آوای جنوب

جلوه‌ای از تلفیق زیبایی طبیعت و تمدن و تاریخ در شهرستان باشت+تصاویر

جلوه‌ای از زیبایی طبیعت و تمدن و تاریخ در شهستان باشت است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر و مسافر از این منطقه زیبای تاریخی بازدید می‌کنند
جلوه‌ای از زیبایی طبیعت و تمدن و تاریخ در شهستان باشت است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر و مسافر از این منطقه زیبای تاریخی بازدید می‌کنند.

به گزارش سمیرا نصاری از آوای جنوب، در کنار شهرستان گچساران در فاصله ۴۵کیلومتری این شهرستان، شهرستان دیگری به نام باشت واقع شده است.

شهرستان باشت از دوران قدیم همانند شهرستان گچساران دارای آثار تاریخی زیادی است که در ایام نوروز مسافران زیادی برای استراحت و بازدید از این آثار تاریخی به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کنند.

شهرستان باشت نیز مانند دیگر شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد دارای آثار تاریخی از زمان‌های کهن است.

منطقه گردشگری شلال‌دون یکی از جاذبه‌های طبیعی است که در ایام تعطیلات نوروز مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

این منطقه  زیبای گردشگری در مسیر جاده ترانزیتی و ارتباطی گچساران- شیراز و در ۵ کیلومتری شهر باشت واقع شده است.


اثر باستانی آتشکده دو گور دو پا در باشت

این منطقه با طبیعت زیبا و دل انگیزش با پوشش گیاهی و جنگلی وسیع از تپه‌های ماهور و دره‌های زیبا تشکیل شده است.

منطقه شلال‌دون به دلیل داشتن آب و هوا ی مناسب و امکاناتی از جمله تاسیسات گردشگری مورد توجه گردشگران زیادی از جمله گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

یکی دیگر از آثار کهن برجای مانده در شهرستان باشت می‌توان به دوگور دو پا اشاره کرد که در ۷ کیلومتری شهر باشت در مجاورت روستاهای دهکند و شوش دو ستون سنگی معروف به دوگور و دوپا به وجود آمده است.


امام‌زاده سید شمس‌الدین در منطقه شوش

این اثر برجسته در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران جا گرفته است جنس این دو ستون از آهک شیری رنگ و یکپارچه تراشیده شده است.

از دیگر آثار کهن این شهرستان می‌توان به پل تاریخی بریم نیز اشاره کرد که در ۸ کیلومتری شهر باشت و در قسمت شرق آن جنب روستای چم بلبل واقع شده است.

نقش این پل بزرگ در طول دوران مختلف زندگی بشری زیاد بوده و مسیری غیر قابل انکار برای عبور و مرور بوده است.

این پل در دوران ساسانی بر روی رودخانه جاری بریم قرار گرفته است و هم اکنون به عنوان آثار تاریخی و دیدنی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

یکی از آثار تاریخی کهن که قدمت بسیاری دارد و در این شهرستان واقع شده می‌توان به درخت سرو دشت لار باشت اشاره کرد که در ۳۵ کیلومتری شهر باشت و ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان واقع است.


منطقه زیبای شادگان در باشت

این درخت کهنسال دارای قدمت ۲۵۰۰ ساله و در کنار امامزاده سید محمد (ع) و در لا به لای باغات انجیر واقع شده است.

در ادامه می‌توان به منطقه گردشگری روستای شاه بهرام نیز اشاره کرد که در حد فاصل ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر باشت و در کنار رودخانه زیبای شاه بهرام اشاره کرد.


منطقه رؤیایی شلال‌دون در باشت

این روستا که در دامنه‌ی ارتفاعات کوه خامی بنیاد نهاده شده، علاوه بر طبیعت بکر و خاص دارای شالیزارهای برنج و درختان بید است.

روستای شاه بهرام هرساله در ایام نوروز توانسته گردشگران و مسافران زیادی را نیز جذب کند.

================

گزارش از سمیرا نصاری

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president