آوای جنوب

کهگیلویه و بویراحمد خسته از خوشگذرانی با بیت‌المال؛ دل‌شکسته از پارتی‌بازی در روز روشن

پارتی‌بازی؛ قوم و خویش سالاری؛ طایفه‌گرایی و خط‌بازی و سیاسی‌کاری داد مردم را در استان درآورده و نسبت به چنین روندی انتقاد و گلایه دارند.
آوای جنوب
پارتی‌بازی؛ قوم و خویش سالاری؛ طایفه‌گرایی و خط‌بازی و سیاسی‌کاری داد مردم را در استان درآورده و نسبت به چنین روندی انتقاد و گلایه دارند.

 استان کهگیلویه و بویراحمد استانی است که همه آن را به نام استانی عشیره‌ای که ریشه در فرهنگ ناب عشایری دارد، می‌شناسند و تقریبا فردی در استان نیست که خود و یا خاندان و پدر و یا پدرجدش زندگی عشایری نکرده باشد.

استانی که آداب و رسوم و فرهنگی کهن دارد و مردم در چارچوب ایل‌ها و طوایف، قرن‌ها در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند.

استانی که به دلیل همین زندگی قومی و ایلی و عشایری مردمانی متعصب و غیرتمند دارد که در هشت سال دفاع مقدس حماسه آفریدند و خیلی پیشتر از آن در سال‌های قبل از انقلاب در مقابل استبداد ایستادند.

مردمی که گردن استبداد رضاخانی را شکستند و پوزه استبداد را در تنگ تامردای و گجستان و …. به خاک مالیدند.

نظام جمهوری اسلامی پس از استقرار در بهمن سال ۵۷ بسیاری از کمبودهایی را که عمدا از سوی سلسله پهلوی بر این مردم روا داشته شده بود برطرف کردند و اکنون استانی که تنها ۲۸ کیلومتر جاده آسفالته داشت تقریبا از بن بست خارج شده و استانی که به تعداد انگشتان یک دست لیسانسه نداشت در حال حاضر ده‌ها هزار فارغ‌التحصیل از فوق دکترا تا دکترا و لیسانسه و کارشناس ارشد دارد.

با همه کارها و اقدامات ارزنده‌ای که شده و قابل شمارش نیست اما کارهای زیادی هم انجام نشده که نباید نظام جمهوری اسلامی را جوابگوی کارهای انجام نشده دانست بلکه این مسؤولان کم‌کار و سهل‌انگار هستند که باید جوابگوی محرومیت‌ها باشند.

پارتی‌بازی؛ قوم و خویش سالاری؛ طایفه‌گرایی و خط‌بازی و سیاسی‌کاری داد مردم را در استان درآورده و نسبت به چنین روندی انتقاد و گلایه دارند.

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از نظام جمهوری اسلامی گلایه‌ای ندارند بلکه از مسؤولانی گلایه‌مندند که پارتی‌بازی و قوم و طایفه‌نوازی را سرلوحه کار قرار داده‌اند.

طی چند روز گذشته برخی مسؤولان استانی حرف‌های تازه زدند و به موضوعاتی اقرار کردند که در گذشته کمتر آن‌ها را شنیده بودیم.

در نشست کمیسیون ارتقای امنیت اجتماعی سخنانی رد و بدل شد که نشان می‌داد خود برخی مسؤولان از حرکت‌هایی که همکارانشان انجام می‌دهند خسته شده‌اند و به همین دلیل دیگر مثل گذشته سر پوشانی نمی‌کنند.

در نشست کمیسیون ارتقای امنیت اجتماعی علی فتح میرمحمدی مدیرکل اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد موضوعات مهمی را مطرح کرد که نشان دهنده عمق مشکلات استان در حوزه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است.

در این نشست به نظرسنجی‌هایی اشاره شد که نشان می‌داد مردم دیگر تحمل این اقدامات مسؤولان را ندارند و دیگر در استان این اجازه به مسؤولان داده نخواهد شد که بی‌عدالتی و پارتی‌بازی ادامه پیدا کند.

میرمحمدی به نارضایتی مردم از دستگاه‌های مختلف و نمایندگان مجلس گفت که به دلیل اقداماتی خارج از عرف و قانون بین مردم تبعیض قائل می‌شوند.

به گزارش فارس، سال گذشته و در دوره مدیریت خادمی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد شاهد درز و درج برخی اخبار مبنی بر  استخدام‌های طایفه‌ای و قومی و فامیلی بودیم که دهان به دهان در بین مردم در کوچه و بازار مطرح می‌شد.

مردم از سال‌های گذشته خاطرات خوبی ندارند در آن سال‌هایی که هر روز و هر هفته و هر ماه خبرهایی در خصوص بکارگیری‌های فامیلی و طایفه‌ای از رسانه‌ها و فضای مجازی شنیده می‌شد.

یکی مسؤول مطلع و آگاه نسبت به تحولات استان هم در نشست کمیسیون ارتقای امنیت اجتماعی به نکاتی اشاره کرد که در گذشته به این روشنی و شفافی بیان نشده بود.

عبور از قانون و عدم تمکین مسؤولان دولتی و سایر دستگاه‌ها بنا به گفته این مقام آگاه در استان مردم را به ستوه آورده است که تا دیر نشده باید جلوی چنین اقداماتی را از سوی مسؤولان گرفت.

 این مقام آگاه گفت: کم‌کاری‌های مسؤولان استانی که جلوی چشم مردم در کوچه و خیابان‌ها عیان است موجب شده که مردم نسبت به کلیت ادارات و دستگاه‌ها و مسؤولان بدبین شوند.

عدم پاسخگویی به مردم از سوی مسؤولان در استان کهگیلویه و بویراحمد نارضایتی گسترده‌ای در بین مردم ایجاد کرده و موجب شده تا نسبت به مدیران و مسؤولان در استان بدبین شوند و اعتماد چندانی نداشته باشند.

استفاده از بیت‌المال هم در استان چندی است که بیش از پیش در میان برخی کارکنان و به خصوص مدیران استانی باب شود به حدی که حجت‌الاسلام کمال فتاح‌زاده مسؤول حوزه امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بویراحمد از جولان خودروهای اداری در ساعت‌های غیر اداری و حمل خانواده و فرزندان مدیران و خوشگذرانی با بیت‌المال توسط آن‌ها انتقاد کردند.

 از معضلات دیگر آن گونه که استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید نیروهایی را به صورت ناشناس به ادارات فرستاده تا وضعیت کار و خدمت‌رسانی به مردم را مورد ارزیابی قرار دهند که متاسفانه گزارش خوبی به دست استاندار نرسیده و معلوم شده که کارکنان در بسیاری از ادارات از زیر بار کار فرار می‌کنند و نمونه آن سیگار کشیدن در فضای پشتی ادارات است که کار هر روز برخی از کارکنان دولت در استان است و قضیه صبحانه و نهارها هم که جای خود را دارد.

همت‌الله دانش فعال رسانه‌ای با سابقه در کهگیلویه و بویراحمد و مدیر مسؤول اولین روزنامه استان کهگیلویه و بویراحمد هم در گفت‌وگو با ما معتقد است که باندبازی و قومی‌نگری و حزب‌گرایی و سیاست‌زدگی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

این فعال رسانه‌ای افزود: مدیران اداری ما باید پاسخگو باشند که که چرا این میزان نارضایتی مردمی در خصوص پارتی‌بازی‌ها داریم پارتی‌بازی‌هایی که محصول قوم‌گرایی و طایفه‌نوازی است.

وی وضعیت استان را تا هنگامی که همین طایفه‌گری و مسائل شبه سیاسی وجود دارد چنین دانست و گفت: اگر سیاسی‌کاری بر اساس شایسته سالاری هم باشد یک موضوع دیگر است اما افراد ناشایست گاها از سوی سیاسی‌کاران وارد بدنه می‌شوند و همین‌ها بنای نارضایتی مردمی را ایجاد می‌کنند.

===============

گزارش از داریوش بهنیاء

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president