آوای جنوب

اتمام حجت معاون اول رییس جمهور با مدیران کهگیلویه وبویراحمدی/بدهی ۶۵۰ میلیاردی دولت به استان کهگیلویه وبویراحمد/کنایه عدل هاشمی پور به غلام محمد زارعی+تصاویر

ما هم شیعه دوازده امامی هستیم اجازه صحبت می خواهیم

نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوربرگزار شد.

آوای جنوب؛

نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، ستاری معاون فناوری رئیس جمهور، نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت، نماینده کهگیلویه بزرگ و نماینده بویراحمد و دنا به ریاست استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیران ارشد استانی در سالن جرجانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این نشست با بیان مقدمه‌ای از مسائل مختلف ملی اظهار کرد: در دورانی که این دولت بر سر کار است اولویت‌هایی را ترسیم کردیم و به دنبال تحقق سیاستگزاری های خود  در بخش های مختلف بودیم که این امر محقق شد.

معاون رئیس جمهور گفت: مهم‌ترین این اولویت ها چالش هسته‌ای بود که به اجبار مشکلات و دشواری‌های زیادی برای ما ایجاد و چهره نامناسبی از ایران برای سایر کشور ها ترسیم کرده بود .

وی گفت: آن‌ها حق مسلم ما را زیر سوال برده بودند و برای اولین بار بود که ایران در مقابل شش کشور قدرتمند جهان قرار گرفته بود و از سوی دیگر کشورهای اروپایی قرار داشت که حق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند.

معاون اول رئیس‌جمهوربا بیان اینکه به دنبال آن بودیم که فرصت کار و پیشرفت فراهم شود، تصریح کرد: با یک دوره ۱۸ ماهه با نظارت مقام معظم رهبری به بخشی از خواسته‌های خود رسیدیم البته کار شکنی آمریکایی‌ها بحث دیگری است.

راه حل بسیاری از بحران‌های منطقه‌ای در دست ایران است/بیکاری در کشور ما به یک ابر چالش تبدیل شده است

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد:امروزه با همت نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی اکنون به عنوان امن‌ترین کشور منطقه به شمار می‌رویم.

وی افزود:استکبار جهانی گروه‌های تکفیری را برای بر هم زدن این امنیت راه‌اندازی کرده بودند که به هدف خود نرسیدند و امروز ایران نه تنها امنیت خود بلکه امنیت سایر کشورها را هم تأمین می‌کند.

رییس ستادفرماندهی اقتصاد مقاومتی کشوربا اشاره به اینکه  امروز قدرت‌های بزرگ منطقه می‌دانند که راه حل بسیاری از بحران‌های منطقه‌ای در دست ایران است و بدون ایران نمی‌توان به راه‌حلی رسید،بیان کرد: یکی از مشکلات کشور را اقتصاد و یکی از چالش‌های مهم ما بیکاری است بلکه ابرچالش است.

نرخ بیکار در برخی نقاط به بالای ۳۰ درصد می رسد

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: نرخ بیکاری ۱۲ درصد در برخی مناطق برای جوانان تحصیل کرده نسبت به عموم به بالای ۳۰ درصد هم می‌رسد و این نرخ در حوزه اشتغال بانوان هم گاه تا دو برابرعموم  است.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به بازار کار وارد می‌شوند،افزود: اقتدار اقتصادی به عنوان مهم‌ترین اساس و پایه اقتدار ملی است که باید به آن برسیم.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه شغل ایجاد کردن نیاز به تولید و سرمایه گزاری دارد گفت: تولید و سرمایه گزاری بدون بخش خصوصی انجام پذیر نیست

جهانگیری گفت: دشمنان می‌خواهند ایران ضعیف و ناتوان باشد و جایگاه خود را نداشته باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور به ابلاغ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین محور این سیاست این است که همه نیروها اعم از نخبگان و علما با حول این محور تجمع یابند.

وی گفت: روزی که مقام معظم رهبری این سیاست‌ها را ابلاغ کردند خود من هم تصور نمی‌کردم که با وجود تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت که به ۳۰ دلار رسیده بود اقتصاد کشور با تکیه بر اقتصاد مقاومتی این گونه توانمند کرد به حدی که گشایش در اقتصاد ما در سال ۹۵ به یک شاهکار شبیه است.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی افزود: امروز به همت همین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ۷۵۰۰ واحد راکد را فعال کرده‌ایم.

جهانگیری گفت: واحدهایی که با چک‌های برگشتی و ده‌ها مشکل دیگر از جمله بدهی‌های مالیاتی فکر نمی‌کردیم دوباره فعال شوند.

وی خطاب به مدیران و فعالان اقتصادی عنوان کرد: خودتان را اسیر بودجه دولت نکنید،از بودجه دولت توسعه بیرون نمی آید،دولت اگر بتواند حقوق کارمندان و بازنشستگان خود را بدهد باید از او تشکر کرد.

بانکها برای توسعه استان تلاش کنند

محمدرضا نعمت‌زاده نیز با اشاره به اینکه برای سومین بار به این استان سفر می‌کنم اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد استان بسیار غنی است و داشتن نیروی انسانی جوان یکی از ظرفیت‌های این استان است.

وزیر صنعت بیان کرد: کارخانه قند قدیمی‌ترین واحد صنعتی این استان است و بعد از این کارخانه، واحدهای کوچک صنعتی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه فرهنگ صنعت در این استان قدمت چندانی ندارد، افزود: کارخانه‌های نشاسته، کارخانه آرد، کنسانتره و آبمیوه در این استان تشکیل شد هر چند که این واحدها در مقطعی تعطیل شدند.

عضو هیات دولت با اشاره به اینکه دستگاه‌های مالی و بانکی استان باید جسارت بیشتری داشته باشند، گفت: استان به لحاظ توسعه عقب است به همین منظور بانک‌ها برای سرعت گرفتن قطار توسعه در این استان تلاش کنند.

نعمت‌زاده با بیان اینکه ۴۰ واحد در استان با دریافت تسهیلات رونق تولید راه‌اندازی شدند، گفت: اولویت دولت ایجاد رونق است که در این خصوص اقدامات ارزشمندی انجام داده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از معادن کشور در مناطق زیست محیطی قرار دارد به همین منظور در نامه‌ای خواستار بهره‌برداری از اکتشافات در این مکان‌ها هستیم.

بدهی ۶۵۰ میلیاردی دولت به استان کهگیلویه وبویراحمد

نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامیدر این نشست اظهار کرد: استان کهگیلویه بویراحمد ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف دارد.

غلام محمد زارعی با بیان اینکه بیش از هر چیز ظرفیت استان ما در حوزه گردشگری و کشاورزی است تصریح کرد: اما مشکلات زیادی در حوزه زیرساخت‌ها در استان ما وجود دارد.

وی تصریح کرد: انتظار ما این است که مسوولان کشوری برای ایجاد این زیرساخت‌ها ما را یاری کنند.

زارعی در ادامه با اشاره به اینکه دولت در استان ۶۵۰میلیارد تومان است گفت: بخشی از آن حدود ۲۸۰ میلیارد تومان بدهی دولت به پیمانکاران است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ۲۵درصد از مردم استان زیر پوشش نهاد های حمایتی هستند تصریح کرد:علی رغم این آمار بخش زیادی از مردم در زندگی سخت و مشقت باری دارند.

زارعی با بیان این که باید در خصوص اعتبارات به این استان نگاه ویژه‌ای شود خاطرنشان کرد: در ماده ۱۸۰ اعتبارات به استان ما نرسید که باید دولت در این خصوص فکری به حال استان کند تا بتوانیم پروژه‌های خود را اجرایی و عملیاتی کنیم.

ما هم شیعه دوازده امامی هستیم اجازه صحبت می خواهیم

در این نشست یکی از فعالان اقتصادی که درخواست صحبت در حضور معاون اول رییس جمهور را داشت و با وی مخالفت شده بود بدون اجازه از جای خود برخواست و با صدایی رسا خطاب به جهانگیری گفت: به خدا ما هم شیعه دوازده امامی هستیم و از فعالان اقتصادی در این استان ودر این کشور زندگی می کنیم چرا به من اجازه صحبت نمی دهید و اجازه می خواهم که صحبت های فعالان این حوزه را به گوش شما برسانم.که به دلیل  کمبود وقت با سخنرانی وی مخالفت شد.

کنایه عدل هاشمی پور به غلام محمد زارعی

عدل هاشمی پور نماینده مردم کهگیلویه در مجلس که با تاخیر در این نشست حضورپیدا کرد و در صحن سخنرانی جایگاهی برای نشستن وی مشخص نشده بود اما به اصرار برخی به صحن رفت و در کنار زارعی نماینده بویراحمد و دنا نشست و باکنایه خطاب به مسئولان حاضر در محل سخنرانی گفت شهرستان کهگیلویه که در کنج استان قرار دارد در اینجا هم نماینده آن در کنج ردیف سخنرانی جای گرفته و جایم آنقدر بد است که آقای زارعی حاضر نیست جایش را با من عوض کندکه در این حین با تشویق حضار همراه شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به هاشمی‌پور گفت: تقصیر خودتان است که دیر به جلسه آمدید.

هاشمی‌پور در پاسخ به استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: شما جای خوبی برای من کنار می‌گذاشتید اگر نمی‌آمدم غیبت می‌زدید.

وی در ادامه افزود:استان هایی که توسعه نیافته هستند برابر قانون خصوصی سازی برنامه پنجم توسعه جهت اجرای زیر ساخت ها به بخص خصوصی واگذار می شود.
نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه،چرام و بهمئی در مجلس گفت: ما در منطقه ای عقب مانده هستیم که اگر به گفته نماینده مردم بویراحمد و دنا ۲۵ درصد مردم این منطقه تحت حمایت نهاد های حمایتی هستند اما مردم حوزه انتخابیه من از شدت محرومیت ۳۵ درصد تحت پوشش حمایت هستند و از نظر بیکاری این آمار به ۳۵ درصد افزایش یافته است.
هاشمی پور افزود: در بخش راه ها، پروژه مظلوم پاتاوه دهدشت از پروژه های سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ است که به دلیل مشکلات مالی ۱۱سال زمین مانده  و مطمئن هستم این سفره به دست معاون اول رییس جمهور جمع می شود.

اشتغال زایی معدن فسفات چرام برای ۵۰۰نفر
وی عنوان کرد: پیمانکارانی که پروژه های ماده ۱۸۰ را کار می کردند اغلب زندان هستند یا فراری و یا برخی که دارند از جیب خود خرج می کنندو این امر نیازمند حرکتی جهادی از طرف دولت است.
نماینده کهگیلویه گفت: ۷ ماه پبش تفاهم نامه ای بین سازمان صنعت معدن و تجارت کشور و سازمان اقتصادی کوثر برای سرمایه گزاری در معدن فسفات چرام که ۵۰۰ نفر از افراد منطقه را از بیکاری نجات می دهد منعقدشد که امروز به دلیل بد قولی سازمان اقتصادی کوثر این پروزه متوقف شده است.
وی افزود: این پروژه که هم اکنون ۴۰ نفر در آن مشغول و به این پروژه دلخوش هستند به دلیل بد عهدی سازمان اقتصادی کشور که امروز زیر مسئولیت شانه خالی کرده راکد مانده است.
هاشمی پور تصریح کرد: دو دستگاه پمپاژ در حوزه انتخابیه بنده در دست اجرا است که با راه اندازی آن ها دو هزار نفر مشغول به کار خواهند شد که نیازمند همکاری جدی دولت در این حوزه هستیم.
وی افزود: معدن نیترات دیشموک که وزارت دفاع و بهداشت خریدار محصول این معدن هستند برای ۲ میلیارد تومان زمین مانده و اگر تامین اعتبار نشود شاهد بیکاری چندین نفر خواهیم بود.

در پایان سند توسعه گیاهان دارویی که برای اولین بار در کشور توسط پژوهشگران کهگیلویه وبویراحمدتهیه شده بود به امضای معاون اول رییس جمهور رسید.

 

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president