آوای جنوب

از اقتدار مقتدایی خوزستانی ها تا حسین کلانتری کهگیلویه و بویراحمدی ها

سال گذشته بود که رحیم پور ازغدی در یک سخنرانی از مصادیق مدیریت اسلامی صحبت کرده و مصادیق ظاهری و رفتاری این اشخاص را تشریح کرد.
کلیپ رحیم پور ازغدی در تمامی صفحات مجازی در حال چرخش بود که عنوان می کند: *خاک بر آن سرت مرتیکه. سبحان الله را شب توی خانه ات بگو*

آوای جنوب


خوزستان است و دنیایی از مشکلات اما انتخاب بد دولت مردان در انتخاب استاندار خوزستان صدای همگان را درآورده بود.
از مقتدایی جسور و نترس و کاربلد خوزستان را به دست فردی دادند که خود نیز به خوبی می دانست توان مدیریت خوزستان را ندارد.
از استانداری که فقط تسبیح در دست می‌گرفت تا حسین کلانتری استاندار این روزهای کهگیلویه و بویراحمد تفاوت از زمین است تا آسمان.
بی تردید همگان به خوبی می دانند پایان عمر دولت است و به زودی دولت جدید بر سر کار خواهد آمد و اصولا در روزهای پایانی دولت ها منصوبان دولت ها به دنبال پشت میز نشینی هستند اما نمی توانیم چشمانمان را بر روی تلاش های حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد ببندیم و باید از او به عنوان استانداری یاد کنیم که با تمام انتقادهایمان به دولت اما حساب او از دولت تدبیر و امید جداست.
کلانتری در تمام روزهای سخت پای کار و مدیری میدانی بود نه دفتری و ارتباطات خوبی با مرکز داشت و چه در بحث افزایش بودجه و چه در آوردن مسوولان کلان کشوری خوب عمل کرد.
استانداری که با نگاه به سوابق جوانی اش از دل خانه های قرآنی پرورش یافت و به دفعات عنوان کرد من نوکر مردم هستم و خادم نظام جمهوری اسلامی.
تواضع و فروتنی اش و از سوی دیگر اقتدارش در برخوردهایش شباهت های بسیاری با مقتدایی جنوبی ها دارد.
او را همانگونه که خودش گفت میبینم؛ من نوکر مردم هستم؛ اگر چادر به مردم نرسد امشب در میدان سی سخت می نشینم..
او درد را می‌فهمد و همان روز به همه مدیرانش اعلام کرد هیچ مدیری حق ندارد در مقابل ناراحتی ها و گلایه های مردم حرفی بزند و خودش تا صبح در سی سخت ماند و مهمان چادرهای مردم سی سخت بود و با آنها چای گرم را نوشید تا همدرد آنها باشد و بزرگتر از آن مسوولان کشوری را به سی سخت فرا خواند.

۲۹ بهمن بود که زلزله شدید ۵.۶ ریشتری سی‌سخت را لرزاند، زلزله ای که قربانی نداشت اما خسارت مالی شدیدی به مردم این منطقه به ویژه آنهایی که خانه های قدیمی داشتند وارد کرد.
پس از این زلزله اکیپ های امدادی به سمت منطقه اعزام شدند و با بازگشایی مسیر توسط راهداری مدیران ارشد استان به میان مردم رفتند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اولین مقام ارشدی بود که به سی‌سخت رسید

حسین کلانتری حدود ۳۵ دقیقه پس از وقوع زلزله به سی سخت رسید، او به محل زلزله رفت و در میان مردم حاضر شد.

به دستور استاندار مدیران ارشد مجموعه های خدماتی سریعاً خود را به دنا رساندند و در همان ساعات اولیه آب و برق پایدار شد و گاز نیز اگرچه وصل شد اما برای جلوگیری از خطرات احتمالی و برای حفظ سلامت و ایمنی کمی دیرتر وصل شد.

انتقاد مردم از نحوه توزیع چادر / چرا سوله برای مردم مجهز شد؟

در ساعات نخستین پس از وقوع زلزله کمی بی نظمی در توزیع چادرها مردم را اذیت میکرد که با نظارت استاندار در نهایت بنا شد کوچه به کوچه بررسی و مردمی که خانه هایشان آسیب دیده چادر داده شود.

در همین حال محلی برای اسکان اضطراری تدارک دیده شد تا افرادی که توانایی کمتری دارند، کودکان و سالمندان و بانوان بتوانند شب را در جای گرم و سربسته (در امان ماندن از باران) سپری کنند.

متوجه کردن نگاه‌های ملی به سی‌سخت/استاندار انتقاد اولیه از صدا و سیما را جبران کرد

یکی از نقدهای مردم سی‌سخت در روزهای نخست پس از وقوع زلزله به نحوه اطلاع رسانی بر می‌گردد به عقیده مردم حجم خسارت ها آنطور که باید منعکس نشده که شاید این امر را بتوان بخاطر ظاهر سالم خانه های آسیب دیده توجیه کرد.

در ادامه اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد ضمن تماس با مقامات ملی و بیان واقعیات زلزله سی‌سخت و از طرفی مصاحبه های چند باره و‌ تشریح شدت خرابی ها موجب جلب توجه نگاه های ملی شد.

به گونه ای که رئیس جمهور در طول یک روز دو بار با موضوع زلزله سی سخت با کلانتری تماس گرفت. وزیر راه آمد، نماینده مقام معظم رهبری و رئیس بنیاد مسکن، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، رئیس دستگاه قضا اگرچه برنامه ریزی برای زلزله سی سخت نداشت اما بخشی از سفرش به استان را به این منطقه اختصاص داد، مدیران عامل بانک ها آمدند و تعداد زیادی از چهره های ملی آمدند و مصوباتی نیز برای کمک به مردم داشتند.

در اقدامی کم سابقه/اعتبارات ویژه در کمترین زمان پیش بینی شد

با رایزنی های انجام شده ۱۰۰ میلیارد ریال فوری برای سی سخت اختصاص یافت و به دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد بنا شد تا اعلام دقیق محل صرف این هزینه توسط سازمان برنامه و بودجه، هزینه از این محل ممنوع شد. این تصمیم نیز برای این بود که این پول دقیقاً به دست مردم و آسیب دیده‌ها برسد.

بودجه قابل توجهی هم از سوی بنیاد مسکن پیش بینی شد که ساز و کار تخصیص و پرداخت آن هم بر عهده این سازمان است.

پیشنهاد جالب کلانتری

یکی از موضوعات مهم برای استاندار، اختصاص درست منابع برای ساخت و ساز در سی سخت است، به پیشنهاد دکتر کلانتری قرار شد همه کمک ها در حسابی مشخص و تحت کنترل و بررسی توسط سازمان های نظارتی مورد وثوق مردم جمع آوری گردد و زمانیکه مبلغ قابل توجهی شد بر اساس آمار خانوارهای آسیب دیده دنا تقسیم شود.

آوار برداری شروع شد و کلنگ ساخت خانه ها زده شد/ساخت مسکن محرومین سی سخت کلید خورد

آوار برداری ساختمان های آسیب دیده از زلزله توسط بنیاد مسکن و برخی هم با هزینه شخصی (به خواست خود مردم) آغاز شد تا روند بازسازی دیار برف و آفتاب بسیار زود شروع شود.

در کنار آن ثبت پروانه های ساختمانی در اولین زمان به صورت رایگان شروع شد و بنا شد سازمان نظام مهندسی در کنار مردم با طراحی و نظارت مناسب بر روند ساخت و سازها، بر ایحاد سرپناه های ایمن برای مردم کنترل جدی داشته باشد.

تعداد ۱۱۰ واحد مسکونی مددجویی که در زلزله اخیر کاملاً تخریب شد نیز با مشارکت کمیته امداد، استانداری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مشارکت و کمک سایر دستگاه‌های متولی تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ احداث و تحویل مددجویان شود.

سرقت صفر!

یکی از افتخارات در این زلزله رخ ندادن سرقت بود ، این نشان از فرهنگ مردم منطقه دارد و جای تقدیر از مسئولان. در همه زلزله ها هم در خود سطح شهر زلزله زده و هم بارهای کمک شاهد سرقت بودیم اما در کهگیلویه و بویراحمد این اتفاقات رخ نداد.

پاسخ استاندار به یک شایعه

سوء برداشت از سخنان استاندار در خصوص متراژ خانه هایی که قرار است در سی سخت بنا شوند هم داستانی دارد.

استاندار در این باره شفاف گفت«متراژ، ناظر، نقشه و… همه به انتخاب و اختیار مردم است و هیچ فشار و منعی نه برای متراژ خانه ها و نه ناظر و سازنده وجود ندارد» کلانتری البته تنها توصیه ای به مردم داشت و گفت با توجه به قیمت ها و هزینه های ساخت و ساز و میزان وام و کمک های بلاعوض، هرچه متراژ کمتر باشد ساخت و تجهیز خانه برای مردم راحت تر است.

مردم چه می‌گویند؟

مردم قدردان استاندار هستند، به گفته مردم حضور مستمر شخص اول اجرایی استان و حضور بی واسطه و بی فاصله او در کنار مردم باعث دلگرمی است.

نمایشگر ویدیو

حضور مستمر در کنار همراهی مقامات ملی و البته هدایت مجموعه های امدادی و نظارت بر نحوه توزیع کمک ها موجب اعتماد و آرامش در منطقه شده است، شاید روزهای آغازین مردم عصبانی بودند اما در ادامه رفتار استاندار آرامش مردم و منطقه را رقم زد و این یکی از نخستین زلزله های است که مردم دست به اعتراض نزده اند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president