آوای جنوب

از آمارهای متناقض از میزان بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد تا رتبه نخست بیکاری در کشور

خبرکهگیلویه و بویراحمد در حالی رتبه اول بیکاری کشور را از آن خود کرده که راهکارهای عملیاتی برای رفع این معضل بزرگ در استان وجود ندارد.

آوای جنوب؛

نشست شورای اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی برگزار می‌شود که باید به بی‌نتیجه بودن این جلسات و نداشتن خروجی مناسب برای بحران بزرگی که گریبانگیر مردم و جوانان استان شده اذعان کرد.

جلسات شورای اشتغال چیزی جز ارائه جداول ناقص و آمارهای متناقضی که مورد قبول مدیران دستگاه‌ها اجرایی نیست خروجی مناسب و مطلوبی ندارد.

رتبه اول بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد تاسف‌بار است و رسانه‌های استان بیش از پیش به این مشکل بزرگ پرداختند اما همچنان این مشکل وجود دارد و ارائه آمار دردی از مشکل مردم دوا نمی‌کند.

بیکاری ۲۴ هزار نفر در کهگیلویه و بویراحمد

اما مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فراهم نبودن زیرساخت‌های ایجاد اشتغال را در افزایش نرخ بیکاری مؤثر دانست و گفت: زیرساخت‌های بازار کار و ایجاد اشتغال در استان فراهم نیست و نبود صنایع و کارخانه بزرگ زمینه رشد بیکاری را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه شورای اشتغال تنها مرجع رسمی اشتغال در استان است، گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه باید به وضعیت بیکاری و زمینه‌های ایجاد اشتغال در استان توجه شود.

وی همچنین تعداد بیکاران در استان را ۲۴ هزار نفر دانست و افزود: ۴۶ درصد جویندگان کار فاقد مهارت هستند.

ارائه آمار بیکاری ۲۴ هزار نفر در حالی از سوی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح می‌شود که معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تعداد افراد بیکار در استان را ۳۲ هزار نفر می‌داند.

علی شهابی‌فر در همین خصوص بیان کرد: براساس آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تعداد بیکاران استان در سال ۹۴، ۳۲ هزار نفر هستند و با توجه به وضعیت موجود کشور و استان آمار بیکاران در سطح استان تا پایان سال جاری تغییر خواهد کرد.

وی با اشاره به ضعف در نحوه هزینه‌کرد تسهیلات خوداشتغالی افزود: تمرکز مدیران و مسؤولان جذب اعتبارات و تسهیلات برای ایجاد اشتغال است اما اغلب تسهیلات دریافتی به متقاضیان موجب ایجاد اشتغال نمی‌شود بلکه در جایی دیگر هزینه می‌شود.

این مسؤول اضافه کرد: وظیفه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه آمار بیکاری است، بنابراین آماری که از سوی این سازمان ارائه می‌شود دقیق است.

مشاغل متناسب با نیاز استان ایجاد شود

مشاور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص بیان کرد: با ارائه جداول مشکلات بیکاری حل نمی‌شود بلکه برای این مشکل اساسی باید راه حل مناسبی در نظر گرفته شود.

امین منوچهری بیان کرد: برای برنامه‌ریزی مناسب برای رفع مشکل بیکاری باید تحلیل مناسبی از وضعیت بیکاری، دلائل و نرخ بیکاری در روستاها و شهر، راه‌های حل و رفع بیکاری ارائه شود.

وی با بیان اینکه متناسب با نیاز استان مشاغل ایجاد شود، گفت: استان در مشاغلی مانند خیاطی، جوشکاری و … اشباع شده پس متناسب با نیاز استان مشاغل تعریف شود.

معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیکاری نه تنها در استان کهگیلویه و بویراحمد بلکه در کل کشور افزایش داشته، افزود: افزایش بیکاری در این دولت یا دولت‌های قبل نبوده بلکه استان کهگیلویه و بویراحمد در تمام دولت‌ها با این مشکل مواجه بوده و در رتبه اول تا سوم نرخ بالای بیکاری قرار داشته است.

مجید محنایی اضافه کرد: رسانه‌های استان بر روی افزایش بیکاری مانور می‌دهند که رشد بیکاری در استان موضوع تازه و جدیدی نیست.

اما آنچه مهم است اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان این استان بیکار هستند لذا ضروری است اقدامات عملی و تصمیمات مهمی در جهت رفع این مشکل بزرگ اندیشیده شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. عباس گفت:

    اوای جنوب جداول شورای اشتغال خای نیست این چیزی ایست که باید دستگاهای اجرایی به زودی تکمیل کنند وتا اید دادها نباشد نمیشه تحلیل درستی از بیکاری واشتغال داشته باشیم کل کشور دارند این مسیر را میروند.

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president