آوای جنوب

گفتگو با مینا کرمیان فعال هنری فرهنگی کودک :حسنی دختر است یا پسر ؟ فرهنگ قصه گویی را جدی بگیرید

IMG_2707-448x264روز ۱۷ مهر برابر با ۸ اکتبر روز جهانی کودک نام دارد.

کشورهای جهان روزهای کودک مختلفی برای خود دارند؛ اما روزجهانی کودک را خود بچه‌ها به وجود آورده‌اند.

آوای جنوب؛

IMG_2721

به گزارش گپ ساران : در سال ۱۹۸۶ در چنین روزی ۲ تن ازدانش‌آموزان ۹ ساله مدرسه آتاتوری در نیویورک با نگارش نامه‌ای از همه بچه‌های دنیا خواستند که با هم روزی را به صلح اختصاص دهند.
در پیام یکی از بنیانگذاران روز جهانی کودک آمده است:
«بزرگترهای ما عقاید ثابتی دارند. آنها ما را دوست دارند چون بچه‌هایشان هستیم اما آیا آنها می‌دانند که چه دنیایی را برای ما بوجود می‌آورند. اگر کمترین اشتباهی در ماشین هسته‌ای آنها رخ دهد ما هرگز شانسی برای رشد نخواهیم یافت. ما امکانی برای رشد و پرورش می‌خواهیم.»
کودکان در روز جهانی کودک می‌خواهند این تضاد را یادآور شوند، که در حالی که سالانه هزینه‌های غیرقابل تصوری صرف تولید انواع سلاح‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای می‌شود، کودکان بسیاری از گرسنگی، عدم امکانات بهداشتی، سوء و تغذیه و … می‌میرند.
یونیسف اعلام داشته، که تنها با اختصاص ۵ دلار برای هر کودک می‌توان جان ۹۰% از کودکانی را که سالانه می‌میرند نجات داد و برای بهبودی چشمگیر زندگی کودکان جهان‌سوم کافی است که همان مبلغ در یک سال خرج شود و این  مبلغ تنها معادل بودجه ۶ هفته تسلیحاتی جهان است.
کودکان، آسیب پذیرترین گروه در هر جامعه هستند و از هیچ چیز آنان از جمله غذا، پوشاک و نیازهای دیگرشان نباید کاست. عدم توجه به وضعیت کودکان به علت مشکلات اقتصادی و کاستن بودجه‌هایی که شرایط زندگی و حیات کودکان را خدشه‌دار می‌سازد به امید اینکه اقتصاد آینده کشور تامین باشد نه توجیه و بازده اقتصادی دارد و نه حرکتی انسانی محسوب می‌شود.
کودکان خالق زیباترین احساس‌ها و عشق‌ها هستند که پروین اعتصامی شاعر بزرگ ایرانی هم در این احساس شریک است، به طوری که گفتارش را با کودکان از طریق اشعارش بیان کرده‌است به گونه‌ای که در کتاب‌های فارسی مدرسه‌ها، همواره شعر یا اشعاری آزاد دیده می‌شود که کودکان و دانش‌آموز می‌خوانند و به خاطر می‌سپارند. امروز نیز شعر زیبای اشک یتیم این شاعر ارجمند در کتاب پنجم دبستان به چشم می‌خورد.

کانون پرورشی فرهنگی کودکان و نوجوان شهرستان گچساران با برگزاری مراسمی آغاز هفته کودک را گرامی داشت .

 

IMG_2841

مینا کرمیان مربی سابقه دار این کانون پرورشی در یک اقدام قابل ستایش و به مناسبت زنده نگه داشتن فرهنگ قصه گویی و اجرای برنامه عروسی روز شادی را برای کودکان مهد ماهان به وجود آورد.

این بانوی فرهنگی و هنرمند با بیش از بیست سال سابقه فعالیت فرهنگی در اجرای نمایش عروسکی ، تعزیه و تئاتر برجستگی های هنری اش را همواره در اختیار علاقمندان هنر نمایش قرار می دهد . مینا کریمیان در کنار فعالیت ها و دغدغه ای که برای کودکان شهرش دارد آموزش نقاشی و عروسک سازی با لوازم دور ریز را نیز آموزش می دهد وی در ابتدای گفتگویش در اجرای نمایش عروسکی روز جهانی کودک در شهرستان گچساران گفت :

دوست داشتن، شاد بودن و بازی کردن از حقوق بچه‌ها است. امیدوارم شرایط شهرمان به گونه‌ای باشد که امکان دسترسی آسان و ارزان به بازی و آموزش برای همه کودکان فراهم شود، وی ادامه داد: این شرایط ویژه به خصوص باید برای کودکان کار که در شرایط دشوار زندگی می کنند، ایجاد شود. وقتی برخی کودکان شهرم و محرومیتشان را می بینم دلم سخت برای کودکانه هایی که در ذهنشان مدفون می شود به درد می آید. 

کرمیان ادامه داد : باید در یک تعامل متقابل بین کانون و آموزش و پرورش سعی در احیای فرهنگ ارتباط کودک و عروسک باشیم و قصه گویی را از روند کمرنگ شدن برهانیم .این بانوی فعال عرصه هنری کودک و نوجوان وتصویرگر کتاب کودک افزود : در انتخاب کتاب هم باید بسیار توجه کنیم . کودکان ما بسیار خلاق و باهوش هستند نباید انتخاب بد باعث گرایش ذهنشان به داستانهای خشن و یا رمانهای بی مناسبت باشد پرورش ذهن کودک برای خواندن و شنیدن خوب از همین مهدها آغاز می شود و مربیان در اجرای برنامه های مناسب سن کودک و آموزشهای لازم می توانند مروجین خوبی برای فرهنگ مذهب و حتی سیاست حاکم بر سرزمینمان باشند. وی با اشاره نیازهای برجسته روح وذهن کودک گفت : چینش نیازهای به مهارت مربی نیاز دارد . اول آموزش رفتاری و ادای ادب گفتاری و بعد از آن شناخت شخصیت های اجتماعی و فرهنگی از خانه تا جامعه .

IMG_2844

ما فرهنگ غنی دینی بومی و سیاسی والایی داریم معرفی شخصیت های ادبی در قصه ها نشان های برجسته ملی در قصه مانند شهرزاد قصه گو حکایات ملی افسانه های اساطیری و دینی و گاهی قصه های ریشه دار و اصیل بومی که رو به فراموشی است همه و همه راهکارهای مناسبی برای ارتقاء رشد فرزندمان در فرهنگ ایرانی بودن و ایرانی ماندن است . این بانوی فعال فرهنگی خاطر نشان کرد : والدین نقش به سزایی در هدایت سکان فرهنگی کودکان بعد از ورود به مهد را دارند.  متاسفانه تکنولوژی به روز در خانواده های ما ، تنها رویه ی نادرستش ترویج دارد و استفاده از شبکه های اجتماعی و سرگرم کردن کودک با تبلت و گوشی همراه جای استفاده از فرهنگ مطالعه و قصه گویی و نقاشی را گرفته و رویه رفتاری خشن و تندخو بودن را باب کرده است .

وی که همه تلاش خود را در ترویج فرهنگ قصه گویی و عروسک گردانی و ایجاد فضای شاد کودکانه به کار برده است ، به تمامی مسئولین فرهنگ و آموزش و پرورش استان پیشنهاد و راهکار مناسبی ارائه داده است : حرف من به مسئولین فرهنگی استانم این است که نشانه ها و عروسک های بومی و قصه های مختص سرزمین زاگرس را به ثبت ملی برسانیم . تنها هفته کودک و جشنواره کودک و روز کودک کافی نیست .

چرا فرزندان ما برای انتخاب عروسک و کتاب بی مقدمه از هر انتخابی بدون آگاهی استقبال کنند؟ چرا ارتباط والدین و کودکان و کتابخانه های عمومی را بیشتر نمی کنیم و خرید و انتخاب کتاب قصه برای کودک را زیر نظر کانون قرار نمی دهیم ؟ چند روز پیش دخترم برای خرید کتاب جذب کتاب قصه ای پشت ویترین یکی از کتابفروشی ها شد ، حتی نقاشی و انتخاب تصویر مناسب ، ذهن فرزندانمان را به کاوش می گیرد . با دیدن چهره شخصیت داستان که نامش حسنی بود پرسید؟ مامان ؟ حسنی دختر است یا پسر ؟ شاید حرف کودکانه ای باشد او جنسیتها می شناسد اما ، تصویرگری پر نقش و لعاب تصویرگر کتاب است که او را به اشتباه می اندازد ،  آخر پسری که با لپ هایی گلی و موهای بلند و چشمانی با حالت دخترانه بیشتر دختر است تا پسر ؟ ما حتی به این موارد هم باید توجه خاصی داشته باشیم .

IMG_2717

 

مسئولین باید در مجامع کودکانه حضور پیدا کنند کودکان ما مدیران فردای ما هستند و حضور مدیران به آنها غرور و حس برتری جویی و تلاش برای رسیدن به پله های ترقی را می دهد .  چه اشکالی دارد با همان کت و شلوارها و تیپ های عصاقورت داده روی زمین بنشینیم و کودکان را دورتادور خود بنشانیم و نوازش کنیم و قصه ای برایشان بخوانیم . مینا کرمیان در ادامه برنامه روز جهانی کودک برای کودکان مهد ماهان ، برنامه قصه گویی ، نقاشی و نمایش مفرح اجرا نمود.  دراین بحث فرهنگی ، خانم بیضایی و مربیان مهد و آقای شاکری مسئول کانون پرورشی فرهنگی و مرتضی خلیلی حضور داشتند .

IMG_2705  IMG_2709 IMG_2710 IMG_2715  IMG_2718 IMG_2719  IMG_2722 IMG_2727 IMG_2735 IMG_2739 IMG_2754 IMG_2761 IMG_2762 IMG_2764 IMG_2772 IMG_2785 IMG_2788 IMG_2794 IMG_2804 IMG_2805 IMG_2817 IMG_2837 IMG_2838 IMG_2839 IMG_2840  IMG_2842  IMG_2847

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president