آوای جنوب

درخواست فعال اجتماعی از ریاست جمهوری؛

پیشنهاد ثبت یک روز در تقویم رسمی کشور به نام “زاگرس”

زاگرسیک فعال اجتماعی از ریاست جمهوری درخواست ثبت یک روز درتقویم رسمی کشور به نام”زاگرس” کرد.

آوای جنوب؛

به گزارش آوای جنوب ، در نامه شهرام اکبری خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان آمده است:

احتراماً به استحضار حضرتعالی و مسئولان خدوم نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران می‌رساند:

زاگرُس رشته‌کوهی در شمال غرب، غرب و جنوب ایران است. این رشته‌کوه از کرانه‌های دریاچه وان در کردستان ترکیه آغاز شده و پس از گذشتن از استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، لرستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد،چهارمحال و بختیاری، خوزستان تا استان‌های فارس، کرمان و هرمزگان ادامه می‌یابد. دامنه‌ این رشته‌کوه به شمال عراق نیز امتداد دارد.

در حدود ۱۰۰٬۰۰۰ سال پیش از میلاد آثار برجای مانده از غارنشینی در کوه‌های زاگرس در غرب ایران بیانگر سکونت انسان در این مناطق در دوره پارینه‌سنگی میانی (۳۰٬۰۰۰ تا ۳۰۰٬۰۰۰ سال پیش) است.

اما باید به این نکته اذعان داشت که زاگرس تنها یک رشته‌کوه نیست زاگرس یک تمدن است. تمدنی که در طول تاریخ همواره ارزش‌آفرینی کرده و علاوه بر غنای همه‌جانبه‌ خود امانت‌دار فرهنگ‌ها، رسومات و ارزش‌های سایر تمدن‌ها نیز بوده است. زاگرس نماد شجاعت و نوع‌دوستی است زاگرس مهد و پرورشگاه فکری و عقیدتی عرفا، شعرا، اندیشمندان و فرهیختگان و دانشمندان و دلیرمردان و شیر زنانی نامی و غیوری بوده است که مایه سربلندی و افتخار این خطه و مرز و بوم در طول تاریخ بوده‌اند.

زاگرس نماد تعهد و سر سپردن به ملت ایران اسلامی است و هیچ‌گاه از آن جدایی نمی‌پذیرد و تاریخ گواه خوبی بر این مدعاست. زاگرس نه‌ تنها به زاگرس نشینان بلکه به ملت ایران و ملت‌های همسایه که زاگرس نیز در آن آرامیده است تعلق‌ خاطر دارد و می‌تواند با محوریت ایران اسلامی نماد اتحاد و دوستی ملت‌های همسایه گردد. همچنین زاگرس و پیشینه تاریخی و تمدنی‌اش حقانیت دیگری بر ایرانی بودن خلیج همیشه فارس است.

عقیده ما بر آن است که زاگرس نه‌تنها در ایران اسلامی بلکه باید در سازمان‌های بین‌المللی به عنوان یکی از کهن‌ترین و غنی‌ترین تمدن‌های جهانی ثبت و به دنیا شناسانده شود. ثبت چنین روزی در تقویم ملی و جهانی بسترهای لازم را برای برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها در راستای صیانت، شکوفایی و شناساندن پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل، در حوزه‌های فرهنگ و هنر (زبان و ادبیات، رسومات محلی، موسیقی محلی، صنایع‌دستی و…)، اقتصاد، منابع طبیعی و محیط‌ زیست و اکوتوریسم، کشاورزی، باستان‌شناسی و سایر زمینه‌ها فراهم می‌آورد. علاوه بر این زاگرس و بهره جستن از منابع طبیعی و انسانی توانمندش، نقش بسزایی در اجرایی نمودن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.

زاگرس مظهر مقاومت و ریشه است و درخت نماد ریشه‌دار بودن فلذا روز ۱۵ اسفند که مصادف با روز درختکاری است به رئیس‌جمهور محترم پیشنهاد می‌گردد.

پیشاپیش از حسن توجه حضرتعالی کمال سپاس و قدردانی را داشته و برای آن مقام محترم و سایر مسئولان خدوم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آرزوی توفیق و سربلندی از خداوند منان مسئلت داریم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president