آوای جنوب

انتخابات ۱۴۰۰ گچساران و باشت/تاجگردون از کدام گزینه حمایت می کند/اصولگرایان و روزهای پیش رو

به گزارش آوای جنوب؛ انتخابات میان ‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در پنج حوزه انتخابیه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «آستانه اشرفیه» در استان گیلان، «تفرش، آشتیان و فراهان» در استان مرکزی، «گچساران و باشت» در استان کهگیلویه و بویراحمد «بهار و کبودر آهنگ» در استان همدان برگزار خواهد شد.از اسفند سال گذشته که نتیجه انتخابات مجلس یازدهم در اغلب حوزه‌های انتخابیه کشور اعلام شد، ۳ منتخب مجلس در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و به مجلس یازدهم نرسیدند. فاطمه رهبر منتخب تهران، عیسی جعفری منتخب بهار و کبودرآهنگ و محمدعلی رمضانی منتخب آستانه اشرفیه ازجمله این منتخبان مجلس یازدهم هستند. ازسوی دیگر، سینا کمالخانی منتخب تفرش نیز به‌دلیل ردصلاحیت از سوی شورای نگهبان آن هم در آستانه آغاز به کار مجلس، از قطار مجلس یازدهمی‌ها بازماند و غلامرضا تاجگردون نماینده باسابقه مجلس نیز نتوانست مهر تایید مجلسی‌ها را برای اعتبارنامه خود دریافت کند و به این ترتیب، با وجود پیروز شدن در انتخابات اسفند ۹۸، ناچار به ترک مجلس یازدهم شد.

حالا، وزارت کشور شرایط ثبت‌نام و همچنین زمان برگزاری انتخابات برای تعیین تکلیف این ۵ کرسی را اعلام کرده است. بر این اساس، ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه تاریخ ۸ فروردین ۱۴۰۰ آغاز و تا ساعت ۱۸ روز شنبه تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ (جمعا به مدت ۷ روز) ادامه می‌یابد.
گچسارانی ها که همواره در عرصه تبلیغات زودهنگام پیشتاز بوده اند اینبار نیز زودتر از دیگر نقاط تنور انتخابات را گرم کرده اند.
انتخابات بدون حضور تاجگردون در حالی در حال شکل گرفتن است که به نظر می رسد شاهد مشارکت حداکثری خواهیم بود.
در طیف اصولگرایان علیمراد جعفری؛ سید قدرت حسینی بحرینی؛ ریحان محمدپور ده بزرگ تا کنون اعلام حضور کرده اند و هنوز مشخص نیست آیا با اعلام حضور جعفری در انتخابات آیا زینل زاده نیز وارد کارزار انتخابات خواهد شد یا….
در قشقایی ها تا کنون زهره فولادی به صورت رسمی اعلام کاندیداتوری کرده است اما با وجود حضور هومان عسکری در گچساران و جلساتی که داشته است هنوز مشخص نیست برنامه او برای آینده چگونه خواهد بود هر چند منابع آگاه حضور او را قطعی می دانند اما برخی نیز به دنبال آوردن یوسف باقری به صحنه انتخابات هستند اما یوسف باقری که در انتخابات گذشته نیز از او دعوت رسمی شده بود ترجیح داد در نفت بماند و وارد فضای سیاسی نشود و شنیده ها حکایت از برنامه ریزی مشاوران او در دولت بعدی و مدیریت کلان در وزارت نفت است.
اصلاح طلبان و نبود تاجگردون
هر چند عبدالرحیم رحیمی فرماندار سابق گچساران و از نیروهای نزدیک به تاجگردون اولین نفری بود که برای انتخابات میان دوره ای اعلام حضور کرده است اما سید ظهیرالدین پورالحسینی رئیس سابق آموزش و پرورش گچساران نیز از جریان اصلاحات در صحنه حضور دارد و این دو در حالی به صحنه خواهند آمد که شنیده ها حکایت از دعوت برخی از بزرگان از حسن نوروزی رئیس سابق برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد و فعلی استان فارس برای ورود به عرصه انتخابات هستند.
در سوی دیگر این رقابت شهرام شریفی گچسارانی نیز وجود دارد که سابقه حضور در انتخابات را در کارنامه خود دارد.
از سعید غلامی رئیس سابق منابع انسانی نفت گچساران و از لیدرهای تاجگردون نیز در انتخابات در حالی نام برده می شود که وی با توجه به چهره دانشگاهی اش دیدارهایی را با برخی از جوانان برای حضورش در انتخابات داشته است.
هر چند از ایوب مقیمی؛ هادی زارع پور و ایمان محمدپور نیز به عنوان نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی نام برده می شود اما تا کنون فقط ایوب مقیمی شرط خود را برای حضور در انتخابات بیان کرده است.
هر چند برخی ها اعتقاد دارند تاجگردون در حال برنامه ریزی برای انتخابات آینده است اما این بدان معنا نخواهد بود که تاجگردون از یک گزینه حمایت خواهد کرد؛ چرا که اکثریت عقلا بر این اعتقاد دارند تاجگردون از هیچ گزینه ای به طور رسمی حمایت نخواهد کرد.
بی تردید شاید او در پشت صحنه در حال برنامه ریزی است و دیدارهایی داشته است اما او دست کسی را بالا نخواهد برد.
او در یک سو عبدالرحیم را دارد و در سوی دیگر جریان قشقایی ها و این کار را برای حمایت او از کاندیدای خاص سخت می کند و شاید اگر حمایت قشقایی ها از او در انتخابات نبود تاجگردون از هم اکنون دست رحیمی را بالا می برد.
در جریان اصولگرایی نیز کار ساده نخواهد بود و هر کدام در حال یارگیری خود هستند و لیدرهای اصولگرایان که در انتخابات گذشته در یک جبهه بودند با آمدن علیمراد جعفری برخی از آنها به او خواهند پیوست و او نیز همچون سید قدرت حسینی این روزها در حال برگزاری جلسات خود با لیدرهای سابق است.
ریحان محمدپور ده بزرگ جوان دیگر گزینه اصولگرایان خواهد بود که به دلایل ارتباطاتش برخی او را پدیده انتخابات می دانند و نشست ها و دیدارهایش حکایت از آن دارد آمده است تا بماند و با وجود بزرگانی که او را همراهی می کنند باید شاهد انتخاباتی پرشور در ۱۴۰۰ گچساران و باشت باشیم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president