آوای جنوب

آغاز کوچ عشایر به مناطق قشلاقی گچساران و باشت و قحطی اعتبار برای تامین آب!

آوای جنوب 

رئیس اداره امور عشایر شهرستان های گچساران و باشت گفت: متاسفانه امسال تا کنون هیچ اعتباری برای آبرسانی سیار به مناطق عشایری گچساران و باشت پرداخت نشده است.

آغاز کوچ عشایر به مناطق قشلاقی گچساران و باشت و قحطی اعتبار برای تامین آب!

صادق فاتحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران با اشاره به تعویق افتادن زمان کوچ عشایر به مناطق قشلاقی اظهار کرد: هر ساله از تاریخ ۱۵ شهریورماه زمان کوچ عشایر به مناطق قشلاقی بوده اما امسال  به دلیل مساعد نبودن وضعیت جوی پاییز و پیشگیری از انتشار ویروس کرونا کوچ عشایر به اوایل آبان ماه موکول شده است.

وی ادامه داد: به تعویق افتادن زمان کوچ عشایر به مناطق قشلاقی بنا به تصمیم  و مصوبه ستاد کوچ عشایراستان و  برای حفظ سلامتی عشایر اجرایی شده است.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان‌های گچساران و باشت در ادامه با اشاره به اینکه برای استقرار عشایر کوچ نشین در مناطق قشلاقی نیاز به تامین امکانات رفاهی است، گفت: متاسفانه امسال تا کنون هیچ اعتباری  برای آبرسانی سیار به مناطق عشایری گچساران و باشت پرداخت نشده است.

وی  ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد جمعیت عشایری در مناطق صعب العبور سکونت دارند و یکی از مشکلات حال حاضر جامعه عشایر تامین آب پایدار است.

فاتحی ادامه داد: متاسفانه تخصیص اعتبارات به شهرستان امسال خوب نبوده و  انتظار می‌رود به عشایر کمک ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به اینکه عواملی از جمله کمبود اعتبارات و نقدینگی موجب شده که با یک سری مشکلات روبرو شویم، گفت: آب برخی از مناطق عشایر نشین از خطوط آبرسانی به تاسیسات نفت تامین می‌شد  اما متاسفانه ۸۰ درصد این خطوط قطع شده است.

این مسوول با اشاره به اینکه هفت دستگاه تانکر کار آبرسانی به مناطق عشایری این شهرستان ها را انجام می دهد، عنوان کرد: ماهیانه ۲۱۰ میلیون ریال باید برای حق الزحمه رانندگان این خودروها پرداخت شود.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان های گچساران و باشت تصریح کرد: ۴۰درصد از عشایر این شهرستان ها از کوچ بازگشته و در مناطق قشلاقی مستقر شده اند و آبرسانی سیار به این عشایر در حال انجام است.

 وی با بیان اینکه  بیش از ۸۷ نقطه عشایری در مناطق قشلاقی این دو شهرستان وجود دارد، اذعان کرد: ۵۳۰ منبع ذخیره آب در مناطق عشایری این شهرستان ها وجود دارد.

فاتحی با بیان اینکه  ۲۵ درصد از عشایر کوچروی گچساران در مناطق آبشیرین، باباکلان و بی بی حکیمه در کنار تاسیسات نفتی سکونت دارند گفت: از شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران انتظار می رود برای تامین آب این قشر مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد:  ۲ مورد علمک آب در مناطق بابا کلان و دشت گز از سوی شرکت نفت در سال های گذشته برای تامین آب عشایر ایجاد شده بود که امسال بخش زیادی از این آب قطع شده است.

فاتحی با بیان اینکه  بیش از نیمی از ایل راه های این شهرستان  مشکل زیرساخت دارد و با اولین بارندگی بسیاری از راه‌ها مسدود می‌شود، اذعان کرد:  بیش از یک‌هزار کیلومتر راه عشایری  در شهرستان است که بسیاری از راه ها نیاز به  بهسازی  دارد.

 این مسوول  ابراز کرد: بر اساس سرشماری عشایر کوچ کننده در سال ۱۳۸۷ تعداد عشایر این شهرستان  یک هزار و ۵۶۹ خانوار عشایری با جمعیتی معادل ۹ هزار نفر که در مناطق دریلا، آبگندی و کلاغ نشین و دیگر مناطق عشایری این شهرستان  سکونت دارند.

فاتحی به تولیدات دامی این قشر اشاره و عنوان کرد: سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز، قریب به ۷ هزار تن انواع مواد لبنی، ۲۵ تن گوشت سفید و ۱۵۰ تن پشم از محصولات عشایر این شهرستان است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president