آوای جنوب

در نشست با خبرنگاران مطرح شد؛ پایانی بر اتهامات علیه بلندترین سد بتن غلتکی خاورمیانه/ «چم شیر» دی ماه امسال آبگیری می شود+تصاویر

آوای جنوب

به گزارش آوای جنوب ا، محمد رضا فاضل در حاشیه بازدید و در نشست مشترک معاون دفتر سازمان حفاظت و مدیریت محیط‌زیست کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه این روزها در فضای مجازی در مورد آبگیری سد چم شیر موضوعاتی مطرح می شود و ابهاماتی در زمینه آبگیری سد چم شیر به وجود آورده است.

معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران افزود: هم اکنون این سد از پیشرفت فیزیکی ۹۳درصدی برخوردار است و تا نیمه دوم دی ماه یا اوایل بهمن ماه سال‌جاری آبگیری خواهد شد.
وی با اشاره به ابهاماتی که این روز ها در مورد سد چم شیر بیان می شود اینکه محور از سوی سازمان. محیط زیست کشور برای شروع احداث چم شیر صادر شده است، ادامه داد: سازمان محیط زیست ماموریتی دارند که آیتم ها را مورد بررسی قرار دهند.

فاضل ابراز کرد: انتظار می رود در زمینه آبگیری سد چم شیر شفافیت لازم انجام گیرد و این روزها اولین اتهام که در فضای مجازی مطرح شد، نبود
نامه مجوز محیط‌زیست که اولین مجوز سازمان محیط زیست در تاریخ ۱۳۸۸/۲/۲۶ صادر شد که اجرای پروژه سد چم شیر با رعایت موارد بلامانع است.

این مسوول اذعان کرد: در طی این ده سال قریب بر بیست و پنج جلد به به سازمان محیط‌زیست استان ارایه داده شد که در آن خروجی نشست ها و روند اجرایی سد چم شیر مطرح شده است.

معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر افزود: مجوز سازمان محیط زیست درخصوص اجرای سد و نیروگاه چمشیر وجود دارد.

در این نشست تورج فتحی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با توجه به وظایف و مسولیت هایی که سازمان محیط‌زیست در زمینه پروژه های عمرانی و توسعه ای دارد از اواسط سال گذشته مکاتباتی با دستگاه های نظارتی از جمله کمیسیون اصل نود درخواست داشتند و نشستی برگزار شد که جمعی از مسوولان در آنجا ابهاماتی در خصوص سد چم شیر مطرح شد که در آن نشست اعلام شد با توجه به تمام پروژه های مشمولی از جمله پروژه های راه و شهرسازی ، پتروشیمی، خط لوله ، پالایشگاه ها که طبق قانون و مقررات بایستی مطالعاتی در این زمینه انجام گیرد که چنانچه این پروژه احداث بشود چه اثرات و مضراتی خواهد داشت.

وی افزود: در مورد طرح سد چم شیر در سال ۱۳۸۸مطالعات زیست محیطی به سازمان ارایه شد و توسط یک کمیته فنی متناسب با اجرای پروژه این گزارشات توسط چندین کارشناس مورد بررسی قرار گرفت.

فتحی تصریح کرد: این پروژه در سال ۱۳۸۸ با رعایت یک سری ملاحظاتی مجوز آن صادر شد،اما در سال گذشته ابهاماتی مطرح شد و نسبت به آبگیری این سد واکنش هایی داده شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: مسوولان سازمان برای رفع ابهامات مکلف به بررسی این سد شده اند که طی چند روز اخیر از این سازه ها بازدید به عمل آمد.

وی ادامه داد: خوشبختانه و اساسا چنین موضوعی وجود ندارد و

سد چم شیر به سد گتوند تبدیل نخواهد شد و هیچگونه رخ نمون (برون زد) مشخص دارای نمک دیده نشده است.

فتحی گفت: درمحدوده سد و حتی بالاتر و پایین تر از جانمایی سدهم مشاهده نشد و مواردی که توسط برخی افراد در رسانه ها بحث شده گویا مواردی ‌هستند که بدون کارشناسی دقیق صورت گرفته و طبق بررسی های ما‌ هیچ گنبد نمکی را در منطقه شاهد نبودیم.

نماینده سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: متاسفانه برخی ها بر اساس غرض ورزی صحبت می کنند چرا که با بررسی هایی که صورت گرفته هیچ گونه سازند که دارای نمک باشد در این سد وجود ندارد.

در ادامه این نشست فاضل به اتهامی دیگر در زمینه جانمایی محل سد تغییر حاصل شد و تغییراتی رخ داده است، گفت: ا ساسا هیچ تغییری در مختصات سد صورت نگرفته است.


وی با بیان اینکه در گزارشات اولیه اشاره به وجود مخازن نفت، تأسیسات نفت نشده اظهار کرد: در گزارشات قبل از سال هشتاد و هشت مخازن نفت وجود دارد و اشاره می کند به تاسیسات نفتی و یک توافق نامه در سال هفتاد و هفت با شرکت نفت صورت گرفته و اعلام‌می کند که علم به آگاهی از وجود مخازن نفت وجود داشت و نکته مهم توافقنامه مشترک با شرکت نفت داریم که مربوط به سال ۷۷است که قبل از اجرای هرگونه پروژه با توجه به وجود نفت درمنطقه توافق نامه مشترک و چند صفحه ای بین کارفرمان وقت و شرکت نفت صورت می گیرد و دراین خصوص نیز همه اقدامات با همکاری و هماهنگی با شرکت نفت صورت گرفته است.

معاون اجرایی سد چم شیر ادامه داد: قبل از اجرای سد چم شیر و صرفا به جهت مطالعات اولیه توافق نامه بین کار فرمایی نفت صورت می گیرد و تراز آن اعلام می شود که در این توافق نامه در مورد چاه های نفت و احداث مکان سد توافق نامه حاصل می شود.

فاضل ادامه داد: در یک دوره بیش از ده ساله از توافق نامه تا اجرایی سد چم شیر زمان بوده است و با علم وجود چاه های نفت، سد چم شیر جانمایی شد.

این مسوول ابراز کرد: متاسفانه بدون استدلال در مورد این سد سوالاتی مطرح میشود و سد چم شیر را به سد گتوند تشبیه می کنند. که اینجا با قاطعیت کامل بیان می کنیم هیچ‌گونه گنبد نمکی در محدوده مخزن سد چم شیر وجود ندارد و اصولاً منتظر انحلال نمک نیستیم و درحقیقت هم هدف اصلی احداث سد چم شیر هم کاهش شوری آب برای پایین دست خواهد بود.

در ادامه فتحی به جابه جایی محل سد اشاره کرد و گفت: ، به هیچ عنوان در محل ساخت سد گسلی وجود ندارد و با توجه به توپوگرافی بهترین نقطه برای ساخت سد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از نظر شرایطزمین شناسی سد بر روی تشکیلات سازند میشان قرار دارد که دارای یک سنگ آهک جوان است و اگر این سنگ آهنگ قدیمی باشد امکان وجود درز شکاف وجود دارد اما این سنگ آهک که سد چم شیر در آن احداث شده است هیچ گونه درزی وجود ندارد.

کارشناس سازمان محیط‌زیست کشور ابراز کرد: بدنه سد بر روی یک سنگ آهنگ بنا شده که درز و شکاف ندارد و این سنگ آهک ضخیم لایه است و لایه بندی آن و ضخامت آن بسیار است.

فتحی گفت: این سازند اولین بار در کشور احداث نشده است و هیچ گونه جابه جایی مکانی انجام نگرفته است و شرایط سد چم شیر از سد گتوند متفاوت است.

در ادامه بهزادی ، مسئول دستگاه نظارت سد چمشیر در ادامه هم گفت:باید توجه کرد که هیچ گونه لایه و رخنمون و گنبد نمکی درمنطقه نداریم و افزایش حجم آب هم باعث انحلال بیشتر نمک نمی شود چون اساسا گنبد نمکی در منطقه احداث چم شیر نداریم.

وی ابراز کرد: کیفیت آبی که درانتها پیدا خواهد شد بهتر از وضعیت فعلی آب رودخانه زهره خواهد بود و ما بتوانیم آورد رود خانه زهره را در زمان سیلاب آبگیری شود چرا که ۷۴ درصد این سد در کمتر از چهار ماه از سال به صورت سیلاب بزرگ اتفاق می افتاد.

بهزادی ادامه داد: منظور از احداث سد ذخیره سازی آب سیلاب است چرا که
زمانی که سیلاب رخ می دهد قریب بر ۷۴۰میلیون در قالب سیلاب است که دارای آب با کیفیتی است.

فاضل در ادامه بیان کرد: در خصوص آبگیری سد، هرجایی که تراکم پوشش گیاهای داریم موظف هستیم طبق توافقنامه با منابع طبیعی و محیط زیست پوشش گیاهی را از بین ببریم که در هر کجا که پوشش گیاهی وجود دارد قبل از آبگیری این پوشش گیاهی را از بین ببریم که گفته شده در سد چم شیر قریب بر پنج هزار و ۲۰۰ هکتار از پوشش جنگلی در حال قطع و سوزانده شده است.

وی با بیان اینکه برخی از درختچه ها بریده و جمع می شوند و باید سد از پوشش گیاهی پاک شود، افزود: یکی از توافقاتی که با اداره منابع طبیعی با استان در سال ۱۳۹۳ داشتیم، سد چم شیر مقررشد که این درختچه ها را در برخی دیگر از جاها احیا شود که این امکان صورت گرفت و عملیات درختکاری در این منطقه در حال انجام است.

بهزادی مسئول دستگاه نظارت سد چمشیر اذعان کرد : قبل از آبگیری سد تمامی اجسام از جمله گیاهان باید پاکسازی شود و این نظام نامه سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی است و مخزن سد باید پاک تراشی اشجار یا همان درختچه ها شود.

فتحی در ادامه افزود: زمانی که سدی آبگیری می شود یک دریاچه به وجود می آید که اگر این دریاچه دارای ترکیبات عالیه باشد موجب می شود موجودات تک سلولی و چند سلولی شرایط را برای افزایش جلبک در سد مخزن به وجود می آورند که متعاقبا کمتر از یک سال این جلبک های تک سلولی در شرایط هوازی می توانند رشد کنند و یک شکوفایی جلبکی به وجود می آورند که به همین منظور در زمان آبگیری سد پاکسازی انجام می گیرد.

وی ادامه داد: در زمان آبگیری سد ۲۵۰ هکتار به زیر آب می رود که قریب بر هشت هکتار پوشش گیاهی بوته ای است و هیچ‌گونه پوشش جنگلی در این منطقه وجود ندارد.

فتحی خاطرنشان کرد: از خاک نباتی این منطقه هم می توان در مابقی پروژه استفاده کرد.

فتحی در ادامه درخصوص اظهار نظرهای برخی سلبریتی ها درباره سد چمشیر هم گفت:برخی وقت ها بعضی سلبریتی های مواردی را بیان می کنند که مبنای کارشناسی ندارد و معتقدم ابتدا موارد را مورد مطالعه دقیق قرار دهند و از کارشناسان خبره موارد را جویا شوند بعد دربحث مافیایی سد سازی بیایند و نظراتی ارائه دهند.

براین اساس نیز در بازدید از طرح چم شیر و در جریان جلسه مشترک توسط معاون دفتر حفاظت و مدیریت سازمان محیط زیست کشور نیز اعلام شده است:

– مجوز از طرف سازمان محیط زیست برای شروع احداث سد چم شیر صادر شده است و سد چم شیر تحت نظارت کامل سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

– هیچگونه گنبد یا برونزد نمکی و یا حتی لایه نمکی معنی دار که منجر به شوری در اثر آبگیری شود وجود ندارد.

– کلیه فعالیتهای چند ساله این طرح در طی ۲۵ جلد گزارش به سازمان محیط زیست اطلاع رسانی و در هماهنگی کامل است.

– عملیات بریدن درختچه ها در محدوده مخزن که به نام پاک تراشی گفته می شود از الزامات زیست محیطی و باید قبل از آبگیری سد انجام شود.

– وجود مخازن و تأسیسات نفتی در گزارش های اولیه و قبل از شروع احداث سد آمده است در حالی که الزامات زیست محیطی در این حوزه در نظر گرفته شده است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president