آوای جنوب

تبلیغات زود هنگام انتخابات شوراها در کهگیلویه و بویراحمد از کجا آب می خورد؟

کهگیلویه وبویراحمد را استان مردم همیشه در صحنه می نامند چرا که همواره در همه انتخابات ها در میزان مشارکت، اول تا سوم بوده اند.

 

 

آوای جنوب؛

فاطمه رشیدی – کهگیلویه وبویراحمد را استان مردم همیشه در صحنه می نامند چرا که همواره در همه انتخابات ها در میزان مشارکت، اول تا سوم بوده اند.

بر خلاف همه استان ها که بیشترین تمرکز مردم روی انتخابات ریاست جمهوری و خبرگان رهبری است در این استان دعوا بر سر نمایندگی مجلس و حضور در شورای شهر است.
در استان های بزرگ مردم به لیست ها رای می دهند و دغدغه انتخابات حداکثر دو ماه است. اما در استان هایی مثل کهگیلویه و بویراحمد به دلیل بافت قومی و عشیره ای مسائل دیگری در سرنوشت انتخابات بخصوص در انتخابات شوراها نقش دارد. تقریباً هر انتخابات حدود یک سال ذهن مردم را درگیر می کند.
و حالا ۶ ماه مانده به انتخابات شورای شهر برخی افراد که خود را داوطلب و مشتاق حضور می دانند، تبلیغات زودهنگام خود را نه تنها در فضای مجازی و گشت های خانه به خانه، بلکه با استفاده از رسانه های رسمی آغاز کرده اند.
**تبلیغات زودتر از موعد خلاف قانون است
با این حال فرماندار بویراحمد تاکید می کند: تبلیغات زودتر از موعد خلاف قانون است و وقتی موضوعی قانون می شود یعنی همه جوانب آن سنجیده شده و قطعا مضراتی داشته است.
محمد کاظم نظری ادامه می دهد: تبلیغات زودهنگام باعث بحث درباره مسایل حاشیه ای و غیر ضروری می شود که این خود از مسائلی است که جلوی پیشرفت را می گیرد.
وی می گوید: وقتی فضا انتخاباتی می شود توجه به مسائل عمرانی ممکن است کمتر شود.
به گفته نظری بحث های زودهنگام انتخاباتی علاوه بر اینکه مانع پیشرفت است، آزردگی‌هایی میان افراد ایجاد می کند که ممکن است به درگیری و اختلاف و زمینه بروز موارد خلاف قانون دیگر منجر شود.
نظری یادآور می شود فضای مجازی و گروه های تلگرامی نیز جز مصادیق رسانه محسوب می شود و دستگاه های نظارتی و امنیتی آن را رصد می کنند.
نظری تاکید می کند: تبلیغات زودهنگام جزء آن تخلفاتی است که در روند بررسی صلاحیت کاندیداها تاثیر گذار است و هم رسانه ها و هم کاندیداها بایدسعی کنند فضای جامعه رازودتر از موعد انتخاباتی نکنند.
اگرچه نظری تبلیغات زودهنگام را از منظر قانونی بررسی می کند اما اساتید حوزه سیاست معتقدند این نوع تبلیغات جدای از قانون برای تبلیغ کننده و کسانی که قصد حضور در رقابت های انتخاباتی نیز تبعاتی دارد که در نهایت بیشتر از آنکه به نفع افراد باشد می تواند زمینه شکست آنها را فراهم کند.
**تبلیغات زودهنگام بلاتکلیفی زودهنگام می آورد
پژوهشگر مسائل سیاسی معتقد است تبلیغات را باید ابتدا تعریف کنیم و آن چیزی که از آن به عنوان تبلیغات یاد می کنیم سه بخش است که یک بخش آن تبلیغات واقعی و دو بخش آن گمانه زنی و برآورد فضا است.
دکتر علی مصطفوی می گوید: تبلیغات واقعی تا زمان ثبت نام کاندیداها قابل تشخیص نیست در نتیجه فضای انتخاباتی موجود بیشترگمانه زنی در مورد حضور احتمالی افراد و همچنین برآورد فضا برای آمدن یا نیامدن در کارزار رقابت است.
به گفته وی این تبلیغات زود هنگام باعث ایجاد ابهام در جامعه می شود و تنها کسانی می توانند موفق باشند که از ابتدا برنامه ریزی کرده و در راستای برنامه ریزی خود اقدام می کنند.
این مدرس دانشگاه تاکید می کند: تبلیغات زودهنگام نه تنها باعث مبهم شدن فضا می شود بلکه ذهن تبلیغ کنندگان را نیز مغشوش می کند و در این فضا نمی توانند برآورد صحیحی از وضعیت موجود به دست بیاورند.
مصطفوی با اشاره به حضور برخی کاندیداها در فضای مجازی می گوید: فضای حقیقی و مجازی لزوما بر هم منطبق نیست و نمی توان با استناد به فضای مجازی موفقیت یا عدم موفقیت افراد را پیش بینی کرد.
به گفته این پژوهشگر ارتباطات سیاسی، تعدادی افراد به صورت هیجانی و صرفا با داشتن مدرک دانشگاهی، بدون اینکه درک درستی از واقعیتهای موجود، مبانی تبلیغاتی و حتی فضای عشیره ای و سیاسی استان داشته باشند داوطلب حضور در شورای شهر شده اند.
مصطفوی تاکید می کند: عدم شناخت از واقعیات جامعه باعث، تبلیغات زودهنگام و همچنین بلاتکلیفی زودهنگام می شود در نتیجه در فضای حباب گونه ترس از رقبا، فرد احساس ضعف در تحلیل و آنالیزپیدا می کند.
به گفته این پژوهشگر گاهی همین تحلیل و برآوردهای اشتباه منجر به حضور افراد ناکارآمد در رقابت انتخاباتی و یا کنار کشیدن افراد توانمند از صحنه رقابت می شود.
**تبلیغات زودهنگام بازی پیش باخته است
با این حال یک کارشناس روانشناسی می گوید: اگرچه انتخاباتی مثل شورا مربوط به یک شهر و یا روستا است اما یک رویداد کشوری و ملی محسوب می شود.
فاطمه مراد زاده می گوید: دولت و به طور کلی حکومت با استفاده از رسانه ها به خصوص رسانه ملی از زمان خاصی ذهن مردم یک کشور را آماده برگزاری انتخابات می کند.
وی ادامه می دهد: تبلیغات پیش از موعد باعث می شود برخی افراد در زمانی خود را به عنوان کاندیدا معرفی کنند که هنوز جامعه آمادگی قرار گرفتن در هیاهوی انتخابات جدید را نداشته و همین منجر به قربانی شدن این افراد در پروسه تبلیغات می شود و بازی پیش باخته محسوب می شود.
وی می گوید: این افراد خیلی زودتر از آنکه باید در معرض نقد و حتی خشم جامعه قرار می گیرند و جامعه همه ناراحتی خود را از ناکامی‌ها و مشکلات موجود بر سر این افراد تخلیه می کند.
به گفته وی وقتی حکومت و دولت تبلیغات را آزاد اعلام می کند همزمان با آن قوانین و حق و حقوق طرفین را از طرق مختلف یادآوری می کند و همین باعث می شود نقد و تبلیغ در چارچوب قانون باشد.
مرادزاده تاکید می کند: تبلیغات زود هنگام چون خارج از چارچوب قانون و از طریق کانال های غیر رسمی صورت می گیرد تبلیغ کننده و منتقد گاهی مسایلی را وارد نقد می کنند که نه قانون اجازه ورود به آن را می دهد و نه اساسا به موضوع کمک می کند.
البته یک طرف ماجرا تبلیغات زودهنگام و تبلیغ کنندگان نوپا است. طرف دیگر رسانه هایی قرار دارند که با دریافت مبالغی، زودتر از موعد جو جامعه را انتخاباتی می کنند و افراد را برای به دست آوردن صندلی شورا به جان هم می اندازند در نتیجه خوراک خبری برای رسانه ها پیدا می شود. ناگفته پیداست در این جنگ زودهنگام عملکرد اعضای فعلی شورا و مدیران شهری بیشتر از همه در معرض نقد و حتی تخریب است و تصمیمات اعضای شورا، شهردار و مدیران شهری نیز تحت شعاع تبلیغات زودهنگام قرار می گیرد. و این‌گونه است که عملاً شورا ها در سال چهارم فعالیت خود جسارت کمتری برای پیگیری مطالبات مردم دارند. در سال پایانی برای فرار از تخریبها و یا کسب محبوبیت برای دور آینده، دادن و گرفتن امتیازهیچ بعید نیست.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president