کد خبر : 7134
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اردیبهشت 1394 - 9:30

وقتی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد با آمار غریبه‌اند

وقتی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد با آمار غریبه‌اند

در نشست‌ها و جلسات اداری کهگیلویه و بویراحمد از گذشته تاکنون بسیار دیده شده که برخی مدیران با دست خالی و بدون احصای آمار در جلسات شرکت می‌کنند. آوای جنوب؛ وقتی سخن از آمار به میان می‌آید آمارهای من درآوردی در ذهن مخاطبان قبل از هر چیز تداعی می‌شود. گریزانی افکار و اذهان از آمار

imagesدر نشست‌ها و جلسات اداری کهگیلویه و بویراحمد از گذشته تاکنون بسیار دیده شده که برخی مدیران با دست خالی و بدون احصای آمار در جلسات شرکت می‌کنند.

آوای جنوب؛

وقتی سخن از آمار به میان می‌آید آمارهای من درآوردی در ذهن مخاطبان قبل از هر چیز تداعی می‌شود.

گریزانی افکار و اذهان از آمار به این علت است که بسیار از آمارهای غیرواقعی شنیده‌اند و گوش آنها از آمارهایی که واقعیت ندارند پر شده است.

اما در نشست‌ها و جلسات استانی و شهرستانی به آماری نیاز است که بتوان به وسیله آن‌ برای کارها و اقداماتی که در دستور کار است برنامه‌ریزی بهتری کرد.

برای نمونه هنگامی که نیاز است در خصوص صادرات در استان و وضعیت آن تصمیمی گرفته شود باید بدانیم که ارزش واقعی صادرات چه مقدار بوده و چه موادی بیش از همه صادر شده و همین گونه آمار ریزتر و جزیی‌تری که در نهایت تصمیم‌گیری برای برنامه‌ریزی را آسان‌تر می‌کند.

اما در نشست‌های اداری استان کهگیلویه و بویراحمد، برخی مدیران تنها به آمارهای کلی اکتفا می‌کنند و گویی که حال و حوصله احصای آمارهای جزیی را ندارند.

در همین زمینه بارها از زبان مسئولان ارشد اجرایی استان و به خصوص استاندار شنیده‌ایم که مدیران با دست پر به جلسات بیایند و آمارهایی که ارائه می‌کنند، دقیق باشد.

برای نمونه در نشست کارگروه صادرات استان که بیان آمار جزیی برای رسیدن به نتیجه بسیار مهم و راهبردی بود مدیران تنها آمارهای کلی و بالادستی را به نشست ارائه کردند و همین موجب سردرگمی و نرسیدن به نتیجه می‌شد.

بیان مطالب کلی و عدم ارائه راهکار از دیگر ویژگی‌های مدیران کهگیلویه و بویراحمدی است که نه مربوط به امروز و دیروز بلکه از دیرباز وجود داشته است.

در همین خصوص حسن نوروزی معاون برنامه‌ریزی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به فارس گفت: برای اینکه بتوانیم برای استان و آینده آن برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم نیاز است که آمار ریز و جزیی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

وی با ارائه مثال‌هایی از نیاز به آمارهای ریز و جزیی گفت: برای این که به فرض مثال در خصوص صادرات و گیر و مشکل صادرات در استان برنامه‌ریزی انجام شود نیاز است که علاوه بر میزان کلی صادرات چیزهای جزیی‌تری را هم بدانیم تا بتوانیم در برنامه‌ریزی به صورت جامع عمل کنیم.

نوروزی در پاسخ به این سؤال که علت آمارگریزی مسئولان ما چیست، تصریح کرد: ما دو گونه آمار داریم که یکی از آنها آمارهای ثبتی، روزانه و کلی است و دیگری آماری است که باید با دقت و صرف وقت به صورت دقیق جمع‌آوری شود که مشکلات آماری در این دسته دوم بیشتر دیده می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کهگیلویه و بویراحمد یکی از دلایل نگاه نه چندان مثبت مردم به آمار در کشور و استان را تعدد متولیان آمار دانست و گفت: این هم یکی از دلایلی است که گاه موجب می‌شود آمارهای متفاوت از یک موضوع بدبینی نسبت به آمار را ایجاد کند در حالی که برای برنامه‌ریزی در کارها و امور جاری نیاز به آمار دقیق و ریز داریم.

با همه اینها شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب می‌شود برخی مدیران با دست تقریبا خالی در جلسات استانی شرکت کنند زمانی است که باید برای احصای آمار صرف کنند و تجربه نشان داده که در استان ما هنگامی که پای کار و صرف وقت برای کار در میان است همه پا پس می‌کشیم و وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.