آوای جنوب

آزمون مهم برای مسئولین ارشد و دونمابنده استان / آیا هیأت حل اختلاف به تخلف رای می دهد؟

آوای جنوب

متاسفانه انحراف در عملکرد شوراها دوره به دوره بیشتر شده به گونه ای که افراد زیادی هستند که دیگر اعتقادی به لزوم وجود شوراها ندارند و این پارلمان محلی را محل ایجاد تخلفات گسترده می دانند !

شوراهای شهر و روستا از همان دوره های اول تشکیل تاکنون همواره در عملکرد مورد نقد جدی بوده و به باور بسیاری از منتقدان تنها نامی با مسما از حاکمیت مردم بر مردم را یدک می کشد اما در واقع به محلی برای ایجاد رانت و همچنین تولید نفرت ها و دو دستگی و چند دستگی های قومیتی و سیاسی تبدیل شده است .
متاسفانه انحراف در عملکرد شوراها دوره به دوره بیشتر شده به گونه ای که افراد زیادی هستند که دیگر اعتقادی به لزوم وجود شوراها ندارند و این پارلمان محلی را محل ایجاد تخلفات گسترده می دانند !
شوراهای ششم هم همان روند شوراهای گذشته را دنبال کرد و البته در برخی مناطق شرایط بسیار شکننده و تنش گونه تر است و هنوز سرنوشت مشخصی ندارند .
اما بدترین عملکرد شوراهای ششم در برخی شهرستان ها مربوط به انتخاب شهرداران بود تا جایی که ۸ شهردار منتخب ، بر اساس موارد قانونی رد صلاحیت شدند !
به گفته عیسی شهامت ، مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد ، شهرداران مُنتخب اعضای شوراهای ششم شهرهای چُرام، دوگنبدان، لنده، لیکک، قلعه رئیسی، سی سخت، پاتاوه و دیشموک براساس قانون صلاحیت های لازم برای بدست گرفتن شهرداری این شهرها را نداشتند !
نکته بسیار جالب اینکه عمده مشکل رد صلاحیت ها بنا به موارد قانونی در دو موضوع نداشتن سابقه مدیریت پایه و مدرک تحصیلی مرتبط بوده است !
در مورد یکی دیگر از شهرداران گفته شده که وی اصلا نیروی رسمی نبوده است و نمی تواند شهردار باشد !
و اما جالبترین بخش از عملکرد شوراهای برخی شهرها ، اصرار مجدد بر گزینه خود بوده که مطابق قانون باید به دلیل اصرار شورا بر شهردار رد صلاحیت شده ، داوری این موضوع به شورای حل اختلاف استان محول شود .
آیا شورای حل اختلاف به تخلف رای می دهد؟
آیین نامه اجرایی هیات های حل اختلاف و نحوه رسیدگی به شکایات از شوراهای اسلامی چه می گوید؟
ماده۳ـ هیأت استان در موارد زیر صلاحیت رسیدگی و اتخاذ تصمیم دارد:
الف ـ اختلاف شورای شهر و استانداری در مورد شهردار منتخب شورا در شهرهای با جمعیت کمتر از (۲۰۰) هزار نفر جمعیت و غیر مرکز استان.
عیسی شهامت ، مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد تاکید دارد که معرفی شهرداران در استان کهگیلویه و بویراحمد حتما باید از فیلتر قانون بگذرد.
بنابر آنچه که در قانون تصریح شده ، حال که برخی شوراها بر انتخاب غیرقانونی خود اصرار دارند و مسئولین مرجع رسیدگی به صلاحیت در استانداری ، انتخاب شهرداران بدون صلاحیت را غیرقانونی می دانند ، هیأت حل اختلاف به عنوان مرجع بعدی قانونی رسیدگی به این مشکل ، چگونه باید تصمیم بگیرد ؟
آیا تایید شهرداران منتخب که صلاحیت کار را ندارند ، اقدامی مفید است یا مضر ؟ فرض بر تایید صلاحیت باشد ، آیا خود نوعی بازگشایی مسیر برای تخلفات بعدی نیست ؟ برخی مواقع هیأت های حل اختلاف بنابر روح حاکم بر نوع اقدام که همانا مصلحت اندیشی عمل کردن است ، سعی در باز کردن گره های بوجود آمده در بحث اختلافات را دارد ، اما در خصوص مواردی که قانون صریح وجود دارد آیا مصلحت اندیشی ، چاره کار است یا راهی برای گریز از قانون؟
به هر جهت فعلا برخی شوراها راه گریز از قانون را مراجعه به هیأت حل اختلاف استانی دیده اند و باید دید که نهایتا این مرجع چه تصمیمی خواهد گرفت ؟
لازم به توضیح است اعضای هیأت حل اختلاف استان شامل استاندار، دو نماینده مجلس، رئیس کل دادگستری استان، نماینده شورای عالی استان و مدیر کل امور شهری به عنوان دبیر هیأت می باشند.
همچنین یک مقام مسئول به گفت : جلسه هیأت حل اختلاف به احتمال زیاد در هفته پیش رو برگزار خواهد شد.
نکته بسیار مهم این است که شوراهای هر ۸ شهرستان شهردار رد صلاحیت شده را دوباره انتخاب کرده اند.
همچنین گفته می شود موحد و روشنفکر دو نماینده استان در هیأت حل اختلاف استان هستند و این ازمون مهمی برای این دو نماینده خواهد بود

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president