آوای جنوب

امیداواریم کیفیت پایین نان در گچساران ربطی به سیاست نداشته باشد

کیفیت پایین نان در نانوایی‌های گچساران، هر روز بدتر از روز قبل می‌شود و نارضایتی شهروندان از این مسئله همچنان ادامه دارد

نانآوای جنوب/ علی مراد کاظم پور

نان اصلی ترین خوراکی ایرانی هاست و قوت غالب سبد غذایی هر خانواده ای است بنابراین انتظار می رود از کیفیت پایینی برخوردار نباشد اما اینروزها مردم شهرستان گچساران از کیفیت پایین نان گله دارند.

کیفیت پایین نان در نانوایی‌های گچساران، هر روز بدتر از روز قبل می‌شود و نارضایتی شهروندان از این مسئله همچنان ادامه دارد.

هدفمندسازی یارانه‌ها در ابتدا قرار بود که تأثیر مثبتی روی کیفیت نان بگذارد اما در این میان بسیاری از نانوایان نه تنها نان با کیفیت ارائه نمی‌کنند بلکه روز به روز از حجم خمیر چانه نان نیز کم کرده و هر چه را که می توانند به اسم نان تحویل مشتری می‌دهند.
یکی از اهداف آزادسازی قیمت نان بهبود و ارتقاء کیفیت نان و کاستن از ایجاد ضایعات بود زیرا مردم انتظار داشتند وقتی قیمت تمام شده نان را پرداخت می کنند نان با کیفیت دریافت کنند.

گزارش‌های ما از سطح شهر گچساران در گفتگو با مردم حکایت از آن دارد که گاها نان تحویل داده شده به قدری نامطلوب بوده که مردم از خوردن آن جلوگیری کرده اند.
وقتی با بعضی مشتریان در صف نانوایی هم صحبت شوی همه با هم از کیفیت پایین نان در گچساران می نالند.
** یکی از این مشتریان به «آوای جنوب » می گوید: اگر خرید نان واجب نبود حاضر نبودم برای خرید نان بی کیفیت پول خرج کنم. وی ادامه می دهد: متاسفانه در گچساران فقط نان تازه باید خرید تا قابل خوردن باشد، همینکه ساعتی بماند یا به لاستیک تبدیل می شود یا خشک شده و در بعضی نانوایی ها هم سریعا کپک سبز رنگی با بوی بد را شاهد هستیم.
**شهروند دیگری که منتظر بود تا نانش را بگیرد اظهار داشت:مسئولان باید مشکلات و دلایل پایین بودن کیفیت نان، تامین آرد مرغوب و مناسب را برای افزایش کیفیت انواع نان در این شهرستان پیگیری و آنها را رفع کنند.

رضا . م بیان کرد:بیشتر نان های تولیدی به ویژه لواش، خمیر، سیاه و نازک است که به محض سرد شدن خرد شده و غیر قابل استفاده است.
**یک شهروند دیگر در اینباره به آوای جنوب گفت: فکر می‌کردیم بعد از هدفمندی یارانه‌ها در بخش نان دیگر مجبور نیستیم نان خمیر و سوخته و نامرغوب، سر سفره بگذاریم اما با هدفمند شدن یارانه‌ها، کیفیت نان بدتر از قبل شده است.
**آقای محمد .ش که از فرهنگیان بازنشسته گچسارانی است با اشاره به اینکه کمیت و کیفیت نامناسب نان اجحافی در حق مصرف­ کنندگان است، افزود: برخی نانواها در وزن و اندازه نان نیز کم فروشی می کنند.
وی با بیان اینکه در سابق شاهد نظارت از سوی دستگاههای نظارتی بودیم ولی در حال حاضر هیچ نظارتی صورت نمی گیرد خواستار نظارت بیشتر و جدی تر مسئولان بر این امر شده و گفت : امیدوارم کیفیت پایین نان در گچساران ربطی به سیاست نداشته باشد .
**یکی از بانوان گچسارانی با اشاره به مصرف «نان تیری» که در مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد پخته می‌شود، گفت: اگر منزلم در گچساران، آپارتمانی نبود و حیاط مستقل داشتم حتما نان تیری می‌پختیم تا مجبور به خوردن این نان‌های چرمی نشویم.
در ادامه گزارش وقتی تحقیقات بیشتری می کنم تا علت کپک زدن و بوی بد نان را جویا شوم با دستگاههای جدیدی که به نانوایی ها آمده تا به جای استفاده از کارگر این دستگاه چانه را می گیرد روبرو می شوم و پاسخ خود را با توجه به حرفه اصلی خودم که نانوایی است دریافت می کنم ؛ بله در این دستگاهها کافیست تنها ذره ای از خمیر پُخت شب گذشته در این دستگاه باقی بماند و همین باعث کپک زدن نان می شود.
همانطور که خواندیم، هستند هنوز نانوایی‌هایی که با کم‌کاری خود، نارضایتی مردم را به وجود می‌آورند، با توجه به اینکه کیفیت نان متاثر از عواملی نظیر آرد خوب، نوع دستگاه‌های پخت، مهارت کارگران و خمیرمایه است و مجموعه این عوامل می‌تواند در بهبود کیفیت نان و یا عدم کیفیت آن مؤثر باشد، امیدواریم هرچه زودتر با اقدامات مسولین گچسارانی تهیه نان با کیفیت را در سفره های مردم شهر مشاهده نماییم .

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. *** گفت:

    جناب کاظم پور یعنی میفرماییدمسئولین نمیبینند این کیفیت نان رو؟چرا می بینند.اما بخاطرقومی گرایی این منطقه.کسی کار نداره.و به راحتی اکه از یک کیسه آرد۳۵۰ قرص نان بایست پخت شود از هرکیسه ۶۰۰ قرص نان درمیارن یعنی از روی هرکیسه ۲۵۰ قرص نان به عبارتی دزدی میکنندواگر روزانه ۱۲ کیسه پخت داشته باشند دیگه خودتون یه ضرب و منها کنین ببینیدچه بر سر این مردم بدبخت میارند.

  2. *** گفت:

    جناب کاظم پوربه نظر شما مسئولان نمی بینند این وضعیت بی کیفیت نان رو؟ چرا به خوبی میدادنند.اما خودشون رو زدن به خواب خرگوشی.از هرکیسه آرد به طور قانونی بایست ۳۶۰ قرص نان پخته شود که ۶۰۰ قرص پخته میشود.یعنی ۲۵۰ تا اضافه تر.واگر نانوایی که روزانه ۱۲ کیسه پخت داشته باشه دیگه خودتون یه ضرب و منها کنین متوجه میشین از این مردم بدخت چه دزدی میشه.

  3. سیدامیدنوری سوق گفت:

    باسلام
    ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻧﺎﻥ ﺩﺭ هیچ جای ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺁﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮐﻨﻮﻥ ما ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ‌ ﻫﺎ چندبرابر ﮐﻞ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ مبتلا به مشکلات گوارشی هستیم و از آن سو نیازمند دارو و درمان.
    کیفیت نان در این شهرستان نیز بی ارتباط با سیاست و رانت بازی ها نیست.
    ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺭﺍﻧﺖ ﻭ ﺳﻮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺳﺒﺐ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ نه فقط این شهرستان بلکه ﮐﺸﻮﺭ ﻫﯿﭽﮕﻮﻧﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﯽ  ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﻮﺯﻩ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
    ﭼﺮﺧﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻧﺎﻥ ﺩﺭ تمام ﻧﺎﻧﻮﺍﯾﯽ ‌ﻫﺎی ما ﻣﻌﯿﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺒﻮﺩ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﯽ ﺩﺭ ﻧﺎﻧﻮﺍﯾﯽ ‌ﻫﺎ، ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﺑﯽ ‌ﺗﺠﺮﺑﻪ، ﺁﺭﺩ ﺑﯽ ‌ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻭ ﮔﻨﺪﻡ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺯ ﻣﻬﻢ‌ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ است.
    ﺩﺭ ﻓﺮﺁﯾﻨﺪ ﺗﺨﻤﯿﺮ ﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﮔﺎﻫﯽ ﺩﻭ ﺳﺎﻋﺖ ﻃﻮﻝ ﻣﯽ‌ﮐﺸﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮﺍﺕ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﺧﻤﯿﺮ ﻭﺭﺁﻣﺪﻩ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﯽ ‌ﺁﯾﺪ ﻭ ﺿﻤﻦ ﺍﺯﺑﯿﻦ ﺭﻓﺘﻦ ﻓﯿﺘﺎﺕ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﺭﺩ ﮐﻪ ﺟﺬﺏ ﺁﻫﻦ ﻭ ﮐﻠﺴﯿﻢ ﺭﺍ ﻣﺨﺘﻞ ﻣﯽ‌ ﮐﻨﺪ ﺑﺎ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ‌ ﻭﯾﮋﻩ ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻦ‌ ﻫﺎﯼ ﮔﺮﻭﻩ B ﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻐﺬﯼ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻫﻀﻢ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺭﺍﺣﺖ‌ ﺗﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.
    ﺍﺯ ﻃﺮﻓﯽ ﻭﺭ ﺁﻣﺪﻥ ﺧﻤﯿﺮ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺯﻣﺎﻥ، ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭﯼ ﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﯽ ‌ﺩﻫﺪ ﻭ ﺗﺎ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﻧﺎﻥ، ﺗﺎﺯﻩ ﻭ ﺧﻮﺵ ﻃﻌﻢ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ‌ﻣﺎﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ‌ﻫﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ ﺗﺨﻤﯿﺮ ﺍﺯ ﭼﺮﺧﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﺎﻥ ﺣﺬﻑ ﺷﻮﺩ.
    ﭼﻮﻥ ﺗﺨﻤﯿﺮ ﮐﺎﻣﻞ ﺧﻤﯿﺮ ﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺧﻤﯿﺮ ﻣﺎﯾﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﺩ ﺯﻣﺎﻧﺒﺮ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﻇﺮﻭﻑ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻓﻀﺎﯼ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﺎﻧﻮﺍﯾﯽ ‌ﻫﺎ ﭼﻨﯿﻦ ﺷﺮﺍﯾﻄﯽ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﻫﻢ ﺳﺮﺍﻍ ﺟﻮﺵ‌ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻣﯽ‌ﺭﻭﻧﺪ. 
    و ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺟﻮﺵ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺩﺭ ﺗﻬﯿﻪ ﻧﺎﻥ ﻧﯿﺎﺯﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﻧﺎﻧﻮﺍﻫﺎ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻭﺭ ﺁﻣﺪﻥ ﺧﻤﯿﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
    ﭼﺮﺍﮐﻪ ﮔﺎﺯ ﮐﺮﺑﻨﯿﮏ ﻣﺘﺼﺎﻋﺪ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﺩﻩ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺎﻻ‌ ﺁﻣﺪﻥ ﺧﻤﯿﺮ ﻣﯽ ‌ﺷﻮﺩ.
    ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﯾﻦ ﯾﮏ ﺭﻭﯼ ﻣﺎﺟﺮﺍﺳﺖ ﭼﻮﻥ ﺟﻮﺵ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻧﻪ ‌ﺗﻨﻬﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﻣﯽ ‌ﺑﺮﺩ ﻭ ﺭﻭﯼ ﻃﻌﻢ ﻭ ﻋﻄﺮ ﻭ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭﯼ ﻭ ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺭﺯﺵ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺁﻥ ﻣﻮﺛﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺍﺑﺘﻼ‌ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﮔﻮﺍﺭﺷﯽ ﻭ… ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽ ‌ﮐﻨﺪ. 
    ﺩﻭﻟﺖ ﻣﺎ ۳۷ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺁﺭﺩ ﻭ ﻧﺎﻥ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺳﻮﺑﺴﯿﺪ ﺩﺍﺩ.
    ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺬﺍﺭﺍﻥ ﻣﺎ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻧﺸﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﮐﺎﺭ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﮐﻪ ﯾﺎﺭﺍﻧﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﻓﺴﺎﺩ ﻣﯽ ﺁﻭﺭﺩ!
    ﺍﮔﺮ ﺩﻭﻟﺖ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺍﻧﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺒﺮﺩ ﻭ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺭﺍ ﺑﺎﻻ‌ ﺑﺒﺮﺩ ﻭ ﺟﻠﻮﯼ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﻣﺮﯼ ﻭ ﻣﻌﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﮕﯿﺮﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﯾﺎﺭﺍﻧﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺭﺍ ﺣﺬﻑ ﮐﻨﺪ.
    ﮐﺪﺍﻡ ﻧﺎﻧﻮﺍﯾﯽ ﺑﻪ ﺧﻤﯿﺮ ﻧﺎﻥ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ۲۰ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺍﯼ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﯾﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻣﺎﯼ ۲۰ ﺩﺭﺟﻪ ﻧﮕﻪ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺳﺒﺐ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻋﺮﺿﻪ ﺷﻮﺩ.

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president