آوای جنوب

جان باختن ۲۹ زائر محور اقلید-یاسوج مقدمه‌ای دردناک برای سانحه قطار تبریز-مشهد

جان باختن ۲۹ زائر در محور اقلید-یاسوج و سانحه قطار تبریز-مشهد نشان داد که مسؤولان به جای پرداختن به امور فرعی و دل خوش کردن به اجرایی شدن برجام باید به رفع مشکلات کشور و توسعه و بهبود راه‌های زمینی و ریلی بپردازند.

 آوای جنوب؛

یکی از مشکلات کنونی در کشور که هر ساله جان هزاران ایرانی را می‌گیرد وضعیت نامطلوب راه‌ها اعم از زمینی و ریلی است.

در همین استان کهگیلویه و بویراحمد ظرف یک روز طبق آنچه که مسؤولان اورژانس ۱۱۵ گزارش می‌دهند تعداد ۲۵ فقره تصادف رخ می‌دهد که اگر بخواهیم وضعیت راه‌ها را در آن‌ها دخیل بدانیم بی‌شک بیش از ۷۰ درصد از دلیل این تصادفات به موضوع ناامن بودن و نامناسب بودن راه‌ها برمی‌گردد.

هر روزه اخبار بسیار دردناکی از تصادفات در محورهای مواصلاتی در همه نقاط کشور به خصوص در استان کهگیلویه و بویراحمد شنیده می‌شود که برای یک استان کوچک همانند کهگیلویه و بویراحمد این آمار بسیار زیاد است.

راه‌هایی که در حال حاضر آن چنان استاندارد نیستند و باید به دلیل رفت و آمدهای زیاد در این محورها وضعیت آن‌ها را از حالت کنونی به وضعیت بهتری ارتقا بخشیم.

استانی که در حال حاضر یک کیلومتر آزادراه هم ندارد و در زمینه راه‌های چهارخطه در میان همه استان‌های کشور جایگاه خوبی را نمی‌توان برای آن ترسیم کرد.

هر چند در سال‌های اخیر و در دوره کنونی توسط مسؤولان استانی تحرکات خوبی صورت گرفت اما مشکل به خود استان برنمی‌گردد بلکه مسوولان کشوری از جمله در وزارت راه باید برای رفع این معضل بزرگ از خود همت نشان دهند.

مسؤولان استان کهگیلویه و بویراحمد چند سال است که برای تغییر وضعیت محور یاسوج به اقلید فریاد می‌زنند و کسی به داد آن‌ها نمی‌رسد و اعتبارات لازم را برای تغییر وضعیت در این مسیر ندارند.

در همین خصوص معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگویی که با وی در ارتباط با وضعیت محور اقلید به یاسوج داشتیم از تلاش‌های گستره درون استانی برای عملیاتی کردن این محور خبر داد و از مسؤولان استان فارس خواست تا آن‌ها نیز برای اجرای این محور ۱۷۰ کیلومتری که تنها ۵۰ کیلومتر آن در استان کهگیلویه و بویراحمد است همت داشته باشند.

اما شاید مسؤولان استان فارس نیز برای اجرای این پروژه دستشان خالی باشد که باز هم باید از مسؤولان وزارت راه و شخص وزیر راه سؤال کرد وقتی ماهانه گزارشاتی از تصادف در چنین محورهایی به گوش می‌رسد چرا اقدامی برای رفع مشکل انجام نمی‌شود.

درست به یاد داریم که سال گذشته نیز اتوبوسی در محور اقلید به یاسوج به ته دره سقوط کرد و تنها یاری خداوند بود که منجر به فوت هیچ یک از مسافران نشد.

اما بعد از گذشت تقریباً یک سال از آن حادثه دردناک باز هم شاهد واژگونی اتوبوس به ته دره در همین جاده بودیم که این بار تقدیر این بود که نزدیک به ۳۰ مسافر و زائر عتبات عالیات جان خود را در این محور که طریق‌الرضا(ع) هم نام دارد از دست بدهند بدون این که وزارت راه و مسؤولان مربوطه واژگونی اتوبوس در سال گذشته را در دستور کار قرار داده باشند.

اکنون با توجه به سفرهای زیارتی که مردم ایران اسلامی هر ساله به تعداد بسیار بالایی آن هم بر اساس اعتقادات راسخ دینی دارند لازم است که مسؤولان وزارت راه یکبار هم که شده به خود آمده و با تدوین برنامه‌ چنین محورهایی را در دستور کار خود قرار دهند.

به یقین حادثه دردناک واژگونی اتوبوس زائران حسینی در محور اقلید به یاسوج می‌بایست تلنگری به مسؤولان وزارت راه وارد می‌کرد تا با گسترش چتر ایمنی راه‌ها اعم از جاده‌ای و ریلی مانع از حادثه جانسوز قطار تبریز مشهد می‌شدند تا در یک بازه زمانی کوتاه شاهد جان باختن بیش از ۱۰۰ هموطن زائر و عاشق ائمه اطهار(ع) در کشور نمی‌شدیم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president