آوای جنوب

شهرداری یاسوج بی‌رحمانه با تبر به جان درختان فلکه جهاد افتاد+تصویر

شهرداری یاسوج در اقدامی بی رحمانه و بدون توجه به قانون حفظ و گسترش فضای سبز با تبر به جان درختان چندین ساله فلکه جهاد افتا

آوای جنوب

شهرداری یاسوج در اقدامی بی رحمانه و بدون توجه به قانون حفظ و گسترش فضای سبز با تبر به جان درختان چندین ساله فلکه جهاد افتا

 

میدان جهاد یاسوج

شهرداری یاسوج به بهانه گرفته شدن دید رانندگان، آتش‌سوزی معتادان و فاصله اندک با تبر به جام برخی درختان فلکه جهاد افتاد و آنان را ایستاد سر برید.

همین دیروز بود که فرج‌الله شکوهی مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در شورای حفاظت از منابع آب این استان گفت دعا کنید این آمارها درست نباشند زیرا در این صورت خشکسالی‌ها ۷ سال دیگر ادامه دارد و یعنی  بر اساس مدل‌های پیش بینی نباید تا سال ۲۰۲۵ میلادی انتظار ترسالی با هدف جبران کمبودهای آبی را داشته باشیم.

در این شرایط که داشتن یک درخت نیز غنیمت است اما شهرداری یاسوج در اقدامی تعجب برانگیز اقدام به قطع درختان فلکه جهاد می‌کند در حالی که همین فلکه نیاز به زیباسازی و حتی نصب المانی با مسما دارد.

کاش شهرداری یاسوج به جای قطع درختان فلکه جهاد با مشاوره گرفتن از معماران صاحب نظر یک طرح درست و حسابی برای زیباسازی این فلکه به عنوان شاه راه ورودی و خروجی شهر یاسوج ارائه می‌داد و به فکر تغییر المان فعلی بود.

شهرداری یاسوج در حالی اقدام به قطع درختان فلکه جهاد کرده که براساس  تبصره یک ماده ۶ لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه‌ها و پارک‌ها،‌ بوستان‌ها، باغات ممنوع است.

جلوگیری از قطع درختان تنها یک روی سکه حفظ فضای سبز شهری بوده زیرا طرف دیگر سکه نگهداری و حفاظت از درختان است و طبق ماده ۴ آیین‌نامه کاشت، حفاظت و آبیاری درختان و فضاهای سبز معابر، میادین، بزرگراه‌ها و بوستان‌های عمومی واقع در داخل محدوده شهرها از وظایف شهرداری است.

شهرداری دست به دامان معتادان شد

پاسخ شهرداری در زمینه چرایی قطع درختان فلکه جهاد جالب بوده زیرا بیشتر شبیه طنز می‌ماند جایی که فرشاد صادقی رئیس سازمان فضای سبز شهرداری یاسوج می‌گوید: واقعیت امر معتادان زیر دو درخت با روشن کردن آتش آنان را سوخته بودند و راهی جز قطع این دو درخت نبود.

وی می‌گوید: در فلکه جهاد یاسوج ۳ ردیف درخت کاشت شده که یک ردیف توت مجنون بوده و دو تا از آن‌ها را معتادان با روشن کردن آتش خشک کرده بودند یک ردیف دیگر نیز کاج‌های بوده که جلوی دید مجسمه(المان) را گرفته بود و بسیار نزدیک به هم کاشت شده بودند و راهی جز قطع نبود.

اما مهمترین قسمت قصه پرغصه قطع درختان فلکه جهاد جایی است که فرشاد صادقی گرفتن دید المان موجود ر این فلکه را برای توجیه انتخاب می‌کند در حالی که فلسفه انتخاب این المان از ابتدا تاکنون برای خیلی از مردم و صاحبنظران حوزه فرهنگ و معماری جای سوال دارد کاش المان قربانی درختان می‌شد.

رئیس سازمان فضای سبز شهرداری یاسوج دسته سوم از درختان فلکه جهاد یاسوج را گیاهانی دانست که بدون برنامه سبز شده و به گیاهان خودرو معروف هستند که این دسته نیز جلوی دید رانندگان را گرفته بود و مجبور شدیم برخی را قطع و برخی را نیز حرص کنیم.

صادقی می‌گوید: با کاشت درخت در شهر مخالف نیستم به طوری که بنا دارم امسال در روز درختکاری ۱۰ هزار درخت در مناطق مختلف شهر یاسوج اعم از بلوارها و پیاده‌روها کاشت کنیم ولی تعریف علمی فلکه این بوده که باید عبور و مرور را تهسیل کند و نه اینکه خود عامل هرج و مرج باشد.

باید بپذیریم اینکه در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌شود و از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست و یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا نماید، ممنوع بوده تنها در اصل پنجاهم قانون اساسی آمده و در بسیاری مواقع به راحتی در کنار این اصل می‌گذریم.

باور کنیم؛ درخت یعنی اکسیژن، یعنی آب، یعنی رودخانه، یعنی غذا، یعنی زندگی بیشتر در حد شعار مانده و در کتاب‌های درسی و سخنرانی برخی از مسئولان و صاحبنظران دیده‌ایم و الا خبری در مقام اجرا نیست.

انتهای پیام/تسنیم

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president