آوای جنوب

ابهام در تایید صلاحیت تاجگردون/آقای استاندار الوعده وفا…

آوای جنوب
وضعیت مبهم تاجگردون در خصوص صلاحیت شرکت در انتخابات به یکی از موضوعات مهم این روزهای سیاسی استان و کشور شده است !

یکی از نکاتی که این روزها در خصوص رد صلاحیت (آنگونه که برخی اعلام می کنند) مطرح است ، ورود این موضوع به شبکه های اجتماعی است که از این طریق اخبار و پیرامون عدم تایید صلاحیت منتشر می شود . در خبرها آمده بود که برخی از هواداران وی تلویحا از نا آرام شدن گچساران در صورت تایید نشدن صلاحیت وی خبر می دهند این در حالی است که خود تاجگردون پس از انتشار چنین شایعاتی از مردم به خصوص جوانان! خواسته است به قانون احترام بگذارند!
موضوع رد صلاحیت تاجگردون به یکی از مباحث مهم محافل و رسانه های مطرح کشوری هم تبدیل شده است . روز گذشته روزنامه کیهان هم به این موضوه اشاره ای کرده است و با تیتر “وقتی نماینده رد صلاحیت شده، «گانگستربازی» درمی‌آورد!” در این خصوص مطلبی نوشته است!
به گزارش آوای جنوب کهگیلویه و بویراحمد ، روزنامه کیهان نوشته است :یک نماینده فعلی مجلس که خبر رد صلاحیتش برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد، طرفداران خود را دعوت به خونسردی کرد!
آغاز ماجرا از آنجا بود که روز گذشته به نقل از پیج‌های اینستاگرام نزدیک به غلامرضا تاجگردون (نماینده مردم گچساران) تلویحاً نوشتند که اگر وی تأیید صلاحیت نشود، ممکن است گچساران ناآرام شود!
از اینرو بود که تاجگردون در پستی اینستاگرامی در واکنش به رد صلاحیت خود نوشت: «تماس‌ها و پیام‌ها متعدد و دلسوزانه از طرف شما برای اینجانب آمده است. امکان پاسخگویی به همه شما عزیزان نیست. این مرحله از بررسی صلاحیت‌ها یکی از مراحل قانونی است و قاعدتاً می‌بایستی این فرآیند طی شود.
ضمن تشکر فراوان از این همه مهر و محبت، شما خونسردی خودتان را حفظ کنید و بدانید دست خدا بالاتر از همه دستهاست و نمی‌گذارد حقی ضایع شود.»
بخش مهمی از رد صلاحیت‌ها به مسائل مالی نامزدها مربوط است
ناصر ایمانی، فعال و تحلیلگر سیاسی باور دارد که در این دوره انتخابات نباید رد صلاحیت‌ها را صرفاً به دلیل مسائل سیاسی دانست. او در تحلیل شرایط انتخاباتی کنونی کشور گفت: «یک نکته مهم را باید در تأیید صلاحیت‌ها و ردصلاحیت‌ها لحاظ کرد و آن موضوعی است که سخنگوی شورای نگهبان گفته است. بر اساس سخنان آقای کدخدایی ردصلاحیت‌های این دوره به دلایل مالی رخ داده و مسائل سیاسی در میان نبوده است.
بنابراین صرفاً نباید ردصلاحیت‌های هر دو جبهه سیاسی یعنی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را سیاسی دانست. نمی‌گویم که مطلقاً ردصلاحیت‌های سیاسی در کار نبوده‌اما بخش قابل توجهی از ردصلاحیت‌ها به مسائل مالی نامزدها مربوط است؛ به‌نحوی که برخی از نامزدهای اصلاح‌طلب و اصولگرا پرونده‌هایی دارند یا گزارش‌هایی از آنها به شورای نگهبان رسیده است که تأیید صلاحیتشان را ناممکن کرده است».
ادعای اصلاح‌طلبان درباره رد صلاحیت‌ها معتبر نیست
او درباره رد صلاحیت‌های جبهه اصلاحات هم خاطرنشان کرد: «برخلاف آنچه اصلاح‌طلبان می‌گویند، جبهه اصلاحات با رد صلاحیت‌های بالایی روبه‌رو نشد. و شاید تعداد رد صلاحیت‌های چهره‌های سرشناس آنان به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. مشکل اصلاح‌طلبان این است که اساساً در این دوره همتی برای حضور در انتخابات نداشتند. و کلاً چهره‌های شاخص آنان پا به میدان انتخابات نگذاشتند.
در حقیقت شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی نقش چندانی در نبود چهره‌های شاخص آنها نداشتند؛ هرچند ممکن است برخی از آنها هم در بررسی اعتراض‌ها تأیید شوند اما در صورت تأیید هم فروغ چندانی نخواهند داشت. پس چه همه آنها تأیید صلاحیت می‌شدند یا نمی‌شدند با بحران ارائه لیست انتخاباتی مواجه بودند. از سوی دیگر در این دوره انتخابات تقریباً تعداد رد صلاحیت‌ها در دو جبهه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی برابر بود و اصلاح‌طلبان دست‌ِکم در این دوره نمی‌توانند بگویند که شورای نگهبان زمینه حضور اصولگرایان را فراهم کرد».

 

اما این پایان ماجرا نبود خبرگزاری فارس به عنوان یک خبرگزاری رسمی روز گذشته نوشت؛ کدام روسای کمیسیون‌های مجلس تایید یا ردصلاحیت شدند؟
از روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، ۶ رئیس تایید صلاحیت و ۶ رئیس دیگر هم ردصلاحیت شدند، ۲ رئیس نیز داوطلب انتخابات مجلس یازدهم نشده‌اند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ نظر هیات های نظارت استانی شورای نگهبان درباره تایید، عدم تایید و یا عدم احراز صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از (شنبه) هفته جاری از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام شده است.

بر این اساس، از روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، ۶ رئیس تایید صلاحیت و ۶ رئیس دیگر هم ردصلاحیت شدند (۴ اصولگرا و ۲ اصلاح‌طلب)، ۲ رئیس نیز داوطلب انتخابات مجلس یازدهم نشدند.

به گزارش فارس، وضعیت تایید یا رد صلاحیت روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در ذیل قابل مشاهده است:

«تاییدصلاحیت»

محمدمهدی زاهدی (اصولگرا)

کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

مجتبی ذوالنوری (اصولگرا)

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

داوود محمدی (اصولگرا)

کمیسیون اصل نود قانون اساسی

الهیار ملکشاهی (اصولگرا)

کمیسیون قضایی و حقوقی

جمشید جعفرپور (اصولگرا)

کمیسیون فرهنگی

محمدرضا رضایی کوچی (اصولگرا)

کمیسیون عمران

«ردصلاحیت»

عبدالرضا عزیزی (اصولگرا)

کمیسیون اجتماعی

الیاس حضرتی (اصلاح‌طلب)

کمیسیون اقتصادی

فریدون حسنوند (اصولگرا)

کمیسیون انرژی

غلامرضا تاجگردون (اصلاح‌طلب)

کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات

عزیز اکبریان (اصولگرا)

کمیسیون صنایع و معادن

محمد جواد کولیوند (اصولگرا)

کمیسیون سیاست داخلی و شوراها

«عدم کاندیداتوری»

احمد علی کیخا

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی

علی نوبخت

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان
اما این هم پایان ماجرا نبود و در حالیکه هیچ مقام مسوولی در گچساران و استان خبر تاییدیه ایشان را به خبرگزاری های رسمی اعلام نکرده است خبرگزاری فارس با عنوان ورق در ۲۴ ساعت برگشت خبر از تایید صلاحیت غلام تاجگردون و حسنوند را درج می کند و مسوولین شورای نگهبان در شهرستان و استان نیز اظهار می کنند به ما نیز فقط به صورت شفاهی اعلام شده است و این در حالیست که مهلت زمان پاسخ به اعتراضات از سوی شورای نگهبان هنوز فرا نرسیده است که خبر تاییدیه تاجگردون و حسنوند شنیده می شود.
حسنوند در گفتگو با خبرگزاری فارس اظهار کرده است : من و تاجگردون تایید صلاحیت را دریافت کرده ایم.
نمایندگان گچساران و اندیمشک در مجلس نامه تایید صلاحیت خود را دریافت کردند.

فریدون حسنوند نماینده اندیمشک و غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران امروز (چهارشنبه) نامه تایید صلاحیت خود را دریافت کردند.

فریدون حسنوند ضمن تایید این خبر گفت که ما در بحث تایید صلاحیت‌ها تابع قانون هستیم و هر موردی که به ما ابلاغ می‌شد را می‌پذیرفتیم.؛ اکنون هم تایید صلاحیت بنده و آقای تاجگردون طی نامه‌ای به ما اطلاع داده شده است.

نظر هیات‌های نظارت استانی شورای نگهبان درباره تایید، عدم تایید و یا عدم احراز صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از (شنبه) هفته جاری از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام شده است.

طبق اعلام شورای نگهبان، پس از اعلام مرحله اول از نتایج بررسی صلاحیت‌ها که در هیأت‌های نظارت استانی و هیأت‌ نظارت مرکزی صورت گرفته، داوطلبانی که به رأی هیأت‌های نظارت استانی و مرکزی شکایت دارند می‌توانند به مدت پنج روز از یک شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ شکایت خود را همراه با مستندات و مدارکی که اثبات کننده شرایط نمایندگی در آنان باشد به محلی که هیأت‌های نظارت استانی در استان‌ها اعلام کرده اند و به ورزشگاه جهان پهلوان تختی در تهران اعلام کنند
با تمام این تفاسیر شنیده ها از برخی منابع حکایت از نامه نگاری یک مقام استانی به جهت تایید صلاحیت تاجگردون دارد اما باید از متولیان انتخابات در استان و شهرستان سوال کرد چرا هیچ کس برای مردم شفاف سازی نمی کند و از پشت پرده سخن نمی گوید.
این در حالیست که استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تیترهای جذاب خود سعی بر بی طرفی خود در انتخابات دارد اما مخاطبین از استاندار به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان سوال دارند نظر شخص شما به این وقایع چیست و چرا هیچ کس پاسخگو نیست و چرا در همان روز اول رد و یا تایید صلاحیت از سوی فرماندار شما اعلام نشده است و چرا تا به امروز نیز هنوز هیچ خبرگزاری رسمی این خبر را به صورت رسمی اعلام نکرده است و ماجرای به ما هم به صورت شفاهی گفتن چیست و اگر حسنوند می گوید برگ تایید صلاحیت غلام تاجگردون و خود را دریافت کرده است چگونه هنوز به شورای نگهبان استان و شهرستان اعلام نشده است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president