آوای جنوب

استاندار در قلعه‌رئیسی دست به جیب شد/با چشم گفتن و ان‌شاالله مشکل مردم حل نمی‌شود/آقای فرماندار و بخشدار خودتان تسلطی به منطقه ندارید/نهاری که با سه ساعت تأخیر آمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در هفتاد و سومین روز از مدیریتش در کهگیلویه و بویراحمد و در ادامه سفرهای شهرستانی‌اش، این بار با تیم مدیریتی‌اش به دیشموک و چاروسا رفت و به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت.
آوای جنوب
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در هفتاد و سومین روز از مدیریتش در کهگیلویه و بویراحمد و در ادامه سفرهای شهرستانی‌اش، این بار با تیم مدیریتی‌اش به دیشموک و چاروسا رفت و به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در هفتاد و سومین روز از مدیریتش در کهگیلویه و بویراحمد و در ادامه سفرهای شهرستانی‌اش، این بار با تیم مدیریتی‌اش به دیشموک و چاروسا رفت و به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت؛ مردمی که انتظار و اشتیاق آن‌ها برای بیان مشکلاتشان به استاندار، مشهود بود.

او ابتدا در روستای کلات، از محور پاتاوه به دهدشت بازدید کرد و در جریان روند اجرایی آن قرار گرفت.
بعد از آن در جاورده و در جلوی درمانگاه این دهستان در حلقه استقبال مردم صمیمانه با آنها گفت‌وگو کرد و حرف‌های آنان را شنید و به آن‌ها قول داد که پیگیر خواسته‌هایشان باشد.

گلزار شهدای قلعه‌رئیسی، مقصد بعدی استاندار و کاروان همراه بود و آنجا نیز با گل و صلوات مورد استقبال قرار گرفت؛ او اجازه قربانی کردن گوسفند را نداد و پیاده مسیرهایی را در شهر با مردم قدم زد.
او در شورای اداری قلعه‌رئیسی شرکت کرد و متن‌ها و حاشیه‌هایی را دید و شنید.

پروژه‌ای صوری که خادمی افتتاح کرد

حجت‌الاسلام صلواتی- امام جمعه چاروسا، در شورای اداری این بخش با بیان اینکه در مکتبی درس خواندم که باید صریح حرف بزنم، مشخصا از ۱۰ مدیر پروازی در بخش چاروسا نام برد و بسیاری از ضعف‌ها و محرومیت‌ها را به این مدیران نسبت داد.

صلواتی همچنین از پروژه آب‌رسانی دره‌خواجه به گراب نیز نام برد و گفت این پروژه در ابتدای مسئولیت سید موسی خادمی افتتاح شد اما هیچ خیری از آن به مردم نرسید.

او البته گفت که آقای خادمی هر جا هست، خداوند به سلامت دارش.

استاندار جلوی حواشی را گرفت

وی در صحبت‌هایش در مورد شورای شهر، مدیران پروازی و پروژه ۶ کیلومتری جاده قلعه‌رئیسی به دهدشت به مسائلی اشاره کرد که مدیرکل راه، پیمانکار محور، بخشدار و اعضای شورای شهر قصد پاسخگویی به او را داشتند اما استاندار با مدیریت به موقع، جلوی این بحث‌های حاشیه‌ای را گرفت و به مدیرانش اجازه نداد به امام جمعه این شهر پاسخ دهند.

احمدی گفت که ما نیامدیم اینجا نبش قبر کنیم، حاج‌آقا صحبت‌هایی داشتند بهتر است از ورود به این قسمت رد شویم.

امام جمعه چاروسا، جمعه انتخابات شوراها در قلعه رئیسی را سیاه توصیف کرد، به روند کند و لاک‌پشتی عملیات عمرانی در جاده قلعه‌رئیسی به قلعه‌دختر به شدت انتقاد کرد و مدیران پروازی را عامل محرومیت این منطقه معرفی کرد.

درددل‌ها و دل‌دردها!

بخشدار چاروسا از اینکه مدیران کل در یاسوج و مدیران بالادستی تلفن‌هایشان را پاسخ نمی‌دهند، گله کرد.

گوهرگانی هم با بیان اینکه پروژه دره‌خواجه در دوران او نبود از غیرکارشناسی بودن طراحی آن گفت و برای اصلاح آن راهکار داد.

یکی از اعضای شورای شهر، برای ورود به برخی مسائل حاشیه‌ای و پاسخگویی به برخی مسائل اصرار می‌کرد و می‌گفت که ما درددل داریم و باید حرف بزنیم؛ احمدی هم در پاسخ او گفت که جلسه نظم دارد و هر وقت نوبت به شما رسید حرف بزنید.

استاندار به شوخی گفت که البته ماها گاهی دردل داریم گاهی هم دل‌درد! به نظر می‌رسید که اتفاقات نگران‌کننده شورای شهر قلعه‌رئیسی و اختلافات منفعت‌طلبانه برخی اعضا در انتخاب شهردار، استاندار را آزرده بود.

پول را نمی‌دهم شما در اختلافاتتان هدر دهید

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش هم با اشاره به برخی خواسته‌های اعضای شورای شهر قلعه‌رئیسی البته با خطاب به همه شوراها گفت که به هیچ عنوان پول این استان و این مردم را دست شورا و شهرداری‌هایی نمی‌دهم که آن را صرف اختلافات کنند و هدر دهند!

احمدی بیان کرد که اگر دیدم شورا و شهرداری برای کار آمدند و به فکر مردم هستند با همه توان کمک می‌کنم اما اگر غیر از این بود و با هم اختلاف داشتند، کنار می‌روم تا به خودشان مشغول شوند و

اعتبارات را هم به مناطقی می‌دهیم که دنبال کار برای مردم باشند.

با “چشم” گفتن مشکلی حل نمی‌شود، دقیق بگو کی انجام می‌دهی؟

مدیر شبکه بهداشت کهگیلویه وقتی برای نبود برق اضطراری در بیمارستان شهر قلعه‌رئیسی مورد پرسش استاندار قرار گرفت، گفت چشم، ان‌شالله حل می‌کنیم؛ استاندار با تندی به او گفت با “چشم گفتن و ان‌شاالله، مشکل مردم حل نمی‌شود، شفاف پاسخ دهید.

داوری مجدد به استاندار گفت که قطعات مورد نیاز آن خریداری شده و تا پایان سال نصب می‌کنیم؛ استاندار در جواب او گفت اگر واقعا تجهیزات خریداری شده چرا این همه دیر انجام می‌دهید؟ سریع این کار را انجام دهید و بدانید که من پیگیری می‌کنم که انجام دادید یا ندادید؟

ادعای مبهم مدیرکل بهزیستی/دستور احمدی به موسوی‌امجد

مدیرکل بهزیستی وقتی میخواست به مشکلات بهزیستی در چاروسا اشاره کند، ادعا کرد که کسی پشت نوبت برای تحت حمایت قرار گرفتن نیست اما احمدی گفت این ادعای شما مبهم است؛ بعد از آن موسوی‌امجد حرفش را اصلاح کرد و گفت که در بخش توانبخشی ۱۰۰ معلول داریم که امکان حمایت از آنان را نداریم.

استاندار، با تعجب از این همه معلول خارج از چرخه حمایتی، مدیرکل بهزیستی را راهنمایی کرد که چگونه این موضوع را در تهران پیگیری کند تا همه معلولان این بخش تحت حمایت قرار بگیرند.

او در دیشموک نیز که شنید ۲۲۸ معلول در نوبت دریافت خدمات هستند، دستور مشابهی داد و به موسوی‌امجد گفت که نباید این معلولان را به حال خود رها کند، مگر محروم‌تر از اینجا هم داریم که نخواهیم این مشکل را با جدیت پیگیری نکنیم؛ نامه‌ای تنظیم کنید تا این موضوع را با محسنی‌بندپی- رئیس سازمان بهزیستی کشور در میان بگذارد و فکری به حال این معلولان در دیشموک و چاروسا کند.

آدم میفرستم بینم وضعیت گرمایشی مدارس چاروسا چگونه است/ این نشد جواب دادن

وقتی نوبت به بررسی مشکل بخاری‌ها و امکانات گرمایشی مدارس چاروسا رسید، توضیحات مسئولان آموزش و پرورش و نوسازی مدارس ناقص و متناقض بود و استاندار به آنها گفت که تا پایان هفته آینده گزارشی از وضعیت همه مدارس با جزئیات به من بدهید؛ آدم میفرستم ببینم واقعیت دارد یا نه!

استاندار از یکی از مدیران آموزش و پرورش پرسید که فلان مدرسه، بخاری دارد او هم گفت معمولا” باید داشته باشد!استاندار هم با تشر گفت که این نشد جواب دادن! این گزارشی که گفتم از مدارس را آماده می‌کنید حداقل برای خودتان هم خوب است که بدانید در مدارس‌تان چه خبر است!

او این ادعای هادی زارع‌پور مبنی بر اینکه در هیچ مدرسه بخش چاروسا مشکل ایاب و ذهاب دانش‌آموزان نداریم، را نیز نپذیرفت و از محمد شکوهی – مدیر آموزش و پرورش چاروسا خواست تا توضیح دهد.

برخی کارهای کوچک، زحمات بزرگی را هدر می‌دهند/کانکس می‌برند بعد برای شیشه این کانکس باید دانش‌آموزان در سرما بلرزند

استاندار به شکوهی که توضیحات کلی در این زمینه می‌داد، گفت که شفاف بگویید مشکل دارید یا نه که شکوهی گفت بله مشکل داریم!

بعد از آن، استاندار در توضیحاتی کلی گفت مثلا آقای زارع‌پور زحمت می‌کشند اما اگر من حساسیت به خرج می‌دهم برای این است که برخی کارهای کوچک، زحمات بزرگی را بر باد می‌دهند؛ مثلا کانکسی برای یک منطقه می‌برند، شیشه آن شکسته است، مگر این چقد هزینه دارد که باید دانش‌آموز ما در سرما بلرزد؟ حالا پروژه‌ای صد میلیارد تومان پول می‌خواهد، معطل می‌مانیم اما برای یک شیشه که نباید معطل باشیم؟

او از مدیران آموزش و پرورش خواست تا به مدارس اهمیت دهند چرا که فرقی ندارد اگر برای زلزله‌زدگان کانکس و پتو می‌فرستیم به مدارس و کانکس‌های دانش‌آموزانی که زیر برف هستند و شیشه آن‌ها شکسته است و از سرما می‌لرزند هم باید اهمیت دهیم.

سرکشی بدون هماهنگی استاندار با یک مدرسه کانکسی/ عکس یادگاری با دانش‌آموزان

استاندار البته بعد از شورای اداری بدون هماهنگی با مدیران آموزش و پرورش از چند مدرسه کانکسی در مسیر بازدید کرد و از نزدیک دید که این مدارس بخاری ندارند! او دستور داد تا از هزینه خودش ۲ بخاری برای این روستا بخرند؛ بعد یکی از دانش‌آموزان گفت که آقای استاندار ما سه کلاس داریم، بعد استاندار دستور داد تا سه بخاری خریداری شود.

او با دانش‌آموزان عکس گرفت و در کنار آنها نشست تا دانش‌‌آموزان روستای “دره‌شوری” خوشحال از این دیدار شوند و با شخص اول این استان درددل کنند.

در مسیر برگشت استاندار نیز کمک‌های شرکت گاز به یک مدرسه در زیرکل جاورده نیز تحویل آن‌ها شد.

سفر علی‌محمد احمدی به چاروسا و دیشموک حاشیه‌های دیگری هم داشت.

نهاری که با سه ساعت تأخیر آمد/ضعف بخشداران در تشریفات

استاندار در جمع مدیران چاروسا گفت که با وجود کسالت شدید، اما چون قول دادم آمدم و اکنون خیلی خوشحالم.

وعده پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه برای اشتغال روستاییان از خبرهایی بود که مردم چاروسا و دیشموک را بسیار خوشحال کرد.

وقت نهار که رسید، همه مدیران، استاندار و هیئت همراه برای صرف نهار نشستند اما بعد از یک ساعت، غذا آماده نشد و استاندار مجدد دستور داد تا چند پروژه بازدید شود و بعد از آن نهار میل شود؛ این کاروان حدود ساعت ۳ عصر نهار خوردند.

ایرادات مدیریتی بخشداران این مناطق نه تنها در تشریفات و نهار بلکه در موارد دیگری نیز مشهود بود.
بخشدار و فرماندار ما که خودشان از آمار روستاهایشان اطلاعی ندارند چه انتظاری از مدیران می‌رود؟ آقای پوزش آمار شهرستانت را یک‌کاسه کن و به من بده

در شورای اداری دیشموک وقتی استاندار آماری از راه‌های روستایی خواست، هر مدیر از جمله بخشدار و فرماندار اطلاعات متفاوتی می‌دادند که استاندار با نگرانی از این وضعیت گفت آقای فرماندار و بخشدار خود شما تسلطی بر منطقه تحت مدیریتتان و آمار آب و راه روستاها ندارید چطور انتظار دارید مدیران پای کار باشند!

او به فرماندار کهگیلویه دستور داد تا سریعا” آمار همه شاخص‌های روستایی و شهری دیشموک و چاروسا را احصا کند و با تأیید همه مدیران مربوطه به او بدهد تا بتواند تصمیم درستی برای این مناطق بگیرد.

جولان ماهواره در غیاب دکل‌های شبکه‌های ایران

امام جمعه دیشموک هم با گلایه از آنتن‌دهی شبکه‌های دیجیتال گفت: جوانان ما مجبورند شبکه‌های غربی و ماهواره‌ای را ببینند.

حجت‌الاسلام راوند افزود: راه ارتباطی روستاهای دیشموک با اولین برف بسته می‌شوند تا سال بعد.

توصیف دو بخشدار از استاندار

بخشدار چاروسا و بخشدار دیشموک هر دو گفتند که در این مدت حرف‌ها و سیاست‌های استاندار را دنبال و رصد کردند؛ پرواز گفت استاندار را مدیری دردمند دیدم و امیریان گفت که استاندار را فردی عدالت‌محور دیدم که از روی توازن و عدالت سخن می‌گوید.

امیریان ادامه داد: برای رفتن به برخی روستاهای دیشموک باید ۲۴ ساعت رانندگی کنیم و از مسیر چندین شهرستان و نهایتا از مسیر یاسوج به این روستاها برسیم.

علیمردانی- مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات اعتباری راه‌های چاروسا و دیشموک پیشنهاد داد تا بودجه هنوز کامل بسته نشد، فکری به حال اعتبارات حوزه راه این دو بخش کنیم که استاندار هم پذیرفت و از علیمردانی خواست تا ساز و کار آن را پیش‌بینی و پیگیری کند.

استاندار پیشنهاد جابجایی برخی روستاها را نپذیرفت

علیمردانی البته پیشنهاد دیگری هم داد و گفت که ساخت راه در برخی روستاها مقرون به صرفه نیست که بهتر است این روستا را جابجا و تجمیع کنیم؛ این پیشنهاد با مخالفت استاندار مواجه شد؛ احمدی گفت که کوچ اجباری نمی‌شود.

گوهرگانی هم با مخالف با این پیشنهاد گفت که جگرگوشه مردم ملک و زمین و چشمه آنان است چطور می‌شود آن‌ها را جابجا کنیم؟

معارضین قانع نمی‌شوند/ دفاع شرکت آب منطقه ای از آبفای شهری

مشکل آب شرب شهر دیشموک که چاه آبش بعد از حفر به آب نرسید نیز در این شورا طرح شد و مدیرکل آب منطقه‌ای یک‌تنه از شرکت خودش و شرکت آب و فاضلاب شهری دفاع کرد او گفت که در مکان کارشناسی شده، معارض داریم و لازم است مسئولان بخش دیشموک و امام جمعه این شهر با معارضین صحبت کند.

امام جمعه هم به صراحت گفت مردم قانع نمی‌شوند!

استاندار البته در پایان سفرش به زیارت امامزاده میرسالار رفت و با برخی از معارضین احداث این چاه صحبت کرد و اگرچه حرف‌هایش تا حدی روی مردم اثر داشت اما از یکی از بزرگان آنجا حرف نگران‌کننده‌ای برای علت مخالفتشان شنید.

شرایط کار فراهم است، مردم استقبالی نمی‌کنند اما می‌گویند، بیکاریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز با ارائه گزارشی از چند پروژه مهم بخش کشاورزی در دیشموک گفت که با شرایط بسیار خوب بارندگی، راه نجات دیشموک توسعه باغات در اراضی شیبدار است اما با وجود کارهای مهم این سازمان مردم استقبالی نمی‌کنند.

گوهرگانی گفت در بخش آجم، پروژه بسیار خوبی اجرا کردیم و حتی آبیاری تحت فشار را هم در آن اجرا کردیم اما مردم برای کارهای کوچکی چون کاشت درخت هم پای کار نمی‌آیند! همه مردم هم می‌گویند بیکاریم!

او گفت که در برخی مناطق این استان استقبال خوبی شده اما مردم دیشموک استقبالی نکردند و می‌گویند وظیفه دولت است، به عنوان مثال در روستای آجم همه مردم به حاشیه شهر یاسوج رفتند و آنجا را خالی از سکنه کردند.

تأیید حرف‌های گوهرگانی/ تعجب استاندار از یک موضوع

استاندار با تأیید حرف‌های گوهرگانی توضیح داد: حقیقتا از لحظه ورودم به مناطق چاروسا و دیشموک از این تعجب کردم که یک باغ و درخت مثمر ندیدم.

احمدی گفت که آقای گوهرگانی و همکارانش زحمت کشیدند، بیشتر از این باید چه کند؟ با این طرح‌های خوب واقعا چرا مردم استقبال نمی‌کنند؟

او گفت که دولتی کردن زندگی مردم خیانت به آنان است و مردم باید در طرح‌های جهاد کشاورزی مشارکت کنند.

استاندار توضیح داد: استفاده نکردن از این نعمات ناشکری است و نتیجه آن خشکسالی و کم آبی است.
او از بخشدار، فرماندار و امام جمعه خواست تا برای مردم روشن کنند و برای پای کار آمدن آنها تلاش کنند.

استاندار به طرح اشتغال‌زای جهاد کشاورزی پول می‌دهد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین از طرح دیگر این سازمان برای آبیاری ۱۰۰۰ هکتار از اراضی دیشموک در منطقه دلی نعمت‌الهی در مرز دیشموک و استان خوزستان خبر داد و یادآور شد با رفع معارضات مردم این مناطق، با اعتبارات کمی که داشتیم کار را شروع کردیم اما لازم استاندار برای تکمیل آن ۱۵ میلیارد تومان کنار بگذارند تا شاهد تحولی در این منطقه باشیم.

استاندار برای اعتبار دادن به این طرح، موافقت کرد و قول داد آن را پیگیری کند.
مدیرکل بنیاد مسکن نیز به استاندار گفت که در این چهار سال، ۲ و نیم برابر ۳۰ سال گذشته در روستاها آسفالت شده است.

فردا نگویید دکل‌های تلویزیون، هوای ما را می‌برند

استاندار در پاسخ به دغدغه امام جمعه برای نصب گیرنده‌های تلویزیونی گفت با مسئولان کشوری توافق کردیم که تا یکماه آینده همه مناطق تحت پوشش این گیرنده‌ها قرار گیرند اما اگر باز افرادی پیدا نشوند که بگویند این دکل‌های تلویزیونی، هوای ما را می‌برند و می‌خورند! اشاره استاندار به وجود معارضین زیاد در پروژه‌های این منطقه از جمله حفر چاه تأمین آب شهر دیشموک بود؛ او گفت که باید از این دکل‌ها محافظت شود.

۲دستور بانکی استاندار

استاندار همچنین با ابراز تأسف از نبود بانک کشاورزی در دیشموک و بانک ملی در چاروسا، دستور پیگیری این موضوع را نیز به مسئولان مربوطه داد و از مشاورش خواست تا این موضوع را یادداشت کند.
او البته دستورات و فرصت‌هایی که به دیگر مدیران داد را هم از مشاورش خواست تا یادداشت کند که در یاسوج آنها را پیگیری کند.

معاون معزول استاندار با انگیزه بیشتر او را همراهی می‌کرد

از نکات حاشیه‌ای دیگر این سفر همراهی باانگیزه پژمان نیک‌اقبالی معاون عمرانی استاندار بود که با وجودی که حکم معاونتش لغو شده اما در این سفر با جدیت مسائل را پیگیری می‌کرد و درخواست‌های مردم را دستور می‌داد.

احترام ویژه استاندار برای نیک‌اقبالی نیز قابل توجه بود

در سفر به دیشموک، چند تن از جوانانی که به عنوان مهندس ناظراز روستاهای دورافتاده آن مناطق در جهاد کشاورزی استخدام شدند، با دیدن رئیس این سازمان قصد داشتند دست وی را ببوسند که گوهرگانی اجازه این کار را نداد و گفت که انجام وظیفه کرده است.

استاندار بعد از پایان این سفر، از تشکیل جلسات ویژه برای مناطق محروم این استان در چند هفته آینده خبر داد که نشان می‌دهد این سفرها می‌توانند در آبادانی این مناطق بسیار مؤثر باشند.
————————-
حاشیه‌نگاری از کریم بنام

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president