آوای جنوب

آقای روحانی، واقعیت‌ها را نمی‌توان پنهان کرد/آمارها می‌گویند که دایره همان مربع نیست/نگاهی عمیق‌تر به ورشکستگی کارخانه‌ها و افزایش قیمت‌ها کنید

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: آقای روحانی در عصر انفجار اطلاعات، حرف‌هایمان را حتی پیرمرد و پیروزن‌ها در روستاها هم می‌شنوند و واقعیت‌ها را نمی‌توان پنهان کرد.
آوای جنوب
کارشناس مسائل استراتژیک گفت: آقای روحانی در عصر انفجار اطلاعات، حرف‌هایمان را حتی پیرمرد و پیروزن‌ها در روستاها هم می‌شنوند و واقعیت‌ها را نمی‌توان پنهان کرد.

احمد خورشیدی‌آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص گزارش ۱۰۰ روزه رییس‌جمهور اظهار کرد: آقای روحانی هنوز فکر می‌کند در دوره  تبلیغات انتخاباتی قرار دارد و باید بدانند که لازم است  پاسخگوی رای مردم باشد و به  شعارهای فراوان معیشتی‌ و اقتصادی که توسط آنان از مردم رای گرفته  جواب بدهد.

وی گفت: شعار اصلی او و دال مرکزی برنامه‌هایش بهبود اقتصاد داخلی از طریق بهبود ارتباط با بیرون بود که علیرغم بارها آزمون باز هم جواب نداد.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: ایشان نباید فراموش کنند که وقتی رییس دولت اصلاحات برای بهتر شدن رابطه با آمریکا در تهاجم وحشیانه  آنان به افغانستان با دیو همکاری کرد خانم هیلاری کلینتون به نمایندگی از سوی آمریکایی‌ها رسما اعلام کرد وقتی در این حمله خاتمی با ما همکاری کرد فهمیدیم ایران ضعیف شده و همانجا پیچ تحریم را سفت کردیم.

وی افزود: متاسفانه آقایان به جای اینکه گره کار کشور را بگشاید داستان دایی جان ناپلئون تعریف می‌کنند لذا مجموعه دولت آقای روحانی بایست پاسخ دهد چه برنامه‌ای برای جلوگیری از ورشکستگی سایر بانک‌ها و موسسات دارد.

خورشیدی‌آزاد ادامه داد: ایشان بایست برنامه خود را برای نجات ۱۵۰۰۰ کارخانه و کارگاه که در ۵ سال گذشتته بیچاره و ورشکسته شدند را ارائه دهد که چه ایده‌ای دارد.

وی گفت: هم اکنون دولت ایشان ۱/۲ میلیون میلیارد تومان یعنی ۱/۲ تریلیون تومان  نقدینگی دارد و به مردم بگوید او که پولدارترین دولت ۲۵۳۹ ساله ایران است چرا وضع معیشت مردم این قدر ضعیف و نحیف است و  به آقای روحانی عرض می‌کنم  مگر فراموش کرده‌اید امروز روز انفجار اطلاعات است و حرف‌های شما را پیرمردها و پیرزن‌های روستایی نیز می‌بینند و می‌شنوند و نمی‌توان واقعیت را از مردم کوی و برزن مخفی داشت.

وی گفت: فروش هر بشکه نفت در دولت قبل با محاسبه ۸ سال بطور متوسط ۷۸ دلار بوده و متوسط فروش نفت در  ۵ سال شما ۷۶ دلار  بوده است و دولت شما پولدارتر از دولت قبل بوده است و بادآور می‌شوم دولت قبل ارز حاصل از فروش نفت را که در بانک مرکزی به ریال تبدیل می‌کرده یعنی تسعیر ارز به ازای یک دلار ۱۱۰۰ تومان دریافت می‌کرده اما نرخ تسعیر ارز در دولت  شما ۳۲۰۰ تومان یعنی قریب سه برابر  قبل بوده است اما با این حال  ضریب چینی ( فاکتور چگونگی اختلاف طبقاتی و درآمدها ) در زمان شما حداقل ۳ واحد بدتر از قبل شده و ۳۰ درصد به مستاجرین کشور افزوده گردیده است.

خورشیدی‌آزاد ادامه داد: قیمت شیر در دولت قبل در بالاترین قیمت ۱۱۰۰ تومان بود ولی الان به ۳۰۰۰ تومان یعنی سه برابر رسیده و گوشت گوسفند از ۲۳۰۰۰ تومان به ۴۸۰۰۰ تومان افزایش یافته است و کرایه منزل‌ها فقط در تابستان امسال ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهند، آقای‌روحانی با این واقعیت‌های‌ روشن چه چیزی را می‌خواهند القا کنند؟ می‌خواهند بگویند دایره همان مربع است؟.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: در دوره ۵ ساله ایشان واردات ۳۲ درصد افزایش داشته و این واردات کمر نیم لای  تولید را خرد کرد و ایشان بایست بگویند چند دلار سرمایه خارجی و در کدام بخش وارد کشور شده و جذب شده است وگرنه توافقات خشک و خالی و تفاهم‌نامه و حتی قرارداد رسمی اقتصادی که تکلیفش روشن است چیست.

وی گفت: وقتی قرارداد بین‌المللی مانند برجام  با آن طمطراق را که ۶ کشور بزرگ دنیا منعقد کرده‌اند به راحتی هوا می‌کنند قراردادهای بازرگانی را خیلی ساده‌تر شوت خواهند کرد و می‌کنند، آقای روحانی بایست بگوید چرا دارد مدارس دولتی را چراغ خاموش به مدارس  پولی تبدیل می‌کنند بایست فاش بگویند چه مبلغ از پول‌های بلوکه شده آزاد شده و به داخل آمده و کجا هزینه شده است.

وی گفت: رییس‌جمهور محترم خوب است جواب بدهند وقتی بودجه جاری کشور ۳۵ درصد افزایش یافته چگونه تورم تک رقمی است؟ در حالیکه بودجه جاری  یعنی همان هزینه‌های جاری و حقوق و مزایا و خرید کالا و خدمات دولتی است  و می‌بینیم که نه تنها مردم که هیچ کارشناس منصفی چنین ادعاهایی را نمی‌پذیرند و خود آقای روحانی مگر نگفتند معیار تورم جیب مردم است نه مرکز آمار؟و

 خورشیدی‌آزاد بیان کرد: و آیا سوالی که آقای روحانی و دوستانش از درآمد دولت قبل می‌کنند که کجا رفته در مورد دولت او نیز می‌تواند صادق باشد یا نه؟ آقای روحانی شفاف به مردم بگوید این خبر که برخی هلدینگ‌های بزرگ کشور که کارشناسان می‌گویند تا ۲ سال دیگر رسما ورشکسته خواهند شد چقدر واقعیت دارد؟.

وی گفت: و اما این دو هدف آقای رییس جمهور هدف دولت دوازدهم را ریشه کن کردن فقر مطلق و ایجاد عدالت و کوتاه کردن نابرابری‌ها بین دهک‌های بالا و پایین و رونق اقتصادی و دیگر بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه ثروت اعلام کرده و از طرفی گفتند که یارانه  مستمری بگیران کمیته امداد را سه برابر افزایش داده‌اند ودر این موارد مهم چند نکته وجود دارد.

خورشیدی‌آزاد ادامه داد: فقر مطلق یعنی آنهایی که برای نان و ارزاق و زنده ماندن مشکل دارند و  مراکز آماری و کارشناسان اعلام داشته‌اند ۳۰ درصد مردم هیچ درآمدی به جز یارانه ندارند و همین ۳۰ درصد در خانواده‌های‌شان حتی یک شاغل ندارند پس قبول داریم ۲۵/۵  میلیون ایرانی در خط فقر مطلق هستند و آقای روحانی هم قرار است در طول ۴ سال این آمار را به صفر برساند که  با این حساب سالی بایست ۶/۳۷۵ میلیون نفر از خط فقر مطلق نجات یابند آقای روحانی که حتما نمی‌خواهند بگویند این کار مهم بدون برنامه عملی نخواهد شد.

وی گفت: لطف بکنند بگویند برنامه‌اشان برای این هدف مقدس  چیست و سند آن کجاست؟ چرا که  نمی‌شود در هوا بتوانیم سالی ۶/۳۷۵ میلیون نفر را از خط فقر مطلق نجات دهیم، حتما می‌دانیم برای این هدف بسیار اساسی بایست میلیون‌ها شغل ایجاد شود و کارگاه و کارخانه‌های زیادی  راه بیفتد و یارانه همین تعداد افراد افزایش یابد همانگونه که چین در طول ۳۰ سال توانست ۵۰۰ میلیون نفر را از خط فقر نجات دهد و برای تحقق  این هدف در ۲۶ سال، سالی ۹ میلیون شغل ایجاد کند آقای‌روحانی نیز بایست برای از بین بردن فقر مطلق برنامه بدهد برخی کارشناسان می‌گویند در تهران ۳۴۰ هزار نفر فقیر مطلق وجود دارد و برخی بیش از این را مطرح می‌کنند.

وی گفت: آقای روحانی بگویند وقتی افزایش قیمت کالای بسیار ضروری و ضروری تا ۳۰۰ درصد را نشان می‌دهند چگونه می‌شود درآمد مردم را افزایش داد؟ وقتی کالاها بطور روزمره بر روی سفره مردم دارند کم و کمتر می‌شوند  چگونه‌ می‌توان ادعای کاهش نابرابری را داشت ؟ آقای روحانی لطفا متوجه باشید این روزها روزهای آذرماه ماه ۹۶ است نه اردیبهشت ۹۶ و روزهای تبلیغات انتخاباتی !! ایشان بایست بدانند نمی‌شود در حالیکه رییس دستگاه اجرایی کشور است که همه بودجه و امکانات را در اختیار دارد خود را مبرا و دیگران را مقصر جلوه بدهد.

خورشیدی‌آزاد افزود: واقعیت تلخ این است که تئوری اقتصادی آقای روحانی نه حرف جدیدی بود و نه ادعای به درد بخوری و چیزی است مثل ۴ سال اول، هر گلی در همان ۴ سال به سرمان زده شده در این ۴ سال هم زده می‌شود لذا سوغاتی که از دل آن سفت کردن بیشتر پیچ تحریم در بیاید همین است که روز و شب می‌بینیم.

وی گفت: سوال بعدی این است که آقای روحانی می‌گویند از پاییز ۹۳ تا تابستان ۹۶ سالانه ۶۸۵ هزار شغل ایجاد شده است و با این حساب بایست در این مدت ۲۷۰۰۰۰۰ شغل ایجاد شده باشد و از طرفی مرکز آما اعلام کرده است که تعداد بیکاران ۳ میلیون نفر هستند پس به این ترتیب  در کشور فقط سیصد هزار بیکار بیشتر نداریم آیا این ادعا با واقعیت انطباق دارد.

این کارشناس حوزه اقتصادی بیان کرد: از طرف دیگر کارگاه‌های کوچک و متوسط در ایران ۹۴ درصد بزرگی اقتصاد را تشکیل می‌دهند و ۵۰ درصد اشتغال و سرمایه گذاری نیز در اینها وجود دارد و دولت آقای روحانی در طول ۴ سال گذشته فقط ۱۵ هزار میلیارد تومان به این کارگاه‌ها تزریق کرد در حالی که سقف تسهیلات کشور در سال ۹۵ برابر ۶۳۴ هزار میلیارد تومان بوده و بایست نیمی از این تسهیلات یعنی ۳۱۷ میلیارد تومان به این بخش اصلی تولید تزریق می‌شد تا بتوان ادعای ایحاد ۲/۷‌ میلیون  شغل را کرد نه ۱۵ هزار میلیارد تومان که فقط ۳ درصد وام کل کشور برآورد می‌شود پس به‌ تولید ۳ درصد وام را اختصاص داده‌اند اما ادعا دارند ۲/۷ میلیون شغل ایجاد نموده‌اند، یعنی ۹۰ درصد مشکل بیکاری را حل کرده‌اند که از حیث علمی و کارشناسی تایید نمی‌شود.

وی گفت: اما ما معتقدیم مشکلات کشور را می‌توان با استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های داخلی مرتفع کرد کما اینکه کشورهای به خاک تبدیل شده جنگ جهانی دوم مانند آلمان و ژاپن توانستند به قدرت‌های بزرگ جهانی تبدیل شوند و همان طوری که چین ۱/۵ میلیون نفری فقیر ۵۰ سال پیش  هم اکنون به دومین قدرت اقتصادی دنیا تبدیل شده و سنگاپور ۶ میلیون نفری فقرزده ۴۰ سال پیش الان دارای ۴۲۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی است که دو برابر تولید ناخالص ما که ۸۵ میلیون نفری هستیم دارا می‌باشد ایران نیز می‌تواند معضل اقتصادی خود را مانند حوزه نانو و پزشکی و فناوری و دفاعی و فضا به رتبه‌های خوب جهانی برساند و ایرانیان را ثروتمند کند.

خورشیدی‌آزاد خاطرنشان کرد: و راهکار این است که باورمند باشیم و به خودمان ایمان داشته باشیم و به امید دیگران نایستیم نه اینکه از ظرفیت دیگران بهره نگیریم بلکه دست روی دست نگذاریم تا آمریکا بیاید مشکلات‌ ما را حل کند و مزیت اقتصادی شهرها و روستاهایمان را احیا کنیم دقیقا مانند کشورهای توسعه یافته به امید آن‌ روز.

انتهای پیام/

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president