آوای جنوب

آنچه در سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به گچساران گذشت/ از تاجگردون و صیدالی تا صنعت نفتی که خیرش به کهگیلویه و بویراحمد نمی‌رسد+تصاویر

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: نبود واحد پژوهش و فناوری در شرکت نفت گچساران زیبنده این شرکت نیست.
بازدید معاون رئیس‌جمهور از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهی، صنعت نفت و دستاوردهای دانش‌آموزی گچساران
با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهی، صنعت نفت و دستاوردهای دانش‌آموزی در دانشگاه آزاد گچساران بازدید به عمل آمد.

پیش از ظهر امروز سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، نماینده مردم گچساران و باشت، رئیس برنامه و بودجه استان،  فرماندار و نخبگان صنعتی و دانشگاهی استانی و شهرستانی  با حضور در دانشگاه آزاد از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهی، صنعت نفت و دستاوردهای دانش آموزی  و ساخت قطعات داخلی بازدید به عمل آورد.

بر اساس این گزارش، در این نمایشگاه ۲۰ اثر از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گچساران و ۶۰ اثر از دستاوردهای شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ارائه شده بود.
گفتنی است، در بخشی دیگر از این نمایشگاه ۸۱ طرح دانش آموزان گچساران از مجموع طرح‌های منتخب جشنواره نوجوان خوارزمی و جابربن حیان نیز به نمایش گذاشته شده بود.
به گزارش فارس، در میان طرح‌های دانش آموزان گچساران دو هواپیمای بدون سرنشین ارائه شده است.

نماینده مردم گچساران و باشت
اولویت استان کهگیلویه و بویراحمد احداث پارک علم و فناوری است
نماینده مردم گچساران و باشت گفت: اولویت استان کهگیلویه و بویراحمد احداث پارک علم و فناوری است.

غلام‌رضا تاجگردون ظهر امروز در نشست با نخبگان دانشگاهی و صنعتی که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مسوولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد، اظهار کرد: احداث منطقه ویژه علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان برای استان و شهرستان گچساران نیاز ضروری است.

نماینده مردم گچساران و باشت  با بیان اینکه جامعه بدون پژوهش و علم و فناوری یک جامعه مُرده است، افزود: شهرستان گچساران با وجود تولید ۶۳۵ هزار بشکه نفت در روز به پارک علم فناوری و شرکت دانش بنیان نیاز دارد.

http://fgachsaran.kb-p.ir/Portal/picture/?279067/0504

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری در افزایش درآمد و اشتغال تاثیری بسزا در جامعه خواهد داشت، بیان کرد: افزایش یک درصدی ناشی از علم و فناوری یک درآمد ۳۰۰میلیارد دلاری را می‌تواند داشته باشد.

تاجگردون  با بیان اینکه با توجه به استعدادهای زیادی که در شهرستان گچساران وجود دارد، بیا ن کرد: این استعدادها موجب شد که یک شرکت دانش بنیان در این شهرستان احداث شود.

http://fgachsaran.kb-p.ir/Portal/picture/?279069/0525

وی با بیان اینکه انسان‌ها هم جا هستند و هر شخص می‌تواند چهره  متراکم علمی باشد، گفت: امیدوار هستیم که بتوانیم این انرژی متراکم و مغز انسان‌های دانش دیده را  در یک  مکان جمع و این مراکز دانش بنیان را به وجود آورد.

نماینده مردم گچساران و باشت  ادامه داد: این ظرفیت را می‌توانیم در گچساران به وجود بیاوریم.

http://fgachsaran.kb-p.ir/Portal/picture/?279077/0615

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد از بسیاری از فضاهای فرهنگی مانند پارک و سینما محروم است، اذعان کرد: در وهله اول نیاز این استان به شرکت دانش بنیان و پارک علم و فناوری است.

تاجگردون  ادامه داد: این حرکت خوبی خواهد بود که شرکت دانش بنیان با مشارکت شرکت نفت در یک مجتمع آپارتمانی احداث شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری
فرهنگ نفت باید به فراموشی سپرده شود / حمایت استانداران از نخبگان
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: فرهنگ نفت باید به فراموشی سپرده شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  ظهر امروز در نشست با نخبگان صنعتی و دانشگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد  که با حضور نماینده مردم گچساران و باشت، مسوولان استانی و شهرستانی و نخبگان دانشگاهی و صنعتی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد، اظهار کرد: حمایت‌های دولت از شرکت‌های دانش بنیان ریسک سرمایه گذاری در این شرکت‌ها را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح کشور  سه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد، بیان کرد:  با حمایت دولت یازدهم و دولت کنونی بسیاری از این مراکز پایه‌گذاری شد.

http://fgachsaran.kb-p.ir/Portal/picture/?279071/0540

ستاری با اشاره به تشکیل شرکت دانش بنیان در سطح شهرستان‌ها گفت: بسیاری از شرکت های دانش بنیان  از فرزندانی که از دارای محرومیت بودند پایه‌گذاری شده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه دادد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ در دنیا با وجود چنین فرزندانی که در محرومیت  به  سر می‌برند به وجود آمده است.

وی با اشاره به منابع غنی نفت و گاز در این شهرستان و همچنین وجود فرزندان نفتی در این منطقه گفت:  با فرزندانی که با پول نفت بزرگ شده‌اند نمی‌شود  این چنین شرکت‌ها را تاسیس کرد.

این مسوول  با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران دارای فرزندان با ارزشی بوده که این خود برای این استان یک امتیاز است، بیان کرد:  ما می‌توانیم به این فرزندان آموزش دهیم که چگونه از آموزش به ثروت برسند.

ستاری عنوان کرد: در دانشگاه‌ها نیاز به زیست بوم است که مهمترین عامل در بخش دانش بینان است که در این زمینه باید افراد را شناسایی کرد و زمینه را برای آنها فراهم کرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این اتفاق باید در استان کهگیلویه وبویراحمد رخ دهد.

ستاری با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد دارای منابع غنی آب و خاک و همچنین گیاهان دارویی است، ابراز کرد:  گیاهان دارویی این منطقه از کشور اروپا نیز بسیار است.

وی ادامه داد: اقتصاد نفتی در این شهرستان باید به فراموشی سپرده شود و فرهنگ نفت همان فرهنگی است که باید پول مفت خرج شود که  در این زمینه نمی‌شود موفق شد.

وی با بیان اینکه کشورهای که دارای منابع غنی هستند، اذعان کرد: این کشورها هیچ‌گاه موفق نبوده‌اند چرا که طبیعت فرهنگ منابع غنی و نفت این گونه است.

وی با اشاره به استانداران گفت: استانداران باید از فرزندانی که دارای استعدادی نهفته و نخبه هستند حمایت کنند و نگذارند این نخبگان از استان خارج شوند.

ستاری ادامه داد: اکو سیستم زیست بوم باید فراهم شود تا زمینه ماندگاری این فرزندان مهیا شود.

ستاری افزود: اینجا آرزوی مردم این است که در نفت استخدام شوند که باید از این فرهنگ بیرون بیاییم و قطعا استانداران اولین چیزی که باید نسبت به آن حساسیت داشته باشد جوانان و نخبگان استان باشدکه بایدجلوی مهاجرت جوانان نخبه به دیگر مناطق را گرفت.

این مسوول  با بیان اینکه اینکه صنعت نفت خیرش به استان  و شهرستان نمی‌رسد یک بحث جداگانه است، ادامه داد:  خود ما باید بخواهیم و مسوولان باید تلاش  کنند تا  شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری در این استان به وجود بیاید.

وی افزود:یک بخش مربوط به ساختارهایی که در نفت وجود دارد که پیگیری خواهم کرد ولی واقیعت این است که خودتان هم باید بخواهید و باید گچساران را تبدیل به یک شهر دانش بنیان کنید.

ستاری بیان کرد:به این معنا که بتواند نیازهای صنعت نفت را مرتفع کند، نیازهای کشاورزی و حتی مشکلات محیط زیست خودش را حل کند و این کار همین دانشجویان و نخبگان شهرستانی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت:انتظار می رود درواقع صنعت نفت مشکلاتش را در اختیار سیستم برای حل شدن بگذارد ،این یک مکانیسم برد برد است و نمی شود به نفت بگوییم پول مفت را در جایی بگذارد باید سیستمی در دانشگاه و شرکت های دانش بنیان استان باشد که بتواند نفت به واسطه هزینه ای که می کند یه سرویس از آن سیستم بگیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به دانشجویانی که مدرک ارشد دارند، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید دوره‌های کار آفرینی را برای دانشجویان در دانشگاه ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه آموزش و پرورش نیز دانش آموزان در پژوهش سرا آمادگی کامل دارند و باید از این قشر نیز حمایت کرد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران
نبود واحد پژوهش و فناوری در شرکت نفت گچساران زیبنده این شرکت نیست
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: نبود واحد پژوهش و فناوری در شرکت نفت گچساران زیبنده این شرکت نیست.

هوشنگ صیدالی مدیرعامل نفت و گاز گچساران  امروز در نشست با نخبگان کهگیلویه و بویر احمد که باحضور معاون علمی و فناوری  رئیس جمهور در دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد، با بیان  اینکه آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم اظهار کرد:   شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران قریب بر ۲۰درصد در اقتصاد مملکت اثرگذار است  لیکن این شرکت تاکنون هیچ نقشی را برای شهرستان و استان عملی نکرده است.
وی افزود: اگر فقط در بحث بودجه‌ای اشاره کنیم، فقط بودجه جاری شرکت نفت سالانه نزدیک به ۱۰۰۰میلیارد تومان است و حالا هم بحث سرمایه‌ای که جای خود دارد و آیا واقعا زیبنده یک شهرستانی است که ۱۰۰۰میلیارد تومان فقط یک شرکت در سال هزینه می‌شود ولی هیچ‌گونه اثری را برروی شهر و اطرافش نداشته است.
صیدالی ادامه داد: این می‌طلبد  که برنامه ریزی حساب شده‌ای  کار انجام شود که اثرش را در استان و کشورمشاهده کنیم  وموضوع دیگر در همین نمایشگاه دستاورهای علمی که ملاحظه فرمودید بخش کوچکی از قطعاتی که توسط تولید کنندکان داخلی و بعضا توسط کارکنان شرکت نفت و گاز گچساران ساخته شده به نمایش گذاشته شد و  هم اکنون  حدود ۲هزار قلم کالا  ساخت داخلی این شرکت است که از تولید کنندگان داخلی خریداری می‌شود.
وی تصریح کرد: اعتقاد داریم به جهت عملی نمودن شعار اقتصاد مقاومتی، بایستی از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم تا بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و در این نمایشگاه قطعه‌ای را مشاهده کردید که با ۲۸میلیون تومان خریداری می شد اما در حال حاضر در همین نزدیکی در شهر بهبهان  با ۳۳هزارتومان خریداری می‌شود.
مدیرعامل نفت و گاز گچساران افزود: پس می‌توانیم و اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم مستلزم این است که زیرساخت‌ها به نحوی فراهم شود که ما بتوانیم به تولید کنندگان داخلی کمک کنیم و به خصوص شرایطی ایجاد کنیم که در نزدیکی همین شرکت و در کمترین زمان ممکن با توجه به مراوداتی که با دانشگاه‌ها داریم، بتوانیم به نتیجه اثر گذاری برسد.
صیدالی  ابراز کرد :سهم گچساران از تولید قطعات به اندازه انگشتان دستانم هم نمی‌شود که این زیبنده نیست و ما آمادگی داریم که درجهت بحث مسائل فناوری که هرگونه همکاری که از دست ما ساخته می‌شود را انجام دهیم، در چند مدت پیش باز با شرایطی که فراهم شد اولین تفاهم‌نامه بین ما و شرکت هواپیمایی هسا صورت گرفت که بتوانیم یک مبداء برای شروع یک کار ارزشمند باشد.
وی در ادامه با اشاره به فوران چاه ۱۴۷رگ سفید گفت: اعتقاد بر این است اگر پول دو ۲روز همین چاه  که درحال فوران و سوختن است ،اگر هزینه تحقیقات و پژوهش در استان شود،  یقین دارم با توجه به توانی که در مراکز علمی استان و شرکت نفت وجود دارد می توانستند به تکنولوژی ‌ای دسترسی پیدا کنند که در کمترین زمان بر این فوران‌های وحشیانه فایق بیایند.
صیدالی گفت: زیبنده این شرکت با ۷هزار پرسنل نیست که واحد پژوهش و فناوری نداشته باشد و وابسته به نقاط دیگر باشیم اما به هر حال می‌طلبد در کنار و نزدیکی ما واحد پژوهش باشد و اگر بخواهیم با مراکز علمی استان ارتباطی را برقرار کنیم دیگر نیازی به شخص سومی نداشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: ما آمادگی خود را برای هر نوع همکاری در این زمینه اعلام می‌کنیم و به عنوان یک دستگاهی که از نظر اقتصادی وضعیت بهتری نسبت به دیگر دستگاه‌ها دارد در حضور معاون علمی رئیس جمهور کاملا اعلام آمادگی می‌کنم و انتظار داریم معاون علمی رئیس جمهور زمینه ای را ایجاد کنند که بحث علم ، نوآوری و فناوری در استان و به خصوص درگچساران مهیا شود.

رئیس مرکز فناوری و راه اندازی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد:
ا حداث پارک علم و فناوری ضرورتی مهم برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد است
رئیس مرکز فناوری و راه اندازی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ا حداث پارک علم و فناوری ضرورتی مهم برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد است.

دکتر سید شمس الدین هاشمی  ظهر امروز در نشست دستاوردهای  دانشگاهیان، صنعت نفت و دانش آموزان که در سالن  اجتماعات دانشگاه آزاد گچساران  با حضور  معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، مسولان استانی و شهرستانی، نماینده مردم گچساران و باشت و با  حضور نخبگان صنعتی و دانشگاهی گچساران و کهگیلویه و بویراحمد، برگزار شد، اظهار کرد:  با وجود اینکه پارک علم و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد در هیئت گذشته به تصویب رسیده بود لیکن تا قبل از حضور  در این جلسه هیچ تلاشی نشده است.
وی با اشاره به مراکز فناوری در کهگیلویه وبویراحمد افزود:   بیش از ۵۰ واحد فناوری  در این استان وجود دارد که امید می‌رود با نگاه ویژه مسوولان شاهد افزایش  این مراکز باشیم.
رئیس مرکز فناوری و راه اندازی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:  در سال گذشته  با تلاش بسیار  موافقت اصولی احداث پارک  علم و فناوری  برای این استان گرفته شد.
هاشمی با اشاره به  ساختمان مرکز فناوری در یاسوج گفت: ساختمانی با زیر بنای یک هزار متر مربع در شهر یاسوج برای مرکز فناوری خریداری شده است.
وی گفت: طبق قانون باید ۱۰ هکتار زمین و یک سوله نیز به پارک علم و فناوری در استان اختصاص داده شود.
رئیس مرکز فناوری و راه اندازی پارک علم و فناوری  با اشاره به پتانسیل‌های موجود در کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای پتانسیل های بسیار خوبی در زمینه‌های کشت گیاهان دارویی، نفت و گاز، گردشگری، آب و خاک توریست است که می‌توان به نحو احسن از این پتانسیل‌ها استفاده کرد.
هاشمی بیان کرد: وجود پتانسیل های خوب و ایده‌های بکر و خلاق در کهگیلویه و بویراحمد، موجب شد که به فکر  راه اندازی پارک علم و فناوری در این استان شویم.
وی افزود: تلاش می‌شود با توجه به هماهنگی های لازم که با شهرستان گچساران انجام شده در آینده نزدیک شاهد ایجاد پارک علم نفت و گاز در این شهرستان باشیم.
رئیس مرکز فناوری و راه اندازی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از تعداد  سه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان  در کشور سهم کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر فقط ۴ شرکت دانش بنیان است.
هاشمی با بیان اینکه به دلیل عدم نبود پارک علم و فناوری  نمی‌توانیم از بودجه‌های متعلق به این پارک‌‌ها استفاده  کرد، خاطرنشان ساخت:  امید می‌رود  به زودی با نگاه ویژه مسوولان شاهد افزایش واحدهای فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در کهگیلویه و بویراحمد شویم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری
وجود بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان در کشور
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هم اکنون تعدا سه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در سطح کشور وجود دارد.

دکتر سورنا ستاری ظهر  امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعداد سه هزار و ۲۰۰  شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد اظهار کرد:  بسیاری از این شرکت‌ها در چند سال اخیر پایه گذاری شده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه متوسط رشد در شرکت‌های دانش بنیان هفته‌ای ۱۰ درصد است، افزود:  این شرکت‌ها موجب کاهش ریسک  در سرمایه‌گذاری شده‌اند.

وی با اشاره به  نقش سرمایه‌گذاران در شرکت‌های دانش بنیان گفت: وجود سرمایه‌گذاران در کنار دانشگاه‌ها  می‌تواند زمینه سرعت بخشیدن را به شرکت‌های دانش بنیان را  فراهم سازد.

ستاری  با اشاره به استان کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: این استان دارای تنوع بسیاری از گونه‌های دارویی از کوه‌های دنا تا بیابان‌های گچساران گرفته که می‌شود در این زمینه کار کرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: گیاهان دارویی در کنار پتانسیل‌های کشاورزی می‌تواند گام مهمی در شرکت‌های دانش بنیان این استان شود.

وی بیان کرد: نیروهای توانمندی در این استان وجود دارد که با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در اقتصاد کشور نقش بسزایی داشته باشند.

ستاری با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها مبدا تحرک و پویایی در حوزه‌ها مختلف هستند، اظهار کرد: ایجاد بستر های مناسب برای بیش از ۶ هزار دانشجو در  شهرستان گچساران  می‌تواند زمینه اشتغال را ایجاد کند.

  وی با اشاره به دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های نباید متکی بر گرفتن شهریه باشند و باید بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها از محل فروش فناوری  و مراکز دانش بنیان تامین شود.

ستاری اذعان کرد: برای اجرای کارهای پژوهشی و تولید فناوری باید الگو برداری کرد تا زمینه پیشرفت به وجود بیاید.

معاون رئیس جمهوری  خاطرنشان کرد: برخورداری شرکت های دانش بنیان از معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و ارائه تسهیلات با سود پایین از جمله حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president