آوای جنوب

انشقاق در قشقایی های گچساران؛ زنگ خطری برای تاجگردون

پس از انتخابات مجلس ۹۴ قشقایی ها در گچساران عملا به دو گروه حامیان فولادی و حامیان تاجگردون تقسیم شدند.

آوای جنوب
پس از انتخابات مجلس ۹۴ قشقایی ها در گچساران عملا به دو گروه حامیان فولادی و حامیان تاجگردون تقسیم شدند.
گروه اول متشکل از اصولگرایان قشقایی و همچنین افراد متعصب ایل قشقایی که در هر شرایطی معتقد به رای دادن به همزبان خود هستند.
اما گروه حامیان نماینده که شامل اصلاح طلبان قشقایی و برخی لیدرهای ترک زبانی که به هر دلیلی مخالف فولادی بودند و بخاطر تسویه حساب با فولادی به جرگه حامیان نماینده وارد شدند.
اولین ثمره این انشقاق شکست سنگین در انتخابات مجلس بود و یکسال و نیم بعد شکست در انتخابات شورای شهر بود.
این انشقاق تا جایی پیش رفت که تنها کاندیدای قشقایی ها یوسف باقری شرایط را مساعد ندید و از انتخابات آتی مجلس کناره گیری کرد.


رای نزدیک به شصت درصدی قشقایی ها به نماینده مرهون زحمات بزرگانی چون حاج اردشیر کاویانی. نادر رنجبر. دکتر کریمی . افراسیاب پرویزی. شاهپور محمدی. علی پناهپوری و … بود که با تلاش جمعی توانستند رای قابل توجهی را برای اقای تاج گردون جذب نمایند. اما نگهداری از این آرا مهمتر از جذب آن بود که این روزها بر اثر فشار جوانان بیکار قشقایی چندان با ثبات نیست.
دکتر کریمی که با برگزاری جشنواره موسیقی قشقایی خواست تا اتحاد قشقایی را به نماینده نشان دهد و به گونه ای از حجم فشارها روی خود بکاهد با همراهی لیدرهای جوان فولادی. دست به برگزاری جشنواره ای زد که در آن توسط خسرو طاهری قول همراهی تا ۱۴۰۰ را به نماینده دادند.

لیدرهای جوان،که پویا و فعال بیشترین هزینه ی حمایتی برگزاری همایش را ازطریق نزدیکان و عاشقان اتحادترکهای قشقایی تامین کرده بودند،بعدها معترض برگزاری جشنواره شدند.
گروهی ازاین جوانان که این همایش بزرگ راهمایشی فرهنگی می دانستند باسخن راندن دکترکریمی که به قول خودش خواسته ی ترکهارادرسبدنیازِ ایلَش ریخت و درچندبرگه تقدیم تاجگردون کرد و اتمام حجت خسرو طاهری در ترک گچساران که شیراز رامقصدزندگی آتی خود اعلام نمود،دست به انشقاقی نوین زدند.
این گروه جوان که ازبیکاری وعدم حضورمهره های جوان وتوانمند ترک زبان درمدارج شغلی بدنه ی کار گچساران معترض هستنداین روزها سعی درجلب توجه بزرگانشان نسبت به خواسته هایی دارند که جشنواره فرهنگی راجای مناسبی برای عنوان کردن آن نمی دانستند.
گویی تجلیل از برخی که در لفافه لیدر برپایی همایش بزرگ قشقایی بودند خشم آنان رادربی توجهی به تلاش شبانه روزی اشان برانگیخته است.آری،تراول بیست هزارتایی خسروطاهری این روزهادچارتزلزل ارزش شده وامیداست بزرگان ترک زبان راه رفته وآزمون آزموده رادوباره به خطانروند تابتوان باانسجامی که حق این قدیمی نشینان گچساران است بدون سازودهل هم بتوانندنیازهارا اعلام کنند.اینهادرحالی این روزهانقل محافل است که هنوز طرفداران دوبانوی لالایی خوان ترک زبان ازوضعیت دعوت وعدم اجرای برنامه وهماهنگی نامتناسب دلرنج هستند

عدم تقدیر از بزرگان و مصادره کردن رای قشقایی ها بنام یک نفر .انتقادی است که روزها دامن گیر دکتر کریمی شده و فشارها را بر روی وی دو چندان نموده است.شاید دلیل اینکه دیروز دو گروه قشقایی های طرفدار نماینده بطور مجزا و بدون همراهی دکتر کریمی وارد مراسم فاتحه شدند پیامی برای آقای تاجگردون و دکتر کریمی باشد که تک روی و یکه تازی را قبول ندارند.
اما بدنه اجتماعی قشقایی ها که ناامید از بزرگان خود مطالبات برحق در زمینه اشتغال را عمل نشده میبینند و از حضور زینل زاده در جلسات خصوصی و منازل خود خبر میدهند. تا جایی که زینل زاده گفته بسیاری از قشقایی ها چراغ خاموش به من رای خواهند داد.
اما در این بین اشکان محمدی و دیگر جوانان قشقایی بر این اعتقادند که برای حفظ پرچم قشقایی در عرصه سیاسی شهرستان حضور کاندیدای قشقایی الزامیست و عدم حضور کاندیدای قشقایی سبب کاهش مشارکت قشقایی ها خواهد شد و به اعتبار و جایگاه قشقایی در عرصه انتخابات لطمه خواهد زد.

شاید بتوان گفت حضور حاج مهدی خورشیدی عاملی برای اتحاد دوباره قشقایی ها شود؛ هرچند که ممکن است زنگ خطری برای تاج گردون بصدا درآید.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. روزخوش گفت:

    شما چرا هیچ مطلبی در مورد ۷۲ملت گچساران نمی نویسید خرتان بستید روی خرمن قشقایی ها که چی ..این درحالی است که حدود دوسال تا انتخابات مانده وفلک هزار چرخ می خورد تا آن زمان!!
    وانگهی شما چرا درخصوص اقوام دیگر باوی بویراحمدی بهبهانی بختیاری چیز ی نمی نویسید آنها که دارای کاندیدای متعدد هستند انشقاق ندارند..یا اینکه از نظر شما که بیشتر قلمفرسایی می کنید طوایف دیگر سیاسی ویا اثر گذار نیستند..!!!

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president