آوای جنوب

از ارشاد کمالوندی تا مدیریت دهبانی/ عملکرد اصلاحاتی‌ها و اعتدالیون در حوزه فرهنگ و هنر چگونه است؟

باید بپذیریم که کار فرهنگی را در استان تعطیل کرده‌ایم و از ارشاد که در رأس همه مجموعه‌های فرهنگی قرار دارد تا پایین‌ترین آن‌ها در طول چهار سال از دولت تدبیر و امید، تدبیری در حوزه فرهنگ و هنر ندیده‌ایم.
باید بپذیریم که کار فرهنگی را در استان تعطیل کرده‌ایم و از ارشاد که در رأس همه مجموعه‌های فرهنگی قرار دارد تا پایین‌ترین آن‌ها در طول چهار سال از دولت تدبیر و امید، تدبیری در حوزه فرهنگ و هنر ندیده‌ایم.
آوای جنوب

از سلسله بررسی عملکردهای ادارات در استان کهگیلویه و بویراحمد این بار نوبت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد است تا به طور خلاصه نگاهی به عملکرد امروز و دیروز این ادار‌ه‌کل داشته باشیم.

هر چند که چندین و چند دستگاه متولی امر فرهنگ در کشور و استان‌ها هستند اما هنگامی که نامی از فرهنگ و هنر می‌آید بیش از آن که نگاه و ذهن اهالی هنر و فرهنگ به سمت آموزش و پرورش و تبلیغات اسلامی و اوقاف و دیگر نهادها باشد، نگاهشان به سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود چرا که متولی اصلی حوزه فرهنگ این دستگاه است.

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیر مجموعه‌های شهرستانی آن‌ها هر کدام با چندین و چند حوزه سر و کار دارند که از تئاتر گرفته تا هنرهای تجسمی و مطبوعات و اهل قلم و خوشنویسی و ده‌ها مجموعه دیگر زیر نظر اداره ارشاد است و با هنرمندان زیادی سر و کار دارند.

متأسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از جایگزینی تیم جدید مدیریتی به جای قبلی‌ها تنها بهانه‌ای که برای کار نکردن وجود ندارد توجیهاتی به مانند بدهکاری قبلی‌ها، خرابکاری گذشتگان، ویرانه‌هایی که تحویل گرفته شد و ده‌ها بهانه و توجیه این چنینی است.

در کنار آن‌ها نبود و کمبود اعتبارات را هم که بیفزاییم پروسه توجیهات برای کار نکردن‌ها تکمیل می‌شود و عملا کار و تلاش را به همین دلایل تعطیل می‌کنیم.

چنین رویکردی تنها مختص یک حوزه مثل فرهنگ نیست بلکه در همه حوزه‌ها با چنین رویکرد و تفکری دست به گریبانیم.

در سال‌های اخیر که فضای مجازی فعال شده و خانواده‌ها و به خصوص جوانان را تحت تأثیر موج منفی آسیب‌های اجتماعی قرار داده در سراسر استان و به خصوص در شهر یاسوج شاهد بروز آسیب‌های فراوانی هستیم که نمونه آخر آن قتل اعضای یک خانواده توسط داماد است.

باید بپذیریم که کار فرهنگی را در استان تعطیل کرده‌ایم و از ارشاد که در رأس همه مجموعه‌های فرهنگی قرار دارد تا پایین‌ترین آن‌ها در طول چهار سال از دولت تدبیر و امید، تدبیری در حوزه فرهنگ و هنر ندیده‌ایم.

واضح و بدیهی است که مدیران ما در مجموعه‌های مختلف که حوزه فرهنگی هم مستثنی از آن نیست تنها به فکر ماندن و حفظ خود هستند و برنامه‌ آن چنانی برای تحول در حوزه کاری خود ندارند.

با همه احترامی که برای مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مدیر اخلاق‌گرای آن دکتر رضا دهبانی‌پور قائلیم باید از این مجموعه پرسید که در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری چه اقدامات اثرگذاری انجام شده و اگر هم شده در طول یک سال که ۳۶۵ روز است و باید حداقل ۱۰ برنامه مهم و اثرگذار در این بازه زمانی داشت چه اقداماتی از سوی مسؤولان ارشاد دیده‌ایم.

هر چند تا نام دولت گذشته به میان می‌آید برخی به دلیل آلرژی که نسبت به آن دارند حتی گوش و چشم خود را به روی کارهای انجام شده در آن دوران می‌بندند اما باید پذیرفت که یکی از پویاترین دوران ارشاد اسلامی استان ما در آن دوره بود.

برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها و دوره‌های آموزشی با کیفیت و برگزاری چندین برنامه ملی با حضور شخصیت‌های بزرگ هنری و فرهنگی کشور از دستاوردها و اقدامات آن دوره بود.

بپذیریم شور و نشاطی که در دوره گذشته بر حوزه فرهنگ و هنر استان حاکم بود اکنون به چشم نمی‌آید در حالی که جریان اصلاحات و اعتدال همواره خود را در حوزه فرهنگ و هنر سرآمد می‌دانستند و رقیب را در این حوزه به هیچ نمی‌پنداشتند.

حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های مختلف و درگیر بودن آن‌ها با کار و تولید و اثر در آن دوره به خوبی نمایان بود که امروز چنین تلاشی شاید وجود داشته باشد اما از چشم اصحاب رسانه دور مانده است.!!

حوزه مطبوعات هم که خوشبختانه این روزها کلاس‌هایی برای خبرنگاران برگزار کرده باید بیش از این تحرک و پویایی داشته باشد و مسوولان آن ارباب جراید و رسانه‌ها را برای مطالبه‌گری بیشتر در جامعه ترغیب کنند.

با گذشت حدود ۵ سال از عمر دولت کنونی در حوزه رسانه تاکنون کسی از رسانه‌ها مشکلات آن‌ها را نپرسیده و برای رفع کوچکترین مشکل آن‌ها قدمی برنداشته است.

در این وجیزه به دنبال مقایسه عملکرد مدیران نیستیم چرا که در هر دوره مدیران با تفکر و گفتمان خاص خود فعالیت می‌کنند اما باید بپذیریم که فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در دوره گذشته و در دولت قبل بسیار پویاتر و شاداب‌تر از دوره کنونی فعالیت می‌کرد و بسیاری از هنرمندان هم استانی به این موضوع اذعان دارند.

شاهد مدعای ما برای کم کاری دستگاه‌های فرهنگی سخنان چند روز پیش استاندار کهگیلویه و بویراحمد که گفته: در ۳ ماهه حضورم در استان کهگیلویه و بویراحمد ندیدم اداره کل ورزش و جوانان در حوزه جوانان برنامه‌ای داشته باشد و این حوزه به کلی مغفول مانده و حتی فرهنگ و ارشاد یک برنامه برای تزریق نشاط به جامعه نیز نداشته است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president