کد خبر : 42003
تاریخ انتشار : شنبه 30 آذر 1398 - 16:14

درخواست بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گچساران در خصوص اصلاح ساختار بودجه

درخواست بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گچساران در خصوص اصلاح ساختار بودجه

چرا کمیسیون تلفیق مجلس باید کلیات لایحه بودجه ۹۹ را رد کند؟ اکثر کارشناسان و مراکز پژوهشی اعتقاد دارند سهم اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه ۹۹ «تقریبا هیچ» است و «حداقل» رقم کسری بودجه ۹۹ در صورت تصویب کلیات این لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. به گزارش آوای

چرا کمیسیون تلفیق مجلس باید کلیات لایحه بودجه ۹۹ را رد کند؟
اکثر کارشناسان و مراکز پژوهشی اعتقاد دارند سهم اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه ۹۹ «تقریبا هیچ» است و «حداقل» رقم کسری بودجه ۹۹ در صورت تصویب کلیات این لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به گزارش آوای جنوب ، حسن روحانی رئیس جمهور در تاریخ ۱۷ آذرماه لایحه بودجه ۹۹ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد و از فردا (۱ دی ماه)، بررسی این لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس آغاز خواهد شد.

با توجه به تشدید تحریم های آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام در اردیبهشت ماه ۹۷، لایحه بودجه ۹۹ مشابه لایحه بودجه ۹۸ از اهمیت خاصی برخوردار است که ضرورت دارد نمایندگان مجلس بخصوص اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی این لایحه، به این موضوع عنایت ویژه ای داشته باشند.

*دستور رهبری برای اصلاح ساختار بودجه چه بود و در جریان تصویب بودجه ۹۸ چه سرنوشتی داشت؟

اواخر پاییز سال گذشته و همزمان با تدوین لایحه بودجه ۹۸ در دولت، رهبر معظم انقلاب دستوری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه صادر کردند. هرچند جزئیات این دستور هیچگاه منتشر نشد ولی در بخش چکیده گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور با عنوان «چارچوب اصلاح ساختاری بودجه با رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت» که خردادماه امسال منتشر شد، درباره این موضوع آمده است: «در آذرماه سال ۱۳۹۷، مقام معظم رهبری مقرر فرمودند نقشه راه و برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه عمومی و کاهش کسری بودجه با افق دو سال (۱۳۹۸-۹۹) تدوین و مصوب شورای عالی هماهنگی اقتصادی شود، و بودجه سال ۱۳۹۸ نیز در چارچوب این برنامه تنظیم شود. همچنین تاکید فرمودند آنچه در سیاستهای کلی و برنامه‌های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در خصوص اصلاح ساختار بودجه عمومی و قطع وابستگی بودجه به نفت تصویب و ابلاغ شده لازم است اجرایی و در بودجه سال ۱۳۹۸ گنجانده شود».

با این وجود، دولت و مجلس در عمل فرصت طلایی سال ۹۸ برای انجام اصلاحات اساسی در ساختار بودجه را از دست دادند و با این استدلال که فرصت کافی برای انجام این اصلاحات در سال ۹۸ وجود ندارد، قانون بودجه ۹۸ بدون درنظر گرفتن اصلاحات ساختاری به تصویب رسید. نتیجه این اقدام دولت و مجلس این شد که در میانه ابتدایی سال ۹۸ آنچه از قبل مثل روز روشن بود، محقق و کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی گریبان‌گیر دولت شد. بخش اصلی این کسری بودجه ناشی از بیش برآورد درآمدهای نفتی در قانون بودجه ۹۸ بود. دولت و مجلس علی رغم تذکرات کارشناسان و مراکز پژوهشی از جمله مرکز پژوهش های مجلس، این قانون را با فرض صادرات ۱٫۵ میلیون بشکه ای نفت تنظیم کردند. استدلال اصلی آنها برای توجیه کردن این تصمیم اشتباه آن بود که بیش برآورد درآمدهای نفتی، توسط دشمنان به معنای قدرت کشور در فروش نفت تفسیر خواهد شد. غافل از آنکه نه تنها تحریم‌­کنندگان ایران، فریب این آدرس داد‌ن­های غلط و ناشیانه را نمی­خورند بلکه بالعکس این بیش براوردی موجب انحراف و استفاده نادرست از منابع در کشور خواهد شد.

نهایتا همین اتفاق رخ داد و دولت در همان ماه های ابتدایی سال جاری برای اصلاح قانون بودجه ۹۸ از طریق شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اقدام کرد و بدون در نظر گرفتن نقش قانونی مجلس در تصویب و نظارت بر بودجه، ارقام آن بخصوص رقم پیش بینی شده برای صادرات نفت را مورد بازنگری قرار داد. در جریان این اصلاحات، این اقدامات صورت گرفت:

الف- رقم صادرات نفت از ۱٫۵ میلیون بشکه در روز به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و در نتیجه، میزان درآمدهای نفتی از ۱۵۳ هزار میلیارد تومان به حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

ب- سقف بودجه از ۴۴۸ هزار میلیارد تومان به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

ج- پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان درآمدهای جدید به تصویب رسید تا کسری بودجه تا حدودی پوشش داده شود. بخش اعظم درآمدهای مذکور، برداشت ۴۵ هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی بود. یکی دیگر از راهکارهای مصوب، درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی از محل فروش اموال مازاد دولت و مولدسازی آنها بود.

*چرا اصلاحات ساختاری بودجه ضروری است؟

فارغ از دستور مقام معظم رهبری و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه ششم توسعه، اصلاح ساختار بودجه موضوعی است که از دیدگاه دولت هم از ضرورت خاصی برخوردار است.
بر همین اساس بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران در نامه ای خطاب به تاجگردون آورده است که موارد فوق باعث کسری بودجه وتورم افسار گسیخته ونابودی اقتصاد داخلی وفشار بیش از پیش به طبقه کم درآمد جامعه و آحاد مردم خواهد شد. وزمینه سازی فتنه افکنی دشمنان درونی وخارجی وبرهم زدن فضای آرامش روانی کشور می گردد
در این نامه آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای تاجگردون
رئیس کمیسیون برنامه وبودجه کشور

باسلام وصلوات برمحمد وآل محمد(ص)
سالهاست که مقام معظم رهبری درخصوص اصلاح ساختار بودجه عمومی وقطع وابستگی بودجه به نفت را متذکر می گردنند.
اما دولتمردان ونمایندگان محترم مجلس چقدر این نصیحت را آویزه گوششان کرده وجامعه عمل پوشاندند.
دراین برهه حساس کنونی وسرنوشت ساز کشور وباتوجه به وضعیت معیشتی واقتصادی مردم متاسفانه دولت مفاد بودجه سال۹۹ رادر اختیار مجلس قرارداده که به اذعان تعداد کثیری از کارشناسان اقتصادی ایراداتی نظیر:
کسری بودجه
عدم شفافیت سازی دربودجه
افزایش قیمت گازوییل

ازهمه مهم تر وابستگی کاذب بودجه به نفت
و موارد متعدد دیگر…

که موارد فوق باعث کسری بودجه وتورم افسار گسیخته ونابودی اقتصاد داخلی وفشار بیش از پیش به طبقه کم درآمد جامعه و آحاد مردم خواهد شد. وزمینه سازی فتنه افکنی دشمنان درونی وخارجی وبرهم زدن فضای آرامش روانی کشور می گردد.
لذا از شما وهمکاران محترمتان در کمیسیون برنامه وبودجه درخواست مطالعه دقیق و رد کلییات بودجه سال ۹۹ واستفاده از نظرات کارشناسان دلسوز و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را خواستاریم.
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.