آوای جنوب

وقتی معضل ترافیک شهر یاسوج را قفل می کند

ترافیکشهر یاسوج به علت کمبود زیر ساخت ها شهری همواره با معضل ترافیک و راهبندان دسته و پنجه نرم می کند، معضلی که در بیشتر مواقع این شهر را به بن بست می کشاند.

آوای جنوب؛

ضعف توسعه زیرساختهای شهری متناسب با رشد شهر ،نبود سند چشم انداز توسعه شهر در کنار مهاجرپذیری بی رویه و ضعف فرهنگ شهرنشینی، شهر زیبای یاسوج را به منجلابی از ترافیک سنگین و سر و صدای آزار دهنده تبدیل کرده است.

برخورداری از آب و هوای مطلوب شهر یاسوج را طی ۵۰ سال جمعیت این شهر را از ۱۰ هزار نفر به ۱۱۰ هزار نفر رسانده است ، اما زیرساخت ها شهری متناسب با این رشد جمعیت نبوده است.

رشد بی ویه و ناهمگون این شهر روز به روز بر معضلات شهری و اجتماعی می افزاید که گره روز افزون ترافیک یکی از این معضلات شهری است که زندگی شهرنشینی را به کام شهروندانش تلخ کرده است.

هر چند تاکنون اقدامات زیادی برای خروج از بحران ترافیک شهر یاسوج از سوی مسوولان صورت گرفته اما این اقدامات چندان راهگشا نبوده و همچنان نیازمند توجه کلان و بیش ازپیش است.

نصب تابلوهای جدید، چراغ راهنما و تغییر معابر و باز و بسته شدن تقاطع ها تا کنون کارساز نبوده و این معضل روز به روز وخیم تر می شود و ساخت زیرگذر و روگذر در برخی تقاطع ها یک ضرورت انکارناپذیر است.

یک راننده تاکسی دورن شهری یاسوج می گوید: هر روز باید شاهد برنامه ای جدید از مسئولان در خیابان های شهر یاسوج باشیم یک روز دوربرگردان ها را می بندد فردایش می بینی دوباره به حالت اول برگشته است.

با توجه به اینکه شهر یاسوج دارای بافت جدید شهرسازی است عرض خیابان ها نسبت به بسیاری از مراکز شهرها مناسب بوده اما بخشی از این مشکل به نحو مدیریت ترافیک مربوط می شود.

حفظ مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان و عابران پیاده ،وجود ابزار مکانیزه مدیریت ترافیک ، خط کشی مناسب، چراغ های راهنمایی، تقاطع های استاندارد وغیره ابزارهای هستند که به کمک کاربر ترافیک می آیند.

یکی از شهروندان یاسوجی با اشاره به وضعیت ترافیک نگران کننده شهر یاسوج به خبرنگار ایرنا می گوید: سالانه تعداد زیادی خودرو در این استان شماره گذاری می شود اما متناسب با این افزایش خودرو نسبت به تعریض خیابان ها و ساخت پارکینگ عمومی اقدام نشده است.

علی محرابی افزود: هیچ گونه پارکینگ استانداردی در شهر یاسوج وجود ندارد و این مسئله موجب توقف خودروها در خیابانهای اصلی، پارک دوبل و توقف در محل های ممنوع و در نهایت موجب راه بندان و ترافیک می شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: توزیع خدمات شهری در مرکز شهر یاسوج به خوبی صورت نگرفته و این یکی از دلایل ایجاد ترافیک در برخی خیابانهاست.

پژمان نیک اقبال افزود: در خیابان عمده فروشان، صنوفی همچون مطب پزشکان و صنف عمده فروشان و برخی صنوف مواد غذایی وجود دارد که این موجب کندی تردد در این خیابان شده است.

وی بیان کرد: اغلب شهروندان هم برای خرید مایحتاج خود و یا حتی عبور و مرور، به بخش مرکزی شهر یاسوج می آیند که این امر در رشد ترافیک نقش دارد.

نیک اقبال اظهار کرد: بر خلاف طرح تفصیلی شهر یاسوج در برخی خیابانها و فضای سبز اقدام به ساختن فضای مسکونی می شود که این مسئله نیز در ایجاد ترافیک موثر است.

اما یکی از اقدامات تامل برانگیز شهرداری یاسوج حذف معاونت ترافیک از چارت اداری شهرداری یاسوج بود.

عضو شورای شهر یاسوج در این زمینه گفت: معاونت ترافیک شهرداری می توانست با تدوین برنامه هایی و ارائه آن از طریق شهردار به شورای ترافیک، نقش مهمی در زمینه کاهش ترافیک داشته باشد.

علی علی پور افزود: شورای شهر با توجه به نقش تاثیر گذار معاونت ترافیک با حذف آن مخالف بود.

وی ادامه داد :ترافیک شهر یاسوج با کار مقطعی حل نمی شود، و تا زمانی که مشکل ورودی و خروجی شهر یاسوج حل نشود، مشکل ترافیک نیز حل نخواهد شد.

علی پور تصریح کرد: احداث دو پل بشار و پل شرف آباد که به جاده اصفهان متصل می شود، می تواند بخش زیادی از معضل ترافیک شهر یاسوج را بر طرف کند و از بار ترافیکی بکاهد.

شهردار یاسوج هم گفت: مهمترین مشکل در احداث پل سوم بشار وجود معارض اجتماعی در جلوی آن است و تا این مشکل رفع نشود، احداث پل نتیجه بخش نخواهد بود.

محمد علی جاوید افزود: بخش زیادی از ترافیک شهر یاسوج مربوط منطقه اکبرآباد است که باکوچک کردن برخی میادین از جمله میدان آریوبرزن و میدان ترمینال ترافیک این منطقه کاهش یافته است.

وی بیان کرد: بلوار جمهوری یکی از پر ترافیک ترین راه های مواصلاتی شهر یاسوج است که تعریض این بلوار می تواند مرکز استان را از بن بست ترافیکی موجود خارج نماید.

جاوید اظهار کرد: شهرداری برای بازگشایی این مسیر به رشد ۷۰ درصدی رسیده و تنها معارض برای بازگشایی این مسیر، مغازه ها و ساختمان های مسکونی منتهی به بلوار فردوسی است.

شهردار یاسوج اظهار داشت: عمده ترافیک این مسیر از ابتدای ساختمان آتش نشانی تا ابتدای بلوار فردوسی است که با توافقات صورت گرفته با مغازه داران و مالکان در این مسیر، مشکل عریض کردن این بلوار به زودی حل می شود.

جاوید در ادامه یکی از مشکلات اصلی در این نقطه از شهر یاسوج را نبود پارکینگ تخصصی دانست و افزود: مجموعه عمرانی شهرداری بنا دارد بعد از بازگشایی این مسیر در محل تخریب شده زندان قدیم یاسوج یک پارکینگ تخصصی با ظرفیت ۲۵۰ خودرو را احداث کند.

وی تصریح کرد: ساخت این پارکینگ تخصصی به نوبه خود می تواند بار زیادی از ترافیک موجود در شهر یاسوج را کاهش دهد.

رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد هم مشکلات ترافیکی در استان را زیر ساختی عنوان می کند و می گوید: نبود پارکینگ یکی از علت های برخی بی انضباطی های ترافیکی در شهر یاسوج است.

سرهنگ ابوالحسن ملکی می افزاید: ساماندهی نشدن وانت نیسان های عرضه میوه و ایمن نبودن معابر برای عابرین پیاده از مشکلات دیگر حوزه ترافیک شهر یاسوج است.

ملکی آمار تصادفات درون شهری در حوزه عابرین پیاده را بالا عنوان می کند و ادامه می دهد: تقاطع ها و گذرگاه ها باید برای عابرین پیاده ساماندهی شود تا با حضور پلیس و رعایت قانون توسط رانندگان و عابرین پیاده شاهد کاهش این آمار در استان باشیم.

به هر حال انتظار می رود با توجه به گردشگر پذیر بودن شهر یاسوج و ورود چند صد هزار نفری گردشگران در روز های تعطیل با تامین زیرساخت های شهری زمینه جذب هر چه بیشتر گردشگران را به این شهر زیبا فراهم کرد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president