آوای جنوب

کدام سیاسیون استان از فیلتر شورای نگهبان عبور نمی کنند؟/ رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی استان؟

متاسفانه تعدادی از سیاسیون استان و حتی نمایندگان فعلی کهگیلویه و بویراحمدی در مجلس شورای اسلامی افسارگسیخته و علنا بر طبل قومیت گرایی در استانی که رنج دیده این مسائل است می کوبند و احتمال اینکه در دور بعد مجلس از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند بسیار سخت است.
 آوای جنوب

اتفاقات عجیب خصوصاً در چند روز اخیر و افشاگری هایی که به احتمال قوی گسترده تر و شفاف تر هم خواهد شد اسناد بیشتری را در اختیار شورای نگهبان قرار خواهد داد تا به استناد آنها رد صلاحیت های قانونمند تری را به اجرا گذارد که البته احتمال اینکه از نمایندگان استان در این اسناد نام یا ردی برجای بماند زیاد است. 

سیاسی، شاید سال های گذشته وقتی در خصوص رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت در مورد کاندیداهای داوطلب ورود به مجلس شورای اسلامی مطرح می شد اولین و تنها ترین گزینه ها اصلاح طلبان کهگیلویه و بویراحمد بودند و البته همین موضوع هم انتخابات را معمولاً یک طرفه می کرد و اصولگرایان یا افرادی که چندان گرایش سیاسی آن ها مشخص نبود هم در رقابتی عمدتا غیرحزبی و تنها بر اساس مسائل و گرایشات قومیتی در رقابتی متاسفانه ناسالم و پر از تخلف در پی تصاحب کرسی مجلس شورای اسلامی می پرداختند. اما گویا محدود کردن سیاسیون عمدتا اصلاح طلب نتایج معکوسی داشته و برخی افراد با نام های اصولگرایی و سوء استفاده از شرایط بدون رقابت سیاسی واقعی شرایط را پیچیده و بساط قومگرایی و منفعت طلبی را پهن کرده اند و حسابی هم در حال بهره‌برداری از این شرایط هستند!
هر چند عده ای معتقدند حوزه های سه گانه استان در این زمینه تفاوت هایی داشته اند اما پای ثابت رد صلاحیت‌ها، اصلاح طلبان بوده اند و عملاً رقابت به سمت مسائل قومیتی سوق داده شده است و حتی برخی نمایندگان پس از پیروزی در انتخابات ادامه کار خود را بر پایه ی کوبیدن بر طبل قومگرایی بنا نهاده اند و اتفاقاً در راه اندازی گروه های قومیت گرا در پی خود کاملا موفق بوده اند، اما به نظر می‌رسد تجربه مجلس فعلی و اتفاقات عجیب خصوصاً در چند روز اخیر و افشاگری هایی که به احتمال قوی گسترده تر و شفاف تر هم خواهد شد اسناد بیشتری را در اختیار شورای نگهبان قرار خواهد داد تا به استناد آنها رد صلاحیت های قانونمند تری را به اجرا گذارد که البته احتمال اینکه از نمایندگان استان در این اسناد نام یا ردی برجای بماند زیاد است.
کدام سیاسیون استان از فیلتر شورای نگهبان عبور نمی کنند؟
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه گفت : چند ماه گذشته یک نماینده مطلبی را علیه یکی از وزیران مطرح کرد، وزیر مذکور در نامه ای به شورای نگهبان کذب بودن این مطلب را همراه با اسناد و مدارکی برای ما فرستاد.همکاران ما این نماینده را خواستند و به وی تذکر دادند و گفتند بیان این مسائل می تواند در سرنوشت و صلاحیت آینده شما تاثیرگذار باشد.
بنابر آنچه در بالا ذکر شد به مشکل برخورد کردن برخی نمایندگان استان با توجه شایعاتی که در مورد لابیگری های آنها مطرح است دور از انتظار نخواهد بود.
اما از طرف دیگر یکی از شاخص های شورای نگهبان برای رد صلاحیت ها منابع محلی این شورا است که مطمئناً اولین قربانیان آن با توجه به احتمال تغییر در شاخص های تایید صلاحیت داوطلبین ، قومیت گرایان هستند که در این مدت به شدت پرونده خود را سنگین کرده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود در خصوص این موضوع گفت : در هر مرحله و دوره ای صلاحیت ها مجددا مورد بررسی قرار می گیرد به همین دلیل است که می بینید که در دوره های بعد تعدادی صلاحیتشان تایید نمی شود. البته مکانیزم های دیگری هم باید در کنار تایید صلاحیت ها باشد و مورد استفاده قرار گیرد مانند هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس که باید دید این هیات چقدر فعال است.

کدام سیاسیون استان از فیلتر شورای نگهبان عبور نمی کنند؟

 

تعدادی از نمایندگان حال حاضر استان در مجلس شورای اسلامی سابقه عدم احراز و یا حتی رد صلاحیت را داشته اند و با توجه به شرایط بوجود آمده در کشور به نظر می رسد در دور آینده تعداد افرادی که تاکنون از حاشیه امنیتی برخوردار بوده اند چندان امیدی برای حضور در رقابت های دور بعدی مجلس نداشته باشند!

یک منبع آگاه به مسائل شورای نگهبان در استان به تابناک،  گفت : متاسفانه تعدادی از سیاسیون استان و حتی نمایندگان فعلی کهگیلویه و بویراحمدی در مجلس شورای اسلامی افسارگسیخته و علنا بر طبل قومیت گرایی در استانی که رنج دیده این مسائل است می کوبند و احتمال اینکه در دور بعد مجلس از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند بسیار سخت است.

وی افزود : هر چند برای اظهار نظر در این مورد زود است، اما با توجه به اینکه بخش زیادی از گردآوری پرونده این افراد از طریق گزارشات و مستندات محلی است و با توجه به اتفاقات چند ماهه اخیر خصوصاً در بحث قومیت گرایی افراطی،  احتمالا برخی از نمایندگان فعلی و سیاسیون مطرح که احتمال حضور آنها در انتخابات وجود دارد نتوانند شرایط احراز صلاحیت را کسب کنند و از گردونه انتخابات کنار گذاشته شوند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president