آوای جنوب

چرا جناب خان دیگر در خندوانه نیست!!/ ماجرای غیبت جناب خان

فصل تازه برنامه «خندوانه» در حالی آغاز شد که قطعیت عدم حضور کاراکتر عروسکی این برنامه رسماً اعلام شد؛ اتفاقی که طبیعتاً با واکنش مثبت طرفداران پرشماره این برنامه همراه نخواهد بود و نتیجه عدم تعیین شرایط مشخص برای همکاری بخش های مختلف در برنامه های پرطرفدار است.

پس از یک کشمکش رسانه ای طولانی میان شخصی که خود را مالک عروسک «جناب خان» می دانست و سازندگان «خندوانه»، چهارمین فصل مجموعه «خندوانه» بدون حضور این کاراکتر عروسکی رو آنتن شبکه نسیم رفت و در ابتدای این فصل رامبد جوان و محمد بحرانی از تلاش شان برای حفظ این کاراکتر جذاب در این برنامه سخن به میان آوردند و حتی برخی ادعاهای شخصی که صاحب ایران عروسک بود را به چالش کشیدند.

محمد بحرانی در ابتدا و در پاسخ به رامبد جوان که گفت تو کاراکتری را خلق کردی که همه ایران می‌شناسند، راجع به شناخته شدن چهره‌اش بیان کرد: «ترجیح قلبی‌ام این بوده که هیچ کس هیچ وقت متوجه نشود صداپیشه جناب خان چه کسی است اما گاه یاوقات هم ادم دلش می‌خواهد دیده شود. من حقیقتا به همه عروسک‌ها به خصوص جناب خان به عنوان یک شخصیت مستقل نگاه می‌کنم. جناب خان از نظر من الان مشغول لبو فروشی و باشگاهش است. قطعا دلم برای او خیلی تنگ شده است.»
  چرا بی قاعدگی مانع از حذف «جناب خان» از خندوانه شد؟ +ویدیو
او ادامه داد: «من حقیقتا به همه عروسک‌ها به خصوص جناب خان به عنوان یک شخصیت مستقل نگاه می‌کنم. جناب خان از نظر من الان مشغول لبو فروشی و باشگاهش است. قطعا دلم برای او خیلی تنگ شده است. امروز روز خیلی سختی است برای من، یکی از سخت‌ترین لحظات زندگی‌ام را در کنار شما تجربه می‌کنم. من هرگز دوست نداشتم در این مقام روی این صندلی بنشینم. دوست داشتم رفیقم الان با شما در اینجا خوش و بش می‌کرد اما زندگی جریان دارد.»

بحرانی در پاسخ به پرسش رامبد جوان مبنی بر اینکه آیا در شرایط فعلی که جناب خان در بین ما نیست، حاضر به همکاری با خندوانه هستی یا نه، گفت: «من معتقدم حفظ کاراکتر در اولویت است. خیلی وقت‌ها در این بازه پیشنهاداتی به من شد از این جمله که شخصا اجرای صدای جناب خان را در مراسمی انجام دهم، مبالغ بالایی هم پیشنهاد می‌شدم که من هرگز نپذیرفتم. زیرا در مکتب آقای طهماسب یاد گرفتم که عروسک باید زنده بماند و این وظیفه کسانی است که درگیر خلق یه عروسک هستند. به زعم من با اولویت بسیار بالا حضور جناب خان در خندوانه است که به آن معنی می‌دهد. بی واسطه با مردم حرف می‌زند، با یک پارتنری که او را می‌فهمد با هم دوست هستند، با هم دعوا دارند، یکدیگر را می‌زنند، یکدیگر را می‌بوسند. به زعم من با اولویت بالا و به ضرس قاطع این شکل از حضور درست است.»

بحرانی در مورد همکاری‌اش با عروسک جناب خان، بیرون از تلویزیون گفت: «من خبرهایی راجع به فیلم سینمایی جناب خان شنیده‌ام. به نظرم از آنجا که این کار موجب خراب شدن شخصیت جناب خان می‌شود، نمی‌پذیرم.»
چرا بی قاعدگی مانع از حذف «جناب خان» از خندوانه شد؟ +ویدیو

در بخش دیگری از این تبادل کلامی، رامبد جوان عنوان کرد: «یک خبری در تمام نشریات، خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه آقای سعید سالارزهی که از دوستان خیلی قدیم من و صاحب امتیاز عروسک جناب خان است، گفته هیچ پیشنهادی از سوی تلویزیون، شبکه نسیم و سازندگان برنامه خندوانه به من داده نشد و هیچ گفت‌وگو و مذاکره‌ای نشد و هیچ پولی هم از بابت جناب خان به او نرسیده است، در نتیجه او هم تصمیم گرفته که جناب خان در نباشد.»

جوان در ادامه خطاب به سالارزهی بیان کرد: «سعید سالارزهی عزیزم، تو دوست خیلی قدیمی من هستی ولی الان دلخوری و تصمیماتی گرفته‌ای؛ قطعا در این مورد تو تصمیم گیرنده هستی، همان قدر که ما هم برای خندوانه تصمیم می‌گیریم و این همکاری به گونه‌ای است که چه با جناب خان چه با شکل‌های دیگری ادامه پیدا خواهد کرد. این اولین بارینبود که من و محمد بحرانی در کنار هم بودیم، اخرین بار هم نخواهد بود.»

مجری و گرداننده «خندوانه» ادامه داد: «این همکاری می‌تواند تعریف‌های جدید برای خودش ایجاد کند ولی واقعیت این است که از جانب شخص من به عنوان رفیقت و همچنین از طرف شخصیت‌های اصلی خندوانه بارها و بارها چه به صورت مستقیم و چه توسط دوستانمان پیشنهادهای خیلی خوبی به تو دادند ولی تو تصمیم گرفتی که نپذیری و آنها را نشنیده بگیری. خدا را شکر شاهد داریم؛ یکی از شاهدان بسیار موجه ما سرکار خانم مرضیه برومند هستند که من از ایشان خواهش کردم به عنوان وکیل ما با سعید جان صحبت کنند ولی سعید نپذیرفت.»

  چرا بی قاعدگی مانع از حذف «جناب خان» از خندوانه شد؟ +ویدیو
به نظر می رسد مقصر اصلی این وضعیت که ناخوشایندی مخاطبان تلویزیون را در پی داشته، عوامل سازنده این برنامه است که وضعیت مالکیت مادی و معنوی این کاراکتر عروسکی را پیش از به کار بردن در تلویزیون مشخص ننموده اند و صاحب این عروسک نیز با زیرکی سکوت کرده و حالا که این عروسک به یک کاراکتر جذاب و دارای مخاطب تبدیل شده، سهمش را مطالبه کرده و توانسته سازندگان خندوانه را در منگنه بگذارد.
البته کاملاً واضح است که ایده «جناب خان» یک کپی از عروسک موسوم به «Fozzie Bear» است و اساساً مشخص نیست مالکان ایرانی این عروسک از کدام حقوق سخن به میان می آورند؛ اما سوای این بحث، به نظر نمی رسد که اصالت با ظاهر چنین عروسکی باشد و آنچه باعث شده این عروسک به چنین محبوبیتی برسد، دیالوگ ها و کاراکتری است که برای این عروسک نوشته شده که با صدای گرم محمد بحرانی در بستری متفاوت نظیر خندوانه قرار گرفته است.
بحرانی سال ها پیش در مجموعه دیگری بر روی یک عروسک دیگر با همین لحن «جناب خان» سخن گفته بود و به نظر می رسد اگر مجموعه خندوانه یک عروسک دیگر را جایگزین کند، بتوان مجدداً شاهد خلق یک کاراکتر جذاب دیگر بود.
با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president