آوای جنوب

رئیس کل دادگستری استان در آیین تکریم رئیس دادگستری شهرستان باشت: شهرداری ها ملزمند هرگونه قرارداد و معامله ای را در سامانه شفاف سازی ثبت کنند+تصاویر

آوای جنوب

دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در آیین تکریم رئیس دادگستری شهرستان باشت گفت: شهرداری ملزمند هرگونه قرارداد و معامله ای را در سامانه شفاف سازی ثبت کنند

آیین تکریم و معارفه رئیس دادگستری شهرستان باشت امروز با حضور مقام ارشد قضایی استان برگزار شد.

وی گفت: سند تحول قوه قضائیه سند جامع و فاخری است که نتیجه زحمات اساتید دانشگاه، قضات برجسته دیوان عالی کشور و فضلای حوزه علمیه و کسانی که در این حوزه کار کردند مانند حقوق، جامعه شناسی، روانشناسی و مدیریت می باشد

دکتر نگین تاجی افزود: سند تحول دارای برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است که ۷ مأموریت در این سند طراحی شده است.

دکتر حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این آیین با بیان این نکته که پیشگیری از وقوع جرم در حد یک شعار باقی مانده است اظهار داشت: با توجه به جایگاه مهمی که پیشگیری از وقوع جرم در کاهش ورودی پرونده ها و حفظ نظم و امنیت و آرامش اجتماعی دارد، مهجور است.

وی گفت: سند تحول قوه قضائیه سند جامع و فاخری است که نتیجه زحمات اساتید دانشگاه، قضات برجسته دیوان عالی کشور و فضلای حوزه علمیه و کسانی که در این حوزه کار کردند مانند حقوق، جامعه شناسی، روانشناسی و مدیریت می باشد.
دکتر نگین تاجی افزود: سند تحول دارای برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است که ۷ مأموریت در این سند طراحی شده است.
مقام ارشد قضایی استان به موضوع انتخاب آیت اله رئیسی به ریاست جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از عوامل مهمی که موجب انتخاب آیت اله رئیسی به ریاست جمهوری شد، برنامه موفق اجرای سند تحول بود که برای مردم ایجاد اعتماد کرد و با یک رأی بالا به ریاست جمهوری برگزیده شدند.

وی تصریح کرد: وقتی مردم کار را عملیاتی و تخصصی ببینند و در میدان عملی آن را احساس کنند راغب می شوند که هم در انتخابات شرکت کنند و به کسی که دنبال تحول خاص است رأی دهند.
نگین تاجی در ادامه به رعایت اخلاق مداری و احترام به مردم در حوزه کاری اشاره و افزود: اولویت ما در دستگاه قضایی رعایت اخلاق مداری و احترام به مردم است و مردم باید به راحتی امکان دسترسی به مسئولان قضایی را داشته باشند و باید درب اتاق قاضی به روی عموم مردم باز باشد.
وی گفت: آنچه که امروز در دادرسی عادلانه مهم است موضوع اخلاق است اخلاق و مهربانی موجب آرامش درونی می شود که اثر آن استماع سخن طرفین، ارزیابی در دادرسی و صدور رأی متقن می باشد.

قاضی القضات دادگستری کل استان به مهمترین موضوعات رعات اخلاق مداری در دادرسی ها اشاره نمود و اظهار داشت: همان طور که در نامه ۵۳ نهج البلاغه امیر بیان به مالک اشتر آمده است. قاضی نباید از کثرت مراجعه ارباب رجوع ناراحت، خشمگین و عصبانی شود و متین و با شخصیت باشد.
وی افزود: در نظام دادرسی عادلانه چنانچه قاضی فردی آرام، صبور و متین نباشد قاضی خوبی نیست آنچه که در روان شناسی به آن هنر خوب شنیدن می گویند.
دکتر نگین تاجی با اظهار اینکه نامه ۵۳ حضرت امیر را بیان می کند که موضوع گزینش قاضی و آداب القضا را بیان می کند، موضوعاتی از قبیل ادله اثباتی شده، و بازرسی و نظارت را نیز مطرح می نماید. افزود: از مهمترین موارد این نامه علاوه بر موارد مطرح شده، بازرسی پنهان است که دلالت بر استمرار بازرسی و نظارتهای قضائی دارد که نظارت مستمر بر قضات و ارزیابی عملکردی از مهمترین حقوق مردم است.
رئیس کل دادگستری استان به تدوین شیوه نامه تجمیع بازرسی ها در استان اشاره و گفت: شیوه نامه تجمیع بازرسی ها برای اولین بار در قوه قضائیه توسط دادگستری استان تدوین که به صورت هدفمند و نظام مند در حال اجراء قرار گرفته و کار کم نظیری در ارتقاء کیفیت بازرسی ها و کاهش حجم بازرسی ها محسوب می شود.
دکتر نگین تاجی در ادامه به ضرورت حضور میدانی مدیران قضایی در صحنه ها و بین مردم تأکید و گفت: دادستان برای حل مشکلات مردم، باید بین مردم حاضر و ضمن اخذ اطلاعات جامع و محیطی، حضور خود را همیشه در میدان حفظ کنند و سخنان جرائم واقعاً شنیده شود.
رئیس شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار کرد: مدیرانی که با مردم بداخلاق باشند در مدیریت استانی ما جایگاهی ندارند.
وی تصریح کرد: خیلی از آسیب های اجتماعی مانند خودکشی ها و خودسوزی که در روزهای اخیر در استان اتفاق افتاد نشان می دهد که شنونده خوبی نیستیم.
رئیس کل دادگسترس استان با اظهار اینکه بر اساس آخرین یافته های جرم شناسی، پیشگیری کیفری به عنوان آخرین شیوه اعمال مجازات ها محسوب می شود، افزود: این مجازات باید بدون ملاحظه و قاطعانه انجام شود و با اعمال مجازات مشاهده می شود که آسیب های اجتماعی وجود دارد و زندانی که دوران حبسش به پایان رسیده وقتی وارد جامعه شد مجدداً مرتکب جرم می شود این نگاه در دنیای امروزی بیانگر این است که پیشگیری کیفری به تنهایی جوابگو نیست و ما باید به سمت پیشگیری عمومی و وضعی حرکت کنیم.

دکتر نگین تاجی از الزام شهرداری ها به راه اندازی سامانه شفاف سازی خبر داد و گفت: شهرداری ملزمند هرگونه قرارداد و معامله ای را در این سامانه ثبت کنند.
وی افزود: دادگستری با سازمان بازرسی، دادستانها، معاونت پیشگیری از وقوع جرم و معاونت اقتصادی استانداری پای کار بیایند و این انسجام بخشی را انجام دهند.
رئیس کل دادگستری استان به استفاده از نیروهای جوان در مناصب قضایی اشاره و اظهار داشت: دادگستری استان در سطح کشور از جوانترین و نخبه ترین افراد برای تصدی مناصب قضایی استفاد می کند اعتماد به جوانان خوش اخلاق و کاربلد موجب کادرسازی و خدمت رسانی بیشتر و مطلوبتر  به مردم می شود.
دکتر نگین تاجی گفت: ما مستقل هستیم و وامدار هیچ جریانی نیستیم. قاطعانه با هر پدیده مجرمانه مبارزه می کنیم.
مقام ارشد قضایی استان با بیان اینکه در دادرسی الکترونیک دارای رتبه های یک تا ۳ کشوری هستیم، گفت: در دادرسی الکترونیک و زندانها ۹۲% در رتبه ۳ کشوری قرار داریم.
آنچه که موجب آرامش درونی در دستگاه قضایی استان وجود دارد این است که، به شایستگان توجه می کنیم و به جوانان مان بها می دهیم.
دکتر نگین تاجی تصریح کرد: اگر بخواهیم استان پیشرفت کند باید دست از سیاسی بازی و تخریب و زود قضاوت کردن برداریم.

در ادامه این آیین رجایی منفرد دادستان عمومی و انقلاب شهرستان باشت در سخنانی اظهار کرد: مختومه شدن پرونده ها، آموزش همکاران قضایی و اداری از مهمترین برنامه های دادگستری این شهرستان است.

وی افزود: نتیجه مدیریت خوب در دادگستری استان، موجب شدند که امنیت و آرامش و صمیمیتی در دادگستری کل استان حاکم شود که در همه حوزه های قضایی استان به عینه مشاهده می شود و در دادگستری شهرستان باشت نیز مشهود است.

در ادامه حجت ااسلام گنجه ای امام جمعه شهر باشت، در سخنانی در خصوص پیشگیری اظهار داشت: استان در زمینه پیشگیری قوی نیست و نهادهای فرهنگی، علمی و نظامی باید این مسئله بیشتر پیگیری کنند.
وی با اظهار اینکه مذهب بخشی از فرهنگ است، افزود: بخش فرهنگی می تواند در زمینه پیشگیری با تبلیغات محیطی و اطلاع رسانی در خصوص نزاع های دسته جمعی و حمل سلاح گام بردارد.
وی در پایان با گلایه از فضای استان در خصوص عزل و نصب ها گفت: استان در یک وضعیتی بسر می برد که عده ای عزل و عده ای نصب می شوند و با آبروی آنان در فضای مجازی بازی می شود.

حسینی فرماندار باشت هم با اظهار اینکه وقتی نام عدالت به میان می آید نام قوه قضائیه به ذهن متبادر می شود افزود: امنیت و نظم خوبی در سطح شهرستان باشت حاکم است و موجبات رضایت مردم را در پی دارد.
موسوی شهردار باشت در سخنانی ضمن تشکر از دادگستری استان، در خصوص پیگیری جهت استقرار پزشکی قانونی در این شهرستان، خواستار استقرار ادارات ثبت اسناد و املاک و اداره صنعت، معدن و تجارت در شهرستان شدند.

سعید کریمی زاد رئیس قبلی دادگستری شهرستان باشت در سخنانی اظهار داشت: در دادگاه و شورای حل اختلاف دارای عملکرد خوبی هستیم آمار و یافته های آماری در مقایسه با ورود، خروج و مانده پرونده ها در سطح کشوری و استانی از وضعیت مطلوبی برخورداریم افزود: در اجرای احکام مدنی، کیفری و شورا موجودی پرونده ها هر کدام کمتر از ۱۳۰ پرونده است و در دادگاه انقلاب کمتر از ۲۸۰ فقره پرونده است در شعب اول دادیاری کمتر از ۲۰۰ پرونده است در شورای حل اختلاف کمتر از ۷۰ پرونده در شعبه صلحی با ۶۶ فقره پرونده در سطح کشور مقام آوردیم.
وی در پایان گفت: ۷۵% پرونده های ارجاعی به شعبه صلحی به صلح انجام می شود و در فرودین ۱۰۰ % پرونده ها با مصالحه مختومه شد و یک فقره بلاتکلیف ندارم. ارسال یک هزار فقره پرونده به بایگانی راکد، و تنها ۲۷ فقره پرونده مسن است تا پایان ۱۳۹۹ موجودی داریم و در صیانت از اراضی ملی ۴۰۰ هزار مترمربع از اراضی ملی رفع تصرف شده است.

 درپایان این آیین حجت الاسلام یوسف باقری راد به عنوان رئیس جدید این دادگستری معرفی و از خدمات و تلاش های آقای سعید کریمی زاد تقدیر شد

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president