آوای جنوب

نماینده بویراحمد: موافق تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد نیستم / برخی در استان مَن مَن کردند و به شهرت رسیدند

آوای جنوب

نماینده شهرستان‌های سه گانه سردسیری در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که موافق تغییر نام این استان نیست و در درون این نام، هویت‌های فرهنگی و تاریخی فراوانی پنهان است.

موافق تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد نیستم / برخی در استان مَن مَن کردند و به شهرت رسیدند
مهدی روشنفکر در گفت و گو با خبرنگاران گفت: نه تنها اولویت ما تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد نیست بلکه اصلاً لزومی ندارد نام استان که درون آن، تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و زبان نهفته است و اکثریت مردم نسبت به این اسم رضایت دارند را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه اگر روزی مردم و نخبگان ما به این نتیجه رسیدند که نام استان کهگیلویه و بویراحمد باید تغییر کند و بنده مخالف تغییر نام استان باشم باز مطیع امر مردم خواهم بود، اظهار داشت: در آن زمان هم باید تلاش شود اسمی در خور‌ شآن منطقه و مردم انتخاب شود.

نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس با تاکید براینکه ما باید راهی برای معرفی استان و استفاده از ظرفیت‌های آن برای بهبود شرایط زندگی مردم پیدا کنیم، خاطر نشان کرد: مشکل اصلی گمنامی استان کهگیلویه و بویراحمد، فقر، عقب‌ماندگی و توسعه نیافتگی با وجود منابع، بهره نبردن از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل طبیعی و انسانی است.

برخی در کهگیلویه و بویراحمد مَن مَن کردند و به شهرت رسیدند

روشنفکر با انتقاد از کسانی که در گذشته در این استان مسئولیت‌های ملی و استانی داشتند و نخواستند گامی برای معرفی ظرفیت‌های الهی و انسانی در کهگیلویه و بویراحمد بردارند، یادآور شد: موضوع گمنامی این استان را باید از کسانی پرسید که از کوپن مردم، از منابع این استان به نام و نانی رسیدند اما کاری برای استان نکردند.

وی گفت: اینها هرجایی نشستند بجای ما سخن گفتند و تصمیم های نادرست گرفتند، به جای نام آوردن از استان کهگیلویه و بویراحمد، مَن مَن کردند و نام خودشان را معروف کردند در حالیکه به نام این استان به شهرت رسیده بودند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس یازدهم با ادامه انتقادات خود از کسانی که در معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد قدمی برنداشتند، اظهار داشت: آنان کاری کردند که استان‌شان گمنام ماند اما خودشان شهرت گرفتند.

برخی‌ها وکیل دولت خودشان بودند نه وکیل ملت کهگیلویه و بویراحمد

روشنفکر با طرح این موضوع که در چرایی گمنامی این استان باید از کسانی پرسید که وکیل دولت‌های باب میل‌شان در مجلس بودند و به جای وکالت مردم، وکیل دولت بودند، اما حتی حق وکالت خودشان را هم نگرفتند، ادامه داد: اگر بعضی‌ها با آنهمه ادعا و درآمد نجومی دولت شان، از مسئولیت خود کنار می‌رفتند شاید منابع و بودجه بیشتری وارد استان می‌شد.

وی گفت: نباید به مردم آمار و ارقام غلط بدهیم، قبلاً یک مسئول می‌گفت من قهرمانم و برخی افراد منفعت‌ بگیر، وی را هم تأیید می‌کردند و بسیاری هم باور داشتند این حرف ها را و امروزه اما هزار نفر بگویند فلانی چه‌ها کرده یا نکرده است برای مردم مهم نیست.

آقایان تا دیروز از آگاهی نداشتن مردم سوء استفاده کردند

این نماینده مجلس افزود: همین عده‌ای که خود را تا دیروز قهرمان می‌دانستند امروز دیگر در مورد اعداد و ارقام صحبت نمی‌کنند، چون مردم بررسی می‌کنند، مقایسه می‌کنند و بعد متوجه می‌شوند تا چه اندازه، طرف بزرگنمایی کرده و از آگاهی نداشتن مردم سوءاستفاده کرده است.

روشنفکر در ادامه به موضوع سخنان خود در ارتباط با تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد در آیین کلنگ زنی گازرسانی به منطقه گردشگری تنگ تامرادی بویراحمد هم اشاره و اظهار داشت: در منطقه تنگ تامرادی، به همراه استاندار برای کلنگ‌زنی گازرسانی چندین روستا سفر کرده بودیم، استاندار اشاره کردند نام استان طولانی‌ و تلفظش سخت است، باید تغییرش داد و بنده جهت مزاح به آقای احمدزاده استاندار گفتم، سختی تلفظش برای آن قسمت اولش هست چون حقیقت نیز همین بود.

وی گفت: اگر قرار است سختی تلفظ نام استان، دلیل تغییر نام باشد همه ما می‌دانیم تلفظ بخش ابتدایی اش کمی سخت هست. ما که قرار نیست تغییر نامی انجام بدهیم، وقتی نامی نشان از هویت تاریخی و فرهنگی یک منطقه دارد پس فعلا لزومی ندارد، نام استان تغییر کند.

نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس افزود: حالا رسانه‌ای این صحبت بنده که کاملاً مشخص بود به مزاح خدمت استاندار عرض کردم را منتشر کرد، شاهد انواع قضاوت‌ها بودیم و بسیاری افراد که تا دیروز بعضاً بنده را محکوم می‌کردند، بزرگ شده فلان شهرستان هستم و چرا در بویراحمد نماینده شدم، الان ژِست دلسوزی گرفتند و به قول معروف می‌خواهند آب را گل‌آلود کرده و سپس بهره سیاسی ببرند.

روشنفکر با بیان اینکه استاندار خود بومی شهرستان گچساران است و شخص بنده یک بخش از زندگی خود را هم در شهرستان کهگیلویه گذرانده ام، گفت: پس لطفاً روی این موضوع تفرقه افکنی، کسی بی‌جهت مانور ندهد.

بگفته وی، سه عامل آگاهی‌کم، عدم اخلاق‌مداری و تعصبات کورکوارانه بلای جان فضای سیاسی این استان بوده و خواهد بود.

قلمر گیلویه از بیضا استان فارس تا خوزستان، بوشهر و چهارمحال بختیاری است

نماینده شهرستان‌های سه گانه سردسیری در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: متأسفانه عده‌ای احساس می‌کنند گیلویه فقط مربوط به یک شهرستان است درحالیکه اینگونه نیست و بخشی از شهرستان بیضا در استان فارس تا استان کهگیلویه و بویراحمد و بخش اندکی از استان چهارمحال بختیاری تا بخشی از خوزستان و بوشهر گستره کوه‌های گیلویه را تشکیل می‌دادند.

روشنفکر افزود: شهرستان کهگیلویه فعلی، بخش کوچکی از قلمرو گیلویه بوده و از سویی بخش زیادی از ساکنین فعلی شهرستان کهگیلویه، بویراحمدی هستند و لزومی نداشت عده‌ای، تعمدی این شوخی بنده را به شهرستان کهگیلویه نسبت دهند.

وی تاکیدکرد: عده‌ای همیشه در کمین هستند از کاه کوه بسازند در حالیکه معتقدم بجای این مسائل به نقد عملکرد بنده در مجلس بپردازید و ارقام و اعداد بودجه‌ای نمایندگی مرا با دیگران مقایسه کنید.

وی گفت: بسیاری از اسامی شهر‌های جهان تلفظ‌شان سخت است و حتی گا‌هاً ریشه تاریخی یا فرهنگی دارند ام با سختی اسم کنار آمدند و برخی شهر‌ها که به هر دلیلی توانستند کاری کنند تا اسم شان زیاد تکرار شود کم کم تلفظ شان آسان شده، چون مداوم در رسانه‌ها یا تریبون‌ها یا تولیدات و موارد متعدد تکرار شده است.

روشنفکر گفت: تلاش کنیم تعصبات کورکورانه در تمامی زمینه‌ها را تا حد ممکن کنار گذاشته و از پیش داوری و قضاوت عجولانه بپرهیزیم و البته رسانه‌ها و فعالان این حوزه هم باید آگاه و اخلاق مدار بوده و از تفرقه افکنی بپرهیزند.

بر اساس این گزارش، در آیین کلنگ‌زنی گازرسانی به روستاهای تنگ تامرادی بویراحمد، سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به تلفظ سخت و سنگین اسامی برخی روستاها، اظهار داشت: نام استان باید تغییرکند و مردم از این طولانی و تلفظ سخت این نام ناراضی اند.

مهدی روشنفکر نماینده مجلس شورای اسلامی هم پاسخ داد: سختی تلفظ نام استان در ابتدای آن «کهگیلویه» و «و» آن است و تلفظ «بویراحمد» مشکلی ندارد.

او افزود: تلفظ نام بویراحمد مشکلی ندارد و اگر قرار است فکری بحال تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد شود باید فکری بحال تغییر نام کهگیلویه بعلاوه آن ” واو ” بین این دو اسم شود.

سخنان این نماینده مجلس بازتاب فراوانی در فضای اجتماعی استان داشته است.

انتهای

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president