آوای جنوب

رقیب جدید روحانی در انتخابات ۹۶ از نفت می‌آید

قاسمیمردان نزدیک به احمدی‌نژاد دو قطبی سازی علیه دولت را آغاز کرده‌اند، روی کار آمدن ترامپ بهانه را به دست آنها داده است تا برجام و آمریکا را پاشنه آشیل دولت کرده و شیپور بازگشت به رقابت‌های انتخاباتی را اینبار از این زاویه بنوازند.

آوای جنوب؛

یک تصویر جدید از احمدی نژاد منتشر شده است؛ ایستاده در خانه واقع در میدان ۷۲ نارمک، رخ به رخ با مامور سرشماری خانوار. گویا ما هم این روزها باید سرشماری درباره او را آغاز کنیم. شمارش تعداد افراد منتسب به او که در سر سودای ریاست جمهوری دارند.

جدی‌ترین آنها غلامحسین الهام و رستم قاسمی هستند که نشانه های زیادی درباره احتمال حضورشان نمایان شده است. در سطح نخست تحلیل اولین سخن این خواهد بود که محمود احمدی نژاد از حضور در انتخابات نهی شده و بنا بر آخرین خبری که به صورت غیر رسمی درباره او منتشر شده او به غلامحسین الهام هم گفته است بنای حمایت از کسی حتی او را ندارد. اما در لایه ای از تحلیل ماجرا باید گفت که خیلی چیزها نسبت به یک هفته قبل تغییر کرده است. حالا احمدی نژادی ها از چهارشنبه پیش تا امروز حرفهای دیگری را زمزمه می‌کنند. آنها ظهور ترامپ را جرقه ای برای بازگشت خودشان می دانند. از مباحثه پیرامون این موضوع عبور می‌کنیم و در این فرصت به دو نامزدی می پردازیم که گمانه نامزدی شان می رود؛ «غلامحسین الهام و رستم قاسمی »

بازگشت به سیاست با یار قدیمی؟

محمود احمدی نژاد برای ظهور و بروز بیرونی دو وجهه دارد؛ وجه مذهبی او غلامحسین الهام است و وجه به اصطلاح روشنفکری‌اش اسفندیار رحیم مشایی. الهام همیشه برای او اینگونه بوده است، چه روزگاری که عضو حقوقدان شورای نگهبان بود و دلبسته او چه بعدها که سخنگوی دولتش هم شد و فاکتور برخی هزینه های حرف ها و واکنش های آقای رییس جمهور را شخصا پرداخت می کرد. غلامحسین الهام البته در زمره افرادی است که عهدش را با احمدی نژاد حتی با تغییر دوران حفظ کرده و همچنان در زمره حواریون اوست. احمدی نژاد هم که میل بازگشت به قدرت پیدا کرده بود تا همین چند وقت پیش هر کجا که حاضر می شد در یمن یا یسار خود الهام را قرار می داد. او می دانست که برای بازگشت بیش از وجه روشنفکری به وجه مذهبی خود نیاز دارد . اگر چه که بنا بود در بیرون اعلام شود احمدی نژاد بنای نامزدی در انتخابات ندارد اما حواریون از جمله غلامحسین الهام می دانستند که همه چیز برای بازگشت رییس سابق مهیاست. شهر به شهر با او می گشتند و مژده حضور می دادند . یکباره اما زمانه تغییر کرد.

دو اتفاق مهم افتاده است؛ به احمدی نژاد گفته شده در عرصه رقابت نباشد و در رخدادی دیگر ترامپ هم رییس جمهور شده است. حالا نوبت معرفی یک آلترناتیو است. کسی که سرمایه اجتماعی محمود احمدی نژاد به سمت او شیفت کند و رقیب اصلی حسن روحانی در انتخابات شود؛ یک ایده همراه با یک رویای دیگر؛ «شاید اصولگرایان هم به سمت ما بیایند».

اجازه بدهید به عقب تر بازگردیم ؛ غلامحسین الهام یکبار دیگر هم بنای نامزدی در انتخابات را داشت . درست زمانی که محمود احمدی نژاد روزهای آخر ریاست جمهوری اش را پشت سر می گذاشت. او هم مثل خیلی های دیگر از افراد کابینه بنا داشت فرد مورد حمایت احمدی نژاد باشد و تبدیل به مدودف دوران شود. احمدی نژاد اما در آن زمانه حال و هوای دیگری در سر داشت . آقای رییس جمهور در آن برهه از دوران وجه روشنفکری اش را ترجیح داد و در سالن وزارت کشور دست اسفندیار رحیم مشایی را بالا برد. غلامحسین الهام مثل افراد بسیار دیگری از کابینه وقت، چاره ای نداشت جز نظاره گری حوادث دوران . او دید که چگونه و در نهایت ناباوری، ایده پوتین – مدودف بر باد رفت.

حالا از آن زمان تاکنون رخدادهای بیشماری به وقوع پیوسته و کار به آنجا رسیده است که غلامحسین الهام، سودای نامزدی در انتخابات در دلش زنده شده است؛ می خواهد حاضر میدان باشد؛ آلترناتیو احمدی نژاد! به همین سادگی.

می گویند یک بار با پاسخ منفی احمدی نژاد مواجه شده است. می گویند احمدی نژاد به او گفته :« حتی از شما که خیلی هم بهتان علاقه مندم نیز حمایت نمی‌کنم. چون به آقا اعلام کردم که در انتخابات دخالت نمی‌کنم، نمی توانم از شما حمایت کنم.»

این اما برای قبل از پیروزی ترامپ در انتخابات است ؛ می گویند او باز شوق نامزدی پیدا کرده است. غلامحسین الهام در تازه ترین نوشته اش در یک سایت حامی دولت سابق نوشته است: « آمریکائیان در انتخابات خود تصمیمی گرفته اند که به نظر برخى از رجال ما عجیب مى آید و در جهانى که سرنوشت خود را با هژمونى امریکا پیوند زده است موجب نگرانى!

ریشه این نگرانى نظام ناعادلانه مبتنى بر استکبار و زیادت خواهى و عدم احترام به حقوق ملت ها و دولت ها نهفته است.

عجیب، نگرانى برخى رجال سیاسى ماست! ما چرا باید نگران باشیم؟!اگر آنگونه که اینان فکر مى کنند امریکا یک نظام حقوقى است پس على القاعده باید به اصول و معاهدات حقوقى خود پایبند باشد و اگر یک نظام بى ضابطه و خودسر و به تعبیر انقلاب اسلامى، استکبارى و شیطانى است، چه تضمینى براى تعهدات و پای بندى شیطان وجود دارد؟!

آیا ما به جاى گفتگو و پیمان و تعهد با دولت حقوقى، با اشخاص مذاکره و به آنان تعهد داده ایم؟ که بر خلاف همه اصول در روابط میان دو دولت عمل کرده ای! و اگر همه امور خود را به آنان و دولت و سیاست هاى غیر قابل پیش بینى آنها پیوند زده ایم که بر خلاف مبانى خودمان به ظلم اتکال کرده ایم و گناهمان نابخشودنى است که خدایمان فرموده است: “و َلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ “. لذا باید خود را سرزنش کنیم،قل لُومُوا أَنْفُسَکُمْ . و الا ما را با انتخابات آمریکائیان چه کار؟! لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ !»

اجازه بدهید راحت تر بگوییم ؛ «اگر نامزدی غلامحسین الهام خبر درستی باشد باید از همین سخنان او فهمید که الهام دو قطبی سازی را آغاز کرده ؛ می خواهند برجام و آمریکا را به پاشنه آشیل دولت تبدیل کنند.»

اما این همه ماجرا نیست، در دل همان احمدی نژادی ها هم هستند آنهایی که منتقد کاندیداتوری الهام شده اند، آیا زمزمه برخی اطرافیان احمدی نژاد که منتقد نامزدی او هستند و می گویند الهام نمی تواند از فلیتر شورای نگهبان رد شود موجب جلوگیری از نامزدی او توسط رییس جمهور سابق می شود؟ به این نکته توجه کنیم ؛«احمدی نژادی ها نمی خواهند اگر شانسی برای حضور در صحنه دارند در مورد آن ریسک کنند».

آیا رستم قاسمی نامزد انتخابات می شود؟

درست در شرایطی که تحلیلگران سیاسی اسامی احمدی نژادی ها را برای گمانه زنی نامزدی اشان پشت سر هم ردیف می کنند ، نام رستم قاسمی بیش از سایرین جلب توجه می کند . تازه ترین خبر در مورد این است که سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم احمدی‌نژاد و عضو شورای مرکزی «جبهه یکتا» از رستم قاسمی به عنوان یکی از کاندیداهای این تشکل برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نام برده و گفته است: رستم قاسمی از جمله کسانی است که در وزارت نفت و قرارگاه خاتم‌الانبیا دارای سابقه خوبی است.

حالا اما رستم قاسمی از منتقدان دولت روحانی است. او در یکی از اظهاراتش گفته است :« به نظر من امروز وضع اقتصادی کشور فاجعه‌ای است که شاید آنهایی که به آمار و ارقام واقع‌بینانه دسترسی دارند، روی این موضوع اختلاف نظری نداشته باشند.» رستم قاسمی بنای ورود به مباحثه در محور سیاست خارجی را ندارد. او خود را برای بحث های اقتصادی آماده کرده است.

نام رستم قاسمی را به خاطر بسپارید . او به احتمال زیاد یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات است؛ یکی از رقبای آقای روحانی.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president