۱۳ میلیاردتومان هزینه داشته است وبی شباهت به پروژه ی زیرگذرنیست .
عضو کنونی شورای اسلامی شهر دوگنبدان گفت:شهرما یک شهر لی لی پوتی کوچک است اولین چیزی که در یک شهر و در زمان و زمین یک مسئول، نماینده و شورا به آن توجه کند نیاز مردم است ، نیاز سنجی مردمی در اولویت باید قرار گیرد متناسب با نیاز فکری ، اجتماعی و روحی مردم باید موارد اجرایی شود.
وی تاکید کرد: مادر شرایطی قرار داریم که به لحاظ پیک زمانی و فضای روحی و روانی مردم معضلات زیادی داریم که به غیر از بیکاری و نرخ بالای تورم که همه کشور از آن در رنج هستند و مضاعف بر بیکاری است . مسئولین در اجرای برنامه های نشاط آور و ایجاد موارد روح انگیز اقدام کنند .و ایجاد چنین فضاهایی بسیار فرحبخش است.
وی ادامه داد: یکی از فرامین و دستورات الهی قرآن ، وعده بهشت است و بهشت فضایی آرامبخش سبز و بسیار روح افزادارد ، باید رخوت و سستی را از بدن مردم جدا کرده و از روح مردم بزدائیم .
کاندیدای پنجمین دوره انتخاباتی شورای شهردوگنبدان گفت:به عنوان یک شهروند نه به عنوان یک عضو شورا ،اعتقاد دارم باید همه مسئولین جدا ازهرگونه تفکر و سلیقه با جلسات فشرده به رفع مشکلات بپردازند ما اختلاف و تضادهای بنیادین با هم نداریم ، اختلاف دیدگاه ها از حوزه ی روبنا است ، اگر مسئولین مااحساس می کنند هدفشان خدمت به نوع مردم است باید در کنار هم به اجماع نظر کلی بپردازند و این گونه می طلبد دو نوع نخبگان اقتصادی و نخبگان فکری رابه همکاری جلب کرد .
بخشایی نقطه ضعف شورای چهارم رابرشمرد وگفت: شورای دور چهارم تخصصی تر بود اما تعهد نداشت ، از اقتدار قابل توجهی برخوردار نبود .
وی در خصوص تعامل شهردار با شورای تخصصی چهارم و شهردار دوره ی سوم که متعهد بودند بیان کرد:هر شهردار تعاملش با شورا ، بستگی به اقتدار و مدیریت شورا دارد اگر شهردار دور قبل با شورا یک تعامل دو طرفه داشته ، قطعاً نیمی از آن به تفکر سالم شهردار و نیمی به اقتدار شورا مربوط بوده است در شورای دور چهارم تعامل یک طرفه بود، تنها از شورا به شهردار تعامل بود. یک اتوبان یک طرفه و تنها بعد از ماجرای استعفا ، در تعامل با شورا متحول شد . تعامل با تاخیر شهردار را با اعضای کنونی در پی داشت ، یک تاخیر در واپسین روزهای شورا چهارم و آن هم چنگی به دل نمی زند . تعامل شهردار با شورا مربوط به اقتدار شورا است ، این توصیف برای هر دوره قابل تامل است .
بخشایی در تعریف حس مسیولیت در شوراها اظهار داشت:از دیدگاه من شورا اگر حس مسئولیت در قبال مردم را داشته باشند هم تعیین کننده هستند و هم در حوزه مدیریت شهری مسلط می شوند ، عدم حس مسئولیت و تعهد به مردم و حس برتری جویی و سودجویی و منافع و علایق اجتماعی افرادی که به نوعی بازر و زور وارد شورا می شوند . قطعاً شورای شهر ماحصل و خروجی آن مناسب حال مردم نخواهد بود.
این کاندیدای پنجمین دور انتخاباتی شورای اسلامی شهر دوگنبدان گفت: نیاز هست به تناسب شرایط زمانی هر چند وقت یک بار تغییراتی در قوانین ایجاد شود .
نماد و فیزیک و کالبد هر جامعه محصول تفکرات مسئولین و برنامه ریزان آن دوره فعالیت است.
شاید یکی از دغدغه های مردمی مسئولین پس از بیکاری و تورم بافتهای فرسوده می‌باشد . معضل بافت فرسوده به همت مسئولین و نماینده محترم حل خواهد شد به شکل ایده آل و از منظر زیباشناسی به شکل زیبایی خواهد رسید . بافت فرسوده باچندین میلیاردهزینه واعتبار شکل جدید وزیبنده ای به خود می گیردولی تفکرات فرسوده با هیچ سرمایه ای از این هویت شکل گرفته به زودی اصلاح پذیر نیست مگر باتغییرات بنیادین .
این مرزبندی های شکل گرفته که روز به روز تجلی بیشتری به خود می گیرد ، خطرات آسیبهای اجتماعی بیشتری را در جامعه شهری ما به همراه خواهد داشت .
وی در پاسخ به سوال با تفکرات فرسوده چگونه باید برخورد کرد ؟! اصلاح این تفکرات چگونه باید باشد ؟گفت: یکی از راهکارها پیشرفت توسعه چه در زمینه ی عمرانی و فرهنگی، قطعاً انسجام درونی بین مردم و مسئولین است و برای جلوگیری از مشکلات موجود در جامعه، شکافهای فکری باید برداشته شود و به یک انسجام درونی رسید تا بتوان با همه ی مسئولین و تخبگان فکری ، راه حل و برون رفت از این وضعیت انسجام درونی و به اجماع فکری واحد رسیدن است که مباحث آن جای بحث گسترده و وسیعی به خود می گیرد .
بخشایی تصریح کرد:عصر مدرنیته ، مشکلات و معضلات خاص خود را دارد، حضور تفکرات پوسیده باعث شده بسیاری از شاخص های اصلی در جامعه مفقود بماند ، حتی مسائل جوانان هم نادیده گرفته شده است.

فاصله زمانی بین جوانان ، میانسال و کهنسال باید دیده شود و این این تنها با تفکرات و ایده های مدرن و درست شکل می گیرد .
وی در پایان گفت:یکی از مشکلات ما ، عدم اصل پاسخگویی می باشد . باید بررسی کنیم مشکلات بروز داده شده در جامعه متصل به چه مشربی است چه کسی پاسخگو می باشد ، آیا اصل پاسخگویی در کشور ما باید وجودداشته باشد یانه؟البته تمام پاسخها به یک جواب ختم می شود:مابه غیر از جمع آوری پسماند درسطح شهرواصلاح بافت فرسوده نیاز به جمع آوری پسماندهای فکری واصلاح تفکرات فرسوده هستیم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president