آوای جنوب

کسب رتبه دوم دختران ازدواج نکرده توسط کهگیلویه و بویراحمد/دختران لر و کرد در صف اول تجرد نشینان

در استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به آمار منتشر شده تمایل دختران به مجرد بودن بیش از متاهل بودن است و به همین خاطر این مورد باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری زیادی در جامعه شده است.

 در استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به آمار منتشر شده تمایل دختران به مجرد بودن بیش از متاهل بودن است و به همین خاطر این مورد باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری زیادی در جامعه شده است.

به گزارش آوای جنوب،به نقل از ایل بانو، ازدواج یک مقوله مهم در در نظام جمهوری اسلامی ایران است به گونه ای که ائمه ابن سنت را یک امر مهم مطرح کر ده اند رسول اکرک ص فرمودند: “کسى که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.”شاید این جمله در گذشته زیاد بارمعنایی زیادی نداشته باشد اما هر چه زمان می گذرد و دنیا امروز مدرن تر می شود اهمیت این سخن را بیشتر درک می کنیم.

ازدواج از سنت های رسول اکرم است و در احادیث مختلف به آن اشاره شده است  پیامبر اکرم می فرمایند: پس از اسلام، هیچ نعمتى براى مرد بهتر از زن مسلمانى نیست که هر گاه به او بنگرد، مسرورش کند و هر گاه به او فرمان دهد، اطاعتش نماید و در غیاب او حافظ ناموس و مالش باشد.

در اهمیت ازدواج احادیث و سخنان بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام به نوبه خودش پر از  مفهوم و معنا هستند اگر بخواهیم آنها را موشکافی کنی به مسایل بزرگی دست خواهیم یافت.

ازدواج کردن آثار مثبت بسیار زیادی هم برای زنان و هم برای مردان دارد که آرامش ، تلاش معاش، احساساس مسئولیت، برنامه ریزی و حق شناسی از مهمترین این اثار است. تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که افراد متاهل از نظر سلامتی در وضعیت بهتری از افراد مجرد هستند

با وجود این آثار مثبت اما افراد زیادی هستند که همچنان تجرد را به متاهلی ترجیح می دهند و هیچگاه ازدواج نکردند که خود دلایل مختلفی دارد.سن یک میلیون و ۳۰۰ هزار مجرد در کشور از حد متعارف ازدواج گذشته است. این آمار در حالی است که تنها ۳۲۰ هزار نفر از مجردان را مردان مابقی یعنی ۹۸۰ هزار نفر را زنان مجرد تشکیل می دهند. بنابراین تعداد زنان هرگز ازدواج‌ نکرده بالای سن متعارف و قبل از تجرد قطعی سه برابر مردان است.

تمایل به تجرد در میان زنان بیشتر از مردان است یعنی زنان مجردی را به متاهلی ترجیح می دهند که در کنار مشکلاتی که برای جامعه ایجاد می کند خود فرد نیز دچار مشکلات بسیار زیادی می شود کهگیلویه و بویراحمد نیز به عنوان یک استان عشیره ای و طایفه ایاز این قائده مستثنی نیست و از نظر زنان مجردی که هیچگاه ازدواج نکرده اند رتبه دوم در کشور را دارد رتبه اول نیز متعلق به استان ایلام است سیستان و بلوچستان، خوزستان و لرستان نیزبه تربیت  در رده های سوم، چهارم و پنجم قرار دارند.

اگر به استانها و این رتبه ها نگاه کنیم می بینیم که هر پنج استان  لر زبان و یا کرد زبان هستند که خود جای تامل دارد و واکاوی این وضعیت را بیشتر می کند.

اما چرا زنان ازدواج نمی کنند چرا فکر  می کنند اگر مجرد باشند خوشبخت تر هستند و چرا ازدواج را یک مانع و یک سلب آزادی می دانند. برای بررسی این وضعیت باید به امار طلاق و ازدواج در استان و کشور و پیامدهای آن سری بزنیم اماری که گاهی نگران کننده است.

اما در این میان آمار جالب تر اینجاست که تعداد زنانی که هیچگاه ازدواج نکردند در کشور بیشتر در سطح روستا هستند که یکی از دلایل آن می تواند مهاجرت بیش از اندازه مردان به شهر باشد که فرصت ازدواج را از دختران روستایی گرفته است.

این امار تجردزنان در کشور یک زنگ خطر است بنابراین چون که زن و مادر شدن به هم دیگر وابسته اند در افزایش جمعیت نیز تاثیر دارد.

سخت گیری دختران در ازدواج و بالا رفتن سن

سخت گیری دختران درامر ازدواج یکی از دلایلی است که باعث افزایش تجرد و بالارفتن سن ازدواج شده است می بینیم که سن ازدواج به سی سال رسیده است که خود جای تامل دارد.

سن واقعی ازدواج سنی است که دختر قوه و توانایی کافی برای مسئولیت پذیری، اداره خانواده، تربیت فرزند، قدرت فکری در امور اقتصادی و اجتماعی و توجه به سود و زیان در معاملات و مواظبت در حفظ و نگه داری از اتلاف اموال و صرف آن به صورت عقلائی داشته باشد.

وخیم بودن وضعیت اقتصادی و یا گرایش به تحصیلات عالیه عواملی هستند که میانگین سن ازدواج را افزایش می دهند. تغییرات در سبک زندگی، میل به استقلال اقتصادی، پایبندی به سنت ها و آموزه های دینی، سیاست های دولت و ده ها عنصر اجتماعی دیگر، رخداد ازدواج را تحت تأثیر قرار می دهند که کمّی ترین تأثیر آن را باید در سن ازدواج جستجو کرد.

تاثیر فضای مجازی بر مجرد ماندن دختران و پسران

ویروس های مدرن قدرتمند امروزی که به خاطر تاثیر گذاری شان بی صدا و قدم به قدم  وارد زندگی ما می شوند که گمان نمی کنیم راه خطایی رفته ایم تا حدی جزئی از دنیایمان می شوند و با خودشان هزار توجیه و دلیل به همراه دارند. ویروس های رفتاری قدرت این را دارند که با عبور از هر مرزی با توجه به فرهنگ و دین مردم آن مرز و بوم خود را تغییر شکل دهند تا با استقبال بیشتری مواجه گردند.

ارتباط های اینترنتی نامناسب تا چند سال گذشته چندان مرسوم نبود اما با گذشت زمان و پر رنگ تر شدن ابزار، این نوع ارتباط هم روز به روز قوی تر و با امکانات بیشتری در اختیار افراد قرار گرفتند. سالهاست که زمزمه هایی از این نوع ارتباط مجازی نامناسب شنیده می شود اما این روزها زمزمه ها تبدیل به فریاد هایی گوش خراش شده اند. ارتباطات در دنیای مجازی به خاطر نوع آن و وسیله ای که بین ما و شخص دیگری قرار دارد صورت می گیرد، به راحتی قابل کنترل در دنیای واقعی نیستند. کلمات مخفی شده پشت مانیتور احساسات مخفی درونشان را به خوبی می پوشانند

رداختن بیش از حد به فضای مجازی می تواند افراد را از ارتباط سالم با خانواده خود نیز محروم کند. چیزی که باعث دوام خانواده می شود تعامل سالم است و استفاده بیش از حد از فضای مجازی می تواند این ارتباط سالم را به خطر اندازد.

عروسی های تشریفاتی و مخارج بالا

برگزاری عروسی های تشریفاتی و چشم و هم چشمی از دیگر عواملی است که ازدواج دختران را تحت تاثیر قرار می دهد وقتی ازدواج کردن تا این اندازه سخت شده است و برای چند ساعت بریز و به پاش باید میلیون ها تومان خرج کنی بدون شک تمایل جوانان نیز در این شرایط اقتصادی کشور کمتر می شود و دختران نیز مورد مناسبی برای ازدواج پیدا نمی کنند.

چرا سایت های همسریابی

اسمش سایت “همسریابی” است. اما کدام همسر؟ بیش‌تر شده محلِ رفت‌وآمد مردان متاهل و یا زنانِ طلاق‌گرفته. یکی در آن به دنبال یک صیغه آسان و بدون دردسر است و دیگری هم در سایت ثبت‌نام کرده تا اوقات بیکاری‌اش را با لیست مشخصات زنان و مردان پر کند.

برخی هم آمده‌اند تا پشتِ کلمات مجازی دوز و کلکی سوار کنند و پولی به جیب بزنند. اما بُرد نهایی از آنِ مدیران این سایت‌هاست؛ آن‌ها سال‌هاست حتی با تهدیدهای پلیسی هم درآمد میلیونی‌اشان را رها نکرده‌اند. در این میان اما باختِ واقعی از آن چه‌کسی است؟

 قربانی اصلی سایت‌های همسریابی زنان هستند

دردسرهای این سایت های پرمخاطب که گاهی تا ۶ هزار کاربر آنلاین دارند در این سال‌ها چه بوده؟ زنان و مردان در این فضا با چه چشم‌اندازی حضور دارند؟ انگیزه‌های جنسی برای مردان و اعتماد به نفس پایین در زنان از دلایل اصلی حضور آن‌ها در سایت‌ همسریابی است که باعث شده سال‌ها تنور این سایت‌ها داغ باقی بماند.

این سایت‌ها که در واقع باید محلی برای رد و بدل شدن اطلاعات مربوط به ازدواج باشند، محلی برای برقراری روابطی شده که هیچ دردی از مسئله ازدواج دوا نمی‌کند. در سایت‌های همسریابی چیزی‌که قاطعانه حاکم است شیادی اقتصادی است بنابراین نمی توان تاثیر سایت های همسر یابی در مجرد ماندن دختران را منکر شد.

طلاق در کهگیلویه و بویراحمد روند افزایشی پیدا کرده است

مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: در سال ۹۵  تعداد  ۷ هزار و ۹۱۹ واقعه طلاق در این استان رخ داده است که نسبت به سال ۹۴ ۱۴ درصد رشد را نشان می دهد.

سید محمد علی تقوی با اشاره به روند طلاق در استان بیان کرد: شیب طلاق در استان  نسبت به سال ۹۴ نزدیک به ۴۰ درصد کاهش داشته است اما روند افزایشی پیدا کرده که عومال مختلفی از جمله فضای مجازی، اعتیاد، وضعیت اقتصادی بر این روند تاثیر داشته است.

عواملی که بر روند ازدواج تاثیر دارند بیان شد اما این عوامل برای زنان و مردان متفاوت است و بهتر است مسئولان استان در این رابطه فکری کنند مرکز امار ایسپا آماری ارایه داد که برای مسئولان کهگیلویه و بویراحمد قابل تامل است بیش از ۳۷ درصد دختران این استان هیچگاه ازدواج نکرده اند که جای تامل دارد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president