آوای جنوب

قبیله ها نتیجه انتخابات را در کهگیلویه و بویر احمدرقم می زنند

اقواماستان‌ها > کهگیلویه و بویر احمد – استان کهگیلویه و بویر احمد از آن استانهایی است که انتخابها در آن بیشتر از آنکه سیاسی باشد رنگ و بوی سنتی دارد. اصطلاحی وجود دارد که فلانی برادرم است و به برادر خودم رای می دهم.

 

آوای جنوب-فاطمه رشیدی

انتخابات مجلس شورای اسلامی در استانهای کوچکتر همیشه با شهرهای بزرگ تفاوت زیادی دارد. در شهرهای بزرگ احزاب لیستهای خود را ارایه می کنند مردم لیست به دست پای صندوق ها ی رای می روند اما در شهرهای کوچکتر انتخابات مجلس شورای اسلامی اهمیت خیلی ویژه ای دارد و این اهمیت نیز از بافت قومی و قبیله ای این شهرها نشات می گیرد.
هر چه بنیانهای قبیله ای و طایفه ای قویتر باشد انتخابهای قومی و قبیله ای نیز بیشتر می شود.
استان کهگیلویه و بویر احمد از آن استانهایی است که انتخابها در آن بیشتر از آنکه سیاسی باشد رنگ و بوی سنتی دارد. اصطلاحی وجود دارد که فلانی برادرم است و به برادر خودم رای می دهم.
اما آیا این فرصت است یا تهدید برای بررسی این موضوع جمعی از مدیران اجرایی،امنیتی،انتظامی،سیاسی و قضایی استان نشستی برگزار کردند و به بررسی این موضوع و البته همه مسایلی که ممکن است امنیت انتخابات را تهدید کند پرداختند.

بحث های قومی فقط خسارت است
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه وبویر احمد می گوید:
برخی افراد شایعاتی ایجاد می کنند که مشارکت تاثیری ندارد و با اینکه عده ای حضور ندارند ما می خواهیم همه حضور داشته باشند مشارکت حداکثری
حجت الاسلام سید علی فتح میر محمدی می افزاید: باید کاندیداها در دادن در وعده های انتخاباتی صداقت اشته باشند و ازدادن وعده های بدون پشتوانه و خارج از توانشان که جز وظایفشان نیست پرهیز کنند.
وی یادآوری کرد :دستگاه های اجرایی نیز باید به گونه ای رفتار کنند که مردم به آنها اعتماد کنند و مردم باور داشته باشند اگر حضور پیدا کنند آرایشان جابجا نمی شود.
وی ادامه داد: تخریب و شایعه در استان زیاد شده و امیدواریم هم کاندیدا ها و هم لیدرهایشان مانع چنین تخریبهایی شوند تا مردم بتوانند در فضای آرام تصمیم بگیرند.
وی با انتقاد از نحوه تبلیغات محیطی در استان گفت: متاسفانه شاهد هستیم در یک شب تمام در و دیوار خانه های و شهر را پوستر می چسبانند و این موضوع پیگرد های قانونی خواهد داشت.
جریانهایی در استان بر این باورند که نیروهایشان حذف شده و البته این حذف نیروها به ضرر همه است چرا که این موضوع به پر رنگ شدن انتخابهای قبیله ای دامن می زند و تبعات جبران ناپذیری برای استان خواهد داشت.
وی ادامه می دهد : در گذشته انتخابات در استان دو قطبی بود اما در این انتخابات تنوع حضور کاندیداها از گروه ها و طیف های مختلف باعث می شود که اگر مسوولان شایسته سالاری را فرهنگسازی نکنند انتخابات کاملا به سمت قومی قبیله ای شدن پیش برود.

انتخابات قبیله ای سال به سال پر رنگ تر می شود
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان نیز معتقد است : انتخابات در این استان سال به سال قبیله ای تر می شود و اضافه می کند حتما جایی از کار ایراد دارد که بحثهای قبیله ای روز به روز پر رنگتر می شود.
حجت الاسلام صفدر پناهی می گوید:قبیله ای شدن انتخابات خوشایند هیچ کس نیست و از ائمه جمعه می خواهم به این مساله دلسوزانه و منطقی بپردازند چرا که در دراز مدت دودش به چشم همه می رود.
وی می گوید برخیها پا را از مسایل قومی فراتر گذاشته و با قرآن به در خانه ها می روند و افراد را در معذورات اخلاقی و شرعی قرار می دهند.
وی می افزاید: با اینکه مردم می دانند فرد مورد نظر اصلح نیست اما به حرمت قرآن به وی رای می دهند و این وظیفه ائمه جمعه است که مردم را آگاه کنند که حرمت قران به مفاهیم آن است .
وی با اشاره به مدیرانی که از جیب و بودجه دولت هزینه می کنند ادامه داد:برخیها هم کارهای انجام شده توسط دولت را مصادره به مطلوب می کنند.و عده ای نیز کارهای دولت های مختلف و مجموعه های دیگری را به خود نسبت می دهند که این نیز جز بد اخلاقیهای انتخاباتی است.

برخی ها برای حضور در مراسمات کارناوال راه می اندازند
معاون فرهنگی تبلیغات استان کهگیلویه وبویراحمد نیز با اشاره به افرادی که با امکانات دولتی در وقت اداری کاندیداها را همراهی می کنند گفت:چنین رفتارهایی مردم را ناراحت می کند و نسبت به همه مسوولان بدبین می شوند.
عبد الرشید موسوی متین می افزاید:برخیها با خودروهای دولتی کارناوالهایی راه می اندازد و حتی به مراسمات شادی و شیون همشهریان رحم نمی کنند . وارد بخشهای عاطفی و احساسی زندگی مردم نیز می شوند.
وی گفت: شایعه و شائبه هایی هست که می گویند برخی ادارت در بین مردم اقلامی برای جمع آوری آرا توزیع می کنند.و توصیه می کنم در این انتخابت به گونه ای رفتار کنید که سر افراز باشید مورد تهمت قرار نگیرید.

مراقب حضور بیش از حداکثری باشیم
رضا چمن رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویر احمد نیز معتقد است اگر انتظار انتخابات پر شور وجود دارد باید شرایط به گونه ای باشد که آدم های توانمند از سلایق مختلف در عرصه انتخابت حضور داشته باشند.
وی ادامه داد : در استان مشکل حضور حداکثری وجود ندارد را که مردم به دلیل تفکرات انقلابی و قبیله ای همیشه مشارکت بالایی دارند.باید مراقب باشیم مردم به دلیل همان مسایل قبیله ای حضور بیش از حداکثری نداشته باشند.
وی گفت: برای اینکه مردم از انتخابهای قبیله ای بپرهیزند دانشگاه باید برای بخش جوان و احساسی جامعه تبیین کند که توسعه کشور نیاز به چگونه مجلسی دارد.
وی می افزاید:برای تبیین این موضوعات نیاز به بحث و مناظره است و در استانها و دانشگاه های بزرگ حضور افراد از تفکرات مختلف قابل هضم است اما در دانشگاه های کوچک و شهر های سنتی مدیریت این موضوع سخت است.
وی گفت: دانشجویان در حال حاضر درگیر امتحانات هستند اما با شروع ترم جدید و داغ شدن تب انتخاباتی باید مراقبت کنیم که دانشگاه تریبون افراد خاصی نشود و آسیبهای بیرون دانشگاه به داخل کشیده نشود.

حضور همه جریانهای سیاسی قومیتها را کمرنگ می کند
جلیل حسنی مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری کهگیلویه وبویر احمد می گوید: جهت گیری سیاسی ،تقابل فکر و اندیشه در استان جای خود را به رقابت های قومی داده ودر حال حاضر شبیه پیش از انقلاب شده مسایل قومی و قدرت قومی یکی از اهرم های فشار بود.
حسنی معتقد است اگر در سطح کلان سیاسی اجازه دهند همه جریانهای سیاسی در چارچوب نظام که بین مردم مقبولیت دارند نماینده داشته باشند می توانیم از این تهدید ها پیشگیری کنیم.
وی گفت:متاسفانه در سطح استان آنچنان مناسبات قومی قوی عمل می کند که حتی تصمیم گیری های ادارات را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
زارع پور مدیر کل سازمان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویر احمد نیز معتقد بود رسانه ها و سازمانهای تبلیغاتی و اطلاع رسان باید در جهت آگاه سازی مردم گام بردارند.
سردار بوعلی فرمانده سپاه استان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه سپاه حامی هیچ فرد و یا گروه خاصی نیست گفت: مساله قومیتها را اگر مدیریت کنیم می توانیم از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president