آوای جنوب

شاهکار یک مدیر کهگیلویه و بویراحمدی در فراری دادن سرمایه‌گذار

اول مجوز می‌دهند بعد به استناد قانون زمان طاغوت، مانع کار می‌شوند! / انتظار هم دارند، استاندار مهربان باشد.

آوای جنوب
اول مجوز می‌دهند بعد به استناد قانون زمان طاغوت، مانع کار می‌شوند! / انتظار هم دارند، استاندار مهربان باشد.

در جلسه ستاد سرمایه‌گذاری استان کهگیلویه و بویراحمد مشکل سرمایه‌گذاری مطرح شد که انسان را از برخورد برخی مدیران این استان به تعجب وامی‌دارد؛ برخوردهایی که به استاندار جدید این استان حق می‌دهند که هر برخوردی را با اینگونه مدیران داشته باشد.

ماجرا از این قرار است که فردی در تنگ سریز شهرستان بویراحمد در جاده یاسوج به اصفهان با اخذ همه مجوزهای قانونی اقدام به احداث یک مجتمع رفاهی کرده اما بعد از دوسال که این فرد هزینه‌های زیادی انجام داده، اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با ممانعت از فعالیت او، بخشی از این این مجتمع و ساخت و سازهای آن را تخریب کرد.

موضوعی که به ستاد سرمایه‌گذاری این استان آمد تا مثل ده‌ها مشکل دیگر که سال‌ها بر زمین مانده بودند، از سوی استاندار جدید این استان حل و فصل شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد طبق روال همیشگی اداره جلساتش، ابتدا از متولی این اقدام عجیب یعنی علی خانپایه توضیح خواست؛ او در جواب استاندار ابتدا کمی طفره رفت و با تأکید بر کار قانونی خود، این مشکل و دوگانگی در رفتار را به موضوع ادغام بخش راهداری و حمل و نقل ربط داد که با تذکر جدی استاندار مواجه شد که سرمایه‌گذار چه کار به ادغام شما دارد؟ شما راست و حسینی بگویید چرا چنین اقدامی کردید؟

خانپایه که پاسخ روشنی برای استاندار نداشت و با رو شدن اسناد معلوم شد که او در سال ۹۵ به این سرمایه‌گذار و مجری طرح مجوز داد اما بعد از ۲ سال کارشناسان این اداره‌کل بررسی کردند که طرح مذکور در حریم جاده است و چون ساخت و ساز ممنوع است، باید تخریب شود!

نکته جالب‌تر این که قانونی که اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به آن استناد می‌کند مربوط به دوران طاغوت است که در سال ۷۹ بازنگری شده و اکنون بر این اساس مجوز این سرمایه‌گذار لغو کردند!

استاندار که با آرامش از خانپایه برای این اقدام عجیب سوال می‌کرد از او پرسید که اگر ساخت و ساز ممنوع بوده چطور به آن مجوز دادید؟ مگر این بنده خدا، زمین را برای قدم زدن می‌خواست؟ این سوال را هر آدم عاقلی می‌پرسد.

خانپایه در پاسخی عجیب‌تر می‌گوید که فکر می‌کردیم برای کاشت درخت و فضای سبز می‌خواهد که استاندار هم به کنایه گفت بله می‌خواست جای سازمان جنگل‌ها، جنگل احداث کند!

بعد از آن، علی علیمردانی، مدیرکل راه و شهرسازی که او نیز در این اقدام عجیب مقصر است به کمک خانپایه آمد و از استاندار خواست تا پاسخ دهد که چرا این اتفاق افتاده است؛ اما علیمردانی فقط گفت که بر اساس قانون اجازه ساخت و ساز در این زمین را نداریم!

او پاسخی برای سوالات استاندار که از او پرسیده بود، نداشت و سوالات چرا به این سرمایه‌گذار، مجوز دادید و موافقت کردید؟ چرا همان موقع این قانون را نخواندید و یکباره بعد از این همه هزینه از سوی مجری طرح به فکر جاده و حریم آن افتادید، بی‌جواب ماندند.

این در حالی است که مدیرکل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید این سرمایه‌گذار ۵۵ متر برای حریم جاده با نظر خود کارشناسان راه، رعایت کرده است.

نکته نگران‌کننده‌تر این است که تقریبا در بیشتر جاده‌های این استان حتی تا لب جاده، ساخت و ساز شده و اداره‌کل راه و شهرسازی و راهداری سکوت کردند اما مصر هستند تا برای این یک نفر، حتی بیشتر از حریم قانونی جاده رعایت شود.

موضوعی که مجری طرح مجتمع تفریحی رفاهی با نشان دادن اسناد و مدارکی می‌گوید که حریم این جاده بر اساس استعلام رسمی خود راه و شهرسازی ۲۲ متر بوده که بیشتر از آن را رعایت کردم و سوال من این است که اگر قانونی هست برای همه است یا فقط ویژه منطقه تنگ سریز؟

او با بیان اینکه فقط به امید استاندار به این نشست آمدم تا بلکه جلوی تضییع حقم گرفته شود، ادامه داد: اگر من تخلف کردم مگر در یک کوچه در یک دهات دورافتاده بود که ندیدند و همان موقع به من نگفتند تا هزینه نکنم؟ من که در جاده اصلی یاسوج به اصفهان این مجتمع را بنا کردم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بعد از شنیدن همه جوانب به مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و همچنین راه و شهرسازی دستور داد تا از امروز با حفظ رعایت ایمنی کار، هیچ ممانعتی برای مجری طرح به وجود نیاورند و برای جبران هزینه‌های او که اکنون تخریب شده نیز به هر شیوه ممکنی اقدام شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president